Stopp i inntektsbekreftelser rammer tusenvis av nordmenn i Thailand
12.05.2025
Den norske ambassaden i Bangkok avslutter ordning – kan tvinge pensjonister hjem til et liv uten bosted. Ambassaden skylder på lovpålagte oppgaver - og det å bistå nordmenn i Thailand faller ikke innenfor disse oppgavene.
Tusenvis av nordmenn bosatt i Thailand kan stå overfor dramatiske konsekvenser når den norske ambassaden i Bangkok fra og med mai neste år slutter å utstede inntektsbekreftelser – et dokument som er avgjørende for å oppfylle de thailandske myndighetenes økonomiske krav for fornyelse av årsvisum.
Flere fastboende nordmenn, svært mange av de pensjonister, vil dermed ikke lenger kunne fornye sine oppholdstillatelser som før. Uten alternativ vil mange bli nødt til å returnere til Norge, hvor de ofte ikke har fast bosted, arbeid eller sosialt nettverk. Dette skaper et potensielt stort press på norske kommuner, som kan måtte stille med midlertidig bolig og sosialhjelp til flere tusen hjemvendte.
– Dette er en beslutning som får enorme ringvirkninger. Mange har bodd i Thailand i flere år og har ikke lenger noe nettverk eller bolig i Norge. De blir rett og slett sosialt og økonomisk hjemløse ved hjemkomst, sier en bekymret norsk thailandsk fastboende, som ønsker å være anonym.
Thainytt har mottatt en rekke eposter fra skuffede og frustrerte nordmenn i Thailand:
«Dette føles som et svik fra norske myndigheter. Vi har fulgt reglene og levd lovlig her i årevis. Nå risikerer vi å miste alt fordi vi ikke får en enkel bekreftelse fra ambassaden,» skriver en pensjonist bosatt i Hua Hin.
«Jeg har ikke lenger noen bolig i Norge, og kjenner ikke systemet der. Skal jeg tvinges tilbake og leve på sosialhjelp i en kommune som ikke aner hvem jeg er?», spør en annen.
«Det virker som om norske myndigheter ikke bryr seg om sine eldre i utlandet. Det gjør vondt, for vi har bidratt til samfunnet i mange år,» skriver en tredje.
Saken har vakt sterke reaksjoner i det norske utlandsmiljøet i Thailand, som nå ber Utenriksdepartementet revurdere beslutningen. Kritikken forsterkes av at både Sverige, Danmark og Finland fortsatt utsteder slike bekreftelser for sine statsborgere, og dermed ikke skaper samme utfordringer for egne borgere i utlandet.
Norske myndigheter har så langt ikke kommentert hvilke tiltak som vil iverksettes for å hjelpe de rammede dersom de tvinges hjem til Norge.
«Jeg har ikke lenger noen bolig i Norge, og kjenner ikke systemet der. Skal jeg tvinges tilbake og leve på sosialhjelp i en kommune som ikke aner hvem jeg er?», spør en annen.
«Det virker som om norske myndigheter ikke bryr seg om sine eldre i utlandet. Det gjør vondt, for vi har bidratt til samfunnet i mange år,» skriver en tredje.
Saken har vakt sterke reaksjoner i det norske utlandsmiljøet i Thailand, som nå ber Utenriksdepartementet revurdere beslutningen. Kritikken forsterkes av at både Sverige, Danmark og Finland fortsatt utsteder slike bekreftelser for sine statsborgere, og dermed ikke skaper samme utfordringer for egne borgere i utlandet.
Norske myndigheter har så langt ikke kommentert hvilke tiltak som vil iverksettes for å hjelpe de rammede dersom de tvinges hjem til Norge.
Fire brente lik funnet i Trang
12.05.2025
Restene av fire brente fire lik ble i søndag funnet begravd i en palmeoljeplantasje i Sikao-distriktet i den sørlige provinsen Trang.
Politiet rykket ut til plantasjen, som ligger omtrent fem kilometer fra veien mellom Trang og Sikao i Kalase-distriktet, etter at landsbyboere meldte fra om funnet av tre brente lik begravd under en haug med aske. Flere brente bildekk ble funnet i nærheten.
Omtrent 500 meter unna ble det også funnet et menneskeskjelett begravd i aske. Politiet opplyser at offeret kan ha vært død i over en måned.
Politiet gjennomsøkte området og fant flere brukte patronhylser, blodspor og noen få drivstoffbeholdere.
Politiet mener i første omgang at tre av de omkomne var ansatt for å passe på palmeoljeplantasjen. En av dem ble identifisert fra et metallstykke som ble funnet i ett av beina hans.
Den identifisertes sønn fortalte politiet at faren hans besøkte plantasjen hver dag og vanligvis kom hjem senest klokken 18. Han hadde imidlertid ikke kommet hjem, så han dro for å lete etter ham på plantasjen, fant de brente bildekkene og anmeldte saken til politiet i Sikao-distriktet.
Kilde: Thai PBS
Svart panter sett i dagslys i Kaeng Krachan – et tegn på friskt økosystem
12.05.2025
En sjelden svart panter ble nylig observert i fullt dagslys i Kaeng Krachan nasjonalpark noe myndighetene mener er et tydelig tegn på et sunt og stabilt skogøkosystem i området.
Panteren ble oppdaget tidlig om morgenen nær Panoenthung, omtrent en time og 20 minutters kjøring fra Hua Hin, av parkvokteren Busakorn Kantuk. Ifølge Mongkol Chaiphakdee, parkens sjef, virket det majestetiske rovdyret rolig og ikke truende – noe som muliggjorde et sjeldent og klart bilde av den nattaktive arten.
– Det er ekstremt uvanlig å se en svart panter i dagslys, sier Mongkol. – At den føler seg trygg nok til å vise seg på denne måten, tyder på at naturen i området er i god balanse.
Myndighetene fremhever at slike observasjoner understreker effekten av langvarig bevaringsarbeid i Thailands største nasjonalpark, som i 2021 ble oppført på UNESCOs verdensarvliste. Parken dekker over 4600 kvadratkilometer og huser et rikt mangfold av truede arter, inkludert asiatiske elefanter, skyggeleoparder – og den sky svarte panteren.
– Som toppredator er panteren avgjørende for økologisk balanse, sier Mongkol. – Dens tilstedeværelse viser at naturen fungerer.
Naturvernere håper at den unike observasjonen vil bidra til økt oppmerksomhet rundt behovet for å beskytte dyrelivet og dets naturlige leveområder. Arbeidet med å overvåke og sikre bestanden i parken fortsetter, og oppdagelsen blir sett på som et positivt signal for fremtidig bevaringsarbeid.
Kilde: Hua Hin Today - Foto: กรมอุทยานแห่งชาติ สัตว์ป่า และพันธุ์พืช
Misligholdte boliglån overstiger 232 mrd baht
12.05.2025
Økende økonomisk stress blant husholdningene – boligdrømmen i fare
– Thailand står midt i en voksende boliggjeldskrise. I første kvartal 2025 har misligholdte boliglån passert 232 milliarder baht, en økning på hele 16,5 prosent fra samme periode i fjor, viser nye tall fra National Credit Bureau.
Flere husholdninger mister kontrollen over boliglånene
Boliglån har lenge vært ansett som blant de tryggeste formene for gjeld, ettersom boligen ofte er det siste man ønsker å miste. Likevel viser ferske tall at antallet misligholdte boliglån nå har steget til 156 644 – en økning på 6,1 prosent på ett år.
Totalt utgjør thailandsk husholdningsgjeld 13,5 billioner baht, hvorav boliglån står for 5,12 billioner – en økning på 2,5 prosent fra i fjor. Samtidig har andelen misligholdte boliglån økt fra 8,0 til 8,8 prosent.
– Når selv stabile boliglån svikter i stort omfang, er det et kraftig signal om økonomisk ubalanse i husholdningene, sier en analytiker ved National Credit Bureau.
Kraftig vekst i gjeldsrestrukturering
Samtidig viser tallene en markant økning i antall lån som må restruktureres før de havner i mislighold. Verdien av restrukturerte boliglån steg med hele 34,4 prosent til 395,8 milliarder baht – det nest høyeste blant alle lånekategorier, kun slått av billån.
Dette betyr at stadig flere forsøker å reforhandle lånebetingelsene for å unngå betalingsproblemer. Økningen tolkes som et tegn på at mange nærmer seg smertegrensen økonomisk.
Restrukturering av allerede misligholdte lån (TDR) økte samtidig med 3,9 prosent til 299,8 milliarder baht – en svak, men stabil vekst.
Advarsel til markedet
Eksperter mener boligkrisen nå har nådd et punkt der den ikke lenger kan ignoreres. De etterlyser strakstiltak fra både myndigheter, banker og utbyggere for å tilpasse boligmarkedet til folks reelle betalingsevne.
– Boligen, som tradisjonelt har vært et symbol på stabilitet, risikerer å bli en økonomisk byrde for mange. Vi må bygge et system som gjør det mulig å eie bolig uten å ofre økonomisk trygghet, sier en økonom ved Chulalongkorn University.
En boligdrøm i fare
Med stigende levekostnader, lav inntektsvekst og en økonomi i skjør gjenoppretting, frykter eksperter at utviklingen kun er starten på en dypere boligkrise.
Det er et tydelig varsel om at boligmarkedet må tilpasses en ny økonomisk virkelighet – før stadig flere mister hjemmet de en gang så på som en trygg havn.
Kilde: The Nation
Eksperter mener boligkrisen nå har nådd et punkt der den ikke lenger kan ignoreres. De etterlyser strakstiltak fra både myndigheter, banker og utbyggere for å tilpasse boligmarkedet til folks reelle betalingsevne.
– Boligen, som tradisjonelt har vært et symbol på stabilitet, risikerer å bli en økonomisk byrde for mange. Vi må bygge et system som gjør det mulig å eie bolig uten å ofre økonomisk trygghet, sier en økonom ved Chulalongkorn University.
En boligdrøm i fare
Med stigende levekostnader, lav inntektsvekst og en økonomi i skjør gjenoppretting, frykter eksperter at utviklingen kun er starten på en dypere boligkrise.
Det er et tydelig varsel om at boligmarkedet må tilpasses en ny økonomisk virkelighet – før stadig flere mister hjemmet de en gang så på som en trygg havn.
Kilde: The Nation
45 000 uregistrerte skolebusser setter en halv million elever i fare
12.05.2025
Thailand strammer inn sikkerhetskravene for skoletransport etter en markant økning i ulykker og dødsfall. I løpet av 2024 ble det registrert 40 ulykker med skolebusser, som resulterte i 10 dødsfall, ifølge offisielle tall. Bare i de to første månedene av 2025 har det vært rapportert seks nye ulykker, med over 60 elever skadet.
Landtransportdepartementet avslørte at til tross for kun 3342 kjøretøy som er offisielt registrert som skoletransport, er det anslått at over 45 000 opererer uten tillatelse. Dette setter mer enn 540 000 thailandske og utenlandske elever i fare ved bruk av usikre og uregulerte tjenester.
For å løse dette alvorlige sikkerhetsproblemet har regjeringen pålagt alle operatører å etterleve strenge sikkerhetsstandarder. Dette inkluderer korrekt registrering av kjøretøy, sikring av seter, tydelig skilting på skolebusser, tilstedeværelse av nødutstyr og regelmessige kjøretøykontroller. Sjåførene må ha gyldig lisens for offentlig transport med minst tre års erfaring, og det må være en voksen ledsager til stede for å overvåke elevene under hele reisen.
Skolene har også fått oppfordring om å gjennomgå og forbedre sine transportordninger, inkludert trafikkregulering og skilting rundt skoleområdet. Transportleverandørene må fullføre nødvendige kjøretøykontroller og sikre full overholdelse før det kommende skoleåret starter.
Myndighetene understreker at sikkerheten til elevene er av høyeste prioritet og advarer om at brudd på disse kravene ikke vil bli tolerert. Det vil bli gjennomført streng kontroll og håndheving for å redusere risikoen og forhindre flere ulykker.
Kilde: Pattaya Mail
Bedre erstatning ved forsinkede og innstilte flyreiser
12.05.2025
Thailands sivile luftfartsmyndigheten øker erstatningen til reisende som får flyreiser forsinket eller innstilt uten forvarsel, med virkning fra 20. mai.
Thailands sivile luftfartsmyndighet (CAAT) sier i dag, mandag, at assistansen vil bli forbedret for berørte reisende som allerede har ankommet flyplasser og ikke er informert om flyforsinkelser eller kanselleringer på forhånd.
Ifølge CAAT må flyselskapene gi gratis mat og drikke som er egnet for ventetiden og tilby gratis kommunikasjonskanaler, inkludert telefoner og e-post, hvis internasjonale flyreiser er forsinket med mer enn to timer.
Ved forsinkelser på mer enn fem timer må flyselskapene ikke bare tilby ovennevnte mat, drikke og kommunikasjonsutstyr, men også gi minst 1.500 baht i kontantkompensasjon, en kredittkort, reisekuponger, flymil eller tilsvarende innen 14 dager. Reisende kan velge refusjon hvis de avbestiller reisen.
Flyselskapene må også tilby overnatting og transport for reisende som trenger det.
Ved flyforsinkelser på mer enn 10 timer må flyselskapene tilby det ovennevnte samt kontantkompensasjon på mellom 2.000 og 4.500 baht, avhengig av flyavstand, kredittkort, reisekuponger, bonuspoeng eller tilsvarende innen 14 dager.
Passasjerer som avbestiller reisen, kan velge mellom refusjon, kredittkort, reisekuponger, bonuspoeng, tilsvarende eller andre flyreiser eller annen transport til samme eller nærliggende destinasjoner.
Ved flyavbestillinger må flyselskapene yte samme assistanse som ved flyforsinkelser på mer enn 10 timer, med mindre de avbestiller flyvningene minst syv dager i forveien.
Ved kortere varsel vil flyselskapene ikke yte assistanse hvis de ordner alternative flyreiser til samme destinasjon innen tre timer før eller etter den opprinnelige flyavgangen, eller hvis flyreiser blir kansellert på grunn av uventede eksterne og uunngåelige forhold.
For innenlandsflyvninger vil kontantkompensasjonen øke fra 600 til 1200 baht for flyforsinkelser på mer enn fem timer og fra 1200 til 1500 baht for flyavbestillinger. Ellers kan flyselskapene tilby kredittkort, reisekuponger, flybonuspoeng eller tilsvarende. Denne assistansen gjelder ikke hvis flyendringene skyldes uventede eksterne og uunngåelige faktorer.
Den nye assistansen ved flyforsinkelser vil også omfatte passasjerer hvis fly er forsinket mens de er om bord (forsinkelse på rullebanen). I dette tilfellet må passasjerkabinene være ventilert og klimatisert, og passasjerene må ha tilgang til flytoaletter. Flyselskapene må tilby øyeblikkelig medisinsk hjelp til passasjerer som trenger det.
Hvis forsinkelsen på rullebanen varer i mer enn tre timer og det ikke er fastsatt avgangstid, må passasjerene få lov til å forlate flyet, med mindre dette vil påvirke sikkerheten eller flytrafikken.
Kilde: Bangkok Post
Møbelfabrikk i brann i Bangkok
12.05.2025
Massive branner rammet en møbelfabrikk i Lat Krabang-distriktet i Bangkok i går kveld. I morges kjempet brannmannskapene fortsatt for å få kontroll over brannen.
Mer enn 20 timer etter at brannen brøt ut, har brannmannskapene ennå ikke fått kontroll over den enorme brannen i en møbelfabrikk i Lat Krabang-distriktet.
Tykk svart røyk har steget mot himmelen og inn i nærliggende boligområder, noe som har ført til evakueringer.
Selv om det har vært sporadisk regn i dag, har det ikke hjulpet mye, og flammer kan fortsatt sees på stedet i Chalongkrung Soi 55.
Myndighetene sier at det blant annet var plastpellets lagret inne i fabrikken, noe som gir grunn til bekymring for at røyken kan være kjemisk og giftig.
Myndighetene er også bekymret for at den tette røyken kan påvirke flytrafikken, da stedet ligger bare 12 kilometer fra Suvarnabhumi internasjonale lufthavn.
I morges raste første etasje i fabrikken delvis sammen på grunn av den intense brannen.
I mellomtiden var fabrikkens eiere vanskelige å finne, noe som gjorde det vanskelig for brannmannskap og andre berørte instanser å koordinere en hensiktsmessig beredskapsplan, men det er nå meldt at de er på vei til stedet.
Myndighetene i Lat Krabang-distriktet har opprettet en kommandosentral og midlertidige tilfluktssteder for beboere i nærliggende lokalsamfunn og boligområder som er berørt av varmen og røyken.
Montri Saengwong, som bor i en sovesal bak fabrikken, sa at han evakuerte i går kveld av frykt for at brannen skulle spre seg på grunn av sterk vind.
Kanunrat Rukaisiranon, sykepleier ved Bangkok Metropolitan Administration's Health Department, sa at hun behandlet flere personer i går kveld, som alle led av røykforgiftning.
Kilde: Thai PBS
I morges raste første etasje i fabrikken delvis sammen på grunn av den intense brannen.
I mellomtiden var fabrikkens eiere vanskelige å finne, noe som gjorde det vanskelig for brannmannskap og andre berørte instanser å koordinere en hensiktsmessig beredskapsplan, men det er nå meldt at de er på vei til stedet.
Myndighetene i Lat Krabang-distriktet har opprettet en kommandosentral og midlertidige tilfluktssteder for beboere i nærliggende lokalsamfunn og boligområder som er berørt av varmen og røyken.
Montri Saengwong, som bor i en sovesal bak fabrikken, sa at han evakuerte i går kveld av frykt for at brannen skulle spre seg på grunn av sterk vind.
Kanunrat Rukaisiranon, sykepleier ved Bangkok Metropolitan Administration's Health Department, sa at hun behandlet flere personer i går kveld, som alle led av røykforgiftning.
Kilde: Thai PBS
Nedgang for turismen
12.05.2025
Reiselivsbransjen hadde svake resultater de første fire månedene i år, med en nedgang på 0,2 % i det internasjonale markedet sammenlignet med samme periode i fjor.
Som svar på dette vedtok regjeringen i forrige uke en rekke tiltak for å forsikre bransjen om at regjeringen er fast bestemt på å redde den fra nedgangen.
Thailand Tourism Authority (TAT) forbereder seg på å nedjustere målet for antall utenlandske besøkende i år, samtidig som målet om høyere omsetningsvekst opprettholdes, men det gjenstår fortsatt store utfordringer.
Mange av disse hindringene kan ikke løses gjennom markedsføringstiltak alene, men krever samarbeid og engasjement fra flere departementer for å nå de ønskede målene, særlig når det gjelder å berolige potensielle turister om sikkerhetstiltak.
DEN KINESISKE FAKTOREN
Økonomien har vanligvis innvirkning på utgående turiststrømmer fra Kina. Fjoråret var imidlertid annerledes, da antallet kinesere som reiste utenlands økte til 146 millioner til tross for en svak økonomi.
Det kinesiske utreisemarkedet var spådd å nå 155 millioner reisende i år, det samme nivået som i 2019.
Thailandske reiselivsaktører tok dette til etterretning, da tallene bekreftet at kineserne fortsatt har sterk etterspørsel etter utenlandsreiser, men at de ser seg om etter andre reisemål enn Thailand.
Dithanop Vattanawakin, analytiker hos Krungsri Securities (KSS), sa at mens antallet kinesiske utreisende turister har økt kraftig, er antallet ankomster til Thailand i fritt fall.
Mellom 30. april og 6. mai økte antall flyreiser fra Kina med 16 % sammenlignet med samme periode i fjor, med sterk vekst i flyreiser fra Kina til Japan (opp 43 % sammenlignet med samme periode i fjor) og Sør-Korea (økning på 28 %).
Flyreiser mellom Kina og Thailand gikk imidlertid ned med 25 % på årsbasis, og dette var den 13. uken på rad med nedgang.
Chai Iamsiri, administrerende direktør i Thai Airways International (THAI), sa at flytrafikken har kommet tilbake til nivået før Covid i de fleste regioner, med Asia-Stillehavsområdet som eneste unntak.
– Vi observerte først denne veksten som en oppdemmet etterspørsel fra Covid-perioden, men den har vist seg å være permanent, sier Chai.
Hovedårsaken til at Asia-Stillehavsområdet henger etter andre regioner når det gjelder flytrafikk, er Kina.
Mange av disse hindringene kan ikke løses gjennom markedsføringstiltak alene, men krever samarbeid og engasjement fra flere departementer for å nå de ønskede målene, særlig når det gjelder å berolige potensielle turister om sikkerhetstiltak.
DEN KINESISKE FAKTOREN
Økonomien har vanligvis innvirkning på utgående turiststrømmer fra Kina. Fjoråret var imidlertid annerledes, da antallet kinesere som reiste utenlands økte til 146 millioner til tross for en svak økonomi.
Det kinesiske utreisemarkedet var spådd å nå 155 millioner reisende i år, det samme nivået som i 2019.
Thailandske reiselivsaktører tok dette til etterretning, da tallene bekreftet at kineserne fortsatt har sterk etterspørsel etter utenlandsreiser, men at de ser seg om etter andre reisemål enn Thailand.
Dithanop Vattanawakin, analytiker hos Krungsri Securities (KSS), sa at mens antallet kinesiske utreisende turister har økt kraftig, er antallet ankomster til Thailand i fritt fall.
Mellom 30. april og 6. mai økte antall flyreiser fra Kina med 16 % sammenlignet med samme periode i fjor, med sterk vekst i flyreiser fra Kina til Japan (opp 43 % sammenlignet med samme periode i fjor) og Sør-Korea (økning på 28 %).
Flyreiser mellom Kina og Thailand gikk imidlertid ned med 25 % på årsbasis, og dette var den 13. uken på rad med nedgang.
Chai Iamsiri, administrerende direktør i Thai Airways International (THAI), sa at flytrafikken har kommet tilbake til nivået før Covid i de fleste regioner, med Asia-Stillehavsområdet som eneste unntak.
– Vi observerte først denne veksten som en oppdemmet etterspørsel fra Covid-perioden, men den har vist seg å være permanent, sier Chai.
Hovedårsaken til at Asia-Stillehavsområdet henger etter andre regioner når det gjelder flytrafikk, er Kina.
– Kina forårsaker en langsommere gjenoppretting enn forventet, da landet sliter med å få fart på den innenlandske økonomien, sier han til Bangkok Post.
– ‘Flaggskipet’ forventer at flytrafikken i Asia-Stillehavsregionen kan komme tilbake til nivået før Covid neste år, soer Chai.
THAI flyr til fem kinesiske byer med fem flyvninger daglig. Flyselskapet reduserte antall flyvninger til Kina til 35 per uke, betydelig lavere enn de 80 flyvningene per uke før pandemien.
Japan og Sør-Korea er nå de største inntektskildene for flyselskapet i Nord-Asia, og erstatter Kina, som har mindre lyst til å reise utenlands.
– Så vidt vi vet, har den kinesiske regjeringen ennå ikke oppfordret innbyggerne til å reise utenlands, men fokuserer i stedet på innenlandsreiser, soer han.
Tassapon Bijleveld, administrerende styreleder i Asia Aviation, majoritetsaksjonær i Thai AirAsia, sier at nedgangen i det kinesiske markedet ikke bare skyldes sviktende tillit til sikkerheten.
– ‘Flaggskipet’ forventer at flytrafikken i Asia-Stillehavsregionen kan komme tilbake til nivået før Covid neste år, soer Chai.
THAI flyr til fem kinesiske byer med fem flyvninger daglig. Flyselskapet reduserte antall flyvninger til Kina til 35 per uke, betydelig lavere enn de 80 flyvningene per uke før pandemien.
Japan og Sør-Korea er nå de største inntektskildene for flyselskapet i Nord-Asia, og erstatter Kina, som har mindre lyst til å reise utenlands.
– Så vidt vi vet, har den kinesiske regjeringen ennå ikke oppfordret innbyggerne til å reise utenlands, men fokuserer i stedet på innenlandsreiser, soer han.
Tassapon Bijleveld, administrerende styreleder i Asia Aviation, majoritetsaksjonær i Thai AirAsia, sier at nedgangen i det kinesiske markedet ikke bare skyldes sviktende tillit til sikkerheten.
Han sier at økonomisk usikkerhet forsterket av USAs tolløkninger også spilte en viktig rolle, og antydet at det vil ta lang tid å gjenopprette dette markedet.
Tassapon sier at de generelle utsiktene for andre og tredje kvartal er spesielt bekymringsfulle hvis det ikke innføres attraktive tiltak for å løfte de internasjonale markedene og forbruket.
Han oppfordret regjeringen til raskt å iverksette tiltak som direkte oppmuntrer utenlandske turister til å besøke og bruke penger i Thailand, for eksempel en landsdekkende stor salgskampanje som omfatter hoteller, overnattingssteder og butikker.
– Regjeringen bør også subsidiere turistoperatører, slik at de kan tilby rabatterte priser til besøkende ved hjelp av disse midlene, sa Tassapon.
– Til tross for at de genererer billioner av baht for landet, får turistdepartementet vanligvis et årlig budsjett på mindre enn 10 milliarder baht. Med en industri i nedgang er det på tide å investere i denne viktige økonomiske motoren, sa han.
MÅLENE BLE KONKURRENTER
Pattaraanong Na Chiangmai, visedirektør for internasjonal markedsføring for Asia og Sør-Stillehavet i TAT, sa at byrået nylig har gjennomført en roadshow i tre kinesiske byer: Xiamen, Wuhan og Chengdu.
Det kinesiske markedet økte svakt under Arbeidernes dag-ferien tidligere denne måneden, men hun sa at det østasiatiske markedet, inkludert Japan, kanskje ikke vil komme seg før skoleferien i juli og august.
Da det kinesiske markedet falt med 30 % i løpet av de første fire månedene, sa Pattaraanong at fem TAT-kontorer i Kina rapporterte at stemningen overfor Thailand fortsatt er svært dårlig, noe som skyldes den negative oppfatningen av sikkerhetssituasjonen, som krever tiltak fra myndighetene.
– I TATs verste scenario kan det kinesiske markedet stupe til 4 millioner i år, noe som vil generere 240 milliarder baht, mindre enn halvparten av inntektene i 2019, sier hun.
Hvis stimulansetiltakene som er planlagt for de kommende månedene viser seg å være vellykkede, kan Thailand tjene 370 milliarder baht på 6,2 millioner kinesiske turister, ifølge TAT.
En annen utfordring i år er intens konkurranse fra andre asiatiske land. Viktige markeder som en gang genererte betydelige inntekter for Thailand, som Kina, Japan og Vietnam, regnes nå som store konkurrenter om inntektene.
I 2024 ønsket Japan velkommen til 6,9 millioner kinesiske turister, og overgikk dermed Thailand, som avsluttet året med 6,7 millioner.
I første kvartal i år overtok Vietnam Thailand som det mest besøkte reisemålet blant kinesiske turister, med 1,5 millioner besøkende, nesten halvparten av de 3,7 millionene landet hadde i hele 2024.
Kina satser aggressivt på turisme, og tilbyr både 240 timers visumfri transitt og øker skattefradraget til 13 % for utenlandske turister.
– Det kinesiske markedet utgjorde tidligere 25 % av utenlandske ankomster. I år kan andelen synke til 17 %, men de regnes fortsatt som et viktig marked for oss, sier Pattaraanong.
Å SE SANNHETEN I ØYNENE
Thanet Supornsahasrungsi, president i Chonburi Tourism Federation, sier at antallet utenlandske besøkende neppe vil nå statens mål på 36,5–38,5 millioner i år, med mindre det innføres klare tiltak som kan garantere turistenes sikkerhet og en stimuleringsordning.
Foreningen er en del av Federation of Thai Tourism Associations (Fetta).
Et av Fetta-medlemmene, Association of Thai Travel Agents, har sendt et forslag til departementet for turisme og idrett der de oppfordrer regjeringen til å arrangere en studietur for kinesiske reisebyråer og medier, samt bevilge subsidier til 1000 charterflyvninger fra kinesiske byer i andre rekke så snart som mulig.
Thanet sier at regjeringen bør sikre at insentivene som tilbys for charterfly er attraktive nok til at kinesiske reisebyråer prioriterer å selge Thailand fremfor andre destinasjoner, da det er viktigere å gjenopprette turiststrømmen enn å bruke penger på engangseventer og aktiviteter.
Hvis denne tiltaket viser seg å være vellykket, bør regjeringen ifølge Thanet også bruke det på andre markeder som flytter til Vietnam, som Sør-Korea og Russland.
Thanet insisterte på at det kinesiske markedet fortsatt er avgjørende for den thailandske turistnæringen, særlig tre- og firestjerners hoteller utenfor de beste beliggenhetene, som fortsatt er avhengige av bestillinger fra reisegrupper.
– For å kompensere for det svake kinesiske markedet har mange hoteller justert fokuset mot andre potensielle markeder, som Europa og India, sier han.
De konkurrerte om disse markedene med kraftige prisavslag for å øke belegget i lavsesongen, blant annet gjennom foreningens nylige salgskampanje «Hotel x Attraction meet Indian DMC 2025».
Thanet sier at under kampanjen solgte et familiehotell med spesialtema rom til rundt 5500 baht per natt inkludert middag, selv om slike produkter vanligvis koster 8000–10 000 baht.
Sikkerhetsbekymringene rundt Thailand er ikke begrenset til det kinesiske markedet – noen indiske reisebyråer har uttrykt lignende bekymringer.
Han sier at regjeringen bør øke volumet på det indiske markedet, som har stort potensial på grunn av den store befolkningen, og oppmuntre malaysiske turister til å reise til andre destinasjoner utenfor den sørlige delen av landet.
– Å styrke turismen handler ikke bare om markedsføring og stimuleringstiltak. Vi trenger sikkerhetstiltak for å gjenvinne turistenes tillit, sier Thanet.
Mens regjeringen hevdet at det nye Thailand Digital Arrival Card ville bidra til å forbedre screening av transnasjonal kriminalitet, sa han at det bare delvis løser problemet fordi det er et smutthull i rapporteringen av turistinformasjon for personer som bor på ulisensierte overnattingssteder.
Turister fra vestlige land er fortsatt hovedmålgruppen for den thailandske turistnæringen. (Foto: Chanat Katanyu)
NYE BEKYMRINGER
Hvis veksten i turismen fortsetter å avta gjennom året, bør politikerne være bekymret, ettersom Thailand sliter med å unngå en økonomisk nedgang med den truende virkningen av Washingtons gjensidige tollpolitikk, ifølge Federation of Thai Industries (FTI).
FTI-formann Kriengkrai Thiennukul uttrykte denne bekymringen nylig på et møte i Joint Standing Committee on Commerce, Industry and Banking (JSCCIB) hvor man diskuterte nedgangen i antall utenlandske turister.
Tassapon sier at de generelle utsiktene for andre og tredje kvartal er spesielt bekymringsfulle hvis det ikke innføres attraktive tiltak for å løfte de internasjonale markedene og forbruket.
Han oppfordret regjeringen til raskt å iverksette tiltak som direkte oppmuntrer utenlandske turister til å besøke og bruke penger i Thailand, for eksempel en landsdekkende stor salgskampanje som omfatter hoteller, overnattingssteder og butikker.
– Regjeringen bør også subsidiere turistoperatører, slik at de kan tilby rabatterte priser til besøkende ved hjelp av disse midlene, sa Tassapon.
– Til tross for at de genererer billioner av baht for landet, får turistdepartementet vanligvis et årlig budsjett på mindre enn 10 milliarder baht. Med en industri i nedgang er det på tide å investere i denne viktige økonomiske motoren, sa han.
MÅLENE BLE KONKURRENTER
Pattaraanong Na Chiangmai, visedirektør for internasjonal markedsføring for Asia og Sør-Stillehavet i TAT, sa at byrået nylig har gjennomført en roadshow i tre kinesiske byer: Xiamen, Wuhan og Chengdu.
Det kinesiske markedet økte svakt under Arbeidernes dag-ferien tidligere denne måneden, men hun sa at det østasiatiske markedet, inkludert Japan, kanskje ikke vil komme seg før skoleferien i juli og august.
Da det kinesiske markedet falt med 30 % i løpet av de første fire månedene, sa Pattaraanong at fem TAT-kontorer i Kina rapporterte at stemningen overfor Thailand fortsatt er svært dårlig, noe som skyldes den negative oppfatningen av sikkerhetssituasjonen, som krever tiltak fra myndighetene.
– I TATs verste scenario kan det kinesiske markedet stupe til 4 millioner i år, noe som vil generere 240 milliarder baht, mindre enn halvparten av inntektene i 2019, sier hun.
Hvis stimulansetiltakene som er planlagt for de kommende månedene viser seg å være vellykkede, kan Thailand tjene 370 milliarder baht på 6,2 millioner kinesiske turister, ifølge TAT.
En annen utfordring i år er intens konkurranse fra andre asiatiske land. Viktige markeder som en gang genererte betydelige inntekter for Thailand, som Kina, Japan og Vietnam, regnes nå som store konkurrenter om inntektene.
I 2024 ønsket Japan velkommen til 6,9 millioner kinesiske turister, og overgikk dermed Thailand, som avsluttet året med 6,7 millioner.
I første kvartal i år overtok Vietnam Thailand som det mest besøkte reisemålet blant kinesiske turister, med 1,5 millioner besøkende, nesten halvparten av de 3,7 millionene landet hadde i hele 2024.
Kina satser aggressivt på turisme, og tilbyr både 240 timers visumfri transitt og øker skattefradraget til 13 % for utenlandske turister.
– Det kinesiske markedet utgjorde tidligere 25 % av utenlandske ankomster. I år kan andelen synke til 17 %, men de regnes fortsatt som et viktig marked for oss, sier Pattaraanong.
Å SE SANNHETEN I ØYNENE
Thanet Supornsahasrungsi, president i Chonburi Tourism Federation, sier at antallet utenlandske besøkende neppe vil nå statens mål på 36,5–38,5 millioner i år, med mindre det innføres klare tiltak som kan garantere turistenes sikkerhet og en stimuleringsordning.
Foreningen er en del av Federation of Thai Tourism Associations (Fetta).
Et av Fetta-medlemmene, Association of Thai Travel Agents, har sendt et forslag til departementet for turisme og idrett der de oppfordrer regjeringen til å arrangere en studietur for kinesiske reisebyråer og medier, samt bevilge subsidier til 1000 charterflyvninger fra kinesiske byer i andre rekke så snart som mulig.
Thanet sier at regjeringen bør sikre at insentivene som tilbys for charterfly er attraktive nok til at kinesiske reisebyråer prioriterer å selge Thailand fremfor andre destinasjoner, da det er viktigere å gjenopprette turiststrømmen enn å bruke penger på engangseventer og aktiviteter.
Hvis denne tiltaket viser seg å være vellykket, bør regjeringen ifølge Thanet også bruke det på andre markeder som flytter til Vietnam, som Sør-Korea og Russland.
Thanet insisterte på at det kinesiske markedet fortsatt er avgjørende for den thailandske turistnæringen, særlig tre- og firestjerners hoteller utenfor de beste beliggenhetene, som fortsatt er avhengige av bestillinger fra reisegrupper.
– For å kompensere for det svake kinesiske markedet har mange hoteller justert fokuset mot andre potensielle markeder, som Europa og India, sier han.
De konkurrerte om disse markedene med kraftige prisavslag for å øke belegget i lavsesongen, blant annet gjennom foreningens nylige salgskampanje «Hotel x Attraction meet Indian DMC 2025».
Thanet sier at under kampanjen solgte et familiehotell med spesialtema rom til rundt 5500 baht per natt inkludert middag, selv om slike produkter vanligvis koster 8000–10 000 baht.
Sikkerhetsbekymringene rundt Thailand er ikke begrenset til det kinesiske markedet – noen indiske reisebyråer har uttrykt lignende bekymringer.
Han sier at regjeringen bør øke volumet på det indiske markedet, som har stort potensial på grunn av den store befolkningen, og oppmuntre malaysiske turister til å reise til andre destinasjoner utenfor den sørlige delen av landet.
– Å styrke turismen handler ikke bare om markedsføring og stimuleringstiltak. Vi trenger sikkerhetstiltak for å gjenvinne turistenes tillit, sier Thanet.
Mens regjeringen hevdet at det nye Thailand Digital Arrival Card ville bidra til å forbedre screening av transnasjonal kriminalitet, sa han at det bare delvis løser problemet fordi det er et smutthull i rapporteringen av turistinformasjon for personer som bor på ulisensierte overnattingssteder.
Turister fra vestlige land er fortsatt hovedmålgruppen for den thailandske turistnæringen. (Foto: Chanat Katanyu)
NYE BEKYMRINGER
Hvis veksten i turismen fortsetter å avta gjennom året, bør politikerne være bekymret, ettersom Thailand sliter med å unngå en økonomisk nedgang med den truende virkningen av Washingtons gjensidige tollpolitikk, ifølge Federation of Thai Industries (FTI).
FTI-formann Kriengkrai Thiennukul uttrykte denne bekymringen nylig på et møte i Joint Standing Committee on Commerce, Industry and Banking (JSCCIB) hvor man diskuterte nedgangen i antall utenlandske turister.
– Kinesiske turister var forventet å drive turistnæringen, men antallet ankomster falt kraftig i løpet av de første fire månedene i år, sier Kriengkrai, som ledet JSCCIB-møtet 7. mai.
Gruppen erkjente at det er flere faktorer som bidrar til nedgangen, særlig bekymring for reisesikkerheten i Thailand.
Den thailandske økonomien er avhengig av inntekter fra utenlandske turister, i tillegg til eksport og utenlandske direkteinvesteringer. Utsiktene for eksporten er ikke gode, da Washington planlegger å innføre en toll på 36 % på thailandske importvarer.
Mange bransjer som selger produkter og tjenester relatert til turisme, ønsker at Thailand skal opprettholde sin attraktivitet for å tiltrekke seg utenlandske turister og øke inntektene, ifølge JSCCIB.
En nedgang i antall utenlandske turister, spesielt fra Kina, er blant faktorene som kan føre til en nedgang i motorsykkelproduksjonen, sa Surapong Paisitpatanapong, nestleder i FTI og talsmann for Automotive Industry Club, tidligere.
Utenlandske turister og motorsykkelproduksjon henger sammen, da turistaktiviteter øker motorsykkelproduksjonen fordi noen turister liker å kjøre motorsykkel når de besøker landet, bemerket klubben.
Surapong sa at økonomiske forhold, inkludert virkningen av amerikanske tollsatser, kan føre til at den thailandske motorsykkelproduksjonen vil gå ned i år.
Klubben vurderer å nedjustere sin produksjonsprognose for 2025 fra 0,1 % vekst på årsbasis og 2,1 millioner enheter.
FOKUS PÅ KVALITET
Panit Kannasut, eier av Krua Kun Kung, en restaurant i nærheten av Grand Palace i Bangkok, sier at antallet kinesiske turister ennå ikke er tilbake på nivået før pandemien.
I mai 2024 utgjorde thailandske gjester omtrent 70 % av restaurantens kunder, mens resten var utlendinger.
Blant de internasjonale gjestene kommer 60 % fra Kina, 30 % fra andre asiatiske land og 10 % fra Europa.
Hun sier at det vanligvis er færre europeiske gjester i mai, med noen kinesiske og asiatiske reisende på grunn av skoleferie. I år har Panit imidlertid merket en nedgang i både thailandske og kinesiske kunder.
– Siden midten av mars har jeg observert en omsetningsnedgang på rundt 20 % for alle kunder. Jeg har aldri sett noe lignende før, sier hun.
– Færre thailendere spiser på restauranten, men de som gjør det, bruker mindre penger. Dette tyder på at thailandske kunder er mer forsiktige med pengebruken, sier Panit.
Hun spekulerer i at nedgangen i antall kinesiske turister kan ha sammenheng med kidnappingen av den kinesiske skuespilleren tidligere i år, jordskjelvet i slutten av mars og den svake kinesiske økonomien.
– Omtrent 5–10 % av kundene våre er kinesere, og noen av dem er kanskje utlendinger som bor i Thailand, sier Panit.
Hun sier at europeiske ferieturister også kan være påvirket av den svake økonomien.
Disse utfordringene har fått restaurantdrivere til å stramme inn kostnadene og søke nye kunder, for eksempel turistgrupper.
Panit oppfordret regjeringen til å finne nye markeder, for eksempel Sørøst-Asia, da folk fra disse landene har en felles matkultur og forbruksmønstre som kan sammenlignes med thailendere.
– Fokuset bør flyttes fra kvantitet til kvalitet når det gjelder utenlandske turister. Det er viktig å finne kunder som er villige til å bruke mer penger, sier hun.
– Siden den kommende høysesongen kan få færre utenlandske besøkende, bør regjeringen markedsføre turisme før denne perioden, særlig når reisende begynner å planlegge sine reiser ved årsskiftet, sier Panit.
PROGNOSE NEDJUSERT
Parin Kitchatornpitak, analytiker hos KGI Securities (Thailand), sier at meglerhuset har senket prognosen for utenlandske besøkende til 36,5 millioner i år, ned fra 38 millioner, på grunn av en langsommere gjenoppretting av det kinesiske markedet enn forventet.
KSS anslår også at antallet kinesiske turister vil forbli lavt i år, og utgjøre bare 43 % av nivået før Covid og 13 % av det totale antallet ankomster i 2025.
– Hvis denne trenden fortsetter, anslår vi at det totale antallet utenlandske besøkende i år kan falle til 35,4 millioner, en nedgang på 1 % fra 2024, sa KSS-analytiker Sirilak Konwa.
Maybank Securities (Thailand) kuttet også sin prognose for antall turister til 37,5 millioner i år, ned fra 40,5 millioner. Av dette er 6,5 millioner fra Kina.
BofA Securities nedjusterte igjen prognosen for utenlandske ankomster fra 37,2 millioner til 36,2 millioner.
Kilde: Bangkok Post
Gruppen erkjente at det er flere faktorer som bidrar til nedgangen, særlig bekymring for reisesikkerheten i Thailand.
Den thailandske økonomien er avhengig av inntekter fra utenlandske turister, i tillegg til eksport og utenlandske direkteinvesteringer. Utsiktene for eksporten er ikke gode, da Washington planlegger å innføre en toll på 36 % på thailandske importvarer.
Mange bransjer som selger produkter og tjenester relatert til turisme, ønsker at Thailand skal opprettholde sin attraktivitet for å tiltrekke seg utenlandske turister og øke inntektene, ifølge JSCCIB.
En nedgang i antall utenlandske turister, spesielt fra Kina, er blant faktorene som kan føre til en nedgang i motorsykkelproduksjonen, sa Surapong Paisitpatanapong, nestleder i FTI og talsmann for Automotive Industry Club, tidligere.
Utenlandske turister og motorsykkelproduksjon henger sammen, da turistaktiviteter øker motorsykkelproduksjonen fordi noen turister liker å kjøre motorsykkel når de besøker landet, bemerket klubben.
Surapong sa at økonomiske forhold, inkludert virkningen av amerikanske tollsatser, kan føre til at den thailandske motorsykkelproduksjonen vil gå ned i år.
Klubben vurderer å nedjustere sin produksjonsprognose for 2025 fra 0,1 % vekst på årsbasis og 2,1 millioner enheter.
FOKUS PÅ KVALITET
Panit Kannasut, eier av Krua Kun Kung, en restaurant i nærheten av Grand Palace i Bangkok, sier at antallet kinesiske turister ennå ikke er tilbake på nivået før pandemien.
I mai 2024 utgjorde thailandske gjester omtrent 70 % av restaurantens kunder, mens resten var utlendinger.
Blant de internasjonale gjestene kommer 60 % fra Kina, 30 % fra andre asiatiske land og 10 % fra Europa.
Hun sier at det vanligvis er færre europeiske gjester i mai, med noen kinesiske og asiatiske reisende på grunn av skoleferie. I år har Panit imidlertid merket en nedgang i både thailandske og kinesiske kunder.
– Siden midten av mars har jeg observert en omsetningsnedgang på rundt 20 % for alle kunder. Jeg har aldri sett noe lignende før, sier hun.
– Færre thailendere spiser på restauranten, men de som gjør det, bruker mindre penger. Dette tyder på at thailandske kunder er mer forsiktige med pengebruken, sier Panit.
Hun spekulerer i at nedgangen i antall kinesiske turister kan ha sammenheng med kidnappingen av den kinesiske skuespilleren tidligere i år, jordskjelvet i slutten av mars og den svake kinesiske økonomien.
– Omtrent 5–10 % av kundene våre er kinesere, og noen av dem er kanskje utlendinger som bor i Thailand, sier Panit.
Hun sier at europeiske ferieturister også kan være påvirket av den svake økonomien.
Disse utfordringene har fått restaurantdrivere til å stramme inn kostnadene og søke nye kunder, for eksempel turistgrupper.
Panit oppfordret regjeringen til å finne nye markeder, for eksempel Sørøst-Asia, da folk fra disse landene har en felles matkultur og forbruksmønstre som kan sammenlignes med thailendere.
– Fokuset bør flyttes fra kvantitet til kvalitet når det gjelder utenlandske turister. Det er viktig å finne kunder som er villige til å bruke mer penger, sier hun.
– Siden den kommende høysesongen kan få færre utenlandske besøkende, bør regjeringen markedsføre turisme før denne perioden, særlig når reisende begynner å planlegge sine reiser ved årsskiftet, sier Panit.
PROGNOSE NEDJUSERT
Parin Kitchatornpitak, analytiker hos KGI Securities (Thailand), sier at meglerhuset har senket prognosen for utenlandske besøkende til 36,5 millioner i år, ned fra 38 millioner, på grunn av en langsommere gjenoppretting av det kinesiske markedet enn forventet.
KSS anslår også at antallet kinesiske turister vil forbli lavt i år, og utgjøre bare 43 % av nivået før Covid og 13 % av det totale antallet ankomster i 2025.
– Hvis denne trenden fortsetter, anslår vi at det totale antallet utenlandske besøkende i år kan falle til 35,4 millioner, en nedgang på 1 % fra 2024, sa KSS-analytiker Sirilak Konwa.
Maybank Securities (Thailand) kuttet også sin prognose for antall turister til 37,5 millioner i år, ned fra 40,5 millioner. Av dette er 6,5 millioner fra Kina.
BofA Securities nedjusterte igjen prognosen for utenlandske ankomster fra 37,2 millioner til 36,2 millioner.
Kilde: Bangkok Post
Advarer mot alkoholsalg i turistområder
11.05.2025
Stop Drink Network advarer turistområder om ikke å selge eller skjenke alkohol på buddhistiske helligdager før lovlige soner er offisielt definert i ny lovgivning.
Stop Drink Network har sendt ut en advarsel til puber, barer og restauranter i turistområder om ikke å selge alkoholholdige drikkevarer på fem nasjonale buddhistiske helligdager – i hvert fall foreløpig – og opplyser at regjeringen ennå ikke har vedtatt en grunnlov som tillater slik salg.
Advarselen kom etter at en kunngjøring fra statsministerens kontor trådte i kraft lørdag 10. mai.
Ytterligere lovgivning nødvendig for å definere unntatte områder
Chuwit Chantharos, koordinator for Stop Drink Network, påpekte at selv om kunngjøringen har til hensikt å tillate salg av alkohol på fem nasjonale buddhistiske helligdager i utpekte turistområder, må det først vedtas ytterligere lovbestemmelser eller grunnlover for å klart definere hvilke områder som er omfattet.
Han advarte om at brudd på det eksisterende forbudet mot salg av alkohol under buddhistiske helligdager kan føre til en maksimumsstraff på seks måneders fengsel, en bot på opptil 10 000 baht eller begge deler.
Alkoholsalg er begrenset utenfor godkjente soner
De fem nasjonale buddhistiske helligdager det gjelder, er:
Makha Bucha-dagen
Visakha Bucha-dagen
Asalha Bucha-dagen
Buddhistisk fastedag (Khao Phansa)
Siste buddhistisk fastedag (Ok Phansa)
Chuwit presiserte at i henhold til gjeldende direktiv er alkoholomsetning på disse dagene kun tillatt i:
15 internasjonale flyplasser
2000 registrerte utesteder
Omlag 15 000 registrerte hoteller
Inntil ytterligere lover eller forskrifter trer i kraft, må butikker og virksomheter utenfor disse godkjente sonene fortsette å overholde alkoholforbudet på disse viktige religiøse helligdager.
Kilde: The Nation
Tragisk motorsykkelulykke krevde tre liv på Phuket
11.05.2025
En hjerteskjærende motorsykkelulykke har kostet livet til tre familiemedlemmer etter at deres kjøretøy kolliderte med en strømstolpe ved Sakdidet Rd i Wichit i går ettermiddag. Ulykken, som skjedde lørdag ettermiddag, involverte en blå Yamaha Grand Filano motorsykkel.
Politiet fant en kvinne på 50 år og hennes 8 år gamle sønn fra Kapong-distriktet i Phang Nga omkommet på ulykkesstedet. Føreren, en 33 år gammel mann, fikk umiddelbar førstehjelp på stedet og ble deretter transportert til Vachira Phuket sykehus, hvor han senere døde av skadene.
En mann i nærheten av stedet fortalte politiet at han ikke var vitne til selve kollisjonen, men han antok at hastighet kunne ha spilt en rolle, basert på omfanget av skadene på motorsykkelen.
Kilde: The Phuket News