Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 903

Thailand signaliserer nok en helomvending når det gjelder cannabis



Thailand vil arbeide for å kontrollere bruken av cannabis gjennom lovgivning i stedet for å gjeninnføre det på listen over narkotiske stoffer, ifølge visestatsminister Anutin Charnvirakul, og signaliserer dermed nok en politisk helomvending.

– Statsminister Srettha Thavisin er nå enig i at lovgivning er det riktige skrittet å ta, sa Anutin på tirsdag.

– Jeg vil takke statsministeren for at han har vurdert denne saken og besluttet å vedta en lov, sa Anutin, hvis Bhumjaithai-parti lenge har kjempet for avkriminalisering av cannabis til medisinsk og økonomisk bruk.

Han kom med disse kommentarene etter samtaler med Srettha og helseminister Somsak Thepsutin tirsdag. Statsministeren skal ha gitt retningslinjer om å vedta en lov for å kontrollere planten i stedet for å gjeninnføre den som et narkotisk stoff.

Thailand ble i 2022 et av de første landene i Asia som avkriminaliserte marihuana, men uten en lov som regulerer det, eller klare regler for å hindre rekreasjonsbruk. Anutin var folkehelseminister på den tiden.

Dette førte til en eksplosjon av rekreasjonsbruk, cannabiskafeer og -forhandlere, samt offentlig bekymring for misbruk.

Bhunjaithai utarbeidet deretter et lovforslag for å regulere cannabisbruken, men det kom ikke gjennom første behandling før valget ble utskrevet i fjor.

Den nåværende regjeringen, ledet av Pheu Thai-partiet, har fastholdt at rekreasjonsbruk av cannabis ikke vil bli tillatt i henhold til det nye regelverket som er under utarbeidelse av helsedepartementet.

Srettha sa tidligere at planten ville bli satt tilbake på narkotikalisten, med unntak for medisinsk bruk og forskning. Han ga myndighetene frist til slutten av året med å utarbeide de nødvendige reglene.

Landet har sett en rask vekst i den innenlandske detaljhandelen med marihuana, med titusenvis av butikker og virksomheter som har dukket opp de siste to årene, i en bransje som forventes å være verdt opptil 1,2 milliarder dollar innen 2025.

Bhumjaithai, det nest største partiet i den nåværende koalisjonen, har alltid insistert på at de er for marihuana til helsemessige og økonomiske formål, men ikke til rekreasjonsbruk, og har argumentert mot en nykriminalisering.

Anutin, som også er innenriksminister, sa at regjeringen nå vil diskutere planene for et lovforslag for å regulere cannabisindustrien, og at de politiske partiene kan komme til å legge frem utkast for parlamentet.

Forslag til forskrifter for å rekriminalisere cannabis er allerede satt i gang, men de har ennå ikke blitt godkjent av narkotikakontrollnemnda. Som medlem av styret lovet Anutin å stemme imot planen.

Office of the Narcotics Control Board hadde foreslått at endringene skulle tre i kraft fra 1. januar 2025, for å gi operatører som var bekymret for sin juridiske status en frist på noen måneder til å tilpasse seg og søke om nye lisenser.

De nye reglene vil forby besittelse, import og salg av cannabisblomster og harpiks med mindre man har lisens fra helsedepartementet.

Cannabisfrø samt deler med lavt innhold av tetrahydrocannabinol (THC), som blader, røtter, fiber og stengler, vil ikke bli kriminalisert på nytt, heter det.

Kilde: Bangkok Post

Ny 100-baht seddel i begrenset opplag



Fra og med i dag kan publikum kjøpe 100 baht-sedler for å markere HM Kongens 72-årsdag.

Sedlene er tilgjengelige i alle banker til 100 baht.

10 millioner sedler er trykket opp og er et lovlig betalingsmiddel.

Kilde: KhaoSodEnglish



Pattaya-rådmann vil ha bedre strandsikkerhet



Pattayas byråd Suriwat Rermkijakarn er bekymret for orden og sikkerhet på Pattaya Beach.

Han rapporterte om hyppige observasjoner av motorsykler som kjører på fortauene langs Beach Road, noen ganger til og med mot trafikken, noe som utgjør en alvorlig risiko for både turister og lokalbefolkningen.

Suriwat understreket behovet for umiddelbare tiltak for å forhindre potensielle ulykker og sørge for sikkerheten til besøkende og beboere som bruker området.

Han ba om at relevante tjenestemenn ble utplassert for å håndheve regelverket og gjenopprette ro og orden, og advarte om at den nåværende situasjonen kunne ha en negativ innvirkning på Pattayas turismeimage.

I tillegg til sikkerhetsproblemene på Beach Road, tok Suriwat opp klager fra innbyggerne på området nær inngangen til Walking Street, spesielt rundt avløpsrenseanlegget i Pattaya South, som i dag brukes som parkeringsplass.

Han foreslo å omregulere dette området slik at det passer bedre til de estetiske og funksjonelle aspektene ved Walking Street, med sikte på å gjøre det mer attraktivt og anvendelig for både turister og lokalbefolkningen.

Suriwat oppfordret administrasjonen til å vurdere disse forslagene og iverksette tiltak for å løse problemene, forbedre det generelle miljøet og øke sikkerheten i området.

Kilde: Pattaya Mail

Skoledirektør skjøt og drepte ex-kona, tre andre og seg selv



En tidligere skoledirektør skjøt og drepte sin ekskone, hennes nye ektemann, hennes mor og en annen person i et hus i Si Ka Ket-provinsen mandag kveld.

Senere tok han livet av seg selv da han flyktet fra politiets forfølgelse i den nærliggende Buri Ram-provinsen.

Drapene skjedde i et hus i Nong Phai i Si Sa Ket rundt klokken 21.32 i går kveld, ifølge politiet.

Nødetatene fant to personer skutt og drept foran huset og to andre lik inne i huset. Huset var hjemmet til Duangduan Kokaphan (41), direktør for Non Ipang Phonwua School i Si Sa Ket. Hun var blant de drepte.

De tre andre ofrene var kvinnens nye advokatektemann (39), hennes mor (66) og svoger (61).

En 10 år gammel gutt som også befant seg i huset, flyktet i sikkerhet og ropte på hjelp fra naboer.

Politiet identifiserte gjerningsmannen (42), den direktøren ved Phanomrung-skolen i Buri Ram og Duangduans tidligere ektemann.

Lokale innbyggere sa at drapene sannsynligvis var motivert av sjalusi.

Kilde: Bangkok Post



Bekymret for tjenester og utstyr ved Pattaya City Hospital



Den dårlige kvaliteten på tjenestene og det dårlige utstyret ved Pattaya City Hospital var et av de viktigste punktene på et nylig avholdt møte.

Byrådsmedlem Surin Yimyai understreket sykehusets betydning som en viktig fasilitet for både innbyggere og turister.

Han delte sin personlige erfaring, og fremhevet at fra resepsjonsområdet til enkelte medisinske avdelinger var klimaanlegget i ustand, noe som førte til bruk av vifter på ulike avdelinger for å gi tilstrekkelig kjøling til pasientene.

Surin påpekte at dette problemet har vedvart i årevis, og nevnte eksempler på ødelagte og hengende takplater i visse deler av sykehuset.

Han spurte om administrasjonens planer for å forbedre klimaanlegget for å sikre tilstrekkelig kjøling og for å forbedre sykehusets tilstand slik at det bedre kan betjene publikum og turister, noe som vil gi et godt inntrykk av Pattaya City.

Phornphana Chokthai, direktør for offentlige helsetjenester og fungerende direktør for Pattaya City Hospital, svarte på byrådsmedlemmets spørsmål.

Hun opplyste at sykehuset har betjent publikum og turister i 10 år, og at det for tiden bruker over 340 klimaanlegg. Disse enhetene er i drift 24 timer i døgnet, noe som fører til uunngåelig slitasje. I årenes løp har det blitt utført kontinuerlige reparasjoner.

For å hjelpe sykehusets ansatte, publikum og turister har sykehuset bedt om et budsjett for 2025 for å kjøpe inn nye klimaanlegg som erstatning for de defekte enhetene.

Sykehuset har utarbeidet en detaljert rapport om de ulike avdelingenes behov for klimaanlegg for å lette utskiftningsprosessen.

Hun gjentok at forbedringene er avgjørende for å sikre at Pattaya City Hospital kan tilby et komfortabelt og pålitelig miljø for alle sine brukere, og til syvende og sist styrke sitt rykte som en viktig helseinstitusjon i Pattaya City.

Øverst: Rådmann Surin Yimyai kritiserte den dårlige kvaliteten på tjenesten og det dårlige utstyret på Pattaya City Hospital, mens fungerende sykehusdirektør Phornphana Chokthai uttalte at klimaanleggene er slitt og har et stort behov for nye.

Kilde: Pattaya Mail

Restaurantregning utløste opprør på sosiale medier



Prisen for en rekerett på en fiskerestaurant i Chalong på Phuket utløste en opphetet debatt om restaurantprisene på øya.

Facebook-siden "Page E So Khia Khao 3" delte i går et innlegg om en rekerett "Stir-Fried Lotus Lai with Shrimp" som Suan Indy Seafood tilbyr i Soi Kruwattana (Soi Palai 2).

Av innlegget fremgikk det at retten kostet 550 baht per tallerken, en pris som mange kommentatorer mente var ublu. Restaurantens kampvillige svar på kritikken kastet bare bensin på bålet.

Kontroversen fikk raskt vind i seilene, og mange brukere av sosiale medier uttrykte sin misnøye. Noen oppfordret til og med skattemyndighetene til å etterforske restauranten, og antydet at de høye prisene tydet på betydelig fortjeneste.

Som svar på motreaksjonene la eieren av Suan Indy Seafood ut et 2,23 minutter langt videoklipp. I videoen forsvarte eieren prisene ved å forklare at rekene som brukes i rettene deres er ferske hver dag og av høy kvalitet. Eieren spesifiserte at restauranten bruker 12-15 store reker per kilo og serverer syv reker per tallerken, noe som utgjør omtrent en halv kilo.

Etter eierens presisering var reaksjonene i sosiale medier blandede. Noen brukere støttet restauranten og mente at prisen var berettiget med tanke på sjømatens kvalitet og ferskhet. De roste også smaken på maten.

Andre fortsatte imidlertid å hevde at prisen var for høy, og kritiserte restaurantens aggressive respons på kundehenvendelser, og mente at en mer høflig tilnærming ville ha forhindret dramaet.

Hendelsen belyser utfordringene restauranter står overfor når det gjelder å rettferdiggjøre prisene sine og opprettholde gode kunderelasjoner i en tid med sosiale medier. Det gjenstår å se hvordan restauranten vil navigere i den pågående debatten.

Øverst: Mr Charn, eier av Suan Indy Seafood, som forsvarer prisen på rekeretten som utløste kontroversen. Regningen på 19.500 baht (ca 5.850 kroner) som ble lagt ut med klage på høye priser. 

Kilde: The Phuket News - Foto: Suan Indy Seafood


En omkom i båtkollisjon nær Samui



To hurtigbåter kolliderte mandag kveld i nærheten av øya Koh Samui, hvor en person omkom og to andre ble skadet.

Båten kollideerte omtrent en nautisk mil utenfor Bo Phut i Koh Samui-distriktet. Ulykken ble rapportert til det lokale politiet rundt kl. 20.30, opplyser vakthavende offiser ved Bo Phut politistasjon, politiløytnant Sirachat Kamunee, på tirsdag.

– ‘Chor Chokchanita 22’, en hurtigbåt som drives av Funnyday Co, og ‘Bangkok Samui 2’, som eies av Bangkok Samui Hospital, kjørte i hver sin retning, sier han.

To sykehusansatte om bord på Bangkok Samui 2 ble skadet. Sjåføren av Chor Chokchanita 22, ble også skadet.

Politiet sier at de tre skadde ble fraktet til Bangkok Samui sykehus, hvor den ene døde.

Den omkomne var ansatt ved Phangan International Hospital, en filial av Bangkok Samui Hospital.

Politiet sa at kollisjonen skjedde da ‘Chor Chokchanita 22’ var på vei tilbake til Koh Samui etter å ha fraktet turister til Rin-stranden på Koh Phangan i forbindelse med fullmånefesten. Sykehusets hurtigbåt var på vei mot basen sin på Koh Phanang etter å ha levert en pasient til Bangkok Samui Hospital.

Chor Chokchanita 22 hadde fire besetningsmedlemmer, og Bangkok Samui 2 hadde fem personer om bord på det aktuelle tidspunktet.

Politiet etterforsker årsaken til ulykken.

Øverst: Den ødelagte Bangkok Samui 2 etter kollisjonen med en speedbåt på vei tilbake fra Rin-stranden på Koh Phangan, utenfor Koh Samui i Surat Thani mandag kveld. (Foto: Wat Plai Laem Koh Samui Rescue unit)

Kilde: Bangkok Post

Dagens valutakurser, tirsdag 23. juli 2024 :-((



Denne tirsdagens kurser har den svakeste krona ved kjøp av baht dette året.

På dagens første oppdatering av kurser klokken 09:00, har de 8 bankene disse tallene.

Bank of Ayudhya Krungsri Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,26338 baht.

Bangkok Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,27500 baht.

CIMB Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,26080 baht.

Kasikorn Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,26207 baht.

Siam Commercial Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,27125 baht.

TTB Bank.
Veksling av kontanter er på 3,15000 baht. TT overføring er på 3,27500 baht.

Krung Thai Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,27500 baht.

UOB Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3.27100 baht.


Nok et navnebytte venter for Hua Hin lufthavn



Flyplassen i Hua Hin er i ferd med å gjennomgå en betydelig ombygging, og vil snart få nytt navn: Phetch Hua Hin Airport.

Denne endringen, som ble kunngjort i forrige måned av statsminister Srettha Thavisin, er en del av planene om å posisjonere flyplassen som et sentralt knutepunkt for turismen i provinsene Phetchaburi og Prachuap Khiri Khan.

Hua Hin Today tar her et tilbakeblikk på flyplassens historie, helt tilbake til tiden da den var kjent som Bo Fai Airport.

Hua Hin lufthavns historie begynte i 1935, da den ble etablert for militært bruk av Royal Thai Air Force.

Flyplassen lå opprinnelig på Nong Bua Airport i Tha Yang-distriktet i Phetchaburi, men ble flyttet til Bo Fai i Hua Hin-distriktet på grunn av plassbegrensninger som hindret utvidelse. På den tiden var målet med den nye plasseringen å legge til rette for utvikling som kunne ta imot større fly og fremtidig vekst.

I 1955 ble det stadig vanligere å reise med fly, og Thai Airways Company Limited innførte derfor kommersielle flyvninger med DC-3- eller DAKOTA-fly på Bo Fai lufthavn. Disse flyvningene ble kun gjennomført i sommermånedene.

Den 3. februar 1961 ble flyplassen offisielt omdøpt til Hua Hin lufthavn, og ledelsen ble overført fra Royal Thai Air Force til Department of Commercial Aviation, som nå er kjent som Department of Airports under transportdepartementet.

Flyplassen omtales fortsatt ofte som Bo Fai Airport i thailandskspråklig presse og offisielle pressemeldinger.

Et bemerkelsesverdig infrastrukturprosjekt i forbindelse med utvidelsen av flyplassen var byggingen av undergangstunnelen ved siden av flyplassen, som offisielt har fått navnet Bo Fai Underpass Tunnel.

For å utvide rullebanen, som opprinnelig bare kunne håndtere småfly, ble rullebanen bygget over Phetkasem Road, noe som gjorde det nødvendig å lage en undergang. Tunnelen, som er en kulverttunnel, går også under Southern Railway-linjen og riksvei nr. 4, noe som letter både jernbane- og biltrafikken.

Det er for øvrig Bo Fai-tunnelen som igjen må utvides i den nåværende fasen av ombyggingen av flyplassen.

Nylig besøkte statsminister Srettha Thavisin Hua Hin lufthavn sammen med visestatsminister og transportminister Suriya Jungrungreangkit for å vurdere fremdriften i utbyggingen. Dette er den andre inspeksjonen statsministeren har foretatt på flyplassen i år.

Målet er å gjøre flyplassen til et viktig knutepunkt for turisme i regionen. For øyeblikket går det bare én flyvning daglig fra Hua Hin til Chiang Mai. Men samtaler med innenlandske flyselskaper tyder på at de er villige til å introdusere nye ruter fra de nordøstlige og sørlige delene av Thailand. Det foreligger også planer om å etablere en ny rute fra Hua Hin til Malaysia.

Statsministeren har gitt transportdepartementet beskjed om å fremskynde forbedringer av flyplassens serviceområder for å imøtekomme den forventede økningen i antall turister.

Dette besøket kommer etter et tidligere besøk under et mobilkabinettmøte i Phetchaburi-provinsen, der beslutningen om å omdøpe flyplassen til Phetch Hua Hin lufthavn først ble offentliggjort. Formålet med navneendringen er å støtte og forbedre turistforbindelsene mellom Hua Hin i Prachuap Khiri Khan-provinsen og Phetchaburi-provinsen.

Hua Hin lufthavn er i tillegg den eneste flyplassen i Thailand som ligger i to provinser.

Mens en del av rullebanen og hovedterminalbygningen ligger i Hua Hin, som ligger i Prachuap Khiri Khan, ligger størstedelen av rullebanen på den andre siden av provinsgrensen i Cha-am i Phetchaburi.

Ved siden av flyplassen ligger treningssenteret for sivil luftfart og Hua Hin Royal Rainmaking Center, som driver med regnproduksjon i den "øvre sørlige" regionen av Thailand, som dekker Phetchaburi, Prachuap og deler av Chumphon.

Ombyggingen av Hua Hin lufthavn, inkludert navnebytte og planlagte ruteutvidelser, kommer til å styrke turismen i regionen betraktelig. Ved å forbedre infrastrukturen og øke flytilbudet ønsker myndighetene å tiltrekke seg flere besøkende og stimulere den lokale økonomien i provinsene Phetchaburi og Prachuap Khiri Khan.

Med disse endringene er Phetch Hua Hin lufthavn klar til å bli en viktig innfallsport for både innenlands- og utenlandsreisende.

Kilde: Hua Hin Today

Kinesiske elbilprodusenter oppfordres til å bruke lokale deler



Industridepartementet ber kinesiske elbilprodusenter om å montere elbilene sine med minst 40 % lokale deler for å støtte leverandørkjeden i Thailand.

Grensen på 40 % ble foreslått etter samtaler mellom departementet og GAC Aion New Energy Automobile, en elbilprodusent under Guangzhou Automobile Corporation (GAC), som har lovet å bruke 40 % lokalt innhold.

– Thailands bildelprodusenter, som for det meste er kjent med komponenter utviklet for forbrenningsmotorer, trenger fortsatt støtte fra bilprodusentene, selv om de sistnevnte er i ferd med å skifte fokus til elektrisk mobilitetsteknologi, sier industriminister Pimphattra Wichaikul.

– Myndighetene har nylig hatt diskusjoner med GAC Aion og andre kinesiske elbilprodusenter om bruk av bildeler produsert av thailandske selskaper, sier hun til Bangkok Post.

– Vi har også snakket med dem om overføring av elbilteknologi for å utvikle den thailandske bilindustrien.

Myndighetene ønsker å sikre at lokale bildelprodusenter kan tilpasse seg de teknologiske endringene og fortsette sin virksomhet, ettersom de er bekymret for at kinesiske elbilprodusenter hovedsakelig vil kjøpe elbilkomponenter fra kinesiske selskaper og bygge sin egen forsyningskjede for elbiler.

Investeringsstyret (BoI) har tidligere hatt møter med kinesiske elbilprodusenter for å diskutere muligheten for å bruke lokale bildeler til elbilvirksomheten i Thailand.

– De fleste kinesiske elbilprodusentene var enige i myndighetenes ønske om å bruke bildeler produsert av thailandske selskaper. Dette er et godt tegn, sier Narit Therdsteerasukd, generalsekretær i BoI.

Ifølge BoI vil Chongqing-baserte Changan Automobile, som har forpliktet seg til å investere opptil 10 milliarder baht i Thailand, starte med en andel lokalt innhold på 60 %, og øke den til 90 % i fremtiden.

Neta lovet å kjøpe deler fra 16 selskaper med base i Thailand, noe som vil utgjøre 60 % av de totale komponentene, og de vil øke andelen til 85 % på lang sikt.

Great Wall Motor sa at de ønsker at 80-90 % av elbilkomponentene skal komme fra lokale leverandører, mens BTD, i likhet med GAC Aion, sa at mer enn 40 % av elbilkomponentene vil komme fra lokale leverandører.

I løpet av de siste 2-3 årene har BoI støttet investeringer til en verdi av 80 milliarder baht i elbilindustrien, med en total elbilproduksjon på 400 000 enheter.

Styret fremmer veksten i elbilindustrien ved å gi investeringsinsentiver til elbilrelaterte virksomheter, inkludert batteriproduksjon og ladeanlegg for elbiler.

Men dette betyr ikke at myndighetene vil "etterlate" produsentene av biler med forbrenningsmotor, sier Pimphattra.

Myndighetene vil fortsette å støtte produsenter av forbrenningsmotorer som har drevet virksomhet i Thailand i over ti år, samt produsenter av hybridbiler og ladbare hybridbiler.

Øverst: GAC Aion-fabrikken i Rayong. (Foto: GAC Aion New Energy Automobile)

Kilde: Bangkok Post


RSS