Møter sveitsiske og norske utsendinger for å fremme frihandelsavtale
18.10.2024
Handelsdepartementet har hatt samtaler med representanter for Sveits og Norge for å presse på for å få ferdigstilt frihandelsavtalen mellom Thailand og Den europeiske frihandelssammenslutningen (EFTA).
EFTA ble etablert i 1960 og består av Sveits, Norge, Island og Liechtenstein, og har som mål å fremme frihandel og økonomisk integrasjon blant medlemmene, både i Europa og globalt.
Handelsminister Pichai Naripthaphan sa fredag at han hadde hatt et møte med Helena Budliger Artiega, den sveitsiske statssekretæren for økonomiske anliggender, samt ambassadørene fra Sveits og Norge i Thailand for å diskutere fremdriften i frihandelsforhandlingene med EFTA. Han understreket at forhandlingene nå er i sluttfasen, og at de bør være avsluttet innen utgangen av 2024, slik alle parter forventer, melder The Nation.
Pichai sa at den siste forhandlingsrunden, den tiende i rekken, som fant sted i august, viste betydelig fremgang, og at det bare var noen få spørsmål som måtte diskuteres videre med både Sveits og Norge. Han uttrykte tillit til at samtalene med utsendingene fra de to landene ville bidra til å løse problemene og gjøre det mulig å inngå en avtale med EFTA i løpet av året.
Forhandlingene mellom EFTA og Thailand ble først innledet i 2005, men stoppet opp ett år senere, før de ble gjenopptatt igjen i 2022. Handelsdepartementet har gjort frihandelsavtalen med EFTA til en av sine topprioriteringer, ettersom samarbeidet kan forbedre Thailands konkurranseevne innen teknologi og innovasjon, som er en av blokkens styrker.
I 2023 var EFTA Thailands 16. største handelspartner, med et samlet handelsvolum på 9,88 milliarder dollar, eller 1,72 % av den totale utenrikshandelen.
Blant de viktigste eksportproduktene til EFTA er edelstener og smykker, klokker og komponenter, jernprodukter, klimaanlegg og reiseutstyr. Blant de viktigste importvarene fra de fire EFTA-landene var smykker, sølv, gull, klokker, kjøtt, medisinsk og farmasøytisk utstyr.
Kilde: The Nation
Stor oppgradering av fortauene i Hua Hin
18.10.2024
Prachuap Khiri Khan har kunngjort oppgraderinger av fortau, veiskuldre, trafikkøyer og forbindelsesveier i Hua Hin, som en del av et infrastrukturutviklingsprosjekt som tar sikte på å forbedre tilgangen til lokale turistattraksjoner.
Kunngjøringen, som ble offentliggjort av Hua Hin kommune onsdag, beskriver at arbeidet vil dekke den vestgående siden av Highway 4, fra Mowanna pork shop på hjørnet av Soi 68 til rett før Nong Kae-overgangen, melder Hua Hin Today
Ifølge veidistriktet vil prosjektet fokusere på å utbedre deler av motorvei 4, fra kilometermarkering 216+800 til 221+200, utelukkende på den vestgående ruten i Hua Hin-distriktet i Prachuap Khiri Khan-provinsen.
Prosjektet omfatter reparasjon og oppgradering av fortau, veiskuldre og forbindelsesveier for å forbedre fremkommeligheten for innbyggere og turister.
Arbeidet er en del av planene om å legge til rette for turisme og sikre tryggere og mer tilgjengelig infrastruktur for både besøkende og lokalbefolkningen.
Anleggsarbeidet forventes å pågå frem til 23. mars 2025.
Myndighetene ber publikum om tålmodighet under arbeidet, og beklager eventuelle ulemper som følge av de midlertidige forstyrrelsene.
Kilde: Hua Hin Today
Sju skadde i en rekke eksplosjoner i Narathiwat
18.10.2024
Sju sikkerhetsoffiserer ble skadet i en rekke bombeangrep i Sungai Padi-distriktet i denne sørlige grenseprovinsen fredag morgen.
Bombene ble plassert i nærheten av to kraftmaster foran en gassfabrikk i Kuwa Village Moo 5 i Riko, melder Bangkok Post.
Den første eksplosjonen ble rapportert klokken 05.53. Tre minutter senere inntraff den andre eksplosjonen. Ingen ble skadet i de to første angrepene.
En tredje bombe gikk senere av i nærheten av en bro i Riko da en patruljebil med rangere og frivillige kjørte forbi. Eksplosjonen skadet fem medlemmer av patruljen: en paramilitær ranger og fire frivillige rangere. Alle fikk lettere skader.
Klokken 09.55 inntraff ytterligere to bombeangrep rundt 500 meter fra den 447. grensepatruljens utpost på vei nr. 4056 langs ruten Sungai Kolok-Sungai Padi. To politibetjenter ble skadet og kjørt til sykehus.
Øverst: Politi inspiserer et patruljekjøretøy som ble delvis skadet i et bombeangrep i Sungai Padi-distriktet i Narathiwat fredag morgen. Fem medlemmer av patruljen ble lettere skadet. (Foto: Abdullah Benjakat)
Kilde: Bangkok Post
Den første eksplosjonen ble rapportert klokken 05.53. Tre minutter senere inntraff den andre eksplosjonen. Ingen ble skadet i de to første angrepene.
En tredje bombe gikk senere av i nærheten av en bro i Riko da en patruljebil med rangere og frivillige kjørte forbi. Eksplosjonen skadet fem medlemmer av patruljen: en paramilitær ranger og fire frivillige rangere. Alle fikk lettere skader.
Klokken 09.55 inntraff ytterligere to bombeangrep rundt 500 meter fra den 447. grensepatruljens utpost på vei nr. 4056 langs ruten Sungai Kolok-Sungai Padi. To politibetjenter ble skadet og kjørt til sykehus.
Øverst: Politi inspiserer et patruljekjøretøy som ble delvis skadet i et bombeangrep i Sungai Padi-distriktet i Narathiwat fredag morgen. Fem medlemmer av patruljen ble lettere skadet. (Foto: Abdullah Benjakat)
Kilde: Bangkok Post
Splittelse om å inkludere majestetsfornærmelse i amnestiloven
18.10.2024
Parlamentsmedlemmene uttrykte delte meninger om hvorvidt majestetsforbrytelser bør inkluderes i amnestiloven da Representantenes hus torsdag begynte å gjennomgå en rapport utarbeidet av en spesialkomité som har studert lovforslaget.
Opposisjonspartiet People's Party (PP) gikk inn for å inkludere paragraf 112 i straffeloven, også kjent som majestetsfornærmelsesloven, mens regjeringsrepresentantene var sterkt uenige i å gi amnesti til personer som har begått majestetsforbrytelser, skriver Bangkok Post
Pheu Thais juridiske ekspert, Chousak Sirinil, som leder spesialpanelet, sa til parlamentet torsdag at et amnesti ikke sletter ugjerninger, og at en urettmessig handling forblir en forbrytelse.
Han sa at amnesti innføres for å gjøre det lettere å løse konflikter og fremme harmoni, og la til at Thailand har vedtatt 23 amnestilover.
Ifølge Chousak, som også er minister for statsministerens kontor, utgjør ikke komiteens rapport et lovforslag om amnesti, men har som mål å komme med omfattende innspill som parlamentet kan ta stilling til.
Han sa at rapporten også foreslår andre mulige løsninger, blant annet å søke kongelig benådning for amnestiforbrytere, utsette straffeforfølgelse og frafalle tiltale i saker som ikke er i offentlighetens interesse.
Chousak sa at regjeringen ikke er forpliktet til å følge komiteens forslag.
Rapporten er fortsatt ikke entydig når det gjelder hvorvidt majestetsforbrytere bør omfattes av amnestiet.
Panelet har lansert tre alternativer: amnesti for majestetsforbrytere, ingen amnesti for dem, eller et betinget amnesti.
Panelet sier at majestetsforbrytelser er politisk sensitive, og at relevante parter må ta hensyn til dette når de utarbeider et lovforslag om amnesti.
PP-parlamentarikeren Weeranant Huadsri fra Khon Kaen kritiserte rapportens konklusjoner, og hevdet at mangelen på konklusjon ville føre til at majestetsforbrytelser ville bli ekskludert fra et amnestiforslag.
Parlamentsmedlemmet uttrykte støtte til å inkludere majestetsforbrytelser i amnestiforslaget for å sikre at landet kan komme videre og oppnå nasjonal forsoning.
Noppadon Pattama, som står på Pheu Thais liste, sa til parlamentet at det også er delte meninger i befolkningen om saken, og at det fortsatt er tid til å finne konsensus. Han var imidlertid uenig i et forslag om å inkludere paragraf 112 i et amnestiforslag.
Nanthana Songpracha, som står på Bhumjaithai-listen, sa at partiet var villig til å vurdere et amnesti for politiske saker, men at de ikke ville delta i noen gjennomgang av en amnestiplan som dekker majestetsforbrytelser.
Lederen for Thai Pakdee-partiet, Warong Dechgitvigrom, skrev på Facebook torsdag at den Pheu Thai-ledede regjeringen ville være dødsdømt dersom den utvidet amnestiet til også å omfatte paragraf 112-forbrytere.
Øverst: Representantenes hus holdt en debatt i juni. Torsdag uttrykte parlamentsmedlemmene delte meninger om hvorvidt majestetsforbrytelser bør inkluderes i amnestiloven. (Arkivfoto: Chanat Katanyu)
Kilde: Bangkok Post
Thailand diskuterer visumfritak med Laos for å øke turismen
18.10.2024
Thailand vil i dag diskutere med Laos om forslaget om å frita visum ved ankomst (VOA) på 1.000 baht ved grensekontrollpostene for å øke grenseoverskridende reiser og turistnæringen i provinsene langs Mekong-elven.
Turistminister Sorawong Thienthong sa torsdag at han vil møte sin laotiske kollega, Suansavanh Viyaket, i dag for å diskutere tiltaket, skriver The Nation.
– Tiltaket har som mål å redusere hindringer for utenlandske turister som reiser inn i Thailand fra Laos under visse festivaler, og som deretter returnerer til nabolandet for å fortsette reisen, sa han.
Departementet har som mål å øke antallet utenlandske turister som reiser fra Laos til Thailand, spesielt fra Kina og Sør-Korea, fra .000 personer per måned til over 10.000 per måned.
Sorawong sa at dersom dette tiltaket ikke lar seg gjennomføre, kan departementet gå over til å tilby hver utenlandsk ankomst en kupong verdt 1000 baht som kan brukes på restauranter, hoteller eller turpakker i provinsene i den nordøstlige regionen.
Under et møte med turistnæringen i Nong Khai-provinsen torsdag anerkjente Sorawong kravene og forslagene fra lokale aktører for å øke turismen i provinsen, som er ansvarlig for 50 % av BNP i den nordøstlige regionen.
Lokale entreprenører oppfordret myndighetene til å fremme religiøs turisme under viktige religiøse festivaler, spesielt Naga Fireball-arrangementet som markerer slutten på den buddhistiske fastetiden i oktober hvert år.
De foreslo også at hver provins skulle fremheve sine unike særtrekk for å unngå å konkurrere om de samme turistgruppene. For eksempel bør Nong Khai fokusere på grensehandel, Bueng Kan på moteprodukter, Mukdahan på kunst og kultur og Nakhon Phanom på mat.
Kilde: The Nation
50 utenlandske turister unnslapp bussbrann
18.10.2024
En turbuss tok fyr på Mittraphap Road mens en gruppe utenlandske turister spiste middag i nærheten, og slapp med nød og neppe unna bussbrann i går, torsdag kveld. Årsaken til brannen er fortsatt under etterforskning.
Brannen brøt ut i den midtre og bakre delen av en turistbuss med klimaanlegg som sto parkert på en servicevei langs den gamle Mittraphap Highway, rett overfor Khao Khaen Park i Pak Chong i Nakhon Ratchasima-provinsen, melder Pattaya Mail.
Tre brannbiler ble sendt ut, og det tok rundt 30 minutter å få kontroll over flammene.
Bussjåføren forklarte at han hadde kjørt en gruppe på 50 indonesiske turister fra Bangkok for å besøke Pak Chong-distriktet. På veien stoppet bussen ved en restaurant i nærheten slik at turistene kunne spise middag.
Mens de satt og spiste, begynte det plutselig å brenne i bussens bakre seterom.
Sjåføren insisterte på at han ikke hadde noen anelse om hva som forårsaket brannen, ettersom bussen gikk på diesel, og motoren ikke hadde hatt noen problemer tidligere. Heldigvis befant ingen personer seg i bussen da brannen oppsto, og det ble ikke rapportert om personskader. Turistenes bagasje var også uskadd.
Politiet skal gjennomføre en detaljert etterforskning for å fastslå brannårsaken.
Øverst: Tykk røyk veltet ut av bussen, noe som fikk brannmannskapene til å rykke ut med tre brannbiler, og det tok rundt 30 minutter å få flammene under kontroll.
Kilde: Pattaya Mail
Russland vil lansere et nytt betalingssystem
17.10.2024
Russland planlegger å introdusere et nytt betalingssystem under det kommende Brics-toppmøtet.
Systemet er ment å være immun mot vestlige sanksjoner og vil operere gjennom et nettverk av forretningsbanker knyttet sammen av Brics-sentralbankene, ifølge Bangkok Post.
Det vil benytte blokkjedeteknologi til å lagre og overføre digitale tokens støttet av nasjonale valutaer, noe som vil muliggjøre enklere og sikrere valutaveksling uten involvering av dollartransaksjoner.
Russland ser dette som en løsning på utfordringene med å gjennomføre handelsbetalinger, spesielt med land som Kina, der lokale banker frykter amerikanske sekundære sanksjoner.
BRICS-landene er en gruppe av fem store fremvoksende økonomier: Brasil, Russland, India, Kina og Sør-Afrika.
Kilde: Bangkok Post
Thailands riviera tar form: 515 km klar og flere etapper planlegges
17.10.2024
Thailandske veimyndigheter har fullført den første av fire faser i det 950 kilometer lange Thailand Riviera-prosjektet, som strekker seg over 12 provinser fra Samut Prakan til Narathiwat.
Den 515 kilometer lange første fasen, som går langs sjøen fra Samut Sakhon til Phetchaburi og i Prachuap Khiri Khan, Ranong og Chumphon, er ferdigstilt og åpnet for trafikk, skriver The Nation.
Til sammen blir Thailand Rivera 950 km lang og vil forbinde kysten av Thailandbukten fra sørøst for Bangkok i Samut Prakan til Samut Sakhon, Samut Songkhram, Phetchaburi, Prachuap Khiri Khan, Chumphon, Surat Thani, Nakhon Si Thammarat, Songkhla, Pattani og Narathiwat. I Chumphon vil det også være en forbindelse til en kystvei i Ranong langs Andamanhavet.
På grunn av geografi og eierforhold kan ikke veiene langs sjøen gå uavbrutt, og de må deles opp og kobles sammen med andre veier.
Myndighetene er i ferd med å kartlegge og utforme den andre fasen av Rivieraen, som vil dekke 150 km fra Chumphon til Surat Thani, Nakhon Si Thammarat og Songkhla.
Nå utarbeides det en miljøkonsekvensrapport, og at de snart vil søke finansiering fra regjeringen.
Den andre fasen vil innebære utvidelse av 25 eksisterende og tilstøtende veier på landsbygda og utbedring av 41 nærliggende veier.
I den tredje fasen, vil det søkes om 4 milliarder baht for å bygge en 85 km lang vei langs sjøen som forbinder Samut Prakan med Samut Sakhon og Samut Songkhram. Man er i ferd med å designe veien og studere dens miljøpåvirkning.
Departementet regner med at mulighetsstudien for den fjerde fasen vil koste rundt 33 millioner baht, og tror det kan komme fra budsjettene for 2025 eller 2026, sier Montri. Den fjerde fasen vil omfatte en 200 km lang kystvei som går fra Songkhla til Pattani og Narathiwat i sør.
Kilde: The Nation
Phukets flyplass øker kapasiteten
17.10.2024
Phukets internasjonale lufthavn har som mål å øke antall flyvninger fra 20 til 25 i timen for å kunne ta imot 18 millioner passasjerer i 2025, og Airports of Thailand (AoT) fremskynder fase 2 av flyplassens utvikling for å støtte opp om veksten.
Flyplassen betjener i dag 60 flyselskaper og håndterer mellom 260 og 280 flygninger daglig, ifølge flyplassdirektør Monchai Tanod.
I høysesongen, fra 28. oktober til slutten av april, forventes det at antallet daglige flyvninger vil nå 300, og at besøkende fra Europa vil stå for en stor del av økningen, skriver Bangkok Post.
– Den største gruppen av internasjonale reisende til den sørlige ferieøya kommer fra Kina, etterfulgt av turister fra Russland og India, sier Monchai.
Antallet kinesiske turister som besøker Phuket i år, utgjør omtrent 60 % av det totale antallet turister på øya i perioden før pandemien, mot 85 % for europeerne.
– Antallet innenlandsflyvninger fortsetter også å øke, og flyselskapene jobber for å øke passasjerbelastningen, sier Monchai.
Han forventer imidlertid ikke at flyplassen vil nå høysesongtoppen i 2019, da de hadde 400 innenlands- og utenlandsflyvninger og 6.000 passasjerer daglig.
– Flyplassen ønsker også å ta imot mange charterflyvninger i de kommende ukene, sier han, og legger til at dagens bookinger utgjør omtrent 80 % av flyplassens kapasitet.
Flyplassen vil også ta imot de første direkteflyvningene fra Riyadh i Saudi-Arabia.
Han tror det vil være fortsatt stor etterspørsel etter charterflyvninger blant turister fra Midtøsten, og sier at alle slike flyvninger fra Saudi-Arabia er fullbooket.
I regnskapsåret 2024, som ble avsluttet 30. september, håndterte Phuket lufthavn 98.711 flyvninger, 53.378 utenlandsreiser og 45 333 innenlandsreiser, en økning på 20 % fra året før.
Antall passasjerer økte med 21,2 % til 16 millioner, 6,2 millioner fra innlandet og 9,8 millioner fra utlandet.
Monchai sier at selv om flyplassens eneste rullebane kan ta imot opptil 18 millioner passasjerer årlig, er passasjerterminalene overbelastet fordi de opprinnelig ble designet for å ta imot 12,5 millioner.
AoT fremskynder utvidelsen for å kunne ta imot 18 millioner passasjerer og lette presset på fasilitetene.
Utbyggingen omfatter utvidelse av rullebaner og taksebaner, forbedring av terminaler og økning av flykapasiteten fra 20 til 25 i timen, eller fra 400 til 600 per dag.
Monchai sier at de ansatte som fører tilsyn med fase 2-utbyggingsprosjektet, er i ferd med å utføre designarbeid og finne entreprenører.
Byggingen forventes å starte i slutten av 2025, med et budsjett på 6 milliarder baht.
Øverst: Besøkende ankommer Phukets internasjonale lufthavn. (Arkivfoto: Achadthaya Chuenniran)
Kilde: Bangkok Post
Kokoskrise fører til høyeste priser på på 40 år
17.10.2024
Mens mangelen på kokosnøtter har gått hardt utover små næringsdrivende over hele landet, er krisen verre i sør, der prisene har steget til det høyeste nivået på 40 år. Frukten selges nå for 36-40 baht per stykk, opp fra 14-17 baht, og kokosmelk går for 150-160 baht per kilo, meldt Amarin TV onsdag kveld.
Media i den sørlige Trang-provinsen meldet at små handelsmenn står overfor betydelig høyere kostnader, og at noen må reise for å kjøpe kokosnøtter fra kilden, men likevel opplever produksjonsmangel. Mange vurderer å midlertidig legge ned virksomheten sin fordi den ikke lenger er kostnadseffektiv, og de frykter at de vil tape mer penger enn i fjor, melder Thai Newsroom.
Spesielt rammet av kokosnøttmangelen er ris- og curryselgere, restauranter og butikker som selger thailandske desserter, som ikke makter å øke prisene for å holde tritt med de stigende kostnadene.
Entreprenørene har bedt myndighetene om å iverksette tiltak som å tillate import av kokosnøtter fra utlandet for å lindre mangelen. De ser imidlertid ingen tegn til at situasjonen vil bedre seg med det første.
Somporn «Kokwang» Wiriyasaksakul, eier av Pa Sri Coconut Milk Shop, sier at den som regelmessig leverer kokosnøtter til 30 baht per stykk, nå ikke får tak i noen nøtter å levere til oss.
Dette har ført til at han må reise til Sichon-distriktet i Nakhon Si Thammarat-provinsen, der det finnes et stort lager, og eieren leverer også til Bangkok for å få tak i kokosnøtter, men det er dyrt.
Selgeren spurte om han hadde råd til å betale 36 baht per kokosnøtt, siden dette er engrospris og selges usortert, og han måtte kjøpe en stor mengde, selv om han tidligere bare hadde betalt 14-17 baht per stykk, aldri mer enn 25-26 baht.
På hans siste tur gikk prisen opp med 1 baht til 37 baht, og da er ikke transportkostnadene inkludert. Han pleier å kjøre en pickup dit for å kjøpe et stort parti på 2500 til 2600 kokosnøtter, fordi han frykter at prisen vil stige ytterligere hvis han ber om å få dem levert.
Nå har imidlertid lageret gått tomt for kokosnøtter, ettersom de hadde rundt 200.000 kokosnøtter, og disse ble utsolgt på én uke.
Samtidig selger han nå kokosmelk for 90 til 100 baht per kilo, men hvis prisen på kokosnøtter stiger igjen, må han også øke prisen på dette produktet, og hvis kundene ikke har råd til det, må han avslutte salget.
– Tidligere, når det var knapphet på kokosnøtter, importerte myndighetene kokosnøtter fra andre land fordi det reduserte de lokale prisene, sa han, og oppfordret samtidig myndighetene til å tillate import igjen.
I løpet av de siste en til to månedene har han gått med tap, og mens fortjenesten hans sank med 100.000 baht i fjor, regner han med å tjene enda mindre i år, siden han ikke ser at situasjonen vil bedre seg med det første.
Etter at nyheten om mangelen på kokosnøtter i Trang ble publisert, var det mange i andre sørlige provinser som kommenterte og informerte om lignende mangel i sine distrikter, noe som viser at denne krisen merkes i hele sør.
Prisen på kokosmelk har økt i ulike nivåer, og mens den selges for 100-110 baht i Trang, er den så høy som 150-160 baht per kilo i Krabi, noe som har ført til store vanskeligheter for folk, spesielt for handelsmenn som bruker kokosmelk som hovedingrediens i produktene sine, og mange boder har stengt fordi de ikke får tak i kokosnøtter til melken.
Kilde: Thai Newsroom - Foto: Unsplash