– Ingen thaier i Midtøsten har bedt om hjelp så langt
03.10.2024
Ingen thailandske statsborgere har så langt bedt om å bli evakuert under de voldsomme konfliktene i Midtøsten, ifølge Utenriksdepartementet.
Talsmann Nikorndej Balankura sa torsdag at regjeringen hadde forberedt tiltak for å ivareta sikkerheten til thailendere som bor i Israel, Libanon og Iran, skiver Bangkok Post.
Han sa at departementet rådet thailendere til å unngå å reise til konfliktområder, og oppfordret innbyggerne i disse landene til å følge instruksjonene og lytte til de lokale myndighetenes kunngjøringer.
Departementet har instruert de thailandske ambassadørene i landene i Midtøsten om å følge situasjonen nøye og koordinere med lokale myndigheter om mulige evakueringer dersom konflikten eskalerer.
– Departementet anbefalte at alle statsborgere som ikke trenger å oppholde seg i Israel og nabolandene, bør forlate landet umiddelbart.
– Per nå har det ikke kommet noen forespørsel fra thailendere om å bli evakuert. Men hvis behovet skulle oppstå, har vi en evakueringsplan, legger han til.
– Vi vil først flytte dem til et trygt sted i landet. Skulle konflikten eskalere ytterligere, vil vi evakuere dem til nabolandene eller hente de hjem til Thailand.
– Vi kommer ikke til å sende flere thailandske arbeidere til Israel eller nabolandene før situasjonen har bedret seg, sier Nikorndej.
– Vi er dypt bekymret for thailendere i Israel, Libanon og nabolandene.
Når det gjelder Thailands holdning til konflikten i Midtøsten, sa han at regjeringen oppfordrer alle parter til å være tålmodige og stanse alle former for vold for å forhindre en ytterligere eskalering.
– Thailand støtter en tostatsløsning der Israel og Palestina lever i fredelig sameksistens, sa han.
Før Hamas-angrepet i Sør-Israel 7. oktober i fjor arbeidet rundt 30.000 thaier i landet, de fleste innen landbruk og bygg og anlegg. Nesten 9.000 ble repatriert i løpet av de første dagene og ukene av krigen mot Hamas, mens resten valgte å bli værende. Man visste at de befant seg i trygge områder, ikke i nærheten av konfliktsoner, opplyste myndighetene på det tidspunktet.
Rundt 600 thailandske arbeidere, de første som dro til Israel siden Hamas-angrepet i oktober i fjor, dro til landet i juli.
Av de 31 thailenderne som opprinnelig ble tatt som gisler av Hamas i oktober i fjor, har 23 blitt løslatt. To ble bekreftet døde i mai, og skjebnen til de resterende seks er ukjent.
Øverst: Thailandske arbeidere får pass på et arrangement organisert av den thailandske ambassaden i Moshav Hatzeva i Sør-Israel 25. og 26. september. (Foto: Den kongelige thailandske ambassaden i Tel Aviv, Facebook)
Kilde: Bangkok Post
Brannbuss-eieren hadde skjulte gassflasker på alle bussene
03.10.2024
Eieren av bussen som tok fyr og koster 23 elever og lærere i Pathum Thani, forsøkte å skjule gassflasker på alle bussene i samme flåte, ifølge Department of Land Transport.
Etter at selskapet ikke møtte opp til kontroll av fem busser i dag, torsdag, som beordret, fant tjenestemenn bussene via GPS på et verksted i Nakhon Ratchasima og beslagla disse mens gassflaskene ble fjernet. skriver Bangkok Post.
Thailandsk biltilsyn melder i dag at flere gassflasker som var ulovlig installert på bussene, ble fjernet på verkstedet i Khok Kruad i Nakhon Ratchasima.
– Det tyder på at man har hatt til hensikt å skjule den ulovlige modifiseringen av kjøretøyene, sier mynighetene.
De fem bussene var en del av en flåte på seks busser, deriblant bussen som tok fyr.
Bussen som var involvert i tirsdagens tragedie, hadde vært i tjeneste i mer enn 50 år og hadde blitt modifisert flere ganger. Den hadde blitt bygget om for å kunne bruke gass, men installasjonen holdt ikke mål. Lisensen til den Sing Buri-baserte operatøren, Chinnaboot Engineering (Thailand) Co, har blitt suspendert i påvente av videre etterforskning.
Etterforskerne fant 11 gassflasker i bussen, men bare seks av de var lovlig installert og sertifisert av biltilsynet.
Politiet har fastslått at gass hadde lekket ut før brannen, men de har ennå ikke funnet ut hvordan brannen ble startet.
Øverst: Tjenestemenn sjekker gassflasker på en buss eid av Chinnaboot Engineering ved departementet for landtransport i Nakhon Ratchasima etter å ha beslaglagt fem av selskapets busser fra en garasje i Muang-distriktet i den nordøstlige provinsen torsdag. (Bilder: Prasit Tangprasert)
Kilde: Bangkok Post
Tusenvis er fortsatt rammet av store oversvømmelser
03.10.2024
14 provinser i nord, nordøst og sentralt er fortsatt oversvømt, viser den siste oppdateringen fra landets myndigheter.
Mer enn 28.800 familier i 14 provinser i de nordlige, nordøstlige og sentrale regionene er fortsatt rammet av store oversvømmelser, viser den siste oppdateringen fra avdelingen for forebygging og begrensning av katastrofer, melder avisen The Nation.
Departementet opplyste torsdag at siden 16. august har 37 provinser blitt rammet av flom, noe som har påvirket 193.307 familier i 5.318 landsbyer i 226 distrikter. Denne katastrofen har også kostet 49 mennesker livet og skadet 28 andre.
Per torsdag er 14 provinser fortsatt oversvømt, noe som berører 28.832 familier i 1.226 landsbyer i 43 distrikter.
Hvis man deler inn i regioner, er det 9.674 berørte familier i sju provinser i nord, 1.264 familier i fem provinser i nordøst og 17.894 familier i to sentrale provinser som er flomofre.
Kilde The Nation
Avbestillingene hagler inn for bussbransjen
03.10.2024
Busselskapene har blitt hardt rammet av utdanningsdepartementets pålegg om å innstille ekskursjoner ved offentlige skoler etter den tragiske bussbrannen som krevde 20 elevers og tre læreres liv på tirsdag.
Thawatchai Wongwanitkanwarn, en bussoperatør i Nakhon Ratchasima, sier at selskapet hans er svært strenge når det gjelder sikkerhet.
– Vi inspiserer jevnlig tilstanden til bussene, sjåførene, personalet og sikkerhetsutstyret på bussene for å sikre at de oppfylte standardene som er satt av Department of Land Transport - landets svar på Biltilsynet, sier han til Bangkok Post.
– Passasjerene får infomasjon om hvor nødutganger, brannslukningsapparater og en hammer til å knuse glass er plassert, la han til.
Thawatchai sa at innstillingen av skoleturer vil påvirke mange turbussoperatører.
Hans firma har 10 turistbusser, for det meste dobbeltdekkere, og alle går på diesel, ikke gass.
Selskapet tilbyr generelle turer, ettersom skolene ikke skal bruke dobbeltdekkerbusser til dersom de følger reglene.
De andre operatørene har enetasjes busser som blir brukt til skoleturer, forteller han, mens kundene hans for det meste var statlige etater eller private firmaer som ønsket å ta med sine ansatte på utflukter til ulike steder.
Bussen som var involvert i tirsdagens tragedie i Pathum Thani, hadde vært i bruk i mer enn 50 år og hadde blitt modifisert flere ganger. Den hadde blitt bygget om for å kunne bruke gass, men installasjonen, som omfattet ti tanker, holdt angivelig ikke standarden.
Lisensen til den Sing Buri-baserte bussoperatøren er suspendert i påvente av videre undersøkelser.
Myndighetene reagerte onsdag på tragedien ved å kunngjøre en rekke tiltak, blant annet inspeksjoner av tusenvis av gassdrevne busser over hele landet, standardkrav til busser som brukes på skoleturer, og bedre sikkerhetsopplæring for lærere og elever.
Utdanningsminister Permpoon Chidchob kunngjorde et midlertidig forbud mot studieturer for statlige skoler mens myndighetene revurderer sikkerhetstiltakene.
Bussen som tok fyr tirsdag, fraktet 39 elever, fra barnehage 2 til Mathayom 3, og seks lærere fra Wat Khao Praya Sangkharam-skolen i Lan Sak-distriktet i Uthai Thani. Onsdag kveld begynte fem dager med begravelsesritualer i Uthai Thani for de 23 ofrene.
Tawatchai forteller at bussoperatører overalt opplevde et kraftig fall i antall passasjerer som benyttet seg av tjenestene deres under pandemien. Etter at den var over, har det gått sakte i oppsving for bransjen, og passasjertallet er fortsatt bare rundt 50 % av nivået før pandemien.
– Det midlertidige forbudet mot skoleturer vil bare gjøre situasjonen enda verre for bussoperatørene, legger han til.
Chamroon Wannapas (53), eieren av Ae Transport Co i Khon Kaen, sier at rundt 80 % av kundene hans har kansellert kontrakter etter tirsdagens forferdelige bussbrann. Firmaet hans har åtte turistbusser, både dobbelt- og enkeltdekkere.
– Prisene for hver enkelt tur er forskjellige, avhengig av mange faktorer, som avstand og reiserute til ulike steder, sier han.
– Normalt ligger prisene på mellom 5.000 og 15.000 baht per dag. Omtrent 50 % av kundene våre er skoler, 40 % er statlige etater, og de resterende 10 % er vanlige kunder som leier turistbusser for fellesturer.
– Nå har mange kunder, for det meste skoler, kansellert turbusstjenestene etter tirsdagens tragedie. Vi forstår årsaken til kanselleringen og uttrykker vår medfølelse med ofrenes familier.
Øverst: Chamroon Wannapas (53), eier av Ae Transport Co i Khon Kaen, sier at rundt 80 prosent av kundene hans har kansellert turkontraktene etter tirsdagens forferdelige bussbrann. (Foto: Chakkrapan Natanri)
Kilde: Bangkok Post
Thawatchai Wongwanitkanwarn, en bussoperatør i Nakhon Ratchasima, sier at selskapet hans er svært strenge når det gjelder sikkerhet.
– Vi inspiserer jevnlig tilstanden til bussene, sjåførene, personalet og sikkerhetsutstyret på bussene for å sikre at de oppfylte standardene som er satt av Department of Land Transport - landets svar på Biltilsynet, sier han til Bangkok Post.
– Passasjerene får infomasjon om hvor nødutganger, brannslukningsapparater og en hammer til å knuse glass er plassert, la han til.
Thawatchai sa at innstillingen av skoleturer vil påvirke mange turbussoperatører.
Hans firma har 10 turistbusser, for det meste dobbeltdekkere, og alle går på diesel, ikke gass.
Selskapet tilbyr generelle turer, ettersom skolene ikke skal bruke dobbeltdekkerbusser til dersom de følger reglene.
De andre operatørene har enetasjes busser som blir brukt til skoleturer, forteller han, mens kundene hans for det meste var statlige etater eller private firmaer som ønsket å ta med sine ansatte på utflukter til ulike steder.
Bussen som var involvert i tirsdagens tragedie i Pathum Thani, hadde vært i bruk i mer enn 50 år og hadde blitt modifisert flere ganger. Den hadde blitt bygget om for å kunne bruke gass, men installasjonen, som omfattet ti tanker, holdt angivelig ikke standarden.
Lisensen til den Sing Buri-baserte bussoperatøren er suspendert i påvente av videre undersøkelser.
Myndighetene reagerte onsdag på tragedien ved å kunngjøre en rekke tiltak, blant annet inspeksjoner av tusenvis av gassdrevne busser over hele landet, standardkrav til busser som brukes på skoleturer, og bedre sikkerhetsopplæring for lærere og elever.
Utdanningsminister Permpoon Chidchob kunngjorde et midlertidig forbud mot studieturer for statlige skoler mens myndighetene revurderer sikkerhetstiltakene.
Bussen som tok fyr tirsdag, fraktet 39 elever, fra barnehage 2 til Mathayom 3, og seks lærere fra Wat Khao Praya Sangkharam-skolen i Lan Sak-distriktet i Uthai Thani. Onsdag kveld begynte fem dager med begravelsesritualer i Uthai Thani for de 23 ofrene.
Tawatchai forteller at bussoperatører overalt opplevde et kraftig fall i antall passasjerer som benyttet seg av tjenestene deres under pandemien. Etter at den var over, har det gått sakte i oppsving for bransjen, og passasjertallet er fortsatt bare rundt 50 % av nivået før pandemien.
– Det midlertidige forbudet mot skoleturer vil bare gjøre situasjonen enda verre for bussoperatørene, legger han til.
Chamroon Wannapas (53), eieren av Ae Transport Co i Khon Kaen, sier at rundt 80 % av kundene hans har kansellert kontrakter etter tirsdagens forferdelige bussbrann. Firmaet hans har åtte turistbusser, både dobbelt- og enkeltdekkere.
– Prisene for hver enkelt tur er forskjellige, avhengig av mange faktorer, som avstand og reiserute til ulike steder, sier han.
– Normalt ligger prisene på mellom 5.000 og 15.000 baht per dag. Omtrent 50 % av kundene våre er skoler, 40 % er statlige etater, og de resterende 10 % er vanlige kunder som leier turistbusser for fellesturer.
– Nå har mange kunder, for det meste skoler, kansellert turbusstjenestene etter tirsdagens tragedie. Vi forstår årsaken til kanselleringen og uttrykker vår medfølelse med ofrenes familier.
Øverst: Chamroon Wannapas (53), eier av Ae Transport Co i Khon Kaen, sier at rundt 80 prosent av kundene hans har kansellert turkontraktene etter tirsdagens forferdelige bussbrann. (Foto: Chakkrapan Natanri)
Kilde: Bangkok Post
Gasslakkasje årsak til bussbrannen
03.10.2024
Thailandske skolemyndigheter bekreftet i dag at det var gasslekkasje på bussen som tok fyr tirsdag. Brannen kostet 23 skolebarn og lærere livet da de var på ekskursjon, skriver avisen Naewna.
Trairong Phiwpaen, som leder ulykkeskommisjonen, sier imidlertid at det ennå ikke er fastslått hva som forårsaket gasslekkasjen og utløste brannen.
– Det finnes likevel to antakelser, men disse kan ikke bekreftes ennå, ettersom etterforskningen av kjøretøyets kontrollsystem og ødelagte gassrør fortsetter, samtidig som det er sikkert at det var gass som drivstoff som fikk bussen til å brenne så raskt, sier Trairong.
– Selv om eksperter på gassanlegg bør inviteres til å orientere kriminalteknikere og hjelpe til med å gjennomføre grundige undersøkelser basert på rettsmedisinske prinsipper, er det allerede fastslått at det var installert flere gasstanker enn tillatt.
– Dette er et klart bevis på at det er begått et lovbrudd, legger han til.
Kilde: Thai Newsroom
Katamaran tok fyr og sank utenfor Phuket
03.10.2024
En katamaran fikk motorhavari, tok fyr og sank etter å ha fraktet 22 turister til en øy i nærheten av Phuket torsdag morgen.
Flamingo Lady 2, med en bruttotonnasje på 16,68 tonn, forlot Ao Po-piren klokken 10.00 for å ta passasjerene sine til øya Naka Yai, melder Bangkok Post
Mens båten var på vei tom tilbake til Phuket, brøt høyre motor sammen og tok fyr mellom Naka Yai og Raet-øyene kl. 10.35.
Kapteinen og maskinisten forsøkte å slukke brannen, men uten hell. Den 31 år gamle kapteinen pådro seg mindre skader i beina.
Katamaranen ble oppslukt av brannen og sank til slutt.
Kilde: Bangkok Post
Parlamentsmedlem etterlyst i Tak Bai-massakren
03.10.2024
Provinsdomstolen i Narathiwat har utstedt en arrestordre på general Pisan Wattanawongkiri, parlamentsmedlem for Pheu Thai og tidligere øverstkommanderende for den fjerde hærregionen, som skal stilles for retten for anklager knyttet til Tak Bai-massakren for rundt to tiår siden.
Ifølge Cross Cultural Foundation utstedte domstolen arrestordren på tirsdag, etter at advokaten til familiene til ofrene for massakren ba domstolen om å pågripe ham på grunn av mistanke om at generalen kan forsøke å flykte fra landet.
I forrige måned utstedte domstolen arrestordre på seks andre tiltalte, etter at de hadde nektet å møte opp til rettssaken.
De seks tiltalte er generalmajor Chaleomchai Viroonpetch, tidligere sjef for 5. infanteridivisjon, generalløytnant Wongkot Maneejan, tidligere sjef for operasjonssenteret i det kongelige thailandske politiet, generalløytnant Manoj Kraiwong, tidligere politisjef i region 9, politigeneral Saksommai Phuthakul, tidligere politiinspektør ved Tak Bai politistasjon, Siwa Saengmanee, tidligere visedirektør ved Southern Border Provinces Peace Centre, og tidligere Narathiwat-guvernør Wichom Thongsong.
Alle de syv tiltalte må stilles for retten innen 25. oktober, ellers vil saken bli avvist på grunn av foreldelse.
78 thailandske muslimer døde av kvelning etter rett og slett ha blitt stablet i flere lag på lastebiler som skulle frakte dem fra Tak Bai-distriktet i Narathiwat til Ingkhayut-kasernen i Pattani-provinsen den 25. oktober 2004.
Kilde: Thai PBS
Thailand leder an mot kontantløst samfunn
03.10.2024
Thailand er på vei til å gå over til et kontantløst samfunn raskere enn sine regionale konkurrenter, drevet av landets raske digitale adopsjon og transformasjon, ifølge en Visa-undersøkelse.
Visa gjennomførte nylig en undersøkelse om forbrukernes betalingsatferd, og fant at Thailand kan bli et kontantløst samfunn innen 2028, foran Asean-regionen generelt, skriver Bangkok Post.
Undersøkelsen viste at 22 % av thailandske forbrukere tror at et kontantløst samfunn vil vokse frem mellom 2026 og 2028, sammenlignet med 16 % av forbrukerne i hele Asean.
Thailand ligger på tredjeplass i regionen når det gjelder å bære mindre kontanter, med bare 47 % av innholdet i lommeboken til hver thailandske respondent bestående av kontanter, etter Vietnam (56 %) og Malaysia (49 %).
Punnamas Vichitkulwongsa, landssjef for Visa Thailand, sier at hvert enkelt regionale markeds utviklingstrinn når det gjelder betalingsteknologi spiller en avgjørende rolle i utviklingen mot et samfunn med mindre kontanter. I Thailand har PromptPay, den nasjonale betalingsplattformen, vært en viktig drivkraft for adopsjon av digitale banktjenester, spesielt i tiden etter pandemien.
Undersøkelsen viste også at Thailand er ledende i regionen når det gjelder bruk av bankapper. Hele 97 % av thailandske forbrukere sier at de bruker mobilbankapper minst én gang i uken, noe som overgår Vietnam (95 %) og Indonesia (90 %).
Sanntidsbetalinger (RTP) er i rask vekst. 76 % av forbrukerne i Asean kjenner til RTP, og 47 % har brukt det til pengeoverføringer. Thailand ligger på førsteplass i regionen når det gjelder hyppigheten av RTP-bruk, med 86 % av respondentene som foretar minst én RTP-transaksjon i uken, etterfulgt av Vietnam (84 %) og Indonesia (69 %).
Punnamas tilskriver veksten i RTP-bruken i Thailand PromptPay, som har styrket digitale betalinger og støttet Visas virksomhet i markedet. Thailandske forbrukere har blitt stadig mer kjent med og stoler på digitale betalinger, inkludert Visas kredittkort.
Han innrømmet imidlertid at PromptPays suksess har gått ut over Visas virksomhet i det thailandske markedet, særlig når det gjelder debetkorttjenester, skriver avisen.
– Kanselleringen av Visa-debetkort har økt etter pandemien, hovedsakelig på grunn av den økende effekten av PromptPay, sa han.
– Rundt 20 % av Visa-debetkortinnehaverne har ikke fornyet kortene sine etter at de utløp i perioden etter pandemien. Denne andelen forventes imidlertid å synke, ettersom debetkort fortsatt er viktige for visse kundesegmenter, sier han.
På grunn av landets høye gjeldsnivå i husholdningene og begrenset tilgang til kredittkort for enkelte låntakere, er debetkort fortsatt en viktig digital betalingsløsning i dette forbrukersegmentet.
Punnamas avslørte at Visa Thailand planlegger å introdusere Click-to-Pay, et tokenisert betalingssystem, neste år for å forbedre kortsikkerheten og forhindre svindel. Denne innovative løsningen vil eliminere behovet for et 16-sifret kortnummer.
Kilde: Bangkok Post
Nye regler bedrer ‘betal-ved-levering’
03.10.2024
Fra og med i dag kan kjøperen avvise pakken hvis produktet er skadet eller ikke er som beskrevet.
En ny forskrift som gjør det mulig for forbrukere å inspisere produkter før de betaler for frakt mot postoppkrav (COD), trer i kraft fra torsdag 3. oktober, skriver The Nation.
I henhold til den nye forskriften fra Office of the Consumer Protection Board kan kundene nå sjekke varene sine før betaling, og hvis varene er skadet eller ikke er som annonsert, kan de avvise pakken og søke full refusjon.
Forbrukertilsynet har erklært at forsendelsestjenester mot postoppkrav er regulert i henhold til lov 2024 om regulering av kvitteringer eller «Dee - Delivery»-tiltaket.
Reguleringen har som mål å forhindre utnyttelse av kunder ved kjøp av varer via COD-tjenester.
– Myndighetene føler seg forpliktet til å ta tak i dette problemet på grunn av det store antallet berørte forbrukere, sier Jiraporn Sindhuprai, leder av forbrukervernkomiteen,
– På grunn av den økende trenden med netthandel velger forbrukere ofte å betale per postoppkrav, og noen bedrifter utnytter denne metoden til å lure kjøpere, sier hun, og la til at forbrukervernnemnda hadde fått beskjed om å fremskynde overvåking og utbedring av situasjonen, noe som har ført til den nye forskriften.
– Forbrukerne vil få rask og rettferdig kompensasjon for eventuelle skader, og de vil bli beskyttet mot falske selgere som gir en feilaktig fremstilling av produktene, leverer skadede varer eller unnlater å levere i det hele tatt, sier Jiraporn.
– Kunder kan nekte å ta imot varer uten betaling, eller hvis de oppdager problemer med produktene etter betaling, for eksempel uoverensstemmelser eller skader, kan de be om refusjon innen fem dager fra datoen for mottak av varene.
Denne loven gjelder også for fraktselskaper. Hvis et innrapportert problem blir verifisert, må fraktselskapet refundere hele beløpet til forbrukeren innen 15 dager.
Kilde: The Nation
Visumbyråer tilbyr «problemfrie» DTV-søknader
03.10.2024
Visumbyråer i turistorienterte byer over hele Thailand tilbyr seg å hjelpe de som ønsker å søke om Destination Thailand Visa med å slippe byråkratiet i kontakten med utenlandske ambassader.
DTV kan ikke innvilges til utlendinger som oppholder seg i Thailand, men som må forlate landet for å søke, skriver Pattaya Mail.
Etter at DTV ble innført i juli i fjor, har enkelte utlendinger på sosiale medier meldt at thailandske ambassader ikke har like krav til dokumentasjon.
Noen søkere sier at de har fått avslag, andre har blitt forsinket eller blitt bedt om å sende inn søknaden på nytt.
Tvetydigheten gjelder blant annet hva som regnes som en kontantgaranti, nøyaktig dokumentasjon på at man er en digital nomade som jobber for utenlandske kunder, og detaljerte bevis på at man er en «soft power»-søker.
Det de thailandske visumbyråene, som det annonseres mye for på Facebook, tilbyr, er visumkjøring til et naboland og hjelp med å utarbeide den spesifikke dokumentasjonen som er skreddersydd for den thailandske ambassaden, skriver avisen.
Andre tjenester omfatter fly- eller veitransport til destinasjonen, hotellopphold (vanligvis kun med seng og frokost) og henting ved den thailandske ambassaden.
Kostnadene varierer fra selskap til selskap, men ligger vanligvis på mellom 75.000 og 150.000 baht (fra ca 25.000 kroner), avhengig av nivået på hjelpen som gis. De fleste byråer krever at søkerne fyller ut et forhåndssøknadsskjema for å sjekke om de er kvalifisert for DTV, noe som vanligvis ikke er noe problem, ettersom kategoriene for «myk makt» ikke er spesifikke i detalj.
Søkere som har problemer med å bevise at de oppfyller kravet om kontant- eller inntektsgaranti, kan bli tilbudt en tredjepartsgaranti av selskapet.
Da DTV først ble kunngjort i juli, var det en forventning om at visumet bare kunne innvilges i det landet der søkeren var statsborger eller jobbet. Dette ser ut til å ha blitt myket opp, bevisst eller ubevisst, slik at søkere (enten på egen hånd eller via et byrå) kan be om DTV i et land de er på kortvarig besøk i.
Denne oppmykingen har gjort det mulig for visumagenter å ta steget ut i mørket, om enn for et mindretall av søkerne.
Ambassadene har svært ulik praksis når det gjelder tidsskalaen for visum under behandling. Det uformelle thailandske konsulatet i Taipei (offisielt Thailands handels- og økonomikontor) har en walk-in-mulighet om morgenen, og visumet utstedes samme dag.
Noen ambassader, for eksempel i EU og i deler av USA, bruker tilsynelatende flere uker. Gjennomsnittet ser ut til å ligge på rundt én uke, selv om enkelte turoperatører hevder at det tar tre dager og netter. Som alltid får du det du betaler for.
Thailandske private byråer har lang erfaring med å tilby visumreiser der det kreves ambassadebesøk, og «visarun» der ambassadebesøk ikke er nødvendig. Det var alltid uunngåelig at en firmaassistert DTV ville være attraktiv for de søkerne som er usikre, uforberedt eller betaler ekstra med «glede». Skal man dømme etter den positive reaksjonen i sosiale medier og mainstream-medier, viser DTV seg generelt å være en suksess. Så lenge regelverket forblir uendret, vil denne trenden fortsette.
Kilde: Pattaya Mail