Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 919

Elefanter og syke dyr evakuert



Nasjonale parktjenestemenn, båter og lastebiler med firehjulstrekkere evakuerer rundt 100 elefanter og hundrevis av andre dyr fra et elefantvernsenter i Mae Taeng-distriktet i Chiang Mai ettersom flomvannet når to meter og fortsatt stiger.

Redningsaksjonen vanskeliggjøres fordi alle veier som fører til senteret til Elephant and Environment Conservation Foundation er oversvømt, melder Thai PBS.

Det er behov for flere frivillige for å hjelpe den første gruppen på rundt 50 personer fra Sri Lanna nasjonalpark og Chiang Dao-distriktet, som allerede er på vei til stedet. Lokale myndigheter ber om flere båter og er forspørsel om dette er sendt til departementet for forebygging og begrensning av katastrofer.

Selv om elefantene liker å være i vann, kan det føre til problemer hvis de oppholder seg for lenge i vann. Noen av elefantene i senteret er heller ikke tamme.

Saengduean Chailert, fra Elephant and Environment Conservation Foundation, skriver på Facebook i dag at overvannet fra den flomstore Mae Taeng-elven har oversvømt elefantsenteret, der det er rundt 100 elefanter og hundrevis andre dyr. For det meste syke katter, hunder og kaniner.

Hun forteller at en rekke dyr allerede har blitt evakuert til høyere terreng på det nærliggende fjellet, men at mange fortsatt er på senteret. Hun ber om frivillige, båter, bur til smådyr og presenninger for å beskytte elefantene mot regnet.

Phra Khru Sangkharak Veerawat fra Chedi Luang-tempelet sier at 14 elefanter ble flyttet av mahoutene (elefantførere) fra et annet elefantskjul til et høyere sted i går, omtrent to kilometer fra senteret.

Kilde: Thai PBS

Thai sikter mot aksjeavkastning innen neste år



Thai Airways International (THAI) forventer å avslutte rehabiliteringen og bli børsnotert på nytt på den thailandske børsen (SET) i løpet av andre kvartal neste år, ifølge Piyasvasti Amranand, styreleder for flyselskapets gjeldsrehabiliteringsadministrator.

Utviklingen følger etter flyselskapets rekordhøye overskudd på 28,1 milliarder baht i fjor og en jevn økning i inntjeningen i første halvår i år, noe Piyasvasti sa skyldtes en vellykket treårig rehabilitering, skriver Bangkok Post.

Han sier at aksjonærregnskapet viste 40,42 milliarder baht i minus per 30. juni i år.

Piyasvasti sier at flyselskapet har som mål å avskrive den gjenværende gjelden i aksjonærregnskapet gjennom en ny kapitalomstruktureringsplan, som er en del av rehabiliteringen.

Han sier at planen omfatter et program for bytte av gjeld til egenkapital og en emisjon, eller tilbud om ytterligere aksjer til eksisterende aksjonærer, noe som vil forberede THAI på den planlagte omnoteringen.

Til tross for denne kapitalomstruktureringen vil handelsdepartementet fortsatt opprettholde sin status som hovedaksjonær, sa han, og la til at omstruktureringen forventes å være ferdig i år, før flyselskapets nye styre utnevnes.

Under det nye styret vil flyselskapet sende inn en begjæring til den sentrale konkursdomstolen om å avslutte den rettslige rehabiliteringen, og deretter bli børsnotert på nytt, muligens i løpet av andre kvartal neste år.

Chai Eamsiri, THAIs administrerende direktør, sier at flyselskapets kapasitet og styrke har blitt maksimert nok en gang, med tanke på ulike indikatorer, inkludert tilgjengelige setekilometer (ASK), flyutnyttelse og kabinfaktor. ASK måler kapasiteten til å frakte passasjerer.

I fjor betjente flyselskapet rundt 13,8 millioner passasjerer, en økning på 9 millioner fra året før, mens nettoinntekten ble registrert til 165,49 milliarder baht i 2023, noe som var 105,21 milliarder baht mer enn i 2022, sa han.

Som følge av denne utviklingen har THAI utviklet et nytt forretningsmotto, «Fly for The New Pride», som symboliserer flyselskapets nye ambisiøse mål om å prestere enda bedre og samtidig opprettholde forretningsveksten, sa han.

– Vi er på vei mot bærekraftig vekst ved hjelp av en profesjonell forretningsreform, som forhåpentligvis vil gjenvinne tilliten til det nasjonale flyselskapet blant thailenderne igjen, sier Chai.

THAI hadde en resultatvekst på 12,63 milliarder baht, eller 15,2 %, i årets andre kvartal.

Kilde: Bangkok Post


Utenlandsk par lurt for årsvisum og 100.000 baht



Et utenlandsk ektepar sier at en Muay Thai-trener og hans kinesiske kone på Phuket skulle ordne ettårsvisum for 100.000 baht. Nå er trenerparet politianmeldt for svindel - uten at noe har skjedd fra politiets side.

Det 29 år gamle tsjekkiske offeret og hans 26 år gamle kinesiske kone politianmeldte treneren og hans kinesiske kone for å få tilbake 100 000 baht de mener de har krav på, skiver The Thaiger.

29 åringen forklarte at hans kinesiske kone kom over en annonse for et Muay Thai-treningskurs på Phuket. I annonsen ble det understreket at treningsstudioet også tilbød visumfornyelse til hver enkelt elev.

Kona kontaktet treningsstudioet gjennom eierens kone, som også er kinesisk statsborger.

Etter å ha diskutert saken, besøkte paret treningsstudioet for en gratis prøvetime. De ble imponert over treningen og gikk med på å betale 8.000 baht i måneden for kurset og 100.000 baht for et et årsisum. Kona til eieren av treningsstudioet tilbød også en forlengelse av visumet med ytterligere tre måneder.

Mannen sier at de leverte passene sine til eierne av treningsstudioet og de fikk passene tilbake noen dager senere. Selv om det ikke var noen nye visumstempler, mistenkte de ikke svindel, ettersom treningssenteret var velkjent og velrenommert, ifølge The Thaiger.

29 åringen ble arrestert syv dager senere for «overstay». Paret måtte reise til Malaysia for å få forlenget visumet, og da de kom tilbake til Thailand, konfronterte de eierne av treningssenteret for å be om å få pengene tilbake.

Ifølge paret nektet eierne av treningssenteret å betale tilbake pengene, og truet til og med med å ringe politiet for å få de arrestert. De anmeldte paret til Wichit politistasjon og turistpolitiet, men det er ikke gjort noe i saken.

29 åringen sier at kona til eieren av treningssenteret senere tilbød paret et femårig turistvisum for 200.000 baht, men de avslo av frykt for å bli svindlet på nytt.

Han er bekymret for konas sikkerhet, som er gravid i andre måned, ettersom eieren av treningssenteret er en mektig person i provinsen. Hun sier at hun var spesielt lei seg for å ha blitt svindlet av en kinesisk landskvinne.

29 åringen hevdet at mange andre hadde blitt ofre for dette thailandsk-kinesiske paret, som hadde klart å unndra seg arrestasjon og siktelse på grunn av sin innflytelse i området.

Politiet har tatt parets anmeldelse til etterretning og opplyser at de vil koordinere med Wichit politistasjon for videre rettslige skritt.

Kilde: The Thaiger

Mae Sai-flommen trekker seg tilbake, men Ping-elven stiger



Flommen i Mae Sai-distriktet i Chiang Rai har avtatt etter at Sai-elven gikk over sine bredder torsdag, noe som fikk arbeiderne til å forsterke elvebredden på thailandsk side.

Klokken 09.00 fredag morgen hadde vannstanden ved vennskapsbroen mellom Thailand og Myanmar sunket med 60 centimeter siden klokken 04.00, men den er fortsatt på et kritisk nivå, melder lokale myndigheter.

Elvens overløp har ført til at Mae Sai nok en gang er oversvømt, og områder som Sai Lom Joy-markedet nær grensebyen Tachileik i Myanmar er særlig berørt.

Lokale mannskaper og soldater har blitt utplassert for å stable opp flere store sandsekker i nærheten av broen for å hindre ytterligere oversvømmelser i byen, som fortsatt er i ferd med å komme seg etter forrige måneds kraftige regnvær. Mae Sai er et av distriktene i den nordlige provinsen som ble hardt rammet av den nylige flommen.

I Chiang Mai steg Ping-elven fra 4,80 meter kl. 07.00 til 4,85 meter kl. 10.00 fredag, og nådde dermed også kritiske nivåer.

Det advares om mulige oversvømmelser senere på dagen, ettersom store mengder vann fra distriktene oppstrøms, inkludert Chiang Dao, strømmet mot Muang-distriktet.

Chiang Mai kommunekontor rapporterte at arbeidere og frivillige hjelper lokalbefolkningen og turister i oversvømte områder, og hjelper dem med å flytte til tryggere steder.

Øverst: En mann sjekker flomvannet i Sai-elven i Mae Sai-distriktet i Chiang Rai, nær grensen til Tachileik by i Myanmar, fredag. (Foto: Chiang Rai Public Relations Office)

Kilde: Bangkok Post



– Får bedre helseoppfølging i Thailand enn Finnmark.



Stig-Ronny Nilsen, leder i Finnmark FrP og Porsanger FrP, bruker en sterk historie fra eget lokalsamfunn i et leserinnlegg.

Stig-Ronny Nilsen, leder i Finnmark FrP og Porsanger FrP, forteller en personlig og sterk historie fra eget lokalsamfunn i et leserinnlegg, melder Radio Nordkapp som gjengir er oppsummering av innlegget-

Nilsens konklusjon er at helsetjenesten i Thailand leverer en tjeneste som hjem-kommunen og Helse Nord ikke klarer å utføre.

Historien gjelder en liten familie i Lakselv. Kona på 44 år fikk hjerneslag våren 2023. Mannen ringte 113 og hjelpen kom fort og pasienten var i gode hender da ambulansepersonellet tok henne med seg. På Hammerfest sykehus ble hun bare par timer før hun ble sendt videre til UNN-Universitetssykehuset i Tromsø med fly.

– På sykehuset i Tromsø fikk hun være to dager før hun ble sendt til Bodø på grunn av plassmangel. Også nå ble hun sendt med fly fordi bilveien er 532 km og ville tatt ganske mange timer hvis man skulle kjørt.

På Bodø sykehus var det “god plass”, så her fikk hun være fire dager før hun ble sendt tilbake til Tromsø, skriver Stig-Ronny Nilsen i leserinnlegget.

Hun ble på sykehuset i Tromsø fra begynnelsen av juni til begynnelsen av august, før hun igjen ble sendt til Hammerfest. I Hammerfest ble hun installert på et firemannsrom. Nilsen mener slagpasienter trenger ro, men det fikk ikke pasienten på firemannsrommet i Hammerfest.

– Da pasienten var utskrivningsklar fra spesialisthelsetjenesten ble hun sendt hjem til Porsanger, den kommunen i Norge som har vært lengst i ROBEK og dermed har et redusert helsetilbud, etter flere år med politiske kutt i tjenesten. Redusert i den forstand at vi har færre omsorgsarbeidere som har mindre tid til pasienter og jobber seg syk, skriver Nilsen skrevet i leserinnlegget.

– Frem til nå har vår pasient blitt flyttet 1200 km i luftlinje (Tilsvarende en strekning fra Oslo til Alta.) fra hun ble syk, og hennes pasientreise har nettopp begynt. Nå var pasienten overlatt til den kommunale helsetjenesten i Porsanger, hvor mange pårørende har fått seg et sjokk i møte hva kommunen tilbyr på grunn av nedskjæringer som har vært på området de siste årene, skriver Nilsen.

Familien tok til slutt det tunge valget at kona kanskje vil få det bedre med å reise til Thailand.

De ga opp helsetjenesten i nord. 31 mai i år satt hun på fly fra Lakselv i retning Thailand.

Pasienten fortsatte sin pasientreise med ytterligere 9.000 kilometer for å bli frisk.

Fire dager etter ankomst fikk hun komme på sykehus, de hadde en god forståelse av hennes situasjon og utleverte annen type medisin som gjorde at hun ble raskt bedre.

Så har hun hatt legebesøk hver 14. dag og opplever å bli stadig friskere. Familien priser seg overlykkelig for den gode hjelpen hun får i Thailand, ifølge Nilsen.

– Helsetjenesten i Thailand leverer altså en tjeneste som kommunen og Helse Nord ikke klarer å utføre. 

– Derfor utfordrer jeg helseminister Jan Christian Vestre til å til et møte med oss i Porsanger hvor temaet blir ‘Sutrer vi eller er pasientsikkerheten under press’, og kanskje kan vi finne gode løsninger på våre helseutfordringer i fremtiden, skriver Stig-Ronny Nilsen skrevet i leserinnlegget melder Radio Nordkapp.

Kilde: Radio Nordkapp


PS/ Leserbrevet er i sin helhet publisert i avisen iFinnmark (betalingsmur)

– Ingen thaier i Midtøsten har bedt om hjelp så langt



Ingen thailandske statsborgere har så langt bedt om å bli evakuert under de voldsomme konfliktene i Midtøsten, ifølge Utenriksdepartementet.

Talsmann Nikorndej Balankura sa torsdag at regjeringen hadde forberedt tiltak for å ivareta sikkerheten til thailendere som bor i Israel, Libanon og Iran, skiver Bangkok Post.

Han sa at departementet rådet thailendere til å unngå å reise til konfliktområder, og oppfordret innbyggerne i disse landene til å følge instruksjonene og lytte til de lokale myndighetenes kunngjøringer.

Departementet har instruert de thailandske ambassadørene i landene i Midtøsten om å følge situasjonen nøye og koordinere med lokale myndigheter om mulige evakueringer dersom konflikten eskalerer.

– Departementet anbefalte at alle statsborgere som ikke trenger å oppholde seg i Israel og nabolandene, bør forlate landet umiddelbart.

– Per nå har det ikke kommet noen forespørsel fra thailendere om å bli evakuert. Men hvis behovet skulle oppstå, har vi en evakueringsplan, legger han til.

– Vi vil først flytte dem til et trygt sted i landet. Skulle konflikten eskalere ytterligere, vil vi evakuere dem til nabolandene eller hente de hjem til Thailand.

– Vi kommer ikke til å sende flere thailandske arbeidere til Israel eller nabolandene før situasjonen har bedret seg, sier Nikorndej.

– Vi er dypt bekymret for thailendere i Israel, Libanon og nabolandene.

Når det gjelder Thailands holdning til konflikten i Midtøsten, sa han at regjeringen oppfordrer alle parter til å være tålmodige og stanse alle former for vold for å forhindre en ytterligere eskalering.

– Thailand støtter en tostatsløsning der Israel og Palestina lever i fredelig sameksistens, sa han.

Før Hamas-angrepet i Sør-Israel 7. oktober i fjor arbeidet rundt 30.000 thaier i landet, de fleste innen landbruk og bygg og anlegg. Nesten 9.000 ble repatriert i løpet av de første dagene og ukene av krigen mot Hamas, mens resten valgte å bli værende. Man visste at de befant seg i trygge områder, ikke i nærheten av konfliktsoner, opplyste myndighetene på det tidspunktet.

Rundt 600 thailandske arbeidere, de første som dro til Israel siden Hamas-angrepet i oktober i fjor, dro til landet i juli.

Av de 31 thailenderne som opprinnelig ble tatt som gisler av Hamas i oktober i fjor, har 23 blitt løslatt. To ble bekreftet døde i mai, og skjebnen til de resterende seks er ukjent.

Øverst: Thailandske arbeidere får pass på et arrangement organisert av den thailandske ambassaden i Moshav Hatzeva i Sør-Israel 25. og 26. september. (Foto: Den kongelige thailandske ambassaden i Tel Aviv, Facebook)

Kilde: Bangkok Post



Brannbuss-eieren hadde skjulte gassflasker på alle bussene



Eieren av bussen som tok fyr og koster 23 elever og lærere i Pathum Thani, forsøkte å skjule gassflasker på alle bussene i samme flåte, ifølge Department of Land Transport.

Etter at selskapet ikke møtte opp til kontroll av fem busser i dag, torsdag, som beordret, fant tjenestemenn bussene via GPS på et verksted i Nakhon Ratchasima og beslagla disse mens gassflaskene ble fjernet. skriver Bangkok Post.

Thailandsk biltilsyn melder i dag at flere gassflasker som var ulovlig installert på bussene, ble fjernet på verkstedet i Khok Kruad i Nakhon Ratchasima.

– Det tyder på at man har hatt til hensikt å skjule den ulovlige modifiseringen av kjøretøyene, sier mynighetene.

De fem bussene var en del av en flåte på seks busser, deriblant bussen som tok fyr.

Bussen som var involvert i tirsdagens tragedie, hadde vært i tjeneste i mer enn 50 år og hadde blitt modifisert flere ganger. Den hadde blitt bygget om for å kunne bruke gass, men installasjonen holdt ikke mål. Lisensen til den Sing Buri-baserte operatøren, Chinnaboot Engineering (Thailand) Co, har blitt suspendert i påvente av videre etterforskning.

Etterforskerne fant 11 gassflasker i bussen, men bare seks av de var lovlig installert og sertifisert av biltilsynet.

Politiet har fastslått at gass hadde lekket ut før brannen, men de har ennå ikke funnet ut hvordan brannen ble startet.

Øverst: Tjenestemenn sjekker gassflasker på en buss eid av Chinnaboot Engineering ved departementet for landtransport i Nakhon Ratchasima etter å ha beslaglagt fem av selskapets busser fra en garasje i Muang-distriktet i den nordøstlige provinsen torsdag. (Bilder: Prasit Tangprasert)

Kilde: Bangkok Pos
t

Tusenvis er fortsatt rammet av store oversvømmelser



14 provinser i nord, nordøst og sentralt er fortsatt oversvømt, viser den siste oppdateringen fra landets myndigheter.

Mer enn 28.800 familier i 14 provinser i de nordlige, nordøstlige og sentrale regionene er fortsatt rammet av store oversvømmelser, viser den siste oppdateringen fra avdelingen for forebygging og begrensning av katastrofer, melder avisen The Nation.

Departementet opplyste torsdag at siden 16. august har 37 provinser blitt rammet av flom, noe som har påvirket 193.307 familier i 5.318 landsbyer i 226 distrikter. Denne katastrofen har også kostet 49 mennesker livet og skadet 28 andre.

Per torsdag er 14 provinser fortsatt oversvømt, noe som berører 28.832 familier i 1.226 landsbyer i 43 distrikter.

Hvis man deler inn i regioner, er det 9.674 berørte familier i sju provinser i nord, 1.264 familier i fem provinser i nordøst og 17.894 familier i to sentrale provinser som er flomofre.

Kilde The Nation


Avbestillingene hagler inn for bussbransjen



Busselskapene har blitt hardt rammet av utdanningsdepartementets pålegg om å innstille ekskursjoner ved offentlige skoler etter den tragiske bussbrannen som krevde 20 elevers og tre læreres liv på tirsdag.

Thawatchai Wongwanitkanwarn, en bussoperatør i Nakhon Ratchasima, sier at selskapet hans er svært strenge når det gjelder sikkerhet.

– Vi inspiserer jevnlig tilstanden til bussene, sjåførene, personalet og sikkerhetsutstyret på bussene for å sikre at de oppfylte standardene som er satt av Department of Land Transport - landets svar på Biltilsynet, sier han til Bangkok Post.

– Passasjerene får infomasjon om hvor nødutganger, brannslukningsapparater og en hammer til å knuse glass er plassert, la han til.

Thawatchai sa at innstillingen av skoleturer vil påvirke mange turbussoperatører.

Hans firma har 10 turistbusser, for det meste dobbeltdekkere, og alle går på diesel, ikke gass.

Selskapet tilbyr generelle turer, ettersom skolene ikke skal bruke dobbeltdekkerbusser til dersom de følger reglene.

De andre operatørene har enetasjes busser som blir brukt til skoleturer, forteller han, mens kundene hans for det meste var statlige etater eller private firmaer som ønsket å ta med sine ansatte på utflukter til ulike steder.

Bussen som var involvert i tirsdagens tragedie i Pathum Thani, hadde vært i bruk i mer enn 50 år og hadde blitt modifisert flere ganger. Den hadde blitt bygget om for å kunne bruke gass, men installasjonen, som omfattet ti tanker, holdt angivelig ikke standarden.

Lisensen til den Sing Buri-baserte bussoperatøren er suspendert i påvente av videre undersøkelser.

Myndighetene reagerte onsdag på tragedien ved å kunngjøre en rekke tiltak, blant annet inspeksjoner av tusenvis av gassdrevne busser over hele landet, standardkrav til busser som brukes på skoleturer, og bedre sikkerhetsopplæring for lærere og elever.

Utdanningsminister Permpoon Chidchob kunngjorde et midlertidig forbud mot studieturer for statlige skoler mens myndighetene revurderer sikkerhetstiltakene.

Bussen som tok fyr tirsdag, fraktet 39 elever, fra barnehage 2 til Mathayom 3, og seks lærere fra Wat Khao Praya Sangkharam-skolen i Lan Sak-distriktet i Uthai Thani. Onsdag kveld begynte fem dager med begravelsesritualer i Uthai Thani for de 23 ofrene.

Tawatchai forteller at bussoperatører overalt opplevde et kraftig fall i antall passasjerer som benyttet seg av tjenestene deres under pandemien. Etter at den var over, har det gått sakte i oppsving for bransjen, og passasjertallet er fortsatt bare rundt 50 % av nivået før pandemien.

– Det midlertidige forbudet mot skoleturer vil bare gjøre situasjonen enda verre for bussoperatørene, legger han til.

Chamroon Wannapas (53), eieren av Ae Transport Co i Khon Kaen, sier at rundt 80 % av kundene hans har kansellert kontrakter etter tirsdagens forferdelige bussbrann. Firmaet hans har åtte turistbusser, både dobbelt- og enkeltdekkere.

– Prisene for hver enkelt tur er forskjellige, avhengig av mange faktorer, som avstand og reiserute til ulike steder, sier han.

– Normalt ligger prisene på mellom 5.000 og 15.000 baht per dag. Omtrent 50 % av kundene våre er skoler, 40 % er statlige etater, og de resterende 10 % er vanlige kunder som leier turistbusser for fellesturer.

– Nå har mange kunder, for det meste skoler, kansellert turbusstjenestene etter tirsdagens tragedie. Vi forstår årsaken til kanselleringen og uttrykker vår medfølelse med ofrenes familier.

Øverst: Chamroon Wannapas (53), eier av Ae Transport Co i Khon Kaen, sier at rundt 80 prosent av kundene hans har kansellert turkontraktene etter tirsdagens forferdelige bussbrann. (Foto: Chakkrapan Natanri)

Kilde: Bangkok Post

Gasslakkasje årsak til bussbrannen



Thailandske skolemyndigheter bekreftet i dag at det var gasslekkasje på bussen som tok fyr tirsdag. Brannen kostet 23 skolebarn og lærere livet da de var på ekskursjon, skriver avisen Naewna.

Trairong Phiwpaen, som leder ulykkeskommisjonen, sier imidlertid at det ennå ikke er fastslått hva som forårsaket gasslekkasjen og utløste brannen.

– Det finnes likevel to antakelser, men disse kan ikke bekreftes ennå, ettersom etterforskningen av kjøretøyets kontrollsystem og ødelagte gassrør fortsetter, samtidig som det er sikkert at det var gass som drivstoff som fikk bussen til å brenne så raskt, sier Trairong.

– Selv om eksperter på gassanlegg bør inviteres til å orientere kriminalteknikere og hjelpe til med å gjennomføre grundige undersøkelser basert på rettsmedisinske prinsipper, er det allerede fastslått at det var installert flere gasstanker enn tillatt.

– Dette er et klart bevis på at det er begått et lovbrudd, legger han til.

Kilde: Thai Newsroom


Katamaran tok fyr og sank utenfor Phuket



En katamaran fikk motorhavari, tok fyr og sank etter å ha fraktet 22 turister til en øy i nærheten av Phuket torsdag morgen.

Flamingo Lady 2, med en bruttotonnasje på 16,68 tonn, forlot Ao Po-piren klokken 10.00 for å ta passasjerene sine til øya Naka Yai, melder Bangkok Post

Mens båten var på vei tom tilbake til Phuket, brøt høyre motor sammen og tok fyr mellom Naka Yai og Raet-øyene kl. 10.35.

Kapteinen og maskinisten forsøkte å slukke brannen, men uten hell. Den 31 år gamle kapteinen pådro seg mindre skader i beina.

Katamaranen ble oppslukt av brannen og sank til slutt.

Kilde: Bangkok Post

Parlamentsmedlem etterlyst i Tak Bai-massakren


Provinsdomstolen i Narathiwat har utstedt en arrestordre på general Pisan Wattanawongkiri, parlamentsmedlem for Pheu Thai og tidligere øverstkommanderende for den fjerde hærregionen, som skal stilles for retten for anklager knyttet til Tak Bai-massakren for rundt to tiår siden.

Ifølge Cross Cultural Foundation utstedte domstolen arrestordren på tirsdag, etter at advokaten til familiene til ofrene for massakren ba domstolen om å pågripe ham på grunn av mistanke om at generalen kan forsøke å flykte fra landet.

I forrige måned utstedte domstolen arrestordre på seks andre tiltalte, etter at de hadde nektet å møte opp til rettssaken.

De seks tiltalte er generalmajor Chaleomchai Viroonpetch, tidligere sjef for 5. infanteridivisjon, generalløytnant Wongkot Maneejan, tidligere sjef for operasjonssenteret i det kongelige thailandske politiet, generalløytnant Manoj Kraiwong, tidligere politisjef i region 9, politigeneral Saksommai Phuthakul, tidligere politiinspektør ved Tak Bai politistasjon, Siwa Saengmanee, tidligere visedirektør ved Southern Border Provinces Peace Centre, og tidligere Narathiwat-guvernør Wichom Thongsong.

Alle de syv tiltalte må stilles for retten innen 25. oktober, ellers vil saken bli avvist på grunn av foreldelse.

78 thailandske muslimer døde av kvelning etter rett og slett ha blitt stablet i flere lag på lastebiler som skulle frakte dem fra Tak Bai-distriktet i Narathiwat til Ingkhayut-kasernen i Pattani-provinsen den 25. oktober 2004.

Kilde: Thai PBS



Thailand leder an mot kontantløst samfunn



Thailand er på vei til å gå over til et kontantløst samfunn raskere enn sine regionale konkurrenter, drevet av landets raske digitale adopsjon og transformasjon, ifølge en Visa-undersøkelse.

Visa gjennomførte nylig en undersøkelse om forbrukernes betalingsatferd, og fant at Thailand kan bli et kontantløst samfunn innen 2028, foran Asean-regionen generelt, skriver Bangkok Post.

Undersøkelsen viste at 22 % av thailandske forbrukere tror at et kontantløst samfunn vil vokse frem mellom 2026 og 2028, sammenlignet med 16 % av forbrukerne i hele Asean.

Thailand ligger på tredjeplass i regionen når det gjelder å bære mindre kontanter, med bare 47 % av innholdet i lommeboken til hver thailandske respondent bestående av kontanter, etter Vietnam (56 %) og Malaysia (49 %).

Punnamas Vichitkulwongsa, landssjef for Visa Thailand, sier at hvert enkelt regionale markeds utviklingstrinn når det gjelder betalingsteknologi spiller en avgjørende rolle i utviklingen mot et samfunn med mindre kontanter. I Thailand har PromptPay, den nasjonale betalingsplattformen, vært en viktig drivkraft for adopsjon av digitale banktjenester, spesielt i tiden etter pandemien.

Undersøkelsen viste også at Thailand er ledende i regionen når det gjelder bruk av bankapper. Hele 97 % av thailandske forbrukere sier at de bruker mobilbankapper minst én gang i uken, noe som overgår Vietnam (95 %) og Indonesia (90 %).

Sanntidsbetalinger (RTP) er i rask vekst. 76 % av forbrukerne i Asean kjenner til RTP, og 47 % har brukt det til pengeoverføringer. Thailand ligger på førsteplass i regionen når det gjelder hyppigheten av RTP-bruk, med 86 % av respondentene som foretar minst én RTP-transaksjon i uken, etterfulgt av Vietnam (84 %) og Indonesia (69 %).

Punnamas tilskriver veksten i RTP-bruken i Thailand PromptPay, som har styrket digitale betalinger og støttet Visas virksomhet i markedet. Thailandske forbrukere har blitt stadig mer kjent med og stoler på digitale betalinger, inkludert Visas kredittkort.

Han innrømmet imidlertid at PromptPays suksess har gått ut over Visas virksomhet i det thailandske markedet, særlig når det gjelder debetkorttjenester, skriver avisen.

– Kanselleringen av Visa-debetkort har økt etter pandemien, hovedsakelig på grunn av den økende effekten av PromptPay, sa han.

– Rundt 20 % av Visa-debetkortinnehaverne har ikke fornyet kortene sine etter at de utløp i perioden etter pandemien. Denne andelen forventes imidlertid å synke, ettersom debetkort fortsatt er viktige for visse kundesegmenter, sier han.

På grunn av landets høye gjeldsnivå i husholdningene og begrenset tilgang til kredittkort for enkelte låntakere, er debetkort fortsatt en viktig digital betalingsløsning i dette forbrukersegmentet.

Punnamas avslørte at Visa Thailand planlegger å introdusere Click-to-Pay, et tokenisert betalingssystem, neste år for å forbedre kortsikkerheten og forhindre svindel. Denne innovative løsningen vil eliminere behovet for et 16-sifret kortnummer.

Kilde: Bangkok Post

Nye regler bedrer ‘betal-ved-levering’



Fra og med i dag kan kjøperen avvise pakken hvis produktet er skadet eller ikke er som beskrevet.

En ny forskrift som gjør det mulig for forbrukere å inspisere produkter før de betaler for frakt mot postoppkrav (COD), trer i kraft fra torsdag 3. oktober, skriver The Nation.

I henhold til den nye forskriften fra Office of the Consumer Protection Board kan kundene nå sjekke varene sine før betaling, og hvis varene er skadet eller ikke er som annonsert, kan de avvise pakken og søke full refusjon.

Forbrukertilsynet har erklært at forsendelsestjenester mot postoppkrav er regulert i henhold til lov 2024 om regulering av kvitteringer eller «Dee - Delivery»-tiltaket.

Reguleringen har som mål å forhindre utnyttelse av kunder ved kjøp av varer via COD-tjenester.

– Myndighetene føler seg forpliktet til å ta tak i dette problemet på grunn av det store antallet berørte forbrukere, sier Jiraporn Sindhuprai, leder av forbrukervernkomiteen,

– På grunn av den økende trenden med netthandel velger forbrukere ofte å betale per postoppkrav, og noen bedrifter utnytter denne metoden til å lure kjøpere, sier hun, og la til at forbrukervernnemnda hadde fått beskjed om å fremskynde overvåking og utbedring av situasjonen, noe som har ført til den nye forskriften.

– Forbrukerne vil få rask og rettferdig kompensasjon for eventuelle skader, og de vil bli beskyttet mot falske selgere som gir en feilaktig fremstilling av produktene, leverer skadede varer eller unnlater å levere i det hele tatt, sier Jiraporn.

– Kunder kan nekte å ta imot varer uten betaling, eller hvis de oppdager problemer med produktene etter betaling, for eksempel uoverensstemmelser eller skader, kan de be om refusjon innen fem dager fra datoen for mottak av varene.

Denne loven gjelder også for fraktselskaper. Hvis et innrapportert problem blir verifisert, må fraktselskapet refundere hele beløpet til forbrukeren innen 15 dager.

Kilde: The Nation


Visumbyråer tilbyr «problemfrie» DTV-søknader



Visumbyråer i turistorienterte byer over hele Thailand tilbyr seg å hjelpe de som ønsker å søke om Destination Thailand Visa med å slippe byråkratiet i kontakten med utenlandske ambassader.

DTV kan ikke innvilges til utlendinger som oppholder seg i Thailand, men som må forlate landet for å søke, skriver Pattaya Mail.

Etter at DTV ble innført i juli i fjor, har enkelte utlendinger på sosiale medier meldt at thailandske ambassader ikke har like krav til dokumentasjon.

Noen søkere sier at de har fått avslag, andre har blitt forsinket eller blitt bedt om å sende inn søknaden på nytt.

Tvetydigheten gjelder blant annet hva som regnes som en kontantgaranti, nøyaktig dokumentasjon på at man er en digital nomade som jobber for utenlandske kunder, og detaljerte bevis på at man er en «soft power»-søker.

Det de thailandske visumbyråene, som det annonseres mye for på Facebook, tilbyr, er visumkjøring til et naboland og hjelp med å utarbeide den spesifikke dokumentasjonen som er skreddersydd for den thailandske ambassaden, skriver avisen.

Andre tjenester omfatter fly- eller veitransport til destinasjonen, hotellopphold (vanligvis kun med seng og frokost) og henting ved den thailandske ambassaden.

Kostnadene varierer fra selskap til selskap, men ligger vanligvis på mellom 75.000 og 150.000 baht (fra ca 25.000 kroner), avhengig av nivået på hjelpen som gis. De fleste byråer krever at søkerne fyller ut et forhåndssøknadsskjema for å sjekke om de er kvalifisert for DTV, noe som vanligvis ikke er noe problem, ettersom kategoriene for «myk makt» ikke er spesifikke i detalj.

Søkere som har problemer med å bevise at de oppfyller kravet om kontant- eller inntektsgaranti, kan bli tilbudt en tredjepartsgaranti av selskapet.

Da DTV først ble kunngjort i juli, var det en forventning om at visumet bare kunne innvilges i det landet der søkeren var statsborger eller jobbet. Dette ser ut til å ha blitt myket opp, bevisst eller ubevisst, slik at søkere (enten på egen hånd eller via et byrå) kan be om DTV i et land de er på kortvarig besøk i.

Denne oppmykingen har gjort det mulig for visumagenter å ta steget ut i mørket, om enn for et mindretall av søkerne.

Ambassadene har svært ulik praksis når det gjelder tidsskalaen for visum under behandling. Det uformelle thailandske konsulatet i Taipei (offisielt Thailands handels- og økonomikontor) har en walk-in-mulighet om morgenen, og visumet utstedes samme dag.

Noen ambassader, for eksempel i EU og i deler av USA, bruker tilsynelatende flere uker. Gjennomsnittet ser ut til å ligge på rundt én uke, selv om enkelte turoperatører hevder at det tar tre dager og netter. Som alltid får du det du betaler for.

Thailandske private byråer har lang erfaring med å tilby visumreiser der det kreves ambassadebesøk, og «visarun» der ambassadebesøk ikke er nødvendig. Det var alltid uunngåelig at en firmaassistert DTV ville være attraktiv for de søkerne som er usikre, uforberedt eller betaler ekstra med «glede». Skal man dømme etter den positive reaksjonen i sosiale medier og mainstream-medier, viser DTV seg generelt å være en suksess. Så lenge regelverket forblir uendret, vil denne trenden fortsette.

Kilde: Pattaya Mail

Utenlandske investeringer i Thailand når 3 mrd dollar hittil i år



Department of Business Development rapporterte at utenlandske investeringer i Thailand beløp seg til 100,062 milliarder baht (3 milliarder dollar) i de første åtte månedene av 2024.

Japan er den største investoren med 136 selskaper og investeringer på 53,176 milliarder baht (1,6 milliarder dollar). I mellomtiden ble 163 selskaper godkjent i den østlige økonomiske korridoren (EEC), noe som utgjør 30 prosent av de utenlandske investorene i år.

Myndighetene kunngjorde tirsdag at 535 utenlandske selskaper fikk tillatelse til å drive virksomhet i Thailand i løpet av de første åtte månedene av 2024 (januar til august).

Av disse ble 143 utenlandske foretakslisenser innvilget, og 392 fikk sertifikater for utenlandsk forretningsvirksomhet (via investeringer i henhold til lovene om investeringsfremme eller lovene til Industrial Estate Authority of Thailand eller ved bruk av traktatfestede rettigheter eller internasjonale avtaler).

De totale investeringene beløp seg til 100,062 milliarder baht og skapte 2 505 arbeidsplasser for det thailandske folket gjennom selskaper som fikk utenlandske forretningslisenser. De fem største utenlandske investorene var

Japan: 136 selskaper, som står for 25 prosent av alle utenlandske selskaper i Thailand, med en investering på 53,176 milliarder baht.

Investeringene omfatter blant annet
  • Ingeniørtjenester, for eksempel design for bilindustrien 
  • reklametjenester 
  • Reparasjonstjenester for slipesteiner, skjærekniver, sager og verktøy med diamantkomponenter 
  • Applikasjonstjenester for helsefremmende arbeid 
  • Kontraktsproduksjonstjenester (f.eks. komponenter til kollisjonsputer, metallforming, bildeler) 
Singapore: 82 selskaper, som utgjør 15 prosent av de utenlandske selskapene i Thailand, med en investering på 8,438 milliarder baht.

Investeringene omfatter blant annet
  • Ingeniørtjenester og tekniske tjenester for olje- og gassindustrien, for eksempel inspeksjon, testing og sertifisering 
  • Annonseringstjenester via nettsteder og apper 
  • Installasjonstjenester for rørledninger for naturgass 
  • Programvareutvikling for meningsmålinger og dataanalyse 
  • Kontraktsproduksjonstjenester (f.eks. maskindeler, metallprodukter, utstyr for lyssplitting). 
USA: 76 selskaper, som utgjør 14 prosent av de utenlandske selskapene, med en investering på 3,589 milliarder baht.

Investeringene omfatter blant annet
  • Ingeniørtjenester for teknisk rådgivning, vedlikehold og reparasjoner av motorer til kommersielle fly 
  • Detaljhandelstjenester (f.eks. elektriske scootere, medisinsk utstyr, kjemikalier og legemidler) 
  • reklametjenester 
  • Bedriftsrådgivningstjenester 
  • Kontraktsproduksjon (f.eks. ratt, trommelbremser) 
Kina: 68 selskaper, som utgjør 13 prosent av de utenlandske selskapene, med en investering på 8.350 milliarder baht.

Investeringene omfatter blant annet
  • Tjenester for beslektede selskaper eller konsernselskaper (f.eks. leie av fabrikklokaler) 
  • Internasjonale handelstjenester, innkjøp av varer for videresalg innenlands 
  • Programvareutvikling for salg og tjenester (f.eks. systemer for arrangementsadministrasjon, sosiale nettverksapper for arrangementer) 
  • Maskineringstjenester (coilsenter) 
  • Kontraktsproduksjonstjenester (f.eks. metallprodukter, trykkvalser, plastfilmer, automatiske maskiner med AI-kontroll). 
Hongkong: 40 selskaper, som representerer 7 prosent av de utenlandske virksomhetene, med en investering på 12.330 milliarder baht.

Investeringene omfatter blant annet
  • Internasjonale handelstjenester, innkjøp av varer for videresalg innenlands (f.eks. kosmetikkindustrien) 
  • Konsulenttjenester knyttet til bruk og etterlevelse av regler for farmasøytiske og veterinære vaksineprodukter 
  • Moderne distribusjonssentertjenester 
  • Kontraktsproduksjonstjenester (f.eks. metallprodukter, elektroniske deler, montering av kretskort) 
  • Søknadstjenester for søknader og overvåking av billån. 
Utenlandske investeringer, særlig i de nevnte sektorene, har bidratt til teknologioverføring og overføring av kompetanse fra investeringslandene til thailandske arbeidere. Eksempler på dette er kunnskap om horisontal boring av rørledninger, biosikkerhetstiltak i landbruket, drift av leasingplattformer og vedlikehold og reparasjon av medisinsk ultralydutstyr.

Sammenlignet med samme periode i 2023 økte de utenlandske investeringene i Thailand med 101 selskaper, en økning på 23 prosent (535 selskaper i perioden januar-august 2024 sammenlignet med 434 selskaper i perioden januar-august 2023), og verdien av investeringene økte med 34.278 milliarder baht, en økning på 52 prosent (100,062 milliarder baht i perioden januar-august 2024 sammenlignet med 65.784 milliarder baht i perioden januar-august 2023).

Sysselsettingen av thailandske arbeidere gikk imidlertid ned med 1 979 jobber, en nedgang på 44 prosent (2 505 jobber i perioden januar-august 2024 mot 4.484 jobber i perioden januar-august 2023), og japanske investorer er fortsatt de største utenlandske investorene, som i tidligere år.

Investeringer i EEC
163 utenlandske investorer var aktive i EEC-regionen i løpet av de første åtte månedene av 2024, noe som utgjorde 30 prosent av alle utenlandske investorer det året. Dette var en økning på 90 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, med 77 flere investorer (163 selskaper i januar-august 2024 sammenlignet med 86 selskaper i januar-august 2023).

Verdien av investeringene i EEC nådde 32.573 milliarder baht (994 millioner dollar), noe som utgjør 33 prosent av de totale utenlandske investeringene og en økning på 128 prosent sammenlignet med samme periode i fjor (32.573 milliarder baht i januar-august 2024 mot 14.283 milliarder baht i januar-august 2023).

Investorene kom fra Japan (53 selskaper, 11.749 milliarder baht), Kina (39 selskaper, 3.901 milliarder baht), Hongkong (15 selskaper, 5.064 milliarder baht) og andre land (56 selskaper, 11,859 milliarder baht).

Investeringene omfatter blant annet
  • Ingeniørtjenester for design i bilindustrien. 
  • Designtjenester for bildeler (f.eks. sikkerhetsbelter og kollisjonsputer). 
  • Reparasjonstjenester for elektroniske deler. 
  • Kontraktsproduksjon (f.eks. kjemikalier til industrien, bildeler, elektroniske deler). 
  • Programvareutviklingstjenester for innkjøpsplanlegging og innkjøp av elektroniske deler. 
Kilde: Khaosod English


Kongen sponser begravelsen for bussbrann-ofrene



En kongelig sponset begravelse vil bli avholdt for de 20 elevene og tre lærerne som omkom i tirsdagens bussbranntragedie på skolen i Lan Sak-distriktet i Uthai Thani, etter at ofrene ble identifisert og fraktet tilbake til hjemprovinsen på onsdag.

Ofrene ble identifisert i Bangkok før de ble fraktet til Wat Khao Praya Sangkharam-skolen i Uthai Thani.

Deres Majesteter Kongen og Dronningen har gitt ofrene kongelig sponsede begravelsesritualer. Familiene fant det best at ritualene ble holdt på skolen, skriver Bangkok Post.

Viseinnenriksminister Sabeeda Thaised og Uthai Thanis guvernør Teerapat Kutchamath inspiserte skolens flerbrukshall, der ritualene vil foregå over syv dager. Det kongelig sponsede ritualet vil finne sted på begravelsens siste dag.

Teerapat sa at DNA-prøver fra familiemedlemmer ble sendt for å hjelpe til med identifiseringen på Police General Hospital (PGH) i Bangkok på tirsdag. Det ble rapportert at identifikasjonsprosessen ble avsluttet og at de døde ble levert tilbake til Uthai Thani på onsdag.

Assisterende nasjonal politisjef, Kornchai Klayklueng, bekreftet at PGHs rettsmedisinske institutt hadde mottatt DNA-prøver fra familiene til alle de 23 ofrene, og at identifiseringen ikke skulle ta mer enn 48 timer.

– Pårørende til de om bord i bussen ble også hørt av politiet for å finne ut hva som skjedde i forkant av tragedien, sa han.

Politiet tatt ut tiltale mot den 48 år gamle sjåføren av den forulykkede bussen.

Han fortalte politiet at han ble forsteinet av å være vitne til infernoet og flyktet fra stedet for å bo hos familie i Ang Thong før han meldte seg selv til politiet.

Han er tiltalt for hensynsløs kjøring som har forårsaket fare for mennesker eller eiendom, hensynsløs kjøring som har forårsaket dødsfall, uforsiktig kjøring som har forårsaket fysisk eller psykisk skade på andre, og for å ha unnlatt å yte assistanse etter en ulykke.

48 åring kjørte en av tre busser fra skolen som var på ekskursjon.

Før han stakk av forsølte han å finne et brannslukningsapparat i en annen buss som stoppet bak han. Han forsøkte å slukke flammene, men mislyktes på grunn av den intense varmen.

Bussen hans var den andre i en konvoi på tre busser. Den krasjet og begynte å brenne i det inngående kjørefeltet på Vibhavadi Rangsit-veien, i nærheten av kjøpesenteret Zeer Rangsit i Lam Luk Ka-distriktet, rundt middagstid.

Statsminister Paetongtarn Shinawatra sa at et forbud mot skoleutflukter, som mange tok til orde for på sosiale medier, ikke var løsningen.

– Utflukter åpner nye horisonter for barna våre. De skader ikke barna.

– Det er kjøretøyet som var dårlig vedlikeholdt eller mangelfullt inspisert som forårsaket ulykken, sa statsministeren.

Øverst: Melkekartonger er plassert i nærheten av åstedet for tirsdagens busbranntragedie på Phahon Yothin Road i Rangsit-området i Pathum Thani. (Foto: Pongpat Wongyala)

Kilde: Bangkok Post

Varsler kjøligere vær om tre uker



Årets kjølige sesong er ventet den tredje uken i inneværende måned, med minimumstemperaturer som forventes å falle til 6-8 grader i de nordlige og nordøstlige regionene, og et minimum på mellom 16-18 grader i Bangkok, ifølge Meteorologisk institutt.

I år er det ventet at det blir kaldere enn i fjor, med gjennomsnittlige minimumstemperaturer på rundt 20 grader i de nordlige og nordøstlige regionene. Minimumstemperaturene i Bangkoks forsteder vil ligge på grader grader, og den kaldeste perioden vil være fra begynnelsen av desember til begynnelsen av januar.

I fjellområdene er det ventet til dels svært kaldt vær, og frost vil være vanlig. I den sørlige delen av landet vil det blåse kjølig vind, mest i den nordlige delen, og det er ventet mye nedbør.

I de sentrale og østlige regionene vil det være kjølig i desember og januar, spesielt i fjellområdene, men i midten av februar vil været begynne å bli varmere, og det vil komme sporadisk nedbør.

Det er mulig at Thailand kan bli rammet av en ny tropisk storm i slutten av denne måneden. Et lavtrykk kan forsterke seg til en tropisk storm og bevege seg over Thailandbukta og inn over den sørlige delen av landet i november, noe som kan føre til kraftig nedbør og sterk vind.

Kilde: Thai PBS


Prisene på yaba-piller faller i Thailand



I Thailand har det vært en kraftig økning i smugling av ulovlige stoffer fra nabolandet Myanmar og en kraftig økning i beslag av metamfetamin (yaba) og heroin.

Thailandske myndigheter sier at organiserte kriminelle nettverk har alliert seg med militser og opprørsgrupper for å sette opp «superlaboratorier» i Shan- og Kachin-statene i Myanmar, skiver Bangkok Post.

En talsperson for juntaen vil ikke å kommentere saken, men Myanmars regjerende junta har tidligere sagt at de er forpliktet til å samarbeide med nabolandene for å bekjempe narkotikatrafikken.

Beslag av yaba-piller i løpet av de første åtte og en halv månedene i år i Thailands nordlige provinser Chiang Mai, Chiang Rai og Mae Hong Son økte med 172 % fra mengden beslaglagt i hele 2023 til 346 millioner piller, viser data fra ONCB.

Beslag av ICE i disse provinsene økte med 39 % i samme periode, til 6,48 tonn, viser dataene.

Heroin er også på vei tilbake, med 327 kilo beslaglagt i år, nesten sju ganger så mye som i 2023.

Den politiske uroen i Myanmar har ført til en kraftig økning og ekspansjon i produksjon og handel med syntetiske stoffer, samt en gjenoppblomstring av opiumsdyrking, ifølge United Nations Office on Drugs and Crime (UNODC).

Selv om beslagene øker dramatisk faller prisen på yaba-piller i Thailand, Dette tyder på at tilgangen er større enn den det myndighetene berslaglegger.

Gjennomsnittsprisen på en yaba-tablett i Thailand er nå 25 til 30 baht, sammenlignet med 80 baht i 2017 og 200 baht i 2013, ifølge avisen.

Spesialstyrke anslår at mer enn 50 millioner yaba-piller ligger klart på å bli smuglet inn i Thailand.

Beslagene av narkotika i de tre nordthailandske provinsene har alle økt kraftig siden kuppet i Myanmar i 2021, med en økning på 284 % for metamfetamin, 201 % for speed-piller og 77 % for heroin, viser data fra ONCB.

Øverst: Soldater inspiserer åstedet for sammenstøtet i Mae Sai-distriktet i Chiang Rai-provinsen, der de finner speed-piller og heroin etterlatt av smuglere etter en nattlig skuddveksling i august i år. (Foto: Pha Muang innsatsstyrke)

Kilde: Bangkok Post

Fem gassflasker i brannbussen var ikke registrert



De første funnene viste at skolebussen, som tok fyr i går og førte til at et tjuetalls elever og lærere omkom, var utstyrt med 11 gassflasker, men bare seks av dem var riktig registrert.

De resterende fem ikke var oppført i den offisielle registreringen, sier fungerende politisjef, Kitrat Phanphet på en pressebriefing.

Før han innledet briefingen, ba han alle de fremmøtte om å holde et minutts stillhet for å hedre ofrene som mistet livet i hendelsen.

Han sa at politiet, i samarbeid med landet biltilsyn hadde inspisert kjøretøyet og relaterte detaljer for å finne årsaken til brannen.

– Det vil bli gjennomført ytterligere rettsmedisinske undersøkelser for å kartlegge detaljene. Hvis det viser seg at enkeltpersoner eller selskaper har gjort noe galt, vil det thailandske politiet iverksette rettslige skritt så langt det lar seg gjøre, sier han.

Han sa at politiet hadde pågrepet bussjåføren i går og tatt ham inn til avhør. Han er siktet for «hensynsløs eller uaktsom kjøring som kan sette personer eller eiendom i fare, noe som kan føre til død eller personskade, og for å ha flyktet fra stedet uten å tilby hjelp, uten å identifisere seg og uten å rapportere hendelsen til myndighetene, noe som har ført til en annen persons død».

Den mistenkte har i første omgang tilstått anklagene.

Politiet sier at bussen ble registrert første gang 19. februar 1970, noe som betyr at den har vært registrert i 54 år. Den ble omregistrert 26. oktober 2018 på grunn av modifikasjoner på chassisrammen og andre endringer.

Kitrat overbrakte på vegne av Royal Thai Police sine dypeste kondolanser til familiene til ofrene og de skadde.

Kilde: The Nation



RSS