Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 903

Skoledirektør skjøt og drepte ex-kona, tre andre og seg selv



En tidligere skoledirektør skjøt og drepte sin ekskone, hennes nye ektemann, hennes mor og en annen person i et hus i Si Ka Ket-provinsen mandag kveld.

Senere tok han livet av seg selv da han flyktet fra politiets forfølgelse i den nærliggende Buri Ram-provinsen.

Drapene skjedde i et hus i Nong Phai i Si Sa Ket rundt klokken 21.32 i går kveld, ifølge politiet.

Nødetatene fant to personer skutt og drept foran huset og to andre lik inne i huset. Huset var hjemmet til Duangduan Kokaphan (41), direktør for Non Ipang Phonwua School i Si Sa Ket. Hun var blant de drepte.

De tre andre ofrene var kvinnens nye advokatektemann (39), hennes mor (66) og svoger (61).

En 10 år gammel gutt som også befant seg i huset, flyktet i sikkerhet og ropte på hjelp fra naboer.

Politiet identifiserte gjerningsmannen (42), den direktøren ved Phanomrung-skolen i Buri Ram og Duangduans tidligere ektemann.

Lokale innbyggere sa at drapene sannsynligvis var motivert av sjalusi.

Kilde: Bangkok Post

Bekymret for tjenester og utstyr ved Pattaya City Hospital



Den dårlige kvaliteten på tjenestene og det dårlige utstyret ved Pattaya City Hospital var et av de viktigste punktene på et nylig avholdt møte.

Byrådsmedlem Surin Yimyai understreket sykehusets betydning som en viktig fasilitet for både innbyggere og turister.

Han delte sin personlige erfaring, og fremhevet at fra resepsjonsområdet til enkelte medisinske avdelinger var klimaanlegget i ustand, noe som førte til bruk av vifter på ulike avdelinger for å gi tilstrekkelig kjøling til pasientene.

Surin påpekte at dette problemet har vedvart i årevis, og nevnte eksempler på ødelagte og hengende takplater i visse deler av sykehuset.

Han spurte om administrasjonens planer for å forbedre klimaanlegget for å sikre tilstrekkelig kjøling og for å forbedre sykehusets tilstand slik at det bedre kan betjene publikum og turister, noe som vil gi et godt inntrykk av Pattaya City.

Phornphana Chokthai, direktør for offentlige helsetjenester og fungerende direktør for Pattaya City Hospital, svarte på byrådsmedlemmets spørsmål.

Hun opplyste at sykehuset har betjent publikum og turister i 10 år, og at det for tiden bruker over 340 klimaanlegg. Disse enhetene er i drift 24 timer i døgnet, noe som fører til uunngåelig slitasje. I årenes løp har det blitt utført kontinuerlige reparasjoner.

For å hjelpe sykehusets ansatte, publikum og turister har sykehuset bedt om et budsjett for 2025 for å kjøpe inn nye klimaanlegg som erstatning for de defekte enhetene.

Sykehuset har utarbeidet en detaljert rapport om de ulike avdelingenes behov for klimaanlegg for å lette utskiftningsprosessen.

Hun gjentok at forbedringene er avgjørende for å sikre at Pattaya City Hospital kan tilby et komfortabelt og pålitelig miljø for alle sine brukere, og til syvende og sist styrke sitt rykte som en viktig helseinstitusjon i Pattaya City.

Øverst: Rådmann Surin Yimyai kritiserte den dårlige kvaliteten på tjenesten og det dårlige utstyret på Pattaya City Hospital, mens fungerende sykehusdirektør Phornphana Chokthai uttalte at klimaanleggene er slitt og har et stort behov for nye.

Kilde: Pattaya Mail



Restaurantregning utløste opprør på sosiale medier



Prisen for en rekerett på en fiskerestaurant i Chalong på Phuket utløste en opphetet debatt om restaurantprisene på øya.

Facebook-siden "Page E So Khia Khao 3" delte i går et innlegg om en rekerett "Stir-Fried Lotus Lai with Shrimp" som Suan Indy Seafood tilbyr i Soi Kruwattana (Soi Palai 2).

Av innlegget fremgikk det at retten kostet 550 baht per tallerken, en pris som mange kommentatorer mente var ublu. Restaurantens kampvillige svar på kritikken kastet bare bensin på bålet.

Kontroversen fikk raskt vind i seilene, og mange brukere av sosiale medier uttrykte sin misnøye. Noen oppfordret til og med skattemyndighetene til å etterforske restauranten, og antydet at de høye prisene tydet på betydelig fortjeneste.

Som svar på motreaksjonene la eieren av Suan Indy Seafood ut et 2,23 minutter langt videoklipp. I videoen forsvarte eieren prisene ved å forklare at rekene som brukes i rettene deres er ferske hver dag og av høy kvalitet. Eieren spesifiserte at restauranten bruker 12-15 store reker per kilo og serverer syv reker per tallerken, noe som utgjør omtrent en halv kilo.

Etter eierens presisering var reaksjonene i sosiale medier blandede. Noen brukere støttet restauranten og mente at prisen var berettiget med tanke på sjømatens kvalitet og ferskhet. De roste også smaken på maten.

Andre fortsatte imidlertid å hevde at prisen var for høy, og kritiserte restaurantens aggressive respons på kundehenvendelser, og mente at en mer høflig tilnærming ville ha forhindret dramaet.

Hendelsen belyser utfordringene restauranter står overfor når det gjelder å rettferdiggjøre prisene sine og opprettholde gode kunderelasjoner i en tid med sosiale medier. Det gjenstår å se hvordan restauranten vil navigere i den pågående debatten.

Øverst: Mr Charn, eier av Suan Indy Seafood, som forsvarer prisen på rekeretten som utløste kontroversen. Regningen på 19.500 baht (ca 5.850 kroner) som ble lagt ut med klage på høye priser. 

Kilde: The Phuket News - Foto: Suan Indy Seafood

En omkom i båtkollisjon nær Samui



To hurtigbåter kolliderte mandag kveld i nærheten av øya Koh Samui, hvor en person omkom og to andre ble skadet.

Båten kollideerte omtrent en nautisk mil utenfor Bo Phut i Koh Samui-distriktet. Ulykken ble rapportert til det lokale politiet rundt kl. 20.30, opplyser vakthavende offiser ved Bo Phut politistasjon, politiløytnant Sirachat Kamunee, på tirsdag.

– ‘Chor Chokchanita 22’, en hurtigbåt som drives av Funnyday Co, og ‘Bangkok Samui 2’, som eies av Bangkok Samui Hospital, kjørte i hver sin retning, sier han.

To sykehusansatte om bord på Bangkok Samui 2 ble skadet. Sjåføren av Chor Chokchanita 22, ble også skadet.

Politiet sier at de tre skadde ble fraktet til Bangkok Samui sykehus, hvor den ene døde.

Den omkomne var ansatt ved Phangan International Hospital, en filial av Bangkok Samui Hospital.

Politiet sa at kollisjonen skjedde da ‘Chor Chokchanita 22’ var på vei tilbake til Koh Samui etter å ha fraktet turister til Rin-stranden på Koh Phangan i forbindelse med fullmånefesten. Sykehusets hurtigbåt var på vei mot basen sin på Koh Phanang etter å ha levert en pasient til Bangkok Samui Hospital.

Chor Chokchanita 22 hadde fire besetningsmedlemmer, og Bangkok Samui 2 hadde fem personer om bord på det aktuelle tidspunktet.

Politiet etterforsker årsaken til ulykken.

Øverst: Den ødelagte Bangkok Samui 2 etter kollisjonen med en speedbåt på vei tilbake fra Rin-stranden på Koh Phangan, utenfor Koh Samui i Surat Thani mandag kveld. (Foto: Wat Plai Laem Koh Samui Rescue unit)

Kilde: Bangkok Post



Dagens valutakurser, tirsdag 23. juli 2024 :-((



Denne tirsdagens kurser har den svakeste krona ved kjøp av baht dette året.

På dagens første oppdatering av kurser klokken 09:00, har de 8 bankene disse tallene.

Bank of Ayudhya Krungsri Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,26338 baht.

Bangkok Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,27500 baht.

CIMB Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,26080 baht.

Kasikorn Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,26207 baht.

Siam Commercial Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,27125 baht.

TTB Bank.
Veksling av kontanter er på 3,15000 baht. TT overføring er på 3,27500 baht.

Krung Thai Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,27500 baht.

UOB Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3.27100 baht.

Nok et navnebytte venter for Hua Hin lufthavn



Flyplassen i Hua Hin er i ferd med å gjennomgå en betydelig ombygging, og vil snart få nytt navn: Phetch Hua Hin Airport.

Denne endringen, som ble kunngjort i forrige måned av statsminister Srettha Thavisin, er en del av planene om å posisjonere flyplassen som et sentralt knutepunkt for turismen i provinsene Phetchaburi og Prachuap Khiri Khan.

Hua Hin Today tar her et tilbakeblikk på flyplassens historie, helt tilbake til tiden da den var kjent som Bo Fai Airport.

Hua Hin lufthavns historie begynte i 1935, da den ble etablert for militært bruk av Royal Thai Air Force.

Flyplassen lå opprinnelig på Nong Bua Airport i Tha Yang-distriktet i Phetchaburi, men ble flyttet til Bo Fai i Hua Hin-distriktet på grunn av plassbegrensninger som hindret utvidelse. På den tiden var målet med den nye plasseringen å legge til rette for utvikling som kunne ta imot større fly og fremtidig vekst.

I 1955 ble det stadig vanligere å reise med fly, og Thai Airways Company Limited innførte derfor kommersielle flyvninger med DC-3- eller DAKOTA-fly på Bo Fai lufthavn. Disse flyvningene ble kun gjennomført i sommermånedene.

Den 3. februar 1961 ble flyplassen offisielt omdøpt til Hua Hin lufthavn, og ledelsen ble overført fra Royal Thai Air Force til Department of Commercial Aviation, som nå er kjent som Department of Airports under transportdepartementet.

Flyplassen omtales fortsatt ofte som Bo Fai Airport i thailandskspråklig presse og offisielle pressemeldinger.

Et bemerkelsesverdig infrastrukturprosjekt i forbindelse med utvidelsen av flyplassen var byggingen av undergangstunnelen ved siden av flyplassen, som offisielt har fått navnet Bo Fai Underpass Tunnel.

For å utvide rullebanen, som opprinnelig bare kunne håndtere småfly, ble rullebanen bygget over Phetkasem Road, noe som gjorde det nødvendig å lage en undergang. Tunnelen, som er en kulverttunnel, går også under Southern Railway-linjen og riksvei nr. 4, noe som letter både jernbane- og biltrafikken.

Det er for øvrig Bo Fai-tunnelen som igjen må utvides i den nåværende fasen av ombyggingen av flyplassen.

Nylig besøkte statsminister Srettha Thavisin Hua Hin lufthavn sammen med visestatsminister og transportminister Suriya Jungrungreangkit for å vurdere fremdriften i utbyggingen. Dette er den andre inspeksjonen statsministeren har foretatt på flyplassen i år.

Målet er å gjøre flyplassen til et viktig knutepunkt for turisme i regionen. For øyeblikket går det bare én flyvning daglig fra Hua Hin til Chiang Mai. Men samtaler med innenlandske flyselskaper tyder på at de er villige til å introdusere nye ruter fra de nordøstlige og sørlige delene av Thailand. Det foreligger også planer om å etablere en ny rute fra Hua Hin til Malaysia.

Statsministeren har gitt transportdepartementet beskjed om å fremskynde forbedringer av flyplassens serviceområder for å imøtekomme den forventede økningen i antall turister.

Dette besøket kommer etter et tidligere besøk under et mobilkabinettmøte i Phetchaburi-provinsen, der beslutningen om å omdøpe flyplassen til Phetch Hua Hin lufthavn først ble offentliggjort. Formålet med navneendringen er å støtte og forbedre turistforbindelsene mellom Hua Hin i Prachuap Khiri Khan-provinsen og Phetchaburi-provinsen.

Hua Hin lufthavn er i tillegg den eneste flyplassen i Thailand som ligger i to provinser.

Mens en del av rullebanen og hovedterminalbygningen ligger i Hua Hin, som ligger i Prachuap Khiri Khan, ligger størstedelen av rullebanen på den andre siden av provinsgrensen i Cha-am i Phetchaburi.

Ved siden av flyplassen ligger treningssenteret for sivil luftfart og Hua Hin Royal Rainmaking Center, som driver med regnproduksjon i den "øvre sørlige" regionen av Thailand, som dekker Phetchaburi, Prachuap og deler av Chumphon.

Ombyggingen av Hua Hin lufthavn, inkludert navnebytte og planlagte ruteutvidelser, kommer til å styrke turismen i regionen betraktelig. Ved å forbedre infrastrukturen og øke flytilbudet ønsker myndighetene å tiltrekke seg flere besøkende og stimulere den lokale økonomien i provinsene Phetchaburi og Prachuap Khiri Khan.

Med disse endringene er Phetch Hua Hin lufthavn klar til å bli en viktig innfallsport for både innenlands- og utenlandsreisende.

Kilde: Hua Hin Today


Kinesiske elbilprodusenter oppfordres til å bruke lokale deler



Industridepartementet ber kinesiske elbilprodusenter om å montere elbilene sine med minst 40 % lokale deler for å støtte leverandørkjeden i Thailand.

Grensen på 40 % ble foreslått etter samtaler mellom departementet og GAC Aion New Energy Automobile, en elbilprodusent under Guangzhou Automobile Corporation (GAC), som har lovet å bruke 40 % lokalt innhold.

– Thailands bildelprodusenter, som for det meste er kjent med komponenter utviklet for forbrenningsmotorer, trenger fortsatt støtte fra bilprodusentene, selv om de sistnevnte er i ferd med å skifte fokus til elektrisk mobilitetsteknologi, sier industriminister Pimphattra Wichaikul.

– Myndighetene har nylig hatt diskusjoner med GAC Aion og andre kinesiske elbilprodusenter om bruk av bildeler produsert av thailandske selskaper, sier hun til Bangkok Post.

– Vi har også snakket med dem om overføring av elbilteknologi for å utvikle den thailandske bilindustrien.

Myndighetene ønsker å sikre at lokale bildelprodusenter kan tilpasse seg de teknologiske endringene og fortsette sin virksomhet, ettersom de er bekymret for at kinesiske elbilprodusenter hovedsakelig vil kjøpe elbilkomponenter fra kinesiske selskaper og bygge sin egen forsyningskjede for elbiler.

Investeringsstyret (BoI) har tidligere hatt møter med kinesiske elbilprodusenter for å diskutere muligheten for å bruke lokale bildeler til elbilvirksomheten i Thailand.

– De fleste kinesiske elbilprodusentene var enige i myndighetenes ønske om å bruke bildeler produsert av thailandske selskaper. Dette er et godt tegn, sier Narit Therdsteerasukd, generalsekretær i BoI.

Ifølge BoI vil Chongqing-baserte Changan Automobile, som har forpliktet seg til å investere opptil 10 milliarder baht i Thailand, starte med en andel lokalt innhold på 60 %, og øke den til 90 % i fremtiden.

Neta lovet å kjøpe deler fra 16 selskaper med base i Thailand, noe som vil utgjøre 60 % av de totale komponentene, og de vil øke andelen til 85 % på lang sikt.

Great Wall Motor sa at de ønsker at 80-90 % av elbilkomponentene skal komme fra lokale leverandører, mens BTD, i likhet med GAC Aion, sa at mer enn 40 % av elbilkomponentene vil komme fra lokale leverandører.

I løpet av de siste 2-3 årene har BoI støttet investeringer til en verdi av 80 milliarder baht i elbilindustrien, med en total elbilproduksjon på 400 000 enheter.

Styret fremmer veksten i elbilindustrien ved å gi investeringsinsentiver til elbilrelaterte virksomheter, inkludert batteriproduksjon og ladeanlegg for elbiler.

Men dette betyr ikke at myndighetene vil "etterlate" produsentene av biler med forbrenningsmotor, sier Pimphattra.

Myndighetene vil fortsette å støtte produsenter av forbrenningsmotorer som har drevet virksomhet i Thailand i over ti år, samt produsenter av hybridbiler og ladbare hybridbiler.

Øverst: GAC Aion-fabrikken i Rayong. (Foto: GAC Aion New Energy Automobile)

Kilde: Bangkok Post

Thailands kokosnøttindustri møter konkurranse fra Vietnam om det kinesiske markedet



Den aromatiske kokosnøttindustrien, som omsetter for flere milliarder dollar, står overfor omveltninger etter hvert som Vietnam går inn i konkurransen om det kinesiske markedet.

Det har blitt avslørt at noen produsenter har bearbeidet kokosnøtter fra områder utenfor Ratchaburi med geografisk betegnelse (GI) for eksport.

Narongsak Chuensuchon, administrerende direktør i NC Coconut Co, Ltd. sier til "Prachachat Business" at både hele kokosnøtter og kokosnøttvann for tiden er svært populært over hele verden.

Kina, som er det viktigste markedet, kjøper over 60 prosent av Thailands produksjon av smaksatte kokosnøtter, og de bearbeidede drikkene på flaske omsetter for opptil 20 milliarder baht, eller 550 millioner amerikanske dollar, hvert år.

Nylig ble det kunngjort at Vietnam har begynt å eksportere kokosvann for å konkurrere på det kinesiske markedet, på samme måte som med durian. Dersom Thailand ikke opprettholder kvaliteten, kan landet miste markedet til Vietnam.

– Thailand har til nå vært det ledende markedet for aromatiske kokosnøtter, men nå presser Vietnam seg inn på markedet. Det varme og tørre været har ført til en rekordstor prisøkning: Produsentprisene ligger på 40 baht (1,10 dollar) per kokosnøtt, forbrukerprisene ligger på 70-90 baht (1,9-2,5 dollar) per kokosnøtt, og de internasjonale prisene er på vei opp mot 200 baht per kokosnøtt.

I det siste har noen produsenter bearbeidet og eksportert kokosnøtter utenfor Ratchaburi-regionen som ikke oppfyller GI-standarden for aromatiske kokosnøtter, noe som påvirker kvaliteten på sødme og smak og kan påvirke tilliten til og populariteten til thailandske aromatiske kokosnøtter på de internasjonale markedene.

Ferske aromatiske kokosnøtter krever produkter av høy kvalitet, ettersom smaken ikke kan forsterkes kunstig. Hvis foredlingsbedriftene bruker aromatiske kokosnøtter med en søthetsgrad på mindre enn 7-8 Brix til eksport, kan det ha en skadelig effekt på produktet.

Derfor vil det være fordelaktig for myndighetene å overvåke denne saken for å sikre kvaliteten og den kontinuerlige veksten av thailandske aromatiske kokosnøttprodukter på det globale markedet. Med regntiden som nærmer seg, forventes det imidlertid at produksjonen vil øke i juli-august 2024, og at prisene vil synke jevnt og trutt til rundt 25-27 baht per kokosnøtt, en god og rettferdig pris for bøndene og gunstig for eksportbedriftene.

Ratchaburi var den første provinsen som fikk GI-merket for aromatiske kokosnøtter i 2018. Disse kokosnøttene må dyrkes i syv utpekte distrikter i henhold til spesifikke produksjonsmetoder: Damnoen Saduak, Wat Phleng, Mueang Ratchaburi, Ban Pong, Bang Phae, Pak Tho og Photharam.

Deltakerne må registrere seg som medlemmer av Ratchaburi Aromatic Coconut Producers Association og ha sporbarhetsdokumenter. GI-standarden spesifiserer en søthetsgrad på 6,5-8,0 Brix, mens den generelle industristandarden for thailandske aromatiske kokosnøtter er 7-8 Brix.

NC Coconut Co., Ltd. produserer og distribuerer kokosnøttprodukter med ekte smak under varemerket NC Coconut, og tilbyr ferske kokosnøtter med smak og bearbeidede produkter som kokosnøttgelé i hele kokosnøtter, kokosnøttgelé i kopper og kokospudding, hovedsakelig for eksport til markeder som Kina, Hongkong, USA og Australia, med Kina som det største markedet. De eksporterer normalt mer enn 10 containere per uke med en produksjon på over 100 000 kokosnøtter per dag.

I 2024 falt salget med 80 prosent i andre kvartal sammenlignet med samme periode i fjor på grunn av den alvorlige tørken forårsaket av El Niño. Det forventes at det vil normalisere seg i tredje og fjerde kvartal 2024.

Øverst: En arbeider laster av kokosnøtter i en kokosnøttfabrikk i Damnoen Saduak, Ratchaburi-provinsen, Thailand. (Xinhua/Wang Teng)

Kilde: KhaoSodEnglish


Flomvarsel for sju provinser



Veboere og næringsdrivende langs elven Chao Phraya i Uthai Thani, Sing Buri, Lop Buri, Suphan Buri, Ang Thong, Ayutthaya og Chainat advares om mulige oversvømmelser som følge av en økning i vannmengden som slippes gjennom Chao Phraya-demningen i Chainat-provinsen.

Vannavrenningen fra de nordlige provinsene, som følge av kraftig nedbør der de siste ukene, har økt vannmengden i reservoaret, noe som har tvunget myndighetene i Chainat til å øke vannføringen gjennom demningen fra 100 kubikkmeter/sekund til 610 kubikkmeter/sekund fra og med i dag, for å lette presset på demningen.

Som et resultat av dette opplyser kontoret at vannstanden i Chao Phraya-elven nedstrøms demningen kan stige med opptil 1,2 meter i løpet av de neste 24 timene.

Kilde: Thai PBS

Kinesisk turist omkom etter fall fra songthaew i Pattaya



En kinesisk mann på ferie i Pattaya som falt ut av en songthaew (bahtbuss) tidlig i morges døde senere av skadene etter å ha blitt fraktet til sykehus, melder TV Channel 7 og Amarin TV.

Turisten (48) ble alvorlig skadet etter å ha falt ut av songthaew på Pattaya Sai Song Road rundt kl. 08.30, uten at sjåføren stanset for å hjelpe ham.

En mc-taxisjåfør som ventet på en passasjer på en holdeplass i nærheten, sa at noen ropte at en turist lå skadet på veien etter å ha falt fra en songthaew, og at sjåføren hadde kjørt av gårde uten å hjelpe ham, så hun ringte til nødetatene.

Sjåføren av songthaew kom imidlertid til politistasjonen etter å ha blitt varslet av eieren av kjøretøyet om hva som hadde skjedd, men nektet for å ha forsøkt å stikke av, og sa at han ikke visste at en av passasjerene hadde falt av.

Han la til at han hadde plukket opp syv til åtte turister ved Dolphin Circle og var i ferd med å kjøre dem til Walking Street da ulykken skjedde.

Ifølge politiet viser et opptak fra et overvåkningskamera at turisten falt bakover og slo hodet i veien mens han tilsynelatende forsøkte å komme seg ut av kjøretøyet.

Øverst: Songthaewen som den kinesiske turisten falt av. Foto: Amarin TV (Innfelt: Passasjerer står ofte bak på kjøretøyet)

Kilde: Thai Newsroom

En songthaew er et passasjerkjøretøy i Thailand tilpasset fra en pick-up eller en større lastebil og brukt som deltaxi eller buss. Navnet kommer av at det er to langsgående benker på planet. Kalles også ofte for «bahtbuss».


RSS