Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 903

THAI starter daglige flyvninger til Milano og Oslo


Thai Airways International startet i dag opp daglige flyvninger mellom Bangkok og Milanoog Oslo.

Flyselskapet kunngjorde at de nye rutene var et svar på den økende etterspørselen etter flyvninger fra Thailand og Asia-Stillehavsregionen til storbyer i Europa. Flyvningene utføres i forbindelse med Star Alliance.

Bangkok-Milano tur-retur daglige flygninger:
-TG940 har avgang fra Bangkok kl. 12.40 og ankommer Milano kl. 07.35 lokal tid.
-TG941 har avgang fra Milano kl. 14.05 lokal tid og ankommer Bangkok kl. 05.55.

Bangkok-Oslo tur-retur daglige flygninger:
-TG954 har avgang fra Bangkok kl. 00.55 og ankommer Oslo kl. 07.25 lokal tid.
-TG955 har avgang fra Oslo kl. 14.15 lokal tid og ankommer Bangkok kl. 06.15.

Pattaya-tyv banket opp etter en rekke innbrudd



En mistenkt innbruddstyv ble banket opp av en gruppe sinte innbyggere i Pattaya etter at han ble tatt på fersken i et nytt innbruddsforsøk søndag morgen.

Det mislykkede innbruddet fant sted i en villalandsby på Soi Thappraya 15. Den antatte innbruddstyven (31) ble arrestert av politiet i Pattaya etter å ha blitt pågrepet av innbyggerne i landsbyen. Han hadde pådratt seg flere ansiktsskader etter å ha blitt "holdt tilbake" av landsbyboerne.

31 åringen hadde flere tusen baht i kontanter som han angivelig hadde stjålet etter å ha brutt seg inn i over tre villaer. Politiet beslagla alle stjålne gjenstander som bevis før de overførte mannen til Pattaya politistasjon for førstehjelp og intensiv avhøring.

Ifølge Chatchai Thaentong, en 37 år gammel vaktmester i det berørte hjemmet, hadde den mistenkte begått innbrudd i landsbyen flere ganger, men klarte alltid å unnslippe. Til slutt samarbeidet han med politiet i Pattaya om å overvåke området, noe som førte til at 31 åringen ble arrestert.

Pattaya-politiet sier at de hadde ventet i nabolaget i tre netter. Tidlig i morges fikk de endelig øye på 31 åringen da han kom tilbake for å begå innbrudd i tre hjem, og mens han forlot det tredje huset gjennom inngangsdøren, identifiserte politiet han og villepågripe han. Mannen forsøkte å flykte, men ble pågrepet av lokale innbyggere som omringet ham og, i sinne over de gjentatte tyveriene, holdt ham fysisk fast.

Den mistenkte er fortsatt i politiets varetekt i skrivende stund.

Kilde: The Pattaya News - Foto: Matichon


Elbilsalget faller på grunn av stramme økonomiske forhold



Høye avslagsrater på lånesøknader og betydelig gjeld i husholdningene anses som medvirkende faktorer til en generelt deprimert bilindustri.

Etter en relativt treg start da de først ble introdusert, har elbiler spilt en stadig viktigere rolle i det thailandske bilmarkedet, særlig i løpet av de siste to årene.

En rekke aktører har kommet inn på markedet, drevet frem av både innenlandske og globale trender, samt insentiver fra myndighetene. Nå ser det imidlertid ut til at elbilmarkedet er i ferd med å kjøle seg ned.

Den thailandske bilindustrien går utfordrende tider i møte, med en fortsatt nedgang i salget siden 2023. Fra januar til mai i år var det kumulative salget på 260 365 enheter, en nedgang på 23,8 % sammenlignet med samme periode i fjor.

– Nedgangen i markedet skyldes de generelle økonomiske forholdene, inkludert en langsom bedring i forbrukernes tillit og høye avslagsrater på lån fra finansinstitusjoner, sier Supakorn Rattanawaraha, viseadministrerende direktør i Toyota Motor Thailand.

Pongsak Lertrudeewattanavong, viseadministrerende direktør i MG Sales (Thailand), var enig og sa at det synkende bilmarkedet kan tilskrives tre hovedfaktorer:

Den thailandske økonomien, som er nært knyttet til den globale økonomien, som begge sliter, noe som fører til redusert etterspørsel fra forbrukerne.

Finansinstitusjonenes strenge utlånspraksis på grunn av høye nivåer av misligholdte lån (NPL) og husholdningenes gjeld de siste to årene, noe som påvirker forbrukernes kjøpekraft.

Bilmarkedet drives først og fremst av avbetaling, noe som har direkte innvirkning på markedet for småbiler og pickuper, som er viktige segmenter i Thailand.

Den vedvarende nedgangen i bilmarkedet har ført til en oppfatning om at tilstrømningen av elbiler, særlig fra Kina, har forverret situasjonen. Dette har blitt forsterket av at noen produsenter har startet priskriger og trukket andre inn i konkurransen.

Analytikere mener at det generelle bilmarkedet, og særlig det japanske bilmarkedet, som har vært under lupen etter at Subaru kunngjorde at de vil legge ned bilproduksjonen i Thailand innen utgangen av dette året, og Suzuki sa at de vil trekke seg ut innen utgangen av 2025, ikke påvirkes nevneverdig av elbiler.

Elbiler er fortsatt et nisjemarked med en liten andel. Det bredere bilmarkedet er mer påvirket av negative faktorer som den svake økonomien og mangelen på klare, konkrete tiltak fra myndighetene for å løse problemene, noe som har undergravd forbrukernes tillit.

I tillegg har finansinstitusjonenes innstramminger i kredittpraksisen, som følge av økningen i husholdningenes gjeld og misligholdte lån, ført til at mange har måttet revidere markedsføringsplanene sine og innføre strengere kundescreening.

Denne effekten gjelder ikke bare konvensjonelle biler, men også elbiler.

Data fra Department of Land Transport tyder på at elbilmarkedet ikke har vært spesielt sterkt siden begynnelsen av året. I januar ble det registrert det høyeste antallet registreringer for året, 13 321 enheter, noe som delvis skyldtes et rush for å registrere seg før fristen 31. januar for å kvalifisere seg for fordelene i EV 3.0-planen, som gir 2 % avgiftsreduksjon og en subsidie på opptil 150 000 baht.

Dette rushet førte til en kraftig nedgang i antall registreringer de påfølgende månedene.

Hvis man ekstrapolerer det kumulative totalsalget for de første fem månedene til hele året, forventes det at salget av elbiler vil ligge på nærmere 76 000 enheter, noe som er betydelig lavere enn den samlede prognosen på mellom 100 000 og 130 000 enheter.

Så langt har markedet ikke innfridd noen av forventningene, og tallene har vært lavere enn forventet, noe som har påvirket bestillinger og lagerbeholdning, og utløst en priskrig. Det forventes at priskrigen kan intensiveres ytterligere hvis økonomien ikke tar seg opp igjen og bilmarkedet ikke bedrer seg. Nye elbilmodeller skal etter planen lanseres i år, og nye aktører forbereder seg på offisielle lanseringer.

Den pågående priskrigen påvirker ikke bare elbilsektoren, men også andre typer kjøretøy, noe som fører til en nedgang i markedet. Mange forbrukere utsetter sine elbilkjøp i håp om enda lavere priser, særlig de som ikke har et presserende behov for en ny bil.

Denne priskrigen påvirker også forhandlerne. Noen selskaper krever at forhandlerne deltar i prisreduksjonskampanjer på 50/50-basis. Hvis det for eksempel er en rabattkampanje på 100 000 baht, dekker selskapet 50 000 baht, og forhandleren dekker de resterende 50 000 baht. Dette har gjort situasjonen vanskelig for en del elbilforhandlere, som har sin hovedinntekt fra salg per enhet, mens de mangler inntekter fra ettersalgstjenester.

Til å begynne med kunne forhandlerne fortsatt klare å tjene litt penger på 50/50-rabattmodellen. Etter flere runder med prisreduksjoner har imidlertid fortjenestemarginene som er fastsatt av morselskapene, nesten forsvunnet, og enkelte modeller genererer ikke lenger noen fortjeneste. Dette kan føre til en omstrukturering av forhandlerne, inkludert merkebytte, noe som er enklere for elbiler enn for konvensjonelle biler på grunn av færre krav til ettersalgsservice.

De japanske bilprodusentene har forholdt seg relativt passive til den nåværende konkurransen. Selv om noen modeller har hatt innledende prisreduksjoner, unngår mange produsenter å involvere seg ytterligere i den pågående priskrigen på elbiler for å unngå at de langsiktige konsekvensene oppveier de kortsiktige gevinstene. De velger å være tilbakeholdne, med liten aktivitet når det gjelder nye produkter, vel vitende om at det er utfordrende å lansere nye produkter i dagens klima.

Det blir viktig å opprettholde stabilitet og vente på at økonomien skal komme seg. Siden myndighetenes økonomiske stimuleringspolitikk er uklar, og markedsstimuleringen har begrenset effekt, er det avgjørende å holde både produsenter og finansinstitusjoner i gang. Bilmarkedet følger sin egen syklus, der forbrukerne etter hvert kjøper nye biler, enten som tilleggs- eller erstatningsenheter. Nøkkelen er å vente på en naturlig etterspørsel.

I disse utfordrende tider er det dessuten avgjørende å bygge tillit blant både forbrukere og viktige partnere som forhandlere.

Kilde: The Nation

Turister i Chiang Mai reddet av elefanter (video)



En gruppe turister ble strandet midt i en rasende elv etter at flåten deres kantret i Chiang Mai-provinsen fredag. Heldigvis ble de reddet akkurat i tide av elefanter.

Det dramatiske øyeblikket ble delt på Facebook-siden til "พระครูอ๊อด วีรวฑฺฒโน ภิกฺขุ". Innlegget viste en gruppe turister på rafting da flåten deres kantret på grunn av en plutselig sterk strøm. 

Turistene ble sittende fast midt i en rasende elv, klamret seg til tuppen av et tre. 


Da de ble vitne til hendelsen, gikk Saen-familiens mahouter (elefansfører), som red på elefanten Valentine, modig ut i det brusende vannet for å redde de strandede turistene. Takket være deres handlinger ble alle bragt i sikkerhet på land.

Innlegget fikk mange kommentarer fra nettbrukere som berømmet Saen-familiens mahout-team og Valentine for deres innsats.

Kilde: The Pattaya News


Flommen på Phuket trekker seg tilbake, opprydding pågår



Flommen forårsaket av styrtregn som forstyrret flyrutene på søndag, hadde mandag trukket seg tilbake i de fleste områdene på øya i sør.

Sophon Thongsai, sjef for katastrofehåndtering på Phuket, sa mandag at det fortsatt var flomvann i landsbyene Moo 4 og Moo 6 i Thepkasattri i Thalang-distriktet, men at de evakuerte var på vei tilbake til sine hjem.

Rundt 100 mennesker søkte tilflukt på Wat Thepkasattri School og 20 andre bodde på Banpakrongcheep School i Thepkasattri søndag.

Huseiere og lokale myndigheter er nå i gang med å rydde opp i gjørmen som flommen har etterlatt seg, sier Sophon.

Phukets guvernør Sophon Suwannarat sa at 740 husholdninger i Kathu- og Thalang-distriktene var i ferd med å få hjelp. Bantarua-skolen i Thalang-distriktet ble stengt mandag mens oppryddingsarbeidet fortsatte. Det var ingen rapporter om skader i Muang-distriktet.

Guvernøren sa at det falt 310 millimeter regn i området på søndag. Regnskyllet forstyrret mange flyvninger på Phuket flyplass.

Øverst: Arbeidere rydder flomslammet av en vei i tambon Kamala i Kathu-distriktet, Phuket, mandag. (Foto: Royal Thai Navy)

Kilde: Bangkok Post

Dagens valutakurser, mandag 1. juli 2024



Krona fortsetter å svekke seg litt.

På dagens første oppdatering av kurser klokken 09:00, har de 8 bankene disse tallene.

Bank of Ayudhya Krungsri Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,39721 baht.

Bangkok Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,41000 baht.

CIMB Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,39450 baht.

Kasikorn Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,39855 baht.

Siam Commercial Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,40750 baht.

TTB Bank.
Veksling av kontanter er på 3,28000 baht. TT overføring er på 3,40750 baht.

Krung Thai Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,39700 baht.

UOB Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,40400 baht.





Sexslavens ‘hevn’



En kvinne i Chon Buri som jobber i PR-bransjen, forteller at hun ble tvunget til å tilby sextjenester for å betale tilbake et privat lån hun tok opp av en gjeng ledet av en ladyboy. De banket henne gul og blå da hun klarte å flykt fra fangenskapet.

Hun sier at hun hadde stilt seg som kausjonist for et lån på 30.000 baht som ble tatt opp av en venn som flyktet utenlands i stedet for å betale tilbake. Långiveren sporet henne opp og hyret en gjeng ledet av en 21 år gammel ladyboy, Kae, for å holde henne i fangenskap til hun hadde betalt lånet, skiver Bangkok Post.

Hun sier at den 21 år gamle Kae holdt henne fanget i soi Rungland i Sør-Pattaya. De tok telefonen og ID-kortet fra henne. Hun sa at hun tilby sextjenester for å betale lånet hun hadde kausjonert for.

Hun fortalte politiet i Muang at hun ble tvunget til å betjene kunder, hovedsakelig utlendinger, som 21 åringen skaffet henne. Gjelden ble betalt med 2.000-3.000 baht per gang hun betjente en kunde inntil hun hadde tilbakebetalt lånet.

Det tok bare fire dager å betale tilbake gjelden.

Men prøvelsene hennes endte ikke der.

Etter at hun hadde betalt tilbake 30.000 baht, og hun fikk bare beholde tipsen, krevde Kae at hun skulle betale tilbake ytterligere 5.000 baht i naturalier som et gebyr for å ha sporet henne opp på utlånerens ordre.

Etter å ha betalt dette, sa Kae at hun måtte bli værende enda lenger. Hun sa at en tidligere långiver som hun og hennes eks-elsker hadde opparbeidet seg en gjeld på 90.000 baht hos, hadde tatt kontakt. Nå måtte hun betale også den gjelden før Kae ville la henne gå.

– Jeg ble sjokkert. Jeg visste ikke hvor hun hadde fått den informasjonen fra, men jeg mistenker at hun fant den på telefonen min, sier hun.

Det tok ytterligere en måned å betale tilbake gjelden. Hun sier at hun betjente kunder ti ganger daglig, hovedsakelig amerikanere, indere, kinesere og koreanere.

– Etter at jeg hadde betalt tilbake gjelden, bestemte jeg meg for å flykte, men Kae og gjengen hennes innhentet meg, sier hun. Som sagt, så gjort. Hun klarte å stikke av.

Kae fant ut at hun bodde i en leilighet i Nong Prue i Bang Lamung-distriktet, og fulgte etter henne dit. De banket henne opp utenfor leiligheten sent den 11. juni, i scener som ble fanget opp på telefon av lokalbefolkningen i leiligheten og av overvåkningskameraer på gaten.

Henne historie ble kjent da hun la ut klippene på sosiale medier. Hun anmeldte også saken til politiet i Muang, som tidlig torsdag hadde sporet opp Kae og fire gjengmedlemmer.

De ble pågrepet i en massasjesalong i Sør-Pattaya og står tiltalt for flere forhold, blant annet overfall, kidnapping og menneskehandel.

– De har innrømmet noen av forholdene, sier politiet.

Samme kveld som slåsskampen utenfor leiligheten fant sted, ringte en sikkerhetsvakt politiet, hvorpå kvinnen gikk med på å snakke med Kae.

Kae gikk med på å returnere telefonen hennes etter lange samtaler. Like etter at politiet hadde dratt kom gjengen tilbake, slo henne igjen og forsøkte å tvinge henne inn i bilen sin. Hun klarte å gjøre motstand, men hendelsen fikk henne til å anmelde saken.

Senere ringte hun långiveren som hadde gitt vennen hennes lånet, som sa at han hadde fått tilbake sine 30.000 baht i sin helhet. Långiveren som hun og hennes tidligere partner hadde lånt 90.000 baht av, sa imidlertid at han ikke hadde sett en eneste baht.

I dagene etter hendelsen sendte Kae og kompisene hennes truende meldinger til henne og sa at de kjente høytstående politifolk, og truet med å komme etter henne igjen.

I forbindelse med anmeldelsen sa hun at hun også ønsket at politiet skulle sikre tilbakebetaling av de 90.000 baht.

Kilde: Bangkok Post

Forskere: –Thailand har sine egne trøfler



En trøffelart som er verdsatt på dyre restauranter, har blitt påvist i Thailand

Trøfler, som kalles en "uvurderlig skatt i den kulinariske verden", er en viktig ingrediens for kokker på de mest luksuriøse restaurantene.

Trøffelen er en av de mest utsøkte ingrediensene i den kulinariske sfæren, og den spiller en avgjørende rolle i Michelin-restauranter.

Og interessant nok har det vist seg at trøfler også finnes i Thailand.

Opprinnelig er trøfler i Italia og Frankrike et privilegium for eliten på grunn av trøffelens knapphet og ublu pris.

Prisen på svarte trøfler kan komme opp i 3 500 dollar (128 500 baht) per kilo, mens de berømte hvite trøflene, som bare finnes i Alba i Piemonte i Italia, er nesten dobbelt så dyre.

Trøfler har en intens smak og en karakteristisk, sterk aroma. Trøfler er en viktig ingrediens i mange retter, særlig i det franske og italienske kjøkkenet.

Trøfler vokser under jorden i tempererte skoger, og er ofte ettertraktet av ekorn og kaniner.

Trøfler kan ikke vokse uten symbiose med store trær. De ligner underjordiske knoller, omtrent som ingefær, med et ujevnt, vorteaktig ytre. De vokser i sirkler under jorden, på 5-40 centimeters dybde, innenfor 1,2-1,5 meter fra røttene på eik og alm. Dette skyldes et biologisk forhold til røttene, der trær og sopp utveksler næringsstoffer.

Fordi trøfler ligger skjult under jorden uten synlige tegn over overflaten, må man bruke dresserte dyr som griser og hunder for å finne dem.

Forskere fra Chiang Mai-universitetet har funnet en trøffel som har en smaksprofil som ligner på Tuber magnatum i Alba i Italia, noe som kan posisjonere Thailand som en fremtidig trøffelleverandør.

I 2014 oppdaget forskere fra Chiang Mai-universitetet trøfler i Doi Suthep-Pui nasjonalpark. De ga den navnet "Tuber thailanddicum", og den har en lignende smak som de hvite trøflene som finnes i Italia.

Forskerteamet hadde studert sopp i nasjonalparken i mange år før Dr. Nakarin Suwanaraj, et av teammedlemmene, tilfeldigvis oppdaget trøfler i nærheten av et jordskredområde.

Trøflene ble sendt til utlandet for DNA-analyse, som bekreftet at det dreide seg om trøfler.

Nakarin bemerket at thailandske trøfler ikke vokser i nærheten av eiketrær, slik vestlige trøfler gjør, men at de finnes i nærheten av en type bjørk som heter Betula alnoides, lokalt kjent som "tigerkrafttrær".

Teamet har bevart trøffelprøver i et laboratorium og jobber med å dyrke arten for fremtidig kommersiell bruk, noe som kan ta litt tid før trøfler blir en del av Thailands lokale ingredienser.

Kilde: The Nation


Indere arrestert etter slagsmål midt i Pattaya



To indiske turister ble sett i et videoklipp der de banket opp en landsmann midt på en gate i Pattaya, mens en thailandsk kvinne, som antas å være sistnevntes kjæreste, forsøkte å stoppe overfallet, og alle ble pågrepet og tatt med til politistasjonen, melder Amarin TV i søndag kveld.

Det korte videoklippet som TV-kanalens reportere har sett, slutter der den thailandske kvinnen forsøker å beskytte den svartkledde indiske mannen som blir banket opp av de to andre indiske mennene, uten å ta hensyn til andre turister og lokalbefolkningen i nærheten.

Reporterne oppdaget at slagsmålet fant sted tidlig lørdag morgen ved 06-tiden foran Marine Plaza Hotel nær inngangen til Soi 16 i Sør-Pattaya, der det vrimler av turister dag og natt, ettersom folk kan krysse over til Walking Street herfra. Her ligger det også flere indiske og arabiske restauranter.

En lokal innbygger forteller at han satt og ventet på en buss på motsatt side av veien da han så de indiske mennene krangle, men at han ikke la merke til det fordi det er mange indiske turister i dette området som ofte drikker seg fulle og krangler med hverandre.

Da han så etter igjen, så han imidlertid at de gikk løs på hverandre slik man ser på videoklippet, men han visste ikke hva som utløste krangelen. Likevel dukket politiet snart opp og samlet dem sammen og tok dem med til politistasjonen.

Denne hendelsen skjedde etter at tre vietnamesiske lånehaier angrep en skyldner fra hjemlandet og skadet ham alvorlig midt i Pattaya.

Den lokale innbyggeren oppfordret turist- og immigrasjonspolitiet, som hovedsakelig arbeider med utlendinger, til raskt å få kontroll over situasjonen, ettersom den skader Pattayas omdømme.

Kilde: Thai Newsroom

TAT planlegger "Rockstar"-vandringer i Bangkoks Chinatown



På bølgen av popularitet etter lanseringen av den thailandske K-pop-sensasjonen Lisas suksessfulle musikkvideo "Rockstar", planlegger Thailands turistmyndighet (TAT) en ny spasertur for å promotere Bangkoks Chinatown, som vil omfatte Yaowarat, Songwat og Talad Noi. 

 
 
Bangkok Metropolitan Administration planlegger også å tilføre mer kinesisk atmosfære til Chinatown, med en plan om å erstatte belegningen på gangstiene med nye fliser med "Bo Tan"-blomstermotivet og en "Yaowarat must go on"-uttalelse.

Den nylig lanserte, tre minutter lange musikkvideoen "Rockstar" har skapt en storm i Bangkok, noe som har fått mange av Lisas kvinnelige fans til å besøke Yaowarat Road om kvelden, særlig på stedet der popidolet opptrer i videoen.

Kilde: Thai PBS


13 bransjer opplever økning tross økonomisk nedgang



Til tross for enkelte rapporter om fabrikknedleggelser fortsetter andelen nyåpnede fabrikker å øke.

Thailands industrisektor viste tegn til en nedgang i juni. Dette tilskrives innenlandske faktorer, særlig fallende tillit i industrien som følge av risikoen for tørke som påvirker landbruksprodukter.

Warawan Chitaroon, direktør for Office of Industrial Economics (OIE), sier imidlertid at visumfritak for flere land forventes å gi turismen og økonomien et løft. Samtidig fortsetter næringslivets tillit å øke.

Utenlandske faktorer tyder på en kortsiktig bedring, og produksjonssektorene i EU og Japan viser potensial for bedring.

Fra OIEs analyse av åpning og stenging av industrianlegg i landet, ble det funnet at andelen nyåpnede fabrikker fortsatte å ekspandere i perioden fra januar til mai 2024, tross rapporter om nedleggelser.

Dette har ført til økte investeringer og jobbskaping, noe som samsvarer med den fortsatte veksten i importen av kapitalvarer, som maskiner og utstyr, fra siste halvdel av 2023.

Bransjer der antallet fabrikkåpninger overer høyere enn antallet nedleggelser, omfatter næringsmiddelindustrien, kjemisk industri og kjemiske produkter, tekstilindustrien, treforedlingsindustrien og trevareindustrien, papir- og papirvareindustrien, drikkevareindustrien, petroleumsproduktindustrien, plastvareindustrien, ikke-metallvareindustrien, metallindustrien, metallvareindustrien, maskin- og maskinutstyrsindustrien, og industrien for elektriske apparater og utstyr.

Dette gjenspeiler at produkter fra disse industriene fortsatt er etterspurt både innenlands og internasjonalt, med hovedfokus på store og mellomstore fabrikker som produserer varer med fremtidig vekstpotensial.

Myndighetene bør derfor øke investeringsfremstøtene og koordinere med relevante etater for å etablere tiltak som oppmuntrer entreprenører til å investere, øke produksjonseffektiviteten og støtte produksjon av høyverdiprodukter som tilfredsstiller forbrukernes skiftende krav.

Industriproduksjonsindeksen (IPI) for mai 2024 lå på 98,34, en nedgang på 1,54 % sammenlignet med samme periode i fjor, med en kapasitetsutnyttelsesgrad på 59,77 %. Gjennomsnittlig IPI for de fem første månedene av 2024 var 98,16, en nedgang på 2,08 % i gjennomsnitt, med en gjennomsnittlig kapasitetsutnyttelsesgrad på 59,30 %.

Nedgangen i IPI indikerer at Thailands industrisektor ennå ikke har kommet seg på grunn av problemer som mangel på innenlandsk kjøpekraft, husholdningenes gjeld, høye renter og stigende energikostnader som påvirker produksjonen.

I mai økte likevel den totale eksporten med 7,2 %, noe som var den andre måneden på rad med vekst i takt med at økonomiene til handelspartnerne begynte å ta seg opp igjen.

Kilde: The Nation

Move Forward anklager valgkommisjonen for å nekte de å forsvare seg



Partiet Move Forwards rådgivende leder, Pita Limjaroenrat, anklaget i dag valgkommisjonen (EC) for å praktisere dobbeltmoral ved å hastebehandle saken om partiets oppløsning i grunnlovsdomstolen, uten å gi partiet mulighet til å forsvare seg.

Det største opposisjonspartiet har kjempet for å unngå å bli oppløst, og for å unngå at partiets eksekutivkomité blir utestengt fra politikken i ti år av grunnlovsdomstolen, fordi partiet angivelig har forsøkt å styrte det konstitusjonelle monarkiet gjennom sitt valgløfte om å endre landets lèse majesté-lov.

Pita sa at valgkommisjonen begjæring til charterdomstolen er ulovlig, fordi den sentrale påstanden er basert på domstolens kjennelse 3/2567, datert 31. januar, som er en separat sak.

Han viste til charterdomstolens kjennelse fra 2010, som avviste kommisjonens krav om oppløsning av partiet Demokratene, med henvisning til at valgkommisjonen hadde omgått noen prosedyrer.

Tidligere partileder i Move Forward, Pita, sa at valgkommisjonen begjærte partiet oppløst uten å gi de mulighet til å forsvare seg, og at begjæringen derfor er ugyldig.

Partiet har tilbakevist kommisjonens beslutning om å gå videre til charterdomstolen, blant annet ved å bestride valgkommisjonen myndighet til å gjøre dette og alvorlighetsgraden av de foreslåtte straffene i forhold til de påståtte lovbruddene.

Retten skal etter planen behandle saken 3. juli og 9. juli.

Kilde: Thai PBS


Mann bitt av pytonslange da han forsøkte å hjelpe en venn



En manns noble forsøk på å hjelpe en venn med å fange en slange resulterte i kaos da reptilet bet ham, noe som førte til behov for øyeblikkelig legehjelp.

Nødetatene i Pattaya ble tilkalt for å håndtere situasjonen og flyttet slangen bort fra bebyggelse.

De frivillige rykket ut til en hendelse i en bolig i Khao Mai Kaew, og kom raskt til stedet for å hjelpe til.

Hendelsen skjedde i går da den 51 år gamle mannen ble bitt i høyre hånd da han forsøkte å fange en slange med bare hendene.

Etter å ha gitt førstehjelp, ble han kjørt til sykehus, mens bekymrede lokale innbyggere samlet seg for å se en stor pytonslange kveilet seg opp i et avløpsrør i nærheten av huset.

Det tok redningsarbeiderne over 30 minutter å få tak i den store pytonslangen, som veide rundt 20 kilo og var omtrent 3 meter lang.

Da slangen var fanget, ble den trygt flyttet tilbake til sitt naturlige habitat, langt fra boligområder. Huseieren, en 50-åring, forklarte at den skadde mannen var en venn som hadde forsøkt å hjelpe til med å fange den store slangen som hadde tatt seg inn i huset. Dessverre resulterte forsøket hans på å ta tak i slangen med hendene i et bitt.

– Han mente det godt, men brukte feil fremgangsmåte, noe som førte til bittet, sier huseieren. Takket være nødetatenes ekspertise i å håndtere slanger ble reptilet fanget inn og flyttet uten problemer, mens den skadde mannen raskt ble fraktet til sykehuset.

Kilde: Pattaya One

Turistenes tillit er lav med en svak økonomi



Indeksen for turisttillit er fortsatt under referanseindeksen i andre kvartal, hemmet av stagnerende økonomisk vekst, selv om den er bedre enn i fjor, ifølge Tourism Council of Thailand (TCT).

Indeksen for andre kvartal var 79, noe som er lavere enn referanseindeksen på 100 som ble registrert før pandemien.

Selv om indeksen falt fra 81 i forrige kvartal, er den forbedret fra 72 i samme periode i fjor.

Målingen er basert på en undersøkelse som rådet har gjennomført blant 740 reiselivsoperatører over hele landet mellom 30. mai og 10. juni.

Rådets president Chamnan Srisawat sa at forsinkelsen i utbetalingen av statsbudsjettet og den lave turistsesongen resulterte i en lavere måling.

Han sa at en ekstrem hetebølge også gjorde at noen turister kviet seg for å reise. Mange selskaper i reiselivsbransjen i de sørlige provinsene var rammet av vannmangel.

I andre kvartal rapporterte hotellene en beleggsprosent på 55 %, ned fra 60 % i forrige kvartal.

– Det er fortsatt risiko for deflasjon og lavkonjunktur, sier Chamnan, og viser til at inntektene til alle reiselivsbedriftene har kommet seg opp på bare 48 % av 2019-nivået.

I tillegg har mange fabrikker stengt, noe som har ført til økt arbeidsledighet.

– Sysselsettingsgraden i turistnæringen steg imidlertid fra 87 % i første kvartal til 99 % i andre kvartal, noe som betyr at flere arbeidere fra andre bransjer og nyutdannede har begynt å jobbe i tjenesteytende næringer og hotell- og restaurantbransjen, sier han.

Til tross for den økende arbeidsstyrken manglet bransjen fortsatt kvalifisert arbeidskraft, for eksempel folk som behersker fremmedspråk eller som har kompetanse til spesifikke jobber, som hotellresepsjonister eller spaterapeuter.

For neste kvartal sier han at indeksen vil falle til 75, noe som skyldes lavsesong og færre helligdager som kan tiltrekke seg turister.

– Fallende innenlandsk forbruk og en stagnerende industrisektor vil også påvirke turismen, samtidig som geopolitisk risiko fortsetter å påvirke det generelle reisestemningen, sa Chamnan.

Han anbefalte at ulike insentiver skal verksettes for å støtte turismen, blant annet 60 dagers visumfrihet for 93 nasjoner, og skattefradrag for reiser og møter i byer i andre sjikt.

TCT spår turistinntekter på mellom 2,7 og 3 billioner baht i år, noe som er et godt stykke unna regjeringens mål på 3,5 billioner. For å tette gapet må regjeringen tiltrekke seg 40 millioner utenlandske turister, øke inntjeningen fra turister til 56.000 baht per reise, samt øke antallet innenlandsreiser til 220 millioner, ifølge rådet.

Thailands turistmyndighet (TAT) sa tidligere denne uken at det var ventet at de innenlandske turistutgiftene ikke vil nå det ambisiøse målet på 1,2 billioner baht, ettersom lokale turister er bekymret for økonomien og de høye reisekostnadene.

Chamnan sa at strategier som bør iverksettes raskt, inkluderer å øke turistenes oppholdstid og fremme arrangementer og felles kampanjer i lavsesongen. Han sa at myndighetene også bør utvikle kompetansehevingsprogrammer for turistoperatører, som for eksempel opplæring i fremmedspråk, ledelse og teknologi.

Øverst: Turister gjør seg klare til å gå om bord i en båt ved Tha Tien-piren i Bangkok 7. juni. (Foto: Apichart Jinakul)

Kilde: Bangkok Post


Pita og Move Forward øker ytterligere i popularitet



Populariteten til partiet Move Forward og dets tidligere leder Pita Limjaroenrat økte ytterligere i den andre popularitetsundersøkelsen som ble offentliggjort av NIDA Poll på søndag.

National Institute of Development Administration (NIDA) gjennomførte undersøkelsen fra 14. til 18. juni blant 2.000 respondenter over 18 år fra hele landet.

Respondentene ble bedt om å velge en politiker de ønsket skulle bli statsminister nå. Hele 45,5 % valgte Pita, som med god margin slo statsminister Srettha Thavisin, hvis popularitet hadde sunket fra 17,17 % i forrige undersøkelse til 12,85 %.

I den første popularitetsmålingen fra NIDA Poll fra 11. til 13. mars hadde Pita en oppslutning på 42,75 %.

Populariteten til Move Forward steg også fra 48,45 % i den første målingen til 49,2 % i den andre målingen, mens Pheu Thais popularitet falt fra 22,1 % til 16,85 %.

De fem mest populære statsministervalgene blant respondentene i undersøkelsen:
  1. 45.5%: Pita: 
  2. 20.55%: Ingen er tilfredsstillende valg 
  3. 12.85%: Srettha 
  4. 6.85%: Pirapan Salirathavibhaga (leder for United Thai Nation Party) 
  5. 4.85%: Paetongtarn Shinawatra (leder for Pheu Thai) 
De fem største partiene respondentene sa de ville stemme på nå:
  1. 49.2%: Move Forward 
  2. 16.85%: Pheu Thai 
  3. 15%: Ikke noe tilfredsstillende valg 
  4. 7.55%: United Thai Nation 
  5. 3.75%: Det demokratiske partiet 
Kilde: The Nation







Flom og regn påvirket flytrafikken på Phuket



Vedvarende regn stanset flyvninger på Phuket flyplass fra kl. 07.00 og forårsaket oversvømmelser i hele turistprovinsen.

Rundt 10 innkommende flyvninger ble omdirigert til Don Mueang og Suvarnabhumi flyplasser samt flyplasser i Krabi, Langkawi, Penang og Surat Thani fordi pilotene ikke kunne se rullebanen, opplyser flyplassen på Phuket.

Fire innenlandsflyvninger kunne ikke ta av fra Phuket flyplass i samme periode fordi de ventet på passasjerer på de forsinkede innkommende flyvningene. Flyene QR842, EY430, TR658, G9687 og FD3029 ble omdirigert til Krabi.

Andre omdirigerte flygninger var FD3001 til Surat Thani, WY833 til Langkawi, C8771 til Don Mueang, SU274 og VZ314 til Suvarnabhumi, og AI378 til Penang.

Flyvningene ble gjenopptatt på Phuket flyplass kl. 10.04 på grunn av bedre sikt. Selve flyplassen var ikke oversvømt.

Sophon Thongsai, Phukets katastrofesjef, sa at det var oversvømmelser over hele Phuket, og at det ble rapportert om store vannmasser på den nordlige delen av øya, i Thalang-distriktet.

Værprognosene spådde at regnet ville dekke 60 % av Phuket på søndag og avta på mandag.

Kilde: Bangkok Post


Emirates utsetter første A350-flyvning til november



Emirates har utsatt lanseringen av sin første Airbus A350-rute på grunn av forsinkelser i flyleveransene. Opprinnelig planlagt til september 2024, men lanseringen er nå satt til begynnelsen av november samme år.

De første flyvningene vil gå til Edinburgh, etterfulgt av ruter til Bahrain og Kuwait senere i måneden.

Emirates bestilte 50 Airbus A350-fly i 2019 og la til 15 nye i 2023, noe som bringer det totale antallet opp i 65 fly. Flyselskapet planlegger å ha de første ti A350-flyene i flåten innen mars 2025, men står overfor sannsynlige forsinkelser på grunn av de nåværende utfordringene i forsyningskjeden.

Airbus, som står overfor mangel på motorer, kabinutstyr og andre deler, justerte sine leveringsmål for 2024 til rundt 770 fly, ned fra de opprinnelig forventede 800. Den planlagte økningen i produksjonstakten for Airbus A320neo-familien har også blitt utsatt til 2027. Denne beslutningen tar hensyn til potensielle forstyrrelser i den globale økonomien, flytrafikken og forsyningskjeden.

Emirates, en stor kunde av Boeings forsinkede 777X widebody-program, forventes å måtte håndtere ytterligere forsinkelser, muligens frem til 2026.

777X, som opprinnelig var planlagt satt i drift i 2020, har møtt lignende tilbakeslag som Airbus på grunn av de pågående utfordringene i luftfartsindustrien.

Kilde: Bangkok One

Matbud var også narkotikakurér



Phuket-politiet har arrestert en mann som leverte ulovlige stoffer på Phuket mens han opererte under dekke av å være matbud.

Den 39 år gamle mannen bodde i Rawai og hadde solgt metamfetaminpiller (yaba) og crystal meth (ice) hovedsakelig til folk i Mueang-området på øya.

Denne ulovlige aktiviteten foregikk ofte mens mannen utførte sitt lovlige yrke som matbudsjåfør .

Politiet gjennomførte en razzia i et rom mannen leide i Soi Tha Chin i dag (lørdag), hvor de fant 1200 metamfetamintabletter, 1,4 kilo crystal meth, narkotikautstyr, gjennomsiktige plastposer som ble brukt til å oppbevare narkotikaen, og to telefoner som ble brukt i den ulovlige virksomheten.

Da han ble pågrepet og avhørt, forklarte han at han tok på seg ekstraarbeidet med å levere narkotika for å spe på inntekten sin, og at han gjemte narkotikaen i poser som vanligvis ble brukt til å levere mat.

Han forklarte videre at han leverte narkotikaen på oppfordring fra en overordnet, som ikke er navngitt i politirapportene.

39 åringen hentet narkotikaen og tok den med seg til et landområde ved siden av en venns hus i Rawai, der den ble gjemt i spesialgravde hull som ble observert av et overvåkningskamera i nærheten. Når ordren om levering kom, hentet han stoffet i lageret og leverte det etter instruks. Han la til at han ble lovet en lønn på 15.000 baht for hvert kilo som ble solgt.

Kilde: The Phuket News


17 åring skadet av båtpropell i Phuket



En 17 år gammel russisk turist ble skadet i beinet etter å ha blitt truffet av en båtpropell mens hun svømte utenfor det avmerkede området på Patong-stranden i dag, lørdag.

Politi og redningsmannskaper rykket ut til stranden i nærheten av Sea Pearl Circle på Thaweewong Road etter å ha blitt varslet rundt kl. 10.30 lørdag formiddag (lokal tid).

Da de ankom, var livreddere i ferd med å hjelpe turisten (17) som hadde pådratt seg sår i høyre overben og høyre fot. Hun fikk førstehjelp før hun ble sendt til Patong sykehus og senere overført til Vachira Phuket sykehus.

Livreddere på Patong-stranden har fortalt politiet at jenta var ute og svømte, og at hun ved et uhell kom til å dykke under bøyene som brukes til å markere badesonen. Kort tid etter ble hun truffet av propellen til en hurtigbåt som kjørte i området.

Politiet var i ferd med å skaffe en tolk for å hjelpe den skadde turisten med å svare på spørsmål. De forbereder også avhør av føreren av hurtigbåten.

Kilde: Bangkok Post

Chiang Mai, Hat Yai og Phuket de mest populære flyreisemålene i 1. kvartal



De tre mest populære flydestinasjonene i Thailand i perioden januar til mars i år var Chiang Mai, Hat Yai (Songkhla-provinsen) og Phuket, opplyser Civil Aviation Authority of Thailand (CAAT) fredag.

CAAT sier at flyvningene fra Bangkok til Chiang Mai har tre operatører: Nok Air, Thai AirAsia og Thai Lion Air, som har henholdsvis 10, 13 og 5 flygninger daglig.

Thai AirAsia har den høyeste billettprisen på 5.299 baht, eller 9,36 baht per km, mens Nok Air har den billigste flybilletten på 980 baht, eller 17,3 baht per km.

Nok Air har maksimalt 11 flyvninger fra Chiang Mai til Bangkok daglig, Thai AirAsia 13 per dag og Thai Lion Air 5 per dag.

De billigste billettene ble tilbudt av Thai Lion Air, til 1 245 baht, eller 2,2 baht per km.

Til Hat Yai, det sørlige turist- og økonomiske knutepunktet i Songkhla-provinsen, har Nok Air tre flyvninger fra Bangkok daglig, Thai AirAsia åtte og Thai Lion Air fire.

Thai AirAsia hadde den høyeste billettprisen på 6.122 baht, eller 7,92 baht per km, mens Thai Lion Air har den billigste billettprisen på 645 baht, eller 0,83 baht per km.

Nok Air har maksimalt tre flygninger per dag fra Hat Yai til Bangkok, Thai AirAsia åtte per dag og Thai Lion Air fem per dag.

De dyreste billettene har Thai AirAsia til 6.122 baht, eller 7,92 baht per km, mens de billigste billettene ble tilbudt av Thai Lion Air til 900 baht, eller 1,16 baht per km.

Nok Air flyr maksimalt seks ganger om dagen fra Bangkok til Phuket, den populære øya i Andamanhavet, Thai AirAsia flyr 13 ganger om dagen, og Thai Lion Air flyr fire ganger om dagen.

De dyreste billettene er hos Nok Air til 6.447 baht, eller 9,24 baht per km, mens de billigste billettene ble tilbudt av Thai Lion Air til 745 baht, eller 1,07 baht per km.

Nok Air hadde maksimalt syv flygninger per dag på ruten Phuket-Bangkok, Thai AirAsia hadde 13 og Thai Lion Air syv.

Nok Air-billettene har de dyreste med en pris på 6.447 baht, eller 9,24 baht per km, mens Thai Lion Air tilbød de billigste billettene med en pris på 1.445 baht, eller 2,07 baht per km.

CAAT sier også at blant innenlandsflyvninger som dekker en distanse på over 300 km, hadde Thai Lion Air den laveste gjennomsnittsprisen på 3,2 baht per km, mens Thai AirAsia hadde den høyeste gjennomsnittsprisen på 6,09 baht per km.

Kilde: The Nation



RSS