BANGKOK akkurat nå
PHUKET akkurat nå
CHIANG MAI akkurat nå

Slik ser du norsk TV i Thailand

Mandag: 23 provinser flomrammet



Thailandske myndigheter rapporterte mandag om oversvømmelser i 23 provinser, hovedsakelig i nord og nordøst, som rammet over 66.000 familier i 1.647 landsbyer.

Ifølge departementet er det fortsatt flom i ni nordlige provinser, nemlig Chiang Mai (synkende flomnivå), Chiang Rai (synkende), Lampang (synkende), Lamphun (stigende flomvann), Nakhon Sawan (synkende), Phetchabun (synkende), Phitsanulok (stigende), Sukhothai (synkende) og Tak (synkende), melder Bangkok Post

I nordøst ble syv provinser oversvømt - Buri Ram (synkende), Chaiyaphum (stabil flomvannstand), Kalasin (stabil), Maha Sarakham (stabil), Nakhon Ratchasima (synkende), Ubon Ratchathani (synkende) og Udon Thani (synkende).

På de sentrale slettene var det flom i fem provinser, nemlig Ang Thong (økende), Ayutthaya (økende), Nakhon Pathom (stabil), Suphan Buri (stabil) og Sing Buri (stabil).

I sør rammet flom to provinser, nemlig Nakhon Si Thammarat (synkende) og Songkhla (synkende).

I perioden 16. august til 7. oktober omkom 52 mennesker i flommene i landet .

Øverst: Flom påvirker Sukhothai sykehus og dets nærområde i Muang-distriktet i Sukhothai mandag. (Foto: PR-avdelingen)

Kilde: Bangkok Post

Skal lage ‘pla ra’ av uønsket fiskeart



Fiskeridepartementet i Thailand sier ja til utrydde den uønskede fisken ‘blackchin tilapia’ fra Thailands vassdrag ved å lage, «pla ra», fermentert fiskesaus av fisken.

I et forsøk på å begrense spredningen av den invasive arten, som utgjør en trussel mot kommersielt verdifulle fiskebestander i minst ni provinser, vil departementet samarbeide med lokalsamfunn i berørte områder for å bearbeide fanget ‘blackchin tilapia’ til den populære asiatiske fiskesausen «pla ra», sier landets fiskeridepartement, skriver Bangkok Post.

Programmet har som mål å fjerne minst 200.000 kilo av den uønskede fisken fra vassdrag i provinsene Chumphon, Phetchaburi, Samut Prakan, Samut Songkhram, Prachin Buri, Ratchaburi, Chon Buri, Rayong og Nonthaburi.

Lokalsamfunnene som har meldt seg på, vil få 245.000 baht hver i støtte for å kjøpe utstyret som trengs for å lage «pla ra». Totalt vil departementet bevilge 4,9 millioner baht til ordningen. Tjue lokalsamfunn har til nå meldt seg på.

Fermenterte fiskeprodukter konsumeres ikke bare i Thailand, men eksporteres også til markeder i andre Asean-land, Kina, EU, Midtøsten og USA.

Kilde og foto: Bangkok Post



Kitrat Phanphet utnevnt til ny nasjonal politisjef



Kitrat Phanphet ble i dag utnvnte til Thailands 15. nasjonale politisjef.

Kitrat fikk åtte av åtte stemmer og ble dermed enstemmig utnevnt som najonal politisjef. Statsminister Paetongtarn Shinawatra avsto fra å stemme. Han var en av tre kandidater til jobben, og den eldste av de tre. Han når pensjonsalderen, 60 år, i 2026, melder Bangkok Post.

De to andre kandidatene var Kraiboon Suadsong og Thana Choowong.

Kitrat ble uteksaminert fra klasse 41 ved Royal Police Cadet Academy. Han startet sin karriere som assisterende avhørsinspektør ved Rayong politistasjon i Rayong-provinsen.

Han har vært politiinspektør, sjef for det nasjonale politisjefkontoret, assisterende nasjonal politisjef og visepolitisjef.

Kilde: Bangkok Post

Politiet aksjonerte mot gateracing på Phuket



Politiet på Phuket beslagla fem motorsykler som var involvert i ulovlig gateracing i Saphan Hin-området nett til i dag.

Politiet opplyste at de startet en etterforskning etter at det ble postet innlegg om ulovlig gateracing på lokale sosiale medier.

Etterforskningen resulterte i arrestasjoner av fem personer og beslagleggelse av deres fem motorsykler i en aksjon kl. 00.45 i dag, bekrefter politiet.

Gjerningsmennene er registrert, og myndighetene vurderer ytterligere rettslige skritt, opplyser politiet.

Ingen detaljer om gjerningsmennene, som mest sannsynlig er ungdommer, ble gitt.

Kilde: The Phuket News


Bar-brann i Pattaya i morges



En brann brøt ut på Big Moose i Pattaya i dag morges.

Det bodde seks personer i etasjen over baren, skriver The Pattaya News.

Brannen startet i første etasje, blokkerte utgangene, og krevde rask innsats fra brannmannskaper som evakuerte de seks beboerene.

De ble sendt til sykehus for behandling. Første etasje ble nesten fullstendig skadet, mens de øverste etasjene skal være intakte.

Vaktmesteren mistenker at brannen kan ha vært forårsaket av en elektrisk kortslutning. Myndighetene undersøker årsaken.

Kilde: The Pattaya News - Foto: Komchadluek

Fant etterlyst kineser tross plastisk kirurgi



Thailandsk immigrasjonspoliti har pågrepet en kinesisk kvinne som er etterlyst av Interpol tross at kvinnen hadde gjennomgått plastisk kirurgi for å endre utseendet sitt. Hun hadde oppholdt seg i landet i 650 dager.

Den 7. oktober arresterte immigrasjonspolitiet en kinesisk kvinne som var etterlyst av Interpol for bedrageri på det kinesiske fastlandet, i et luksuriøst leilighetskompleks i Rama 4-området i Bangkok.

Immigrasjonspolitiet fikk tips fra en borger om en kinesisk statsborger som oppholdt seg ulovlig i landet og utviste mistenkelig oppførsel ved å holde seg for seg selv og ofte dekke til ansiktet med hatt og maske når hun forlot boligen sin. Politiet satt i gang spaning på den kinesiske kvinnen..

De fikk øye på en person som passet til informantens beskrivelse, med ansiktet helt tildekket, på vei ned for å hente mat i første etasje. De identifiserte seg som immigrasjonsbetjenter og ba om å få sjekke passet til kvinnen.

Da de spurte henne om hennes opphold i, oppførte hun seg mistenkelig og forsøkte å skifte tema og unndra å svare. Hun hevdet at hun var flyvertinne for et kjent flyselskap og hadde blitt permittert, men betjentene var skeptiske ettersom utlendinger som jobber som besetningsmedlemmer får spesifikke visumtyper, og ikke turistvisum ved ankomst som typiske kinesiske turister.

Ved å sjekke Interpol-databasen fant immigrasjonsbetjentene ut at kvinnen var etterlyst hos Interpol.

Kvinnen skal svindlet seks ofre for et samlet beløp på mer enn 7,2 millioner baht. Hun brukte deretter en del av pengene til plastisk ansiktskirurgi for å unngå å bli gjenkjent av ofrene, og holdt ansiktet tildekket hele tiden før hun flyktet for å gjemme seg i Thailand, der hun til slutt ble arrestert.

Kvinnen reiste inn i kongeriket i slutten av 2022 på et TR-15-visum, som tillater et 15-dagers opphold for turisme. Hun har nå overskredet oppholdet med over 650 dager.

Politiet har i første omgang siktet henne for «å være en utlending som oppholder seg i kongeriket med utløpt tillatelse». Hun blir nå varetektsfengslet og sendt til etterforskere ved Immigration Police Investigation Division for rettslig forfølgelse og utvisning.

Øverst: Bilder som viser plastisk ansiktskirurgi på den mistenkte kinesiske kvinnen som flyktet fra Kina for å gjemme seg i Thailand.

Kilde: Khaosod English


Advarer mot gamle busser og sikkerhetshull etter dødsbrann



Skolebussbrannen, som krevde livet til 20 skolebarn og tre voksne, har nok en gang satt søkelyset på sikkerhetskrisen på de thailandske veiene, som er rangert blant de farligste i verden.

Den 1. oktober begynte en buss med 44 passasjerer på skoletur fra Uthai Thani til Ayutthaya og Nonthaburi å brenne i utkanten av Bangkok.

I infernoet som oppsto, omkom 20 grunnskoleelever og tre lærere, mens tre andre passasjerer fikk alvorlige skader. Dette er ikke første gang en buss har gått opp i flammer og forårsaket massedødsfall i Thailand.

Tilbake i 2018 omkom 20 migrantarbeidere fra Myanmar da bussen deres tok fyr. Den hyppige forekomsten av slike dødsulykker har skapt bekymring for myndighetenes innsats når det gjelder å håndheve kjøretøyinspeksjoner, begrense risikofylt sjåføratferd og øke bevisstheten om hvordan man skal reagere i nødsituasjoner.

Sumet Ongkittikul, forskningsdirektør for transport- og logistikkpolitikk ved Thailand Development Research Institute (TDRI), sier at av de 10.000 bussene som kjører uregelmessige ruter, er det bare 5 % som oppfyller den nye standarden for ikke-brennbare materialer.

– Denne standarden ble innført i 2022, men uten tilbakevirkende kraft for busser som ble registrert før den ble innført.

Sumet forklarte at Land Transport Department hadde presset på for å få innført den nye brannsikkerhetsstandarden siden 2016, men møtte sterk motstand fra bussselskapene.

Busselskapene klaget over at det ville bli for dyrt å utstyre de gamle kjøretøyene deres med brannhemmende materiale.

– Derfor gjelder standarden bare for nye busser eller busser som nylig har blitt renovert, sier Sumet. Han advarte om at hundrevis av busser på thailandske veier ikke oppfyller standarden og er tikkende tidsinnstilte bomber.

– I andre land brukes lignende standarder med tilbakevirkende kraft på både gamle og nye busser, påpekte Sumet.

Han foreslo at myndighetene kunne gi subsidier eller gunstige lån til bussselskapene for å oppgradere bussparken, slik at Thailand kommer på linje med beste praksis internasjonalt.

– Hvis bussene utstyres med brannhemmende materialer, vil det forsinke spredningen av flammene og gi passasjerene mer tid til å rømme i tilfelle en brann.

Bussen som var sentrum for tragedien i forrige uke, var et gammelt kjøretøy som ble registrert for 54 år siden. Sumet forklarer at et busschassis har en levetid på 70-80 år, mens karosseriet vanligvis bare holder i åtte til ti år.

– Med karosseri menes komponenter som tak, dører og seter, forklarer Sumet. – Slike deler bør skiftes ut regelmessig, men i Thailand er dette helt opp til eierne.

Landets biltilsyn krever at bussene skal sikkerhetskontrolleres to ganger i året. Men kvaliteten på inspeksjonene er etter sigende ofte dårlig.

Den siste tragedien er et grelt eksempel på dette smutthullet: bussen som begynte å brenne, var utstyrt med ikke mindre enn 11 gassflasker med naturgass (CNG), til tross for at den bare var registrert med seks.

– Bussen hadde blitt modifisert langt utover sin kapasitet, noe som satte den i fare for en gasslekkasje, sier Chirute Visalachitra i Biltilsynet.

Etterforskningen viste at en lekkasje fra en gassflaske hadde bidratt til det tragiske tapet av menneskeliv. Sjåføren, som først flyktet fra stedet, har nå tilstått at han kjørte uforsvarlig og forårsaket dødsfallet.

Statsminister Paetongtarn Shinawatra innkalte til et hastemøte med myndighetene dagen etter ulykken for å diskutere trafikksikkerhet.

Transportdepartementet har i mellomtiden beordret inspeksjoner av alle 13.425 busser som kjører på komprimert naturgass (CNG) innen 60 dager.

De har også lovet å heve sikkerhetsstandardene for alle busser som ikke er i ordinær rute.

– Vi vil bruke denne tragedien som en anledning til å revidere sikkerhetsforskriftene, sier transportminister Suriya Jungrungreagkit, som også er visestatsminister.

Samferdselsdepartementet har også rådet utdanningsdepartementet til å ansette kvalifiserte tjenestemenn til å inspisere bussene for å sjekke sikkerheten før de blir chartret av utdanningsinstitusjoner for ekskursjoner.

– Vi vil også utstede en ny forskrift som krever at busspersonalet har fått opplæring i hvordan de skal reagere i nødsituasjoner, slik at de kan hjelpe passasjerene i tilfelle ulykker, heter det.

En ny regel som krever at bussoperatørene skal gi passasjerene veiledning om bussens sikkerhetsfunksjoner og nødprosedyrer, er også på trappene.

Suriya lovet at departementet hans ville gjennomgå hele bussystemet i løpet av de neste par månedene for å sikre at tragedien fra 1. oktober ikke gjentar seg. Blant de første tiltakene var å oppnevne en komité for sikkerhetstiltak for offentlige busser.

Sikkerhetspanelet består av eksperter fra ulike organisasjoner, deriblant Engineering Institute of Thailand.

Dr. Thanapong Jinwong, leder for Center for Road Safety (SEDP), sier at selv om transportdepartementet tidligere har opprettet flere komiteer for å forbedre Thailands elendige trafikksikkerhetsstatistikk, har ingen av dem ført til systematiske tiltak eller ansvarliggjøring fra myndighetenes side.

– Myndighetene bør opprette en uavhengig organisasjon med medlemmer som har fagkunnskap om hvordan man setter opp riktige standarder og gir relevante etater i oppdrag å implementere disse, sier han.

Han anbefaler skolene å legge nøye planer for studieturer, særlig når det gjelder turer med små barn.

– Hvis elevene som er ute på skoletur er svært unge, bør forholdet mellom elever og lærere være 10:1.

Tre voksne mistet også livet i tragedien 1. oktober. Observatører mener at dødsfallene viser at Thailand fortsatt ikke har gitt innbyggerne tilstrekkelig opplæring i hvordan de skal reagere i nødsituasjoner.

Tragedien har utløst en bølge av bekymring blant foreldre for om de vil la barna sine dra på ekskursjoner i fremtiden. Utdanningsdepartementet har i mellomtiden innstilt alle studieturer i påvente av sikkerhetsinspeksjoner av bussene.

Kilde: Thai PBS

Danske gikk amok på Bangkok-sykehus



En dansk mann gikk i morges amok på et sykehus i Bangkok, og politiet måtte trå til for å få kontroll over mannen.

Den bisarre hendelsen utspilte seg klokken 04.45 i dag på Chulalongkorn Hospital i Bangkok, da en 40 år gammel dansk borger gikk amok på akuttmottaket, melder The Thaiger.

Mannen, som var tydelig opprørt, grep en skalpel og løp mot utgangen. I en sjokkerende vending skar han seg i armer og hals, noe som førte til alvorlige skader og betydelig blodtap.

Snartenkte politibetjenter overmannet ham raskt, slik at medisinsk personale kunne gi ham kritisk akuttbehandling.

Dette var ikke første gang den urolige dansken hadde skapt oppstyr. Kvelden før, klokken 19.03, rapporterte politiet fra Thung Maha Mek politistasjon om en utlending med et alvorlig blødende sår i Soi Suan Phlu 8 i Sathorn.

De oppdaget at mannen hadde skadet høyre lår etter å ha klatret over og falt ned fra et gjerde i en landsby i nærheten. Vitner så ham vandre fra Soi Suan Phlu 8 til Soi Suan Phlu 6, mens han avviste alle forsøk på å få hjelp.

Til tross for at en utrykningskjøretøy ankom, nektet dansken hjelp, og valgte i stedet å ta seg til Suan Phlu Market. Et nytt forsøk på å frakte ham til sykehuset ble igjen avvist.

Rundt klokken 22.00 klarte en snarrådig tysk forbipasserende å få den nødstedte mannen i tale, og til slutt overtalte han ham til å hoppe inn i en taxi på vei til sykehus.

Men dramaet endte ikke der. Klokken 00.19 fikk politiet desperate meldinger om rop om hjelp fra baksiden av markedet, rett overfor Soi Suan Phlu 8. Der fant betjentene den samme dansken som klatret faretruende opp på et hustak i nærheten. Med tålmodighet og omtanke fikk betjentene lokket ham ned, ga ham førstehjelp og kjørte ham til slutt til sykehuset.

Kilde: The Thaiger


Israelsk turist påkjørt av vannscooter



Phuket-politiet leter etter en utenlandsk turist som kjørte på en israelsk turist på Patong Beach i går kveld med en vannscooter.

Politiet ble varslet om hendelsen klokken 18.21. Det ble rapportert at en israelsk turist ble påkjørt av en vannscooter mens han svømte på Patong Beach, og pådro seg hodeskader før vannscooterføreren flyktet fra stedet.

Nødetatene kom raskt til stedet og fraktet den skadde turisten til Patong Hospital, melder politiet.

Offeret, den 41 år gamle israelske statsborgeren, har forklart til politiet at han var ute og badet i nærheten av Patong Beach da han ble påkjørt av en utlending på en hvit og blå vannscooter, noe som forårsaket hodeskaden.

Ifølge turisten skal vannscooterføreren ha stukket av uten å tilby assistanse. Politiet leter etter vannscooterføreren.

Kilde: The Phuket News

Chiang Mai rydder opp etter flommen



Chiang Mai startet mandag en stor opprydningsaksjon etter at den enorme flommen som lammet den nordlige byen er på retur.

Traktorer og vannbiler ble satt inn for å hjelpe arbeiderne med å fjerne de tykke alluviale sedimentene fra områdene rundt de tre broene som krysser Ping-elven, Naowarat, Nakhon Ping og Rattanakosin. Andre mannskaper og frivillige fortsatte å forsyne hus som fortsatt var avskåret av flomvannet, med mat og drikkevann, skriver Bangkok Post.

Noen deler av syv hovedveier er fortsatt stengt, inkludert Chang Khlan og Charoen Prathet, som er populære turist- og forretningsområder.

Dypet i Ping-elven fortsatte å synke, og ved målestasjonen i Naowarat ble det registrert 3,85 meter kl. 10.00, mot 4,23 meter kl. 01.00 og 4 meter kl. 06.00. Lørdag kveld nådde Ping en historisk topp på 5,3 meter.

Vannstanden i Rim- og Taeng-elvene og i Ping i Chiang Dao-distriktet har osgå sunket. Dette blir sett på som et positivt tegn på situasjonen i byen.

– Ping-elven synker med fire eller fem centimeter i timen, sier lokale mynigheter. Denne trenden tydet på at elven snart kunne falle under det kritiske punktet.

Rim og Taeng er sideelver til Ping og forsyner det nordlige Chiang Mai med vann.

Øverst: Oppryddings arbeidet startet i Chiang Mai i dag, mandag. (Foto: Skjermdump fra Chiang Mai kommunes Facebook-konto)

Kilde: Bangkok Post