Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 919

Prawit igjen i søkelyset for utenlandsreiser



En tidligere talsmann for Pheu Thai-partiet sjekker om Palang Pracharath-leder Prawit Wongsuwans utenlandsreiser i år er i strid med regelverket, etter å ha funnet ut at han har vært fraværende fra 84 av 95 møter i parlamentet under påskudd av andre forpliktelser, melder TV Channel 7 i ettermiddag.

Prompong Nopparit, Pheu Thais tidligere talsmann, gikk i dag til immigrasjonsmyndighetene for å be om detaljer om Prawits utenlandsreiser i tre dager i mars i år, tre dager i juni og to dager i juli-august, til sammen åtte dager.

Han ønsker å finne ut om utgiftene til disse reisene er i samsvar med regjeringens regelverk, og at disse reisene brukes som en unnskyldning for å utebli fra møtene i Parlamentet.

Dette skrittet ble tatt etter at han ble tipset om at disse reisene kunne ha vært i strid med regelverket til den nasjonale antikorrupsjonskommisjonen.

Prompaong la til at han ikke forsøkte å diskreditere Prawit, og at han heller ikke var ute etter politisk vinning, slik enkelte beskyldte ham for, men at han tok grep for allmennhetens beste, og at han vil fortsette å gjøre det helt til Palang Pracharath-lederen viser ansvar ved enten å delta på møter i Parlamentet eller trekke seg som parlamentsmedlem fra partilisten.

Palang Pracharath er nå en del av opposisjonen etter å ha brutt med Pheu Thai, og Thaksin Shinawatra har offentlig beskyldt «mannen fra et skogshjem» for å stå bak et overraskende riksrettsforslag fra 40 senatorer, hvorav mange er personlig lojale mot Prawit, mot den Pheu Thai-tilknyttede tidligere statsministeren Srettha Thavisin, som ble avsatt etter ordre fra forfatningsdomstolen 14. august i år.

Den avsatte tidligere statsministeren hadde utnevnt Pichit Chuenban, en tidligere straffedømt og tidligere advokat som tidligere var ansatt av Thaksin, til minister tilknyttet statsministerens kontor i en regjeringsoppstilling tidligere i år.

Selv om Pichit tilsynelatende hadde trukket seg etter press fra Thaksin, som angivelig hadde forsøkt å tildele ham den porteføljeløse ministerposten, ble den tvilsomme handlingen fra den tidligere eiendomsmogulen og statsministerens side vurdert av retten som et ugjenkallelig fait accompli.

Øverst: Prompong Nopparit, Pheu Thais tidligere talsmann, leverer inn en begjæring til den nasjonale antikorrupsjonskommisjonen om å etterforske Palang Pracharth-leder Prawit Wongsuwan, innfelt, for å ha skulket flere møter i Representantenes hus sist fredag 27. september 2024. Foto: TV Channel 7

Kilde: Thai Newsroom

Gutt (13) bitt av kobra på soverommet



En svært giftig kobra tok seg inn på soverommet til en gutt og bet ham i et boligfelt i Maha Sarakham-provinsen i nordøst-Thailand lørdag.

Redningsmannskaper ble tilkalt til huset i Lao i Kosum Phisai-distriktet lørdag morgen.

De ble fortalt at en slange hadde tatt seg inn i huset og bitt en 13 år gammel gutt.

Guttens tante sa at hun befant seg 20 meter unna huset da hun hørte moren rope at barnebarnet hadde blitt bitt av en slange på soverommet sitt.

En gråtkvalt mor løpte ut av rommet og lukket døren, slik at slangen ble på soverommet.

13 åringen ble bitt i venstre fot og ble i all hast kjørt til Maha Sarakham sykehus.

Slengefangerne fant en meterlang kobra i et myggnettingstelt som gutten sov i. De fikk raskt fanget og pakket inn slangen.

Guttens mor var ikke hjemme på det aktuelle tidspunktet, men fortalte mandag at hun pleide å slå av klimaanlegget klokken 7 om morgenen og åpne døren til soverommet. Slangen kan ha kommet inn i huset da hun åpnet bakdøren, og deretter tatt seg inn på guttens rom.

– Det var helt uventet, sa hun- – Vi bor i et boligfelt, og det var ingen skog i nærheten som slangen kunne ha kommet fra.

– Min sønn har tilbrakt to dager på sykehus etter å ha fått behandling for bittet, og er gradvis i bedring, sa hun.

Øverst: En redningsmann fanger kobraen før han setter den i en pose på soverommet til gutten i familiens hus i Maha Sarakham lørdag morgen. (Foto: Skjermdump fra redningsvideo fra Maha Sarakham)



Maya Bay åpner igjen tirsdag



Tirsdag åpner den berømte Mayabukta i Krabi-provinsen i Sør-Thailand for besøkende igjen, etter at den har vært stengt i to måneder for rehabilitering.

Gjenåpningen vil gjelde Maya Bay, Loh Samah Bay og Lor Kor Bay på Phi Phi-øyene, etter at de var stengt fra 1. august til 30. september.

I løpet av de siste to månedene har ansatte fra Hat Noppharat Thara-Mu Ko Phi Phi nasjonalpark vedlikeholdt bøyer for å beskytte korallene og garantere de besøkendes sikkerhet i høysesongen, sier han.

Maya Bay, som ble verdensberømt gjennom Hollywood-filmen «The Beach» for 23 år siden, har tiltrukket seg mange turister.

Øverst: Turister nyter Maya Bay i Krabi-provinsen i Thailand i mai. (Foto: Pattarawadee Saengmanee)

Kilde: Bangkok Post


BYD tilbakekaller 97 000 elbiler



Den kinesiske bilprodusenten BYD har besluttet å tilbakekalle 97 000 elbiler, inkludert modellene Dolphin og Yuan Plus, som ble produsert i Kina mellom november 2022 og desember 2023. Ifølge en uttalelse fra det kinesiske tilsynsorganet State Administration for Market Regulation (SAMR), skal forhandlere installere en fysisk løsning i de berørte bilene.

Det er imidlertid uklart om noen av disse bilene har blitt eksportert til andre markeder. Dolphin og Yuan Plus var BYDs mest solgte modeller i 2023, og de sto for hele 26 % av selskapets totale salg på 3 millioner kjøretøy det året, ifølge China Association of Automobile Manufacturers.

Tilbakekallingen markerer en sjelden hendelse for BYDs elektriske og plug-in hybridbiler, ettersom selskapet har vokst raskt til å bli verdens største leverandør av slike kjøretøy. I 2022 tilbakekalte BYD også et lite antall Tang plug-in hybrider på grunn av en defekt i batteripakken som kunne medføre brannfare.



Fremkynder bygging av motorveien Nakhon Pathom-Cha-Am



Samferdselsdepartementet fremskynder byggingen av motorveien Nakhon Pathom-Cha-Am, kjent som motorvei nr. 8 (M8), med mål om å lette trafikkbelastningen og forbedre forbindelsene til den sørlige regionen.

Prosjektet, som strekker seg over 109 kilometer, er utformet for å lette presset på hovedveier som Rama II Road og Phetkasem Road, som er viktige innfartsårer til Bangkok.

Motorveien vil knytte Nakhon Pathom sammen med Tha Yang i Phetchaburi, og forventes å stå ferdig innen 2031. Den firefelts motorveien forventes å redusere reisetiden mellom Hua Hin, Cha Am, Phetchaburi, Nakhon Pathom og Bangkok betraktelig. Den skal også integreres med motorveien Bang Yai-Kanchanaburi (M81) ved Nakhon Chai Si Interchange i Nakhon Pathom.

Departementet har foreslått et budsjett på 44 milliarder baht for den første fasen av prosjektet, som vil dekke strekningen Nakhon Pathom-Pak Tho (61 kilometer). Budsjettet inkluderer ca. 29 milliarder baht til anleggsarbeid, 3 milliarder baht til drift og vedlikehold av systemet og 12 milliarder baht til ekspropriasjon av land. Anslagsvis 38 milliarder baht vil komme fra lån.

Saken fortsetter under kartet.



Fase 1 av motorveien forventes å bli lagt frem for godkjenning av regjeringen innen utgangen av dette året eller i 2025. Hvis den blir godkjent, vil grunnerverv og ekspropriasjon begynne i 2026, og byggingen vil trolig starte i 2027. Byggeperioden forventes å ta mellom tre og fire år, og den første fasen vil være i drift innen 2031.

Den andre fasen, som omfatter strekningen Pak Tho-Cha-Am (48 kilometer), har imidlertid møtt motstand fra lokalbefolkningen, særlig i sukkerplantasjeområdene, der bekymringen for ekspropriasjon av land har vedvart i fire år. Beboerne har oppfordret departementet til å vurdere alternative ruter, blant annet langs Phetkasem Road.

Som svar på bekymringene har veivesenet revurdert traséen for fase 2. Den endelige traséen forventes å bidra til en stabil reisehverdag i regionen, og vil være et alternativ dersom Phetkasem Road skulle bli stengt, særlig under flom. Når den offentlige høringen er fullført, vil den detaljerte designprosessen for fase 2 følge. Departementet forventer at denne fasen vil gå raskt, ettersom det er få hindringer knyttet til de gjenværende områdene med grunnerverv.

Motorveiprosjektet gjennomføres som et offentlig-privat partnerskap, der staten finansierer anleggsarbeidene og private firmaer står for installasjon og vedlikehold av systemet. Den private sektoren skal drive motorveien i henhold til en 32-årig konsesjonskontrakt.

Når motorveien står ferdig, vil den ha ni bomstasjoner på viktige steder langs ruten: Nakhon Chai Si, Talat Jinda, Bang Phae, Ratchaburi, Wat Phleng, Pak Tho 1, Pak Tho 2, Khao Yoi og Tha Yang.

Prosjektet er en del av Thailands innsats for å forbedre veiinfrastrukturen, styrke de regionale forbindelsene og redusere reisetiden, særlig for de som reiser mellom Bangkok og destinasjoner som Hua Hin og Cha Am.

Kilde: Hua Hin Today



Ektepar arrestert etter salg av urent gull



Politiet i Bangkok har arrestert et par kjent som Mae Tuck og Pa Bia, selgere av angivelig urent gull, mistenkt for offentlig bedrageri, datakriminalitet og falsk reklame.

Politiet sier at arrestasjonen skjedde i parets hjem i Bang Khen i Bangkok i dag, mandag.

Den mistenkte kvinnen (37) også kjent som Mae Tuck, og hennes ektemann (35) også kjent som Pa Bia. De var etterlyst i henhold til arrestordrer som straffedomstolen utstedte mandag.

Ifølge sjefen er paret siktet for å ha begått offentlig bedrageri, for å ha lagt inn falsk informasjon i datasystemer, for å ha annonsert med budskap som var urettferdige overfor forbrukerne, for å ha skapt misforståelser om kvantitet, kvalitet og andre nøkkelkvalifikasjoner for produkter og tjenester, og for å ha brukt etiketter som kunne skape misforståelser.

I tillegg til arrestasjonen av ekteparet, ransaket politiet K2N-gullbutikken deres på Hathairat Road i Khlong Sam Wa-distriktet i Bangkok.

Ektemannen er anklaget for å ha solgt smykker med mindre gullinnhold enn annonsert under livestreaming på sosiale medier.

Virksomheten deres skapte overskrifter da mange kjøpere sa at de ikke kunne selge produktene i andre gullbutikker fordi andre gullhandlere tvilte på det reelle gullinnholdet i produktene.

Nylig sa Anti-Money Laundering Office at de ville undersøke om paret var uvanlig rike.

Øverst: Forbrukerpolitiet arresterer Kanpon Rueang-aram, nummer to fra venstre, og hans kone Kornkanok Suwannabut, nummer fire fra venstre, i huset deres i Bang Khan-distriktet i Bangkok mandag. (Politiets foto)

Kilde: Bangkok Post



Flommen i Chiang Mai avtar - beveger seg nedstrøms



Flomnivået i Chiang Mai by var på vei ned mandag, mens flodbølgen strømmet nedover Ping-elven og inn i de sørlige delene av provinsen og nabolandet Lamphun.

Ping var 3,45 meter dyp ved målestasjonen Naowarat Bridge klokken 10 mandag formiddag, ifølge Chiang Mai kommunes nettside. Elven hadde holdt seg stabil på den dybden i seks timer, godt under det kritiske punktet på 4,20 meter, heter det.

Mannskaper drenerer vannet fra områder i byen som fortsatt er oversvømmet, rydder bort etterlatenskaper og hjelper innbyggerne.

Lokale myndigheter sier at oppmerksomheten har flyttet seg til situasjonen i det oversvømte Saraphi, et sørlig distrikt som grenser til Lamphun, som fortsatt mottar vann som slippes ut fra Chiang Mai. Det regner også der.

De sier at de er bekymret for at det varslede regnet bare vil forsterke problemene i Chiang Mai og Lamphun.

PR-kontoret i Lamphun sier at Kuang-elven i Muang-distriktet har gått over sine bredder mandag morgen. Kuang passerer gjennom Muang-distriktet før den renner sammen med Ping.

Meteorologisk institutt varslet vindkast og kraftig regn i de nordlige og nordøstlige regionene, og temperaturene forventes å bli noe lavere, med en moderat høytrykksone som strekker seg fra Kina over den øvre delen av Thailand frem til fredag.

Chiang Mai er en av 17 oversvømte provinser i landet, opplyser Office of the National Water Resources. De beholder Chiang Mai på flomvarslingslisten frem til onsdag på grunn av regn og overfylte elver.

Thailands statlige jernbane sier at all togtrafikk i nord har gått som normalt siden lørdag. De overvåker fortsatt steder som er i fare for å bli oversvømt igjen.

Øverst: En arbeider leder arbeidet med å fjerne flomrester fra Ping-elven ved Naowarat-broen i Muang-distriktet i Chiang Mai mandag morgen, noe som bidrar til å bedre vannføringen i elven. (Foto: Chiang Mai kommunekontors Facebook-konto)

Kilde: Bangkok Post

Statsministeren skal møte Google-presidenten



Statsminister Paetongtarn Shinawatra skal i dag diskutere teknologisamarbeid med Ruth Porat, president og investeringssjef i de amerikanske teknologiselskapene Alphabet Inc og Google.

Ifølge regjeringshuset vil diskusjonen, som er planlagt å starte kl. 17.00, også omhandle Googles investeringsplan for utvikling av digital infrastruktur i Thailand.

Statsministeren vil også være vertskap for en mottakelse for presidenten og investeringssjefen i Alphabet Inc og Google.

Google har tidligere kunngjort planer om å etablere et regionalt datasenter og utvikle etisk kunstig intelligens (AI), skyteknologi og annen digital infrastruktur i Thailand. Planen omfatter også opplæring for å forbedre de digitale ferdighetene til Thailands arbeidsstyrke.

Planen forventes å generere over 4,1 milliarder dollar (150 milliarder baht) til den thailandske økonomien innen 2030 og skape 50.300 arbeidsplasser.

Den forventes også å bidra til Thailands ambisjoner om å bli en digital økonomi.

Kilde: The Nation


Lovendring nødvendig for tomteleie på 99 år



– Ideen om å tillate utlendinger å leie tomt i Thailand i opptil 99 år, med tomt overført fra privat eie til statlig eiendom, kan kreve endringer i loven om statlig eiendom, sier landets finansdepartement.

Lavaron Sangsnit, statssekretær i departementet sier at det er nødvendig med en detaljert studie for å gjennomføre en slik ordning, og at det muligens vil kreve endringer i relaterte lover. I samsvar med grunnloven vil det også være nødvendig med offentlige innspill til ny lovgivning.

Tidligere statsminister Thaksin Shinawatra foreslo nylig å tillate utlendinger å ha langsiktige leiekontrakter på land i en periode på opptil 99 år.

Thailandske eiere som ønsker å leie ut tomten si til utlendinger, må først overføre skjøtet til finansdepartementet for tilsyn.

I løpet av leieperioden vil den thailandske eieren motta full betaling fra den utenlandske parten, men vil gi fra seg eiendomsretten og konvertere den til statlig eiendom under departementet.

Utenlandske leietakere vil ha rett til å ha en leieavtale i opptil 99 år, og deretter vil tomten gå tilbake til statlig eiendom under finansdepartementet.

Ifølge Lavaron vil det være forbudt for utlendinger å kjøpe tomt til landbruksformål i konkurranse med thaier, eller å utvikle rimelige boligprosjekter for personer med lav inntekt uten å kreve forskuddsbetaling.

– Det er ikke gjort noen fremgang med dette konseptet på politisk nivå, sier han.

– For at denne planen skal kunne realiseres, må flere lover revideres, deriblant finansdepartementets forskrifter som begrenser leieavtaler til maksimalt 30 år, sier Lavaron.

– En forlengelse av leiekontrakten til 99 år vil kreve lovendringer, sa han. – Det finnes også lover om overføring av statlig eiendom som må gjennomgås for å avgjøre om landområder kan overføres fra privat eierskap, og som setter spesifikke vilkår for utenlandsk leie. Det vil også være nødvendig med endringer i den sivile og kommersielle loven, samt å definere hvilke typer restriksjoner som kan gjelde for bruk av landområder.

Ministerforskriften om bruk av statlig eiendom, som ble utstedt i 2021 med hjemmel i loven om statlig eiendom fra 2019, fastsetter at «[e]n leiekontrakt for statlig eiendom skal ikke overstige 30 år, med unntak av leie av statlig eiendom til kommersielle eller industrielle formål i henhold til lovene om leie av fast eiendom til kommersielle eller industrielle formål, der leieavtaler som overstiger 30 år først må godkjennes av finansministeren.

Fastsettelsen av leiesatser eller annen kompensasjon må være lavere enn satsene som er godkjent av generaldirektøren, i henhold til forskriften.

I tilfeller der bruken av statlig eiendom involverer en verdi som overstiger 500 millioner baht fra private enheter, må imidlertid leiesatsene eller annen kompensasjon ikke være lavere enn satsene som er godkjent av komiteen for statlig eiendom.

En kilde i finansdepartementet som har bedt om å få være anonym, sier at ideen om å la utlendinger leie landområder i opptil 99 år tidligere har møtt motstand, og at kritikerne har hevdet at det er det samme som å selge landet til utlendinger. Langsiktige leieavtaler, samtidig som thailandsk eierskap opprettholdes, tar imidlertid hensyn til tidligere bekymringer, sier kilden.

Øverst: Lavaron sier at flere lover må revideres for at planen skal kunne gjennomføres, blant annet finansdepartementets forskrifter som begrenser slike leiekontrakter til 30 år.

Kilde: Bangkok Post

TAT lanserer 'Amazing Thailand Passport Privileges'



Utenlandske turister som ankommer til Thailand mellom 1. oktober og 16. desember i år, vil bli tilbudt premier, gaver og spesielle privilegier på mer enn 300 steder i landet.

– Som svar på regjeringens politikk for stimulering av turismen, iverksetter TAT kontinuerlig strategier og kampanjer for å stimulere til økt turisme. Det legges vekt på å øke turistforbruket, spesielt i de skjulte perlebyene. I den forbindelse har prosjektet Amazing Thailand Passport Privileges som mål å øke antallet utenlandske ankomster for å nå årets mål om 36,7 millioner besøkende, sier Thapanee Kiatphaibool, i TAT.

Prosjektet er et sentralt element i kampanjen «WOW! Thailand Passport Privileges», som skal øke inntektene til turistnæringen, stimulere økonomien og styrke det gode omdømmet til thailandske turisttjenester.

Spesielle fordeler er utformet for å løfte reiseopplevelsene i Thailand for turister fra både kortdistansemarkeder, inkludert Kina, Sør-Korea, Japan, Taiwan, Indonesia og Malaysia, og langdistansemarkeder som Storbritannia, USA, Canada og Europa.

– Prosjektet ‘Amazing Thailand Passport Privileges’ vil spille en avgjørende rolle i å styrke bildet av Thailand, støtte turistsektoren og bidra til en bærekraftig oppgang for den thailandske økonomien. Prosjektets aktiviteter og tilbud er strategisk utformet for å stimulere turismeforbruket og gjøre Thailand i stand til å nå årets inntektsmål på 3,5 billioner baht.

«Amazing Thailand Passport Privileges» består av fire aktiviteter:
  • Aktiviteten «Must Do Souvenirs: From Heart to Hands» gir bort 10.000 suvenirer basert på ‘Must Do in Thailand’-konseptet til utenlandske turister som ankommer tre av Thailands internasjonale flyplasser - Suvarnabhumi, Don Mueang og Phuket.
  • «WOW Thailand: Must Do Package"-aktiviteten tilbyr rabatter og spesielle privilegier til de første 10.000 utenlandske turistene som kommer til Thailand, og alle må fullføre registreringen på nettet. De kan løse inn privilegiene på de deltakende stedene.
  • «WOW Thailand: Lucky Number"-aktiviteten tilbyr totalt 20 feriepakker til en samlet verdi av 700.000 baht for hver 10.000 turist til Thailand, fra den 10.000, og 20.000. til den 200,000. turisten. Hver pakke, til en verdi av 35,000 baht, består av innenriksflybilletter og rabatter på overnatting, restauranter og aktiviteter.
  • «WOW Thailand: Big Surprise!» tildeler hovedpremien, til en verdi av 300.000 baht, til den heldige vinneren som fyller ut spørreskjemaet ved hjelp av en tilfeldig velger.
– Prosjektet Amazing Thailand Passport Privileges tilbyr rabatter og spesialtilbud på mer enn 300 etablissementer, inkludert varehus, kjøpesentre, kredittkort, flyselskaper, restauranter og spisesteder, overnattingssteder og helse- og skjønnhetssentre. Turister kan ganske enkelt vise frem passet sitt for å få spesielle privilegier, sier Chamnan Srisawat, president i Thailands turistråd.

Noen av de deltakende stedene er Central Sriracha Shopping Mall, Sri Panwa Hotel, Phuket Luxury Pool Villa, Best Western Patong Beach Hotel, InterContinental Bangkok Sukhumvit, Masumi Spa Chiang Mai, Amara Bangkok og Kacha Resort Koh Chang, for å nevne noen.

Kilde: The Nation


Økonomiske konsekvensene av tropiske stormer kan øke i Thailand



Thailand er i hardt vær etter at flere provinser i øvre Thailand har blitt rammet av kraftig regn og oversvømmelser.

Turistdestinasjoner som Chiang Mai og Phuket er også rammet, noe som får konsekvenser for den nasjonale økonomien.

Den nordlige Chiang Rai-provinsen ble hardest rammet av flom og jordskred som følge av supersyklonen Yagi, som herjet i Vietnam og brakte med seg kraftig regn til Myanmar og Thailand.

Den thailandske industriforeningen anslo de økonomiske kostnadene for Chiang Rai og nærliggende provinser til mellom 25 og 27 milliarder baht som følge av den første flombølgen.

Men kort tid etter oppsto det flom i Lampang- og Chiang Mai-provinsene etter at den tropiske stormen Soulik førte med seg kraftig regn i de nordlige områdene.

Krungsri Research anslår at flomskadene i år kan komme opp i 46,5 milliarder baht, eller rundt 0,27 prosent av bruttonasjonalproduktet.

Omfanget av skadene vil imidlertid avhenge av hvor effektive myndighetene er i håndteringen av katastrofen, og hvor godt den private sektoren har lykkes med å beskytte fabrikkene sine i industriparkene, for eksempel ved å drenere bort vann eller begrense skadene.

Bedre forberedelser vil sikre at konsekvensene blir mindre enn under den store flommen i 2011, mener analysehuset.

Det vil også avhenge av hvor mange stormer som utvikler seg i Stillehavet, og hvor mange av dem som rammer Thailand.

– Det er ventet at rundt ni stormer vil utvikle seg i Stillehavet, men det er ennå usikkert hvor mange av dem som vil komme inn over Thailand og påvirke været i landet.

– Historisk sett vil rundt 10 prosent av dem nå Thailand, men det kan endre seg i år, sier Seree Supratid, direktør ved Rangsit University's Climate Change Center.

Adis Israngkura, økonom ved School of Development Economics ved National Institute of Development Administration, sier at det er vanskelig å anslå skadene fordi alvorlige oversvømmelser vanligvis påvirker både kontantstrømmen og anleggsmidlene til ofrene.

– Når folk reparerer hjemmene sine eller sine forretningslokalene, vil inntektene strømme til leverandører og arbeidere, legger han til.

Sammenlignet med Vietnam og Filippinene er Thailand mindre sårbart for konsekvensene av supertyfoner.

For eksempel ble Hai-Phong, en industriby i Vietnam, hardt rammet av supertyfonen Yagi, som gikk i land i Quang Ninh-provinsen og Hai Phong City i Vietnam den 7. september.

Det internasjonale forbundet av Røde Kors- og Røde Halvmåne-foreninger, som siterer vietnamesiske myndigheter, rapporterte at nesten 190.000 hjem ble oversvømmet, skadet eller ødelagt, minst 325 mennesker ble meldt omkommet eller savnet, og anslagsvis 1,6 millioner mennesker ble rammet totalt.

Supertyfonen ble nedgradert til en tropisk storm da den nådde det øvre nordøstlige og nordlige Thailand og Myanmar, og førte med seg kraftig regn.

– Sammenlignet med Hai Phong er Thailands Eastern Economic Corridor [EEC], landets industrielle knutepunkt, også mindre utsatt for tyfonen på grunn av sin geografiske beliggenhet, sier Thon Thamrong-nawasawat, assisterende dekan ved Kasetsart Universitys fakultet for fiskeri og en anerkjent marinøkolog.

Hai Phong er den største havnebyen i Nord-Vietnam, den tredje største byen etter Ho Chi Minh og Hanoi, og et av de viktigste industrisentrene i landet.

Thailands EEC-område er mindre utsatt for oversvømmelser som følge av stigende havnivå, siden det ligger høyere enn Bangkok, som bare ligger en meter over havnivå.

Alt i alt har Thailands geografiske beliggenhet fordeler sammenlignet med Filippinene og Vietnam.

– Til tross for at landet er naturlig skjermet fra kraftige tyfoner, har Thailand ikke klart å unngå kraftig regnvær, inkludert det som kommer med stormene, sier Thon.

Den store flommen i 2011 avslørte sårbarheten til hele landet, spesielt de sentrale slettene.

Etter flommen, som lammet hele landet, flyttet multinasjonale selskaper fabrikkene sine ut av sentrale provinser som Ayutthaya.

Japanske investorer endret strategi fra å konsentrere seg om Thailand til å diversifisere investeringene sine ved å etablere produksjonsanlegg også i andre ASEAN-land.

Et bedre varslingssystem ville ha redusert tapene, særlig hvis myndighetene kunne ha evakuert folk fra risikoutsatte områder før stormene, flommene eller jordskredene slo til.

I fremtiden kan det hende at folk må finne seg nye hjem, vekk fra katastrofeutsatte steder, ifølge ekspertene.

Seree og forskerteamet hans har laget applikasjonen Urban Hazard Studio, som hjelper folk med å velge hvor de vil kjøpe nye hjem i Stor-Bangkok.

– Bangkok ligger bare 1-1,5 meter over havoverflaten, og står i fare for å bli oversvømmet av det stigende havet. Det finnes illevarslende prognoser om at havnivået vil stige med en meter i løpet av de neste 80 årene, hovedsakelig på grunn av den globale temperaturstigningen.

– Dette anslaget kan dobles eller tredobles hvis isbreene på Nord- og Sydpolen begynner å smelte, advarer Seree.

En alvorlig oversvømmelse i Bangkok vil være en katastrofe for økonomien, ettersom hovedstaden er landets finansielle nervesenter.

Tidligere statsminister Thaksin Shinawatra hadde lansert ideen om å skape landområder og bygge en demning for å beskytte Bangkok mot stigende havnivå.

Mange land prøver ut ulike strategier. Singapore har også vært i gang med ‘landvinning’, mens Indonesia har begynt å bygge en ny hovedstad, ettersom Jakarta synker i raskt tempo, samtidig som landet står overfor trusselen om stigende havnivå.

– Utfordringen er hvordan man skal finansiere slike megaprosjekter, ettersom de krever store pengesummer, sier Thon.

Kilde: Thai PBS

Mor og datter omkom i togkollisjon



En mor og hennes unge datter ble drept og et ektepar alvorlig skadet da bilen deres ble påkjørt av et tog ved en jernbaneovergang i denne sørlige provinsen.

Ulykken skjedde ved en planovergang på veien inn til Ban Bang Por i Tha Chang i Tha Chang-distriktet ved 19-tiden.

Nødetatene meldte at de fant den knuste hvite Honda City, registrert i Surat Thani, omtrent fire meter fra overgangen.

Et skadet par befant seg i bilen. Begge 34 år gamle. De ble kjørt til Tha Chang sykehus.

Omtrent en meter fra bilen en kvinne (52) og hennes ni år gamle datter omkommet, begge fra Tha Chang-distriktet.

Ifølge politiet var de fire personene på vei hjem etter familiebesøkf i Tha Chang.

Jernbaneovergangen har blinkende varsellys, men ingen bom. Det regnet kraftig på det aktuelle tidspunktet. Bilen ble påkjørt av toget på vei mot Bangkok omtrent en halvtime etter at toget forlot Surat Thani-stasjonen, opplyser politiet.

Toget ble lettere skadet av kollisjonen, men gjenopptok sin reise omtrent tre timer senere.

Øverst: Bilvraket ligger nær jernbaneovergangen i kraftig regnvær etter at det ble påkjørt av et tog på vei til Bangkok i Tha Chang i Surat Thani. (Foto: Supapong Chaolan)

Kilde: Bangkok Post



Nær 10.000 i parkeringsbot etter Thailand-tur



En bilist fikk ti parkeringsbøter etter at bilen hans sto parkert ulovlig i 35 dager ved Pilestredet park i Oslo.

Bilisten var i Thailand og hevdet at en elektrisk feil hindret bilen i å starte, slik at en bekjent ikke kunne flytte den.

Han ble ilagt totalt 8480 kroner i bøter, men klaget til Parkeringsklagenemnda fordi han mente beløpet var for høyt.

Nemnda avviste klagen og påpekte at bilisten burde ha betalt avgiften eller kontaktet parkeringsselskapet, selv fra utlandet.

Kilde: Avisa Oslo

Sterk baht skaper panikk



Det er behov for en seriøs innsats for å få bukt med det stadig sterke baht-kursen, ettersom den truer med å dempe landets viktigste økonomiske drivkrefter - eksport og turisme - samtidig som næringslivet sliter med en urolig innenlandsk økonomi, mener Federation of Thai Industries (FTI).

Baht-volatiliteten, som har steget til det høyeste nivået på 19 måneder mot amerikanske dollar, er i ferd med å bli en stor bekymring blant bedriftene, sier Kriengkrai Thiennukul, styreleder i FTI.

Bahten åpnet den 23. september på 32,92 per dollar, sammenlignet med 33,60 baht ved stengetid den 20. september. I går ble baht notert til 32,68 i gjennomsnitt, ifølge Bank of Thailand. Valutaen ble handlet nær 37 mot dollaren i slutten av juni, men har styrket seg jevnt og trutt siden da.

Dette er ikke bra for produsenter som konkurrerer med nabolandene på det globale markedet, sier Kriengkrai.

– Thailandske entreprenører står overfor høyere finanskostnader på grunn av de høye utlånsrentene i landet, sier han. De kan ikke dra full nytte av frihandelsavtaler, mens land som Vietnam har inngått flere frihandelsavtaler, sier Kriengkrai.

– Bedriftene må også bære høye energikostnader, sa han.

– Eksportører av landbruksprodukter og matvarer påvirkes av den sterkere bahten, ettersom de tjener mindre, sier han.

– Mange produsenter i disse sektorene kan ikke utvikle innovative produkter for å øke salget, så den nåværende fortjenestemarginen er lav.

Kriengkrai tilskrev den siste styrkingen av bahten den amerikanske sentralbankens beslutning om å kutte renten med 50 basispunkter.

Ifølge FTI falt Thai Industries Sentiment Index til 87,7 poeng i august på grunn av en stagnerende økonomi, en styrking av bahten og konsekvensene av de alvorlige oversvømmelsene i nord.

Produsentene var bekymret for eksporten i august, ettersom bahten steg fra 36,46 for en dollar i juli til 34,92 i forrige måned.

Dyrere eksport som følge av en sterkere baht gir næring til bekymringene blant entreprenører over virkningen av husholdningenes høye gjeldsnivå og statens politikk om å heve den daglige minstelønnen til 400 baht, noe som vil ramme arbeidsintensive virksomheter ytterligere.

FTI oppfordret regjeringen til å iverksette nye tiltak for å hjelpe produsenter, spesielt små og mellomstore bedrifter (SMB-er), med å komme seg gjennom de økonomiske vanskelighetene.

– Eksportører og små og mellomstore bedrifter kan ikke konkurrere med rivaler i nabolandene, samtidig som utenlandske turister kanskje ikke blir fornøyde når de må betale mer for å kjøpe produkter og tjenester i Thailand, sier Kriengkrai.

En kilde fra en stor turoperatør som ikke ønsker å stå frem med navn, sier at den tidligere styrkingen av bahten i forhold til andre asiatiske valutaer bekymrer reiselivet.

– Turister kan komme til å se på Thailand som et mindre attraktivt reisemål og velge andre land, som for eksempel Japan, sier kilden.


Kilde og foto: Bangkok Post


Siste smil for Thai Smile



Det nasjonale flyselskapet har overført en flåte på 20 Airbus A320-fly fra Thai Smile til THAI

Thai Airways International vil ikke lenger beholde det tapsbringende lavprisflyselskapet Thai Smile Airways, men legger ned datterselskapet etter å ha overført en flåte på 20 Airbus A320-fly til THAI, opplyser flyselskapets administrerende direktør.

THAIs administrerende direktør Chai Eamsiri sa at etter at flåten ble overført til THAI, genererte de mer inntekter enn da de var i drift hos Thai Smile.

– Tidligere ble flåten i gjennomsnitt ikke brukt mer enn ni timer per dag under Thai Smile, men nå har bruken økt til 10,5 timer per dag, sa Chai.

Han forklarte at flåten ble brukt på ruter til Kina og India, så flyene er i luften om natten i lengre flytid-

Etter at driften av Thai Smile ble fusjonert inn i THAI, kunne det nasjonale flyselskapet dessuten spare kostnader på innkjøp og lønninger.

Han sa at THAI nå ikke betaler ut lønn til Thai Smiles administrerende direktør og finansdirektør, og at de dermed kan spare mye på lønnskostnadene.

– Så vi planlegger å avvikle Thai Smile Airways, som er et datterselskap som eies 100 % av THAI, for godt i stedet for å beholde det til andre formål, sier Chai.

Thai Smile Airways ble etablert 17. oktober 2013, med en registrert kapital på 1,8 milliarder baht og 100 % av aksjene eid av THAI. Selskapet startet flyvninger 10. april 2014.

Fra 2013 til 31. desember 2022 akkumulerte Thai Smile et tap på 20,012 milliarder baht. Selskapet fikk en likviditetskrise i april 2023, så THAI begynte å overføre flåten til morselskapet 31. desember 2023. Sammenslåingen med THAI ble fullført i januar i år.

Chai sa at det nasjonale flyselskapet også har justert setekonfigurasjonene på A320-flyene som ble overført fra Thai Smile for å betjene THAI-passasjerene bedre.

Han sa at de fire første seteradene i økonomiklassen ble endret til business class med 12 seter igjen, og at hvert sete kunne legges 160 grader bakover for å gjøre det mer komfortabelt for passasjerene under to-tre timers flytur.

Chai sa at flyene også vil bli oppgradert med et trådløst IFD-system (In-flight Display), slik at passasjerene kan koble smarttelefonene eller nettbrettene sine til underholdningstjenestene om bord og nyte filmer og musikk fra sine egne enheter.

Oppgraderingen vil starte i november og vil være ferdig i løpet av andre kvartal neste år, sier Chai.

Når det gjelder THAIs planer om å øke flåten, sa Chai at flyselskapet vil kjøpe flere fly med én midtgang for å øke styrken på kortdistanseflyvninger.

Selskapet vil kjøpe 32 Airbus A312 Neo-fly, og de første 12 flyene vil bli levert neste år og resten i 2026.

Med kjøpet av disse flyene vil THAI ha 52 single-aisle-fly, 32 Airbus A321 Neo og 20 Airbus A320-fly, sier Chai.

Flåten av single-aisle-fly vil gjøre det mulig for THAI å forbedre sine innenriks- og kortdistansetjenester i regionen, la han til.

Kilde: The Nation

Kjølig bris varsler mer kraftig regn over hele Thailand



Kald vind vil varsle stormfulle forhold over Thailand fra i dag og frem til neste torsdag, hvoretter temperaturene i nordøst vil falle med 1-3 grader, sier Meteorologisk institutt i dag, mens det overvåker den tropiske stormen Krathon, som var over det vestlige Stillehavet klokka 04.00 i dag.

Meteorologisk institutt opplyser at en moderat kaldfront fra Kina er i ferd med å dekke de nordøstlige og deler av de nordlige regionene og Sør-Kinahavet. Når dette værsystemet konvergerer med monsunbassenget, som ligger over de nordlige, nedre nordøstlige, sentrale og østlige regionene, vil det føre med seg kraftig nedbør og sterk vind.

Etter regnet vil temperaturene i de nordøstlige provinsene falle med 1-3 grader, og instuttet advarer folk om å forberede seg på mulige oversvømmelser ved foten av fjell og i lavtliggende områder.

Ifølge departementet ble det registrert to tropiske stormer i det vestlige Stillehavet klokka 04.00 i dag. Den ene, Krathon, er sentrert øst for øya Luzon på Filippinene og har potensial til å forsterke seg til en tyfon på grunn av det varme havvannet, og vil sannsynligvis bevege seg mot Taiwan før den dreier mot Japan.

Den tropiske stormen Jebi vil ikke påvirke Thailand, men de som planlegger å fly til Taiwan mellom 30. september og 2. oktober, bør sjekke værmeldingene der før de reiser.

Kilde: Thai PBS



Thai Airways snart i havn med rehabiliteringsplanen



Thai Airways vil sende inn en søknad om restruktureringsprosess 30. september, noe som baner vei for at selskapet kan gå ut av rehabiliteringsplanen etter fire år.

Thai Airways International Pcl har vært i en rehabiliteringsprosess siden 14. september 2020, da den sentrale konkursdomstolen godkjente planen den 20. oktober 2022. I løpet av denne perioden har Thai Airways iverksatt en streng spareplan for å stoppe tapene og redusere kostnadene ved å halvere arbeidsstyrken fra 30 000 til 15 000 ansatte.

I tillegg har Thai Airways skaffet midler gjennom ulike kanaler, blant annet ved å selge eiendeler som fly, kontorbygninger både innenlands og internasjonalt og flyutstyr.

Chai Iamsiri, administrerende direktør i Thai Airways, kunngjorde at flyselskapet mandag 30. september vil starte den første fasen av sin «organisatoriske restrukturering» ved å sende inn en søknad om utstedelse av verdipapirer og et utkast til prospekt for kapitalomstruktureringen til Securities and Exchange Commission (SEC) og Stock Exchange of Thailand (SET).

– Thai Airways vil sende inn et dokument for vurdering av denne kapitalomstruktureringsplanen, som inneholder 2000 sider med detaljer, inkludert selskapsinformasjon, forretningsplaner og planer for flyanskaffelser. Vi er sikre på at dette vil gjenopprette investorenes tillit til Thai Airways etter at selskapet er ute av rehabiliteringsplanen, sier Chai.

Thai Airways har vært i diskusjoner med ulike kreditorgrupper, som kooperativer og finansinstitusjoner, for å konvertere gjelden deres til egenkapital. De fleste kreditorene støtter rehabiliteringsplanen og tror at denne kapitalomstruktureringen vil bli fullført som planlagt, slik at Thai Airways kan avslutte rehabiliteringsplanen.

Søknaden om kapitalomstrukturering er imidlertid en av betingelsene for å komme ut av rehabiliteringsplanen. For at rehabiliteringsplanen skal lykkes, må fire kriterier oppfylles:
  • Økning i registrert kapital: Selskapet må øke sin registrerte kapital og sikre nye lån som spesifisert i planen, med beløp som er tilstrekkelige for forretningsdriften.
  • Overholdelse av rehabiliteringsplanen: Selskapet må ikke misligholde betalinger i fem sammenhengende år fra datoen da den sentrale skifteretten godkjenner planen.
  • Positiv EBITDA: Selskapet må oppnå en inntjening før renter, skatt, avskrivninger og amortiseringer (EBITDA) fra driften, etter at det er tatt hensyn til kontanter som brukes til å betale leasingforpliktelser for fly, på minst 20 milliarder baht i gjennomsnitt per år i de to årene som går forut for rapporteringen av rehabiliteringsplanens suksess.
  • Nytt styre: I tilfelle en endring i aksjonærene.
Etter at søknaden er sendt inn til SEC, vil den påfølgende prosessen starte i november, hvor selskapet vil iverksette rettighetsutøvelsen og varsle om intensjonen om å konvertere gjeld til egenkapital for hver kreditorgruppe. Innen desember 2024 vil prosessen med å tilby og tegne ytterligere aksjer starte for eksisterende aksjonærer, selskapets ansatte og spesifikke investorer gjennom en rettet emisjon (Private Placement, PP) før selskapet gikk inn i rehabiliteringsplanen.

Når kapitalomstruktureringsprosessen starter, forventer Thai Airways å oppnå positiv egenkapital, noe som kan ta opptil to måneder å verifisere regnskapet. De økonomiske resultatene for regnskapsåret 2024 vil bli kunngjort i februar 2025. Etter dette vil selskapet sende inn en begjæring til den sentrale konkursdomstolen om å avslutte rehabiliteringsplanen, med håp om at aksjene igjen vil bli omsatt på SET i løpet av andre kvartal 2025.

Kilde: The Nation

Hvordan vil 'Destination Thailand Visa' være i 2025?



DTV har fått en strålende start ifølge den thailandske utenriksministeren Maris Sangiampongsa. Det finnes ingen offisiell statistikk, men bloggere på sosiale medier antyder at mellom 1500 og 2500 visum har blitt utstedt i løpet av de ti ukene som har gått siden lanseringen.

Spørsmålet som melder seg i horisonten, er hva som skjer med DTV-innehaverne når de første seks månedene er over, forutsatt at de ønsker å bli værende i Thailand.

Tod Daniels, som er en av de største bidragsyterne til den populære Facebook-gruppen destinationthailandvisa, oppsummerer problemet:

«Hva med å vente til desember eller januar, når de første som har fått DTV begynner å rapportere om hvordan det faktisk vil fungere og hva som kreves?», skriver han.

«Det vil selvsagt være to valg: å forlate landet og returnere, eller å søke om forlengelse hos den lokale immigrasjonsmyndigheten, som begge tilbyr ytterligere 180 dager».

«Begge alternativene byr på problemer. Som Integrity Legal ofte minner oss på i sine populære videoer på YouTube, er DTV ikke et femårig visum med garantert innreise. Visumets gyldighet, når du kan bruke det, er fem år, og det er sant at visumet er merket «multiple».»

I juli i fjor sa en talsmann for Thailands turistmyndighet (TAT) ved lanseringen at senere innreiser og forlengelser ikke vil kreve mer dokumentasjon fra TATs side, men at det var opp til immigrasjonsmyndighetene å be om mer papirarbeid på lokale kontorer (for forlengelser) eller på flyplasser og grensestasjoner (for senere innreiser til Thailand).

Tausheten fra immigrasjonsmyndighetene, som kontrollerer innreiser og forlengelser, har vært fraværende i perioden etter lanseringen av DTV.

Det er liten tvil om at det er potensial for misbruk av DTV-søknader. Noen digitale nomader, som teknisk sett jobber for et utenlandsk selskap, antas å ha thailandske kunder i strid med lovgivningen om arbeidstillatelse. «Soft power» har blitt strukket svært langt, som for eksempel det faktum at det å gå på popkonserter eller gå til tannlegen kan kvalifisere for status som langtidsvisum. I teorien, i alle fall.

Flere titalls thailandske ambassader verden over utsteder for tiden DTV-er, men papirkravene varierer.

Noen, men ikke alle, krever en bankkonto med minst tre måneders dekning. Andre krever at det oppnevnes en thailandsk garantist, og at søkeren kan dokumentere tidligere arbeidsrelatert aktivitet.

Noen ambassader krever at kokkekursene skal vare i opptil seks måneder, andre i tre, mens dokumentene som trengs for registrering av thaibokseakademiet, er langt fra ensartede. Det er mange ambassaderelaterte uoverensstemmelser som er beskrevet av medlemmene i Facebook-gruppen.

Likevel er sannsynligheten stor for at det ikke vil skje noe særlig av betydning med det første.

Utsiktene til at innehavere av DTV-er på immigrasjonskontorer, flyplasser og grensestasjoner skal bli avhørt av betjenter om nytt papirarbeid, er en oppskrift på daglige, kaotiske forsinkelser for publikum i kø.

I mellomtiden sier myndighetene at de jobber med å slå sammen ulike databaser for innvandring, noe som trolig vil ta mesteparten av neste år å ferdigstille.

Det pågår også en interdepartemental arbeidsgruppe for å redusere antallet ikke-immigrantvisum, noe som kan påvirke DTV.

Det er ingen tvil om at DTV vil bli reformert, og sannsynligvis begrenset, i lys av erfaringene. Men kanskje ikke i 2025.

Kilde: Pattaya Mail



Phukets guvernør: – Visumfri innreise skader vår satsing på kvalitetsturister



Phukets guvernør Sophon Suwannarat (bildet) og presidenten for Phukets turistforening, Thaneth Tantipiriyakij, uttrykker begge bekymring over det økende problemet med «overturisme» i provinsen. Negge er opptatt av å finne en balanse mellom vekst i turismen og å bevare Phukets status som en kvalitetsdestinasjon.

Han forslår at turister må vise til minst 300.000 baht (nær 100.000 kroner) på konto før innreise.

– Problemet jeg ser nå, er den fortsatte implementeringen av den visumfrie politikken, der regjeringen håper å tiltrekke seg flere turister og øke det samlede forbruket, sier guvernør Sophon til The Phuket News.

– Denne beslutningen prioriterer kvantitet fremfor kvalitet, noe som kan føre til negative konsekvenser på lang sikt.

– Tilstrømningen av internasjonale turister har ført til en økning i antall besøkende av lavere kvalitet på destinasjonene, noe som medfører problemer for lokalbefolkningen og reduserer opplevelsen for turister av høyere kvalitet, innrømmet guvernør Sophon.

Thaneth fortalte om fersk statistikk som viser at Phuket har tatt imot mellom 200.000 og 400.000 internasjonale turister de siste seks månedene. – Dette tallet kan øke dramatisk, og nå 600.000 til 800.000 turister, på samme nivå som vi så i 2019, sa han.

Den nåværende visumfriheten motvirker Phukets turistindustris innsats for å øke inntektene per turist, påpekte Thaneth.

– Vi har som mål å prioritere kvalitet fremfor kvantitet. Vi går lenger enn bare å øke antallet turister, og fokuserer nå på å forbedre kvaliteten på turismen, sier han.

– Selv om myndighetene kanskje fokuserer på å oppmuntre turister til å bli lenger og bruke mer penger, mener jeg at vi først bør sørge for at turistene respekterer loven og lokale tradisjoner før vi tar tak i disse aspektene, la han til.

– Selv om turistene blir lenger og bruker mer penger, er det viktig at de respekterer våre lover og tradisjoner. For å føle seg virkelig velkommen bør de besøkende omfavne lokale skikker og følge reglene, sier Thaneth.

Sophon hevdet imidlertid at «vi ikke kan kontrollere tilstrømningen av turister på grunn av den pågående visumfrie politikken».

– Så langt er min løsning å fordele turistene på ulike provinser. Hvis de for eksempel er interessert i varme kilder, kan vi henvise dem til Ranong, og hvis de er interessert i øyer, kan vi anbefale Phang Nga eller Krabi, forklarer Sophon.

– Målet med denne tilnærmingen er å forhindre at turistene reiser til bare én provins, slik at belastningen på Phuket blir mindre, samtidig som vi promoterer andre vakre reisemål, sier han.

– Jeg har samlet representanter fra fem Andaman-destinasjoner, Phang Nga, Ranong, Surat Thani, Krabi og Phuket, til et møte for å diskutere strategier for å omdirigere turister fra Phuket til disse andre provinsene, sa han.

Bekymringen for overturisme synes å være berettiget, ettersom det økende antallet turister har ført til flere tilfeller av forstyrrende atferd, innrømmet guvernør Sophon.

– Bare i år har jeg inndratt oppholdet til rundt 200 utenlandske turister som har skapt bråk og uroligheter på Phuket, bekrefter han. 

– Jeg har sendt en forespørsel til regjeringen om å heve standarden for internasjonale besøkende, særlig de som er omfattet av den visumfrie politikken.

– Vi foreslår å kreve en minimumssaldo på 300.000 baht i banken for å sikre at disse turistene blir lenger og bruker mer penger på våre reisemål, sier guvernør Sophon.

– Hvis vi fortsetter å ønske et økende antall turister velkommen uten å ta nøye hensyn, kan Phuket støte på flere utfordringer, og noen av de besøkende kan komme til å påvirke samfunnets fred og sikkerhet, sa han klart og tydelig.

– Jeg ønsker turister av høyere kvalitet, men jeg kan ikke endre den eksisterende visumfrie politikken selv. Det er utfordrende å avgjøre når og hvordan Phuket kan gå over til å bli en destinasjon som tiltrekker seg flere kvalitetsbesøkende, la han til.

Thaneth oppfordret til å investere i å forbedre Phukets infrastruktur for å øke «kvaliteten» på de turistene som ønsker å komme til Phuket.

– Hvis vi ønsker kvalitet fremfor kvantitet, bør myndighetene gjøre de nødvendige forberedelsene. For å skape kvalitetsdestinasjoner må man investere i utviklingen av dem.

– Det er viktig å utvikle infrastrukturen, tilby ulike fasiliteter og sørge for sikkerhet for både innbyggere og turister, sier Thaneth.

– På tilbudssiden kan jeg trygt si at Phukets hoteller, restauranter og reiselivstjenester har blitt stadig bedre siden pandemien, noe som har gjort destinasjonen mer attraktiv», legger han til.

– Infrastrukturprosjekter sliter imidlertid med manglende finansiering. Noen ganger må innbyggerne i Phuket bruke egne ressurser fordi det mangler offentlig støtte, forklarer Thaneth.

– Phukets problem med overturisme, som Phukets guvernør har påpekt, skyldes i stor grad den visumfrie politikken, som har resultert i en overveldende og ukontrollerbar tilstrømning av besøkende, sa Thaneth.

– For å løse problemene foreslår Phukets guvernør å heve standarden for turister, slik at kun kvalitetsturister slipper inn, samtidig som man arbeider for å etablere Phuket som en førsteklasses destinasjon for turisister av høy kvalitet, avslutter han.

Kilde: The Phuket News

Drapsetterlyst servitør i Pattaya tok sitt eget liv etter pistoltrussel



En servitør skjøt seg selv til døde sent lørdag kveld etter at en noen mc-taxiførere ville smakke med ham etter at servitøren tidligere hadde truet med å skyte en av dem.

Den avdøde mannen (39) jobbet som servitør på et utested på Pattaya Sai 3 Road. Han skjøt seg selv i høyre tinning med pistol i nærheten av arbeidsplassen sin ved 23-tiden lørdag kveld.

Noen timer tidligere hadde servitøren siktet på seg selv med pistolen og nektet å overgi seg etter anmodning fra politiet i Pattaya. Lokalbefolkningen og turister ble evakuert fra området for sikkerhets skyld.

Hendelsen skjedde etter at en 20 år gammel mc-taxifører kontaktet politiet over at servitøren hadde siktet på ham med en pistol i området rundt klokken 05.00 lørdag morgen. Han rapporterte hendelsen til politiet i Pattaya.

Lørdag kveld dro servitøren tilbake til sin arbeidsplass. Mc-taxiføreres kolleger henvendte seg til ham for å rydde opp i situasjonen, men 39 åringen trakk pistolen og begynte å gå rundt i nabolaget.

Politiet skal ha ringt 39 åringen som skal sagt at han var stresset fordi han var etterlyst for drap og drapsforsøk i sin hjemprovins Ratchaburi for ti år siden. Mannen tok deretter sitt eget liv.

Øverst: En politibetjent forhandler med servitøren et øyeblikk før sistnevnte skjøt seg selv i Pattaya sent lørdag kveld. (Foto: Chaiyot Pupattanapong)

Kilde: Bangkok Post



RSS