Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 903

Marinesjefen bekymret for ubåt-forsinkelsen



Thailands marinesjef Adung Pan-iam er bekymret over at regjeringens endelige godkjenning av marinens omstridte plan om å kjøpe en kinesisk-bygget ubåt er blitt forsinket.

Admiral Adung reagerter på at statsminister Srettha Thavisin er redd for noen juridiske forhold knyttet til marinens plan om å kjøpe en Yuan-klasse S26T-ubåt uten den tyskproduserte motoren, som spesifisert i kjøpekontrakten. Siden Tyskland ikke kan levere forsvarsmateriell til Kina ubåten motorløs, men den thailandske marinen har presset på for å få erstattet den tyske MTU396-motoren med en kinesiskprodusert CHD620-motor.

Deg har denne motorentypen angivelig aldri vært installert om bord i noen ubåt, heller ikke i den kinesiske marinen.

Marinens omstridte plan om kjøp av ubåter for 12,4 milliarder baht, hvorav rundt sju milliarder allerede er overført i forskuddsbetaling, venter imidlertid på endelig godkjenning fra regjeringen, mens den nåværende marinesjefen, som etter planen skal gå av med pensjon i slutten av september, innstendig oppfordret regjeringen til å godkjenne planen før han går av med pensjon.

Forsvarsministeren Suthin Khlangsang har tidligere ville bytte bort den motorløse ubåten med en fregatt, men de øverstkommanderende admiralene har insistert på at de til slutt ville ha den, sålangt, motorløse ubåten.

Marinens plan for å anskaffelse S26T-ubåten, som en kopi av en russisk-bygget ubåt i Kilo-klassen, ble opprinnelig godkjent av en tidligere regjering. Det skjedde bokstavelig talt noen dager før tidligere marinesjef Luechai Ruddit, som hadde presset på for å få den i stedet for rivaliserende båter som en sørkoreansk-bygget ubåt eller en brukt tysk eller svensk ubåt, gikk av med pensjon i 2020.

Øverst: En kinesisk bygget S28T-ubåt. Foto: Photoen.cn og publisert av China Daily

ilde: Thai Newsroom

Seks skadd i eksplosjon på skipsverft



En eksplosjon på en oljetanker inne på et skipsverft i Pathum Thani, nord for Bangkok, i dag har skadet minst seks personer og forårsaket en stor brann.

Verftet, som ligger i nærheten av Bot Temple i Sam Khok, er privateid. En redningsarbeider sier at eksplosjonen skjedde rundt kl. 15.30 lokal tid.

Folk som bodde i nærheten sa at de hørte eksplosjonene, som ble etterfulgt av en brann. Brannmannskapene klarte til slutt å slukke brannen.

Alle de skadde fikk mindre brannskader og ble fraktet til sykehus i nærheten.

Tidligere i dag kollapset en kran på en byggeplass i On Nut Soi 86 i Prawet-distriktet, og to personer omkom og mange andre ble skadet.

Kilde: Thai PBS



Thailand vil innføre karbonskatt neste år



Thailand blir det andre ASEAN-landet, etter Singapore, som innfører en karbonskatt.

Dette initiativet vil være basert på global praksis og internasjonale standarder.

Karbonavgiften vil i første omgang omfatte oljeprodukter, med en sats på 200 baht per tonn, og vil bli innlemmet i den eksisterende oljeskattestrukturen for å sikre en smidig og provenynøytral overgang.

Avgiften vil bli lagt på utslippene ved kilden, og vil fungere som en katalysator for å redusere karbonutslippene.

Kilde: PRD

Paraseiler satt fast i tretopp - reddet



26 år gammel saudiarabisk turist ble reddet på Kamala Beach sent i går ettermiddag etter at paraseilskjermen hans hadde satt seg fast i toppen av et tre, slik at han ble hengende i luften.

Kamala-politiet ble informert om hendelsen klokken 18.00.

Da politiet og redningsmannskapene ankom stedet, fant de saudiarabiske statsborgeren dinglende i selen som fortsatt var festet til paraseilskjermen, som hadde hengt seg fast i de øverste greinene på et tre. Han dinglet rundt fem meter over bakken.

Redningsmannskapene klarte å få 26 åringen trygt opp ved hjelp av en lift.

Mannen ble ikke skadet i hendelsen. Mens de ventet på at hjlpem skulle komme fra, holdt venner, lokale selgere og strandgjester en presenning ut under den dinglende saudiaraberen for sikkerhets skyld.

Politiet sier at en plutselig endring i vindretningen førte til at fallskjermen kom ut av kurs og ble hengende fast i treet.

Kilde: The Phuket News


Statsministeren krever narkotika-resultater



Thailands statsminister ga i dag, tirsdag, alle landets guvernører tre måneder på å vise resultater i kampen mot narkotika.

Han sier at selv om den nåværende regjeringen har klart å beslaglegge fire ganger så mange yaba-piller (metamfetamin) som den forrige regjeringen på samme tid, har ikke prisene gått opp, noe som betyr at det strømmer inn store mengder fra nabolandene.

Srettha Thavisin sier at alle guvernører bør oppføre seg som bedriftsledere når det gjelder å takle narkotikaproblemer.

Statsministeren instruerte også alle guvernører om å iverksette tilfeldige urinprøver av utsatte grupper over 16 år i et forsøk på å bekjempe narkotikaavhengighet.

De som sendes til rehabiliteringssentre, skal også få yrkesrettet opplæring.

Han krever også ay utdanningsdepartementet og departementet for høyere utdanning å utarbeide målbare tiltak for å hindre at ungdom bruker narkotika.

Øverst: Statsminster Srettha Thavisin (i midten) sammen med nåværende innenriksminister og tidligere helseminister Anutin Charnvirakul til høyre) som var forkjemper for å legalisere cannabis i Thailand.

Kilde: KhaoSodEnglish

Kritiserer subsidie-planen for kunstgjødsel



Det har blitt reist flere spørsmål om åpenheten rundt et planlagt subsidie-program til 30 milliarder baht, som skal bidra til å redusere risbøndenes driftskostnader ved å medfinansiere utgiftene til kunstgjødsel.

Programmet ble godkjent av regjeringen 25. juni og er ment å komme så mange som 4,68 millioner risbønder over hele landet til gode. Det skal etter planen løpe fra 15. juli til 3. mai neste år.

I henhold til sambetalingsordningen er hver husstand som dyrker ris lovet et tilskudd på 500 baht per rai risåker, opp til et maksimum på 10.000 baht.

Ifølge bønder i den nordøstlige provinsen Khon Kaen ser ordningen attraktiv ut i teorien, men er lite nyttig i praksis fordi de må betale for gjødsel på forhånd fra godkjente leverandører før de får utbetalt det lovede tilskuddet.

– Bønder som ikke har midler til å handle, vil ikke få økonomisk støtte, og i denne økonomiske situasjonen er 500 baht mye penger, sier Wirat Phosiruang, leder for Sawathi Community Rice Promotion Centre i Ban Nohn Rang.

– Det virker som om regjeringen bruker bøndene som politiske verktøy, sier han.

Det ble også stilt spørsmål ved prosjektets åpenhet, særlig når det gjelder kostnadene for gjødsel.

Regjeringens anslag for gjødselkostnader per rai er 1000 baht. Men den reelle kostnaden kan være lavere enn det, sa Wirat, og spurte hvor resten av det lovede tilskuddet per rai skulle gå.

– Det ville være mer praktisk om myndighetene betalte subsidiebeløpet direkte til bøndene og lot dem bestemme hva pengene skulle brukes til, noe som ville stimulere priskonkurransen i markedet, la han til.

Uten klarhet førte ordningen til flere ubesvarte spørsmål, sier han.

Statsminister Srettha Thavisin innrømmet under sitt besøk i Si Sa Ket i helgen at programmet må revideres.

Ifølge regjeringens talsmann Chai Watcharonke vil subsidieprogrammet føre til at regjeringen sparer rundt 24,3 milliarder baht til subsidiering av risdyrking sammenlignet med budsjettet som ble brukt i et lignende prosjekt av den forrige regjeringen.

Wirat sa imidlertid at han foretrakk hvordan den forrige regjeringens subsidieringsordning for risdyrking fungerte, fordi den var enkel og virkelig kom fattige bønder til gode.

Kilde: Bangkok Post



Beslagla yaba-piller med Liverpool FC-logo



Thailandsk politi har beslaglagt 1,5 millioner yaba-piller i poser merket med den ikoniske røde Liverpool FC-logoen.

De mistenkte skal ha drevet et logistikkfirma og brukt det som et skalkeskjul for å distribuere narkotika i den nordlige provinsen Chiang Rai.

På en pressekonferanse fredag sa politiets Krittapon Yeesakhon at en arrestasjon ble gjort etter et tips fra en informant om at 10 pakker med ulovlige varer ble lagret på et distribusjonssenter i Lampang-provinsen.

De mistenkte, som ikke ble navngitt, ble deretter innkalt til Mae Chan politistasjon.

De skal imidlertid ha forsøkt å flykte gjennom Mae Fah Luang-Chiang Rai internasjonale lufthavn, hvor de ble arrestert.

Kilde: Independent

Regjeringen godkjenner ekstra lån på 276 mrd baht



Tirsdag godkjente regjeringen ytterligere 276 milliarder baht i lån for regnskapsåret 2024, for å bidra til å finansiere «pengedryss»-ordning med 10.000 baht til alle thaier over 16 år for å stimulere økonomien.

Det vil bringe den totale nye opplåningen i regnskapsåret til 1 billion baht, sa stedfortredende talskvinne for regjeringen Radklao Suwankhiri på et pressemøte.

Det nylig godkjente låneopptaket er en del av en større revidert gjeldshåndteringsplan i regnskapsåret, som inkluderer håndtering av eksisterende gjeld på 2,04 billioner baht og tilbakebetaling av gjeld på 454 milliarder baht.

Det ekstra låneopptaket vil bidra til å finansiere regjeringens signaturutdelingsordning, sa regjeringens talsmann Chai Wacharonke på briefingen.

I mai godkjente regjeringen en plan om å øke statsbudsjettet for 2024 med 122 milliarder baht, for å bidra til å finansiere stimuleringspolitikken.

Planen vil bringe det totale budsjettet for 2024-året til 3,6 billioner baht og underskuddet til 805 milliarder baht.

Regjeringen planlegger at «pengedrysset» på i alt 500 milliarder baht kommer i fjerde kvartal. Ordningen, som noen eksperter har kalt finanspolitisk uansvarlig på grunn av bekymringer om hvordan den skal finansieres og om innvirkningen på statsgjelden, var opprinnelig planlagt i februar, men ble utsatt til mai - og nå altså utsatt til senhøsten

Regjeringen har tidligere sagt at de vil finansiere «pengedrysset» over budsjettene for 2024 og 2025 og bruke kapital fra den statseide Bank for Agriculture and Agricultural Cooperatives.

Thailands offentlige gjeld i forhold til bruttonasjonalproduktet (BNP) lå på 64,29 % ved utgangen av mai, sammenlignet med det offisielle taket på 70 %.

Kilde: Bangkok Post


Bangkok tredje dyreste by i Sørøst-Asia



Den thailandske hovedstaden rangeres etter Singapore og Phnom Penh når det gjelder kostnader for internasjonale arbeidstakere, ifølge den siste rangeringen fra forretningsrådgiveren Mercer.

Årets rangering ble gjennomført i 226 byer på fem kontinenter. Den vurderte de sammenlignbare kostnadene for over 200 poster på hvert sted - fra bolig og transport til mat, klær, husholdningsartikler og underholdning.

Singapore toppet listen over de dyreste byene i regionen, etterfulgt av Kambodsjas hovedstad Phnom Penh, Bangkok, Manila, Jakarta, Hanoi, Bandar Seri Begawan, Kuala Lumpur og Vientiane.

Thailands hovedstad ble imidlertid kåret til nummer 129 blant de dyreste byene i verden, og falt med 24 plasser fra fjorårets rangering.

De tre dyreste byene for internasjonale arbeidstakere var Hongkong, Singapore og Zürich, de samme plasseringene som de hadde i fjor.

I tillegg til Hongkong og Singapore var Shanghai (23), Beijing (25) og Seoul (32) blant de dyreste byene i Asia.

Mercer påpekte at det var mange økonomiske faktorer som hadde innvirkning på levekostnadene i storbyene. Inflasjon og valutakurssvingninger påvirker direkte lønnen og sparepengene til internasjonalt mobile arbeidstakere, sa selskapet.

Selskapet legger til at økt økonomisk og geopolitisk volatilitet, i tillegg til lokale konflikter og kriser, har ført til ekstra utgifter på områder som bolig, offentlige tjenester, lokale skatter og utdanning.

– Levekostnadskrisen har allerede hatt en betydelig innvirkning på de mobile talentene som er ansatt i multinasjonale organisasjoner, heter det fra selskapet.

– For bedriftene har dette gjort det vanskeligere å tiltrekke seg og holde på de beste talentene. Det har også ført til økte kostnader knyttet til kompensasjon og ytelser, begrensede muligheter for talentmobilitet og økte generelle driftskostnader.

Mercer råder virksomheter til å holde seg informert om utviklingen i levekostnader og inflasjon på de ulike stedene der de har virksomhet, og til å forstå hvordan prisendringene påvirker de ansatte.

– Organisasjoner bør utforske innovative løsninger for å løse disse problemene - for å sikre de ansattes trivsel og tilfredshet, ifølge selskapet.

– Ettersom det er mange ulike problemstillinger å forholde seg til, bør alle løsninger skreddersys for å imøtekomme de spesifikke behovene til de involverte virksomhetene, stedene og menneskene.

Kilde: The Nation

Riseksporten for januar-mai økte med 16,5 % fra året før



Den thailandske riseksporten for de første fem månedene i år økte med 16,5 % fra året før, til 4.057.711 tonn, til en verdi av 94,6 milliarder baht, men eksporten i tredje kvartal forventes å falle sammenlignet med første halvår i 2024, sier Charoen Laothamatas, president i Thai Rice Exporters Association.

I mai sa han imidlertid at eksporten av ris falt med 29,3 % til 659,566 tonn, til en verdi av rundt 16,1 milliarder baht, hovedsakelig på grunn av en nedgang i bestillinger av hvit og parboiled ris.

Thailands viktigste markeder for hvit ris er fortsatt Filippinene, Indonesia, Irak, Japan, Angola, Malaysia, Kamerun og Mosambik, mens de viktigste markedene for thailandsk parboiled ris er Sør-Afrika og Benin.

De viktigste markedene for Thai Hom Mali duftende ris er USA, Hongkong, Canada, Singapore, Kina og Australia. Eksporten i mai økte med 7,4 %, til 109 218 tonn, sammenlignet med april.

Charoen sa at prisene på thailandsk ris er relativt mye høyere enn den som produseres av India, Vietnam og Pakistan, og la til at denne prisforskjellen har fått Filippinene og Indonesia til å øke importen av ris fra Vietnam.

Eksportprisen på 5 % thailandsk hvit ris, som ble notert 26. juni, var 603 USD/tonn, sammenlignet med 560-565 USD i Vietnam og 575-580 USD i Pakistan. Eksportprisen på thailandsk parboiled ris ble notert til US$606/tonn, sammenlignet med Indias US$540-545 og Pakistans US$590-594.

India var fortsatt verdens største eksportør av ris i årets fem første måneder, med 7,20 millioner tonn, en nedgang på 25,4 %, etterfulgt av Thailand med 4,06 millioner tonn, en økning på 16,5 % fra året før, Vietnam med 4,03 millioner tonn, en økning på 11,2 %, Pakistan med 3,02 millioner tonn, en oppgang på 72,5 %, og USA med 1,5 millioner tonn, en oppgang på 66,7 %.

De fem største importørene av thailandsk ris i de første fem månedene var Indonesia med 914 760 tonn, en økning på 96,6 %, Irak med 363 438 tonn, en nedgang på 38,7 %, USA med 344 873 tonn, en økning på 15,8 %, Filippinene med 280 522 tonn, en økning på 362,1 %, og Sør-Afrika med 229 369 tonn, en nedgang på 36,9 %.

Kilde: Thai PBS


Dagens valutakurser, tirsdag 2. juli 2024



Kursene vandrer rett over og rett under 3,4 baht, og små forandringer for krona ved kjøp av baht.

På dagens første oppdatering av kurser klokken 09:00, har de 8 bankene disse tallene.

Bank of Ayudhya Krungsri Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,39978 baht.

Bangkok Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,40000 baht.

CIMB Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,39790 baht.

Kasikorn Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,39600 baht.

Siam Commercial Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,40625 baht.

TTB Bank.
Veksling av kontanter er på 3,28000 baht. TT overføring er på 3,41125 baht.

Krung Thai Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,41100 baht.

UOB Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,40700 baht.

Enklere boligkjøp for utlendinger møter motbør



Reformeringen av Thailands eiendomslovgivning har både kritikere og tilhengere.

Utlendinger på nettet advarer den thailandske regjeringen om at de er i ferd med å ombestemme seg når det gjelder kjøp av leiligheter i Thailand.

De understreker at de thailandske skattemyndighetenes politikk om å beskatte innbyggere for utenlandsinntekter som overføres til Thailand fra januar 2024, er en advarsel, mens forslaget om at inntekter fra hele verden, uansett om de overføres eller ikke, kan bli skattepliktige fra 2025, er dråpen som får begeret til å renne over.

Statsminister Srettha Thavisin har gjenopplivet den gamle ideen om lovgivning for eiendomskjøp ved å argumentere for en økning i kvoten for utenlandsk eierskap for leiligheter til 75 prosent og en utvidelse av leiekontrakter til 99 år.

Likevel gikk han og hans parti Pheu Thai til angrep på forslaget til hans forgjenger, general Chan-o-cha, som ville tillate utlendinger å kjøpe én rai land (0,16 hektar), forutsatt at de investerte svært mye i landet.

Generalens planer ble til slutt droppet etter et skred av klager på at han "solgte" landet.

Eiendomsforeninger har oppfordret Pheu Thai til å reformere eiendomslovene på grunn av svak etterspørsel fra lokale thailandske kjøpere og bevis på at utlendinger bruker ulovlige thailandske stråmenn i kjøpsprosessen av både villaer og leiligheter.

Selv om noen prosjekter i Thailand for tiden er undersolgte, går andre på populære steder som strender, jernbanestasjoner eller industriområder unna som varmt hvetebrød.

Colliers Thailand, som driver med kommersiell eiendomsmegling, sier at de bestselgende prosjektene i provinsen ligger i områder som Pattaya og Phuket, som er mer populære blant utlendinger enn blant thaier.

Flere eiendomsselskaper i Pattaya påpeker at det utenlandske markedet er i endring, og at de fleste kjøperne ikke lenger er europeere eller amerikanere som bekymrer seg for inntektsskatt for fastboende utlendinger.

Real Estate Information Center bekrefter at de tre største nasjonalitetene for utenlandske eierskifter av leiligheter i første kvartal 2024 var kinesere, borgere fra Myanmar og russere.

De aller fleste kjøpene var imidlertid i investeringsøyemed, og de fleste kommersielle kjøperne var ikke pensjonister som ønsket å bo i boligen de hadde kjøpt.

Surachet Kongcheep, administrerende direktør i konsulentselskapet Property DNA, manet til forsiktighet med å liberalisere regelverket for leiligheter, ettersom de fleste prosjektene ikke har nådd utenlandskvoten sin.

Han kritiserte også utbyggere som solgte leiligheter til høyere priser utelukkende til utlendinger, ettersom dette kunne forvrenge markedet for thaier.

Han foreslo en ny regel om at kjøpere av leiligheter må vente i minst tre år før de kan selges eller overføres til en annen person.

Men poenget er at tradisjonelle pensjonister med fornybare visum eller forlenget opphold ikke lenger er navet i det thailandske eiendomsmarkedet. Nye aktører er i ferd med å pumpe opp eiendomsmarkedet.

Kilde: Pattaya Mail


Move Forward og Sretthas fremtid avgjøres før september



Forfatningsdomstolen vil trolig avslutte to høyprofilerte saker som vil avgjøre skjebnen til det største opposisjonspartiet Move Forward Party (MFP) og statsminister Srettha Thavisin innen september, ifølge domstolens president Nakharin Mektrairat.

Domstolen skal etter planen behandle de to sakene når den møtes på onsdag. Dommerne vil gå gjennom bevisene som er fremlagt av de involverte i sakene, og Nakharin Mektrairat sa at det var for tidlig å si om det ville bli avholdt en gransking.

– Det vil bli diskutert blant dommerne først, sa han, og la til at han ikke kunne kommentere saken fordi det kunne bli sett på som en innblanding i domstolens uavhengighet.

Nakharin forsikret at sakene vil bli grundig behandlet, og at hver enkelt dommer i sakene har frihet til å ta sine egne avgjørelser.

På spørsmål om MFPs sjefsrådgiver Pita Limjaroenrats uttalelser om forsøket på å oppløse partiet, sa Nakharin at domstolen ikke er en part i konflikten og ikke ønsker å gi noen uttalelser.

I begynnelsen av forrige måned hevdet Pita på en pressekonferanse at grunnlovsdomstolen ikke har myndighet til å oppløse MFP, og at dens tidligere kjennelse om partiets holdning til majestetsfornærmelsesloven var irrelevant for den pågående saken.

Han kom med denne kommentaren til tross for at grunnlovsdomstolen advarte alle berørte parter i saken - det vil si MFP og valgkommisjonen, om å avstå fra å uttale seg om saken i påvente av en rettssak. Domstolen sa at dette kunne villede offentligheten og påvirke rettssaken.

Saken mot MFP ble anlagt av valgkommisjonen i mars, etter at domstolen 31. januar slo fast at MFPs forsøk på å endre straffelovens paragraf 112 var uttrykk for en intensjon om å undergrave det konstitusjonelle monarkiet.

På bakgrunn av kjennelsen av 31. januar hevdet valgkommisjonen at partiet hadde brutt paragraf 92 i den organiske loven om politiske partier, som gir domstolen myndighet til å oppløse ethvert parti som anses å true det konstitusjonelle monarkiet.

Valgkommisjonen ba domstolen om å oppløse partiet, forby partiets ledere å stille til valg i fremtiden og forby de å registrere seg eller fungere som ledere for et nytt parti i ti år, i henhold til paragraf 92 og 94 i loven. Retten aksepterte begjæringen for høring den 3. april.

Saken mot Srettha begynte da en gruppe på 40 senatorer leverte inn en begjæring om å avsette ham for å ha brutt grunnloven ved å utnevne Pichit Chuenban til minister i statsministerens kontor i forbindelse med den siste omrokeringen av regjeringen.

Senatorene hevdet at Pichit var uskikket til å overta en ministerpost fordi han hadde sittet i fengsel for forakt for retten da han representerte den prøveløslatte tidligere statsministeren Thaksin Shinawatra i en kontroversiell jordsak i 2008.

De anklaget statsministeren og Pichit for etiske brudd. Retten avviste saken mot Pichit fordi han allerede hadde trukket seg da de leverte inn begjæringen, men gikk med på å behandle saken mot Srettha.

Ifølge Nakharin skal retten etter planen behandle to andre saker på onsdag, hvorav den ene dreier seg om lovligheten av den thailandsk-kambodsjanske intensjonsavtalen fra 2001 om felles utvikling i Thailandbukten.

Begjæringen ble innlevert i forrige måned av nestlederen i Palang Pracharath-partiet (PPRP), Paiboon Nititawan, som hevdet at dokumentet ikke var godkjent av det thailandske parlamentet da det ble undertegnet, noe som betyr at det ‘ikke har noen juridisk virkning fra starten av’.

I et annet forum på mandag sa Nakharin at åpenhet har sine grenser når det er snakk om rettsprosesser eller nasjonale sikkerhetshensyn.

– Domstolene håndterer sensitiv informasjon. Hvis vi skulle avsløre alt, ville vi ikke være i stand til å opptre som voldgiftsdommere.

Kilde: Bangkok Post

Økt utenlandsk eierskap kan øke boligprisene i Thailand (video)



Den thailandske regjeringen har foreslått å øke utenlandsk eierskap i leilighetsprosjekter fra 49 % til 75 %, og å forlenge leieperioden for land fra 30 år til 99 år.

I et intervju med Thai PBS World foreslo Praphurut Chatprapachai, en tidligere parlamentskandidat for Demokratene og juridisk ekspert, at regjeringen bør utvikle et omfattende regelverk, ettersom han mener at disse siste endringsforslagene kan true boligprisene i Thailand. 


Kilde: Thai PBS



26 rømte fra anstalt i Krabi med båt



26 pasienter rømte lørdag fra en rehabiliteringsstiftelse for rusbrukere i Krabi med båt.

Ifølge politiet skal gruppen ha stjålet en longtailbåt for å rømme. Noen av rømlingene ble sett gående på Hemthanon Road. Etter nesten en time kunne politiet pågripe 11 av rømlingene.

Politiet forhandlet med de 11, som til å begynne med motsatte seg å returnere til stiftelsen. Femten pasienter er fortsatt på frifot.

En av rømlingene fortalte politiet at de flyktet fordi de ønsket å dra hjem og nektet å returnere til stiftelsen, som angivelig huser over 1.000 personer. De fortalte om dårlig livskvalitet, dårlig mat og harde straffer.

De hevdet også at de bare fikk lov til å bruke 20 baht om dagen fra penger de hadde fått tilsendt av familiene sine, knapt nok til å kjøpe noe anstendig å spise.

Politiet er nå i kontakt med familiene til de rømte, ettersom de nekter å returnere til rehabiliteringsstiftelsen.

Stiftelsen, hvis fulle navn er holdt tilbake av juridiske årsaker, har ennå ikke formelt svart på de påståtte klagene.

Kilde: The Pattaya News

Butikker på flyplasser må vike for nye passasjerfasiliteter



Airports of Thailand (AoT) tar tilbake noen områder som brukes av butikker og kontorer på flyplassene Suvarnabhumi og Phuket, som nå skal brukes til å tilby bedre fasiliteter for de reisende.

AoT sier at de har tatt tilbake nesten 2000 kvadratmeter i hovedhallen og SAT-1-bygningene på Suvarnabhumi lufthavn og nær 500 kvadratmeter i den internasjonale passasjerterminalen på Phuket lufthavn.

Disse områdene ble tidligere brukt av Thai Airways International, King Power, immigrasjonspolitiet og kontorer for toll- og skattemyndigheter.

– I løpet av to måneder vil disse arealene kunne brukes av de reisende som for eksempel venteområder eller lekeplasser for barn, sier AOT.

På Suvarnabhumi flyplass var det ingen områder der avreisende reisende kunne hvile etter at de hadde passert sikkerthets- og passkontroll.

AoT har fått klager på at reisende måtte sitte på gulvet fordi flyplassen var full av butikker.

Endringene vil føre til at AOT taper omkring 90 millioner baht i måneden i leieinntekter.

Øverst: Reisende går forbi en taxfreebutikk drevet av King Power på Suvarnabhumi lufthavn. (Foto: Nutthawat Wichieanbut)

Kilde: Bangkok Post


THAI starter daglige flyvninger til Milano og Oslo


Thai Airways International startet i dag opp daglige flyvninger mellom Bangkok og Milanoog Oslo.

Flyselskapet kunngjorde at de nye rutene var et svar på den økende etterspørselen etter flyvninger fra Thailand og Asia-Stillehavsregionen til storbyer i Europa. Flyvningene utføres i forbindelse med Star Alliance.

Bangkok-Milano tur-retur daglige flygninger:
-TG940 har avgang fra Bangkok kl. 12.40 og ankommer Milano kl. 07.35 lokal tid.
-TG941 har avgang fra Milano kl. 14.05 lokal tid og ankommer Bangkok kl. 05.55.

Bangkok-Oslo tur-retur daglige flygninger:
-TG954 har avgang fra Bangkok kl. 00.55 og ankommer Oslo kl. 07.25 lokal tid.
-TG955 har avgang fra Oslo kl. 14.15 lokal tid og ankommer Bangkok kl. 06.15.

Pattaya-tyv banket opp etter en rekke innbrudd



En mistenkt innbruddstyv ble banket opp av en gruppe sinte innbyggere i Pattaya etter at han ble tatt på fersken i et nytt innbruddsforsøk søndag morgen.

Det mislykkede innbruddet fant sted i en villalandsby på Soi Thappraya 15. Den antatte innbruddstyven (31) ble arrestert av politiet i Pattaya etter å ha blitt pågrepet av innbyggerne i landsbyen. Han hadde pådratt seg flere ansiktsskader etter å ha blitt "holdt tilbake" av landsbyboerne.

31 åringen hadde flere tusen baht i kontanter som han angivelig hadde stjålet etter å ha brutt seg inn i over tre villaer. Politiet beslagla alle stjålne gjenstander som bevis før de overførte mannen til Pattaya politistasjon for førstehjelp og intensiv avhøring.

Ifølge Chatchai Thaentong, en 37 år gammel vaktmester i det berørte hjemmet, hadde den mistenkte begått innbrudd i landsbyen flere ganger, men klarte alltid å unnslippe. Til slutt samarbeidet han med politiet i Pattaya om å overvåke området, noe som førte til at 31 åringen ble arrestert.

Pattaya-politiet sier at de hadde ventet i nabolaget i tre netter. Tidlig i morges fikk de endelig øye på 31 åringen da han kom tilbake for å begå innbrudd i tre hjem, og mens han forlot det tredje huset gjennom inngangsdøren, identifiserte politiet han og villepågripe han. Mannen forsøkte å flykte, men ble pågrepet av lokale innbyggere som omringet ham og, i sinne over de gjentatte tyveriene, holdt ham fysisk fast.

Den mistenkte er fortsatt i politiets varetekt i skrivende stund.

Kilde: The Pattaya News - Foto: Matichon


Elbilsalget faller på grunn av stramme økonomiske forhold



Høye avslagsrater på lånesøknader og betydelig gjeld i husholdningene anses som medvirkende faktorer til en generelt deprimert bilindustri.

Etter en relativt treg start da de først ble introdusert, har elbiler spilt en stadig viktigere rolle i det thailandske bilmarkedet, særlig i løpet av de siste to årene.

En rekke aktører har kommet inn på markedet, drevet frem av både innenlandske og globale trender, samt insentiver fra myndighetene. Nå ser det imidlertid ut til at elbilmarkedet er i ferd med å kjøle seg ned.

Den thailandske bilindustrien går utfordrende tider i møte, med en fortsatt nedgang i salget siden 2023. Fra januar til mai i år var det kumulative salget på 260 365 enheter, en nedgang på 23,8 % sammenlignet med samme periode i fjor.

– Nedgangen i markedet skyldes de generelle økonomiske forholdene, inkludert en langsom bedring i forbrukernes tillit og høye avslagsrater på lån fra finansinstitusjoner, sier Supakorn Rattanawaraha, viseadministrerende direktør i Toyota Motor Thailand.

Pongsak Lertrudeewattanavong, viseadministrerende direktør i MG Sales (Thailand), var enig og sa at det synkende bilmarkedet kan tilskrives tre hovedfaktorer:

Den thailandske økonomien, som er nært knyttet til den globale økonomien, som begge sliter, noe som fører til redusert etterspørsel fra forbrukerne.

Finansinstitusjonenes strenge utlånspraksis på grunn av høye nivåer av misligholdte lån (NPL) og husholdningenes gjeld de siste to årene, noe som påvirker forbrukernes kjøpekraft.

Bilmarkedet drives først og fremst av avbetaling, noe som har direkte innvirkning på markedet for småbiler og pickuper, som er viktige segmenter i Thailand.

Den vedvarende nedgangen i bilmarkedet har ført til en oppfatning om at tilstrømningen av elbiler, særlig fra Kina, har forverret situasjonen. Dette har blitt forsterket av at noen produsenter har startet priskriger og trukket andre inn i konkurransen.

Analytikere mener at det generelle bilmarkedet, og særlig det japanske bilmarkedet, som har vært under lupen etter at Subaru kunngjorde at de vil legge ned bilproduksjonen i Thailand innen utgangen av dette året, og Suzuki sa at de vil trekke seg ut innen utgangen av 2025, ikke påvirkes nevneverdig av elbiler.

Elbiler er fortsatt et nisjemarked med en liten andel. Det bredere bilmarkedet er mer påvirket av negative faktorer som den svake økonomien og mangelen på klare, konkrete tiltak fra myndighetene for å løse problemene, noe som har undergravd forbrukernes tillit.

I tillegg har finansinstitusjonenes innstramminger i kredittpraksisen, som følge av økningen i husholdningenes gjeld og misligholdte lån, ført til at mange har måttet revidere markedsføringsplanene sine og innføre strengere kundescreening.

Denne effekten gjelder ikke bare konvensjonelle biler, men også elbiler.

Data fra Department of Land Transport tyder på at elbilmarkedet ikke har vært spesielt sterkt siden begynnelsen av året. I januar ble det registrert det høyeste antallet registreringer for året, 13 321 enheter, noe som delvis skyldtes et rush for å registrere seg før fristen 31. januar for å kvalifisere seg for fordelene i EV 3.0-planen, som gir 2 % avgiftsreduksjon og en subsidie på opptil 150 000 baht.

Dette rushet førte til en kraftig nedgang i antall registreringer de påfølgende månedene.

Hvis man ekstrapolerer det kumulative totalsalget for de første fem månedene til hele året, forventes det at salget av elbiler vil ligge på nærmere 76 000 enheter, noe som er betydelig lavere enn den samlede prognosen på mellom 100 000 og 130 000 enheter.

Så langt har markedet ikke innfridd noen av forventningene, og tallene har vært lavere enn forventet, noe som har påvirket bestillinger og lagerbeholdning, og utløst en priskrig. Det forventes at priskrigen kan intensiveres ytterligere hvis økonomien ikke tar seg opp igjen og bilmarkedet ikke bedrer seg. Nye elbilmodeller skal etter planen lanseres i år, og nye aktører forbereder seg på offisielle lanseringer.

Den pågående priskrigen påvirker ikke bare elbilsektoren, men også andre typer kjøretøy, noe som fører til en nedgang i markedet. Mange forbrukere utsetter sine elbilkjøp i håp om enda lavere priser, særlig de som ikke har et presserende behov for en ny bil.

Denne priskrigen påvirker også forhandlerne. Noen selskaper krever at forhandlerne deltar i prisreduksjonskampanjer på 50/50-basis. Hvis det for eksempel er en rabattkampanje på 100 000 baht, dekker selskapet 50 000 baht, og forhandleren dekker de resterende 50 000 baht. Dette har gjort situasjonen vanskelig for en del elbilforhandlere, som har sin hovedinntekt fra salg per enhet, mens de mangler inntekter fra ettersalgstjenester.

Til å begynne med kunne forhandlerne fortsatt klare å tjene litt penger på 50/50-rabattmodellen. Etter flere runder med prisreduksjoner har imidlertid fortjenestemarginene som er fastsatt av morselskapene, nesten forsvunnet, og enkelte modeller genererer ikke lenger noen fortjeneste. Dette kan føre til en omstrukturering av forhandlerne, inkludert merkebytte, noe som er enklere for elbiler enn for konvensjonelle biler på grunn av færre krav til ettersalgsservice.

De japanske bilprodusentene har forholdt seg relativt passive til den nåværende konkurransen. Selv om noen modeller har hatt innledende prisreduksjoner, unngår mange produsenter å involvere seg ytterligere i den pågående priskrigen på elbiler for å unngå at de langsiktige konsekvensene oppveier de kortsiktige gevinstene. De velger å være tilbakeholdne, med liten aktivitet når det gjelder nye produkter, vel vitende om at det er utfordrende å lansere nye produkter i dagens klima.

Det blir viktig å opprettholde stabilitet og vente på at økonomien skal komme seg. Siden myndighetenes økonomiske stimuleringspolitikk er uklar, og markedsstimuleringen har begrenset effekt, er det avgjørende å holde både produsenter og finansinstitusjoner i gang. Bilmarkedet følger sin egen syklus, der forbrukerne etter hvert kjøper nye biler, enten som tilleggs- eller erstatningsenheter. Nøkkelen er å vente på en naturlig etterspørsel.

I disse utfordrende tider er det dessuten avgjørende å bygge tillit blant både forbrukere og viktige partnere som forhandlere.

Kilde: The Nation

Turister i Chiang Mai reddet av elefanter (video)



En gruppe turister ble strandet midt i en rasende elv etter at flåten deres kantret i Chiang Mai-provinsen fredag. Heldigvis ble de reddet akkurat i tide av elefanter.

Det dramatiske øyeblikket ble delt på Facebook-siden til "พระครูอ๊อด วีรวฑฺฒโน ภิกฺขุ". Innlegget viste en gruppe turister på rafting da flåten deres kantret på grunn av en plutselig sterk strøm. 

Turistene ble sittende fast midt i en rasende elv, klamret seg til tuppen av et tre. 


Da de ble vitne til hendelsen, gikk Saen-familiens mahouter (elefansfører), som red på elefanten Valentine, modig ut i det brusende vannet for å redde de strandede turistene. Takket være deres handlinger ble alle bragt i sikkerhet på land.

Innlegget fikk mange kommentarer fra nettbrukere som berømmet Saen-familiens mahout-team og Valentine for deres innsats.

Kilde: The Pattaya News


RSS