Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 903

Patong-turist urinerer i tuk-tuken



Et videoklipp som viser en turist som urinerer bak i en tuk-tuk, og ikke fra en tuk-tuk, i Patong, har skapt furore på sosiale medier. Lokale innbyggere kaller oppførselen «ekkel».

Urineringen ble kjent etter at en Facebook-bruker ved navn "Bes Sajo", la ut et syv sekunder langt videoklipp med bildeteksten «mobilt toalett i Patong».

Videoen viser to utenlandske turister i en tuk-tuk (songthaew), der den ene mannen i rød skjorte urinerer sittende bak i tuk-tuken, tilsynelatende likegyldig til publikums blikk. Hendelsen skal ha skjedd i Patong.

Videoen, som raskt gikk viralt, og har ført til en flom av kritikkpå nettet. Kommentarene spenner fra frustrasjon over oppførselen.

Mange har uttrykt sin forferdelse over den manglende respekten som turistene har vist.

Lokale myndigheter har ennå ikke kommentert hendelsen, men videoen fortsetter å sirkulere og har skapt debatt om turistenes oppførsel og anstendighet på populære destinasjoner som Patong Beach.

Kilde: The Phuket News

Narkotika på billigsalg: 5 baht for én yaba-pille



‘Narkobaroner’ har kuttet prisen på yaba-piller (metamfetamin) til bare 5 baht per stykk (1.50 kroner) i tre nordøstlige grenseprovinser, meldte avisen Naewna i går.

Ifølge lokale politiet er ’styrken’ i 5 baht-pillene endel svakere for å redusere prisen, øke salget og med det skape flere som kan bli avhengige.

Disse billige meth-pillene selges nå i de nordøstlige provinsene Nakhon Phanom, Bueng Kan og Mukdahan, og narkomane som tidligere kunne nøye seg med én pille om dagen, må nå ta fem til åtte.

Ifølge myndighetene bruker smuglere nå landbruksdroner for å transportere narkotika over Mekong-elven, og de drone har dobbelt formål: å spionere på myndighetene.

Marihuana smugles også over grensen til Thailand, hovedsakelig i Ban Phaeng-distriktet i Nakhon Phanom-provinsen.

Oberst Sivadol Yarklai, sjef for tredje infanteridivisjon, sier at de nordøstlige grenseprovinsene, inkludert Nakhon Phanom, nå befinner seg i en narkotikakrig siden narkotikabandene unngår nordområdene og flyttet seg til denne sonen, noe som har ført til flere arrestasjoner.

Siden begynnelsen av året har det blitt beslaglagt mer enn åtte millioner yaba-piller i Nakhon Phanoms grenseområder, noe som er en tre- til firedobling fra i fjor. Disse narkotikabandene smugler også hundretusener piller på en gang.

Han legger til at selv om marihuana ikke lenger står på narkotikalisten, blir de som smugler det over Mekong-elven fra Laos arrestert umiddelbart.

Øverst: Oberst Sivadol Yarklai. Foto: Naewna
Kilde: Thai Newsroom


Langt fram mot et Schengen-lignende Sørøst-Asia



Felles visum gjør mye større fremskritt i Midtøsten og Afrika enn i Sørøst-Asia.

Den thailandske statsministerens kampanje for å innføre et Schengen-lignende visumprogram for reiser på tvers av regionen har kjørt seg fast i byråkratiet.

Thailand, Kambodsja, Malaysia, Myanmar, Vietnam og Laos har alle forskjellige reisereguleringer som det er vanskelig å finne ut av.

Thailand tillater for eksempel nå visumfritak uten kostnad for turister fra 93 land, med varighet fra 30 til 60 dager, omtrent halvparten så mange som Vietnam.

Kambodsja krever 30 amerikanske dollar for nesten alle besøkende ved ankomst eller via e-visumsøknad, mens det urolige Myanmar insisterer på et forhåndskjøpt visum som det kan ta opptil to uker å få utstedt.

Nguyen Van Tai, administrerende direktør i VietSense Travel, sa at ASEAN-blokken ikke burde forhaste seg med å få på plass et felles visum, ettersom de politiske og sikkerhetsmessige problemene ennå ikke er løst.

I forrige uke meldte de kambodsjanske immigrasjonsmyndighetene at de ikke hadde noen planer om å fjerne visumavgiften på 30 dollar.

Marisa Sukosol Nunbakdi, tidligere president i Thai Hotels Association, sa at et eventuelt felles visum må være på 90 dager, ikke 30 eller 60, for å nå sitt internasjonale potensial.

En annen komplikasjon som stadig oppstår, er bilaterale avtaler (mellom to land).

For eksempel har den russiske private långiveren Tinkoff nå begynt å overføre thailandske baht gjennom meldingssystemet Swift, noe som til en viss grad kan forklare hvorfor russerne elsker Thailand.

Den russiske banken sender faktisk penger til rundt 30 land, inkludert Kina og Tyrkia. Men noen av Thailands regionale partnere vil neppe gå med på å knytte seg til Tinkoff uten lange diskusjoner.

Men det går bedre med Schengen-lignende avtaler andre steder. Gulf Cooperation Council, som består av De forente arabiske emirater, Saudi-Arabia, Oman, Qatar, Bahrain og Kuwait, krever i dag separate e-visum.

Men et Grand Tours-visum forventes å være tilgjengelig innen utgangen av 2024, og det forventes at reiseselskaper vil lansere pakker som dekker flere land i Midtøsten når det er implementert. Et lignende initiativ med felles visum for fem land i det sørlige Afrika, som sprer seg over enorme naturreservater, forventes å gjøre turistattraksjoner som eksotiske dyreliv og spektakulære fossefall mer populære.

Visumfrie reiser i Schengen-stil betyr i praksis at man kan reise sømløst gjennom de landene som har undertegnet avtalen, uten å bli utsatt for unødig passkontroll.

Konseptet skaper et mye mer innbydende miljø for turister ved å forenkle prosessen med flere innreiser med fly, til sjøs og på land.

Gitt ASEANs nølende holdning til å bli enige om større politiske endringer og organisasjonens tradisjon for ikke å blande seg inn i medlemslandenes indre anliggender, har en felles visumplan for Thailand og nabolandene vært en verdig drøm som har vært diskutert siden 2010.

Og enn sålenge må EU- og EØS-borgere søke om visum for opphold i Thailand over 30 dager. Beslutningen om øke det visumfrie oppholdt til 60 dager er tatt, men det ennå ikke iverksatt.

Kilde: Pattaya Mail










Utlendinger vil kunne eie 75 % av leilighetene i et sameie



Innenriksdepartementet har fått i oppdrag av regjeringen å endre eierseksjonsloven, slik at grensen for utenlandsk eierskap i et leilighetsprosjekt økes fra 49 % til 75 %, og å endre jordloven, slik at utlendinger kan bygsle tomt i Thailand i 99 år, opp fra dagens 50.

Innenriksminister Anutin Charnvirakul sa fredag at det faktisk ikke er behov for store endringer i jordloven, fordi den eksisterende loven allerede tillater utlendinger å bygsle tomt i 50 år, med mulighet til å forlenge med ytterligere 50 år.

Han sa at jordloven uansett må endres for å forsikre utenlandske investorer om at de kan bruke landområder i Thailand i opptil 99 år i én enkelt leiekontrakt, noe som gjør investeringene sikre og lønnsomme.

Anutin forklarte også at selv om utlendinger vil kunne kjøpe opptil 75 % av leilighetene i et sameieprosjekt, vil stemmeretten deres i ledelsen av prosjektet forbli uendret, og thaiene skal beholde kontrollen.

– Endringen i eierseksjonsloven bør føre til at flere enheter vil bli kjøpt av utlendinger, ettersom det i dag er et overtilbud, spesielt av enheter med lav og moderat pris, sa innenriksministeren, som samtidig hevdet at Thailand og det thailandske folket vil tjene på de to endringene.

Det er ikke kjent når dette skal tre i kraft.

Kilde: Thai PBS


Turistpolitiet trapper opp aktiviteten i Pattaya



Turistpolitiet i Pattaya sier at de samarbeider med ambassadene til fem land for å slå ned på turistsvindel og ti kriminelle grupper i Pattaya.

Sjefen for turistpolitiet, generalløytnant Saksira Phuek-am, holdt torsdag et møte for å etablere retningslinjer for å ivareta turistenes sikkerhet i Pattaya i Chon Buri-provinsen. Blant deltakerne var representanter fra ambassadene til Sør-Korea, Ukraina, Russland, India og Sveits.

Turistpolitiet sier at de vil slå hardt ned på turistsvindel, inkludert villedende eller dårlige reiseguider og urettferdig salg av varer og tjenester. De intensiverte operasjonene starte denne uken vil fortsette til over helgen.

Saksira tak turen til den populære Walking Street og snakket med betjenter på vakt, og ga de i oppdrag å være på utkikk for å arrestere medlemmer av 10 kriminelle grupper som er kjent for å operere i Pattaya.

Statsminister Srettha Thavisin skal etter planen besøke Chon Buri lørdag for å få et førstehåndsinntrykk av turistsituasjonen.

Søndag skal han besøke U-tapao flyplass i Rayong, der han vil diskutere spørsmål knyttet til utviklingen av flyplassens landområder med sikte på å legge til rette for investeringer i den østlige økonomiske korridoren.

Kilde: Bangkok Post

Eksporten økte med 7,2 % i mai, bedre enn forventet



Thailands eksport økte for andre måned på rad i mai, med 7,2 % sammenlignet med samme måned i fjor, melder handelsdepartementet i dag, fredag, noe som er høyere enn det analytikernes forventet.

I de fem første månedene av 2024 økte eksporten med 2,6 % fra året før. Departementet opprettholdt sitt mål om en eksportvekst på 1 % til 2 % i år, etter et fall på 1 % i 2023.

– Geopolitikk hadde innvirkning på fraktrater og handel, sa Poonpong Naiyanapakorn, leder for departementets kontor for handelspolitikk og -strategi, på en pressekonferanse, og la til at utsiktene var positive.

Importen i mai falt med 1,7 % sammenlignet med året før, mot et forventet fall på 0,47 % i meningsmålingen.

Thailand hadde et handelsoverskudd på 0,66 milliarder dollar i mai, sammenlignet med et forventet underskudd på 0,84 milliarder dollar.

Øverst: Bangkoks havn i Khlong Toei-distriktet i Bangkok. (Foto: Pattarapong Chatpattarasill)


Ferievikaren spør: Hva skjedde med Thailands gamle elefant-flagg? (video)



Thailand hadde før en elefant i flagget sitt - hvor ble elefanten av - og hvorfor ble flagget endret? 

Nær 600 fabrikker lagt ned på fem måneder



The Federation of Thai Industries (FTI) oppfordrer regjeringen til å iverksette både kortsiktige og langsiktige tiltak for å hjelpe produsentene etter at 567 fabrikker ble lagt ned i løpet av årets fem første måneder, skriver avisen Thai Rath i dag, fredag.

Kriengkrai Thiennukul, i FTI, sier at de kortsiktige tiltakene omfatter å redusere virkningen av handelskrigen, som har ført til at utenlandske produkter har tatt markedsandeler fra thailandske produkter ved å iverksette tiltak for å forhindre dumping av varer her, fremme bruken av thailandske produkter og bidra til å redusere produksjonskostnadene i thailandsk industri, blant annet energi-, transport- og finanskostnader.

Myndighetene bør seriøst fremme bruken av teknologi og innovasjon i thailandsk industri, øke produktiviteten til arbeidsstyrken, omstrukturere thailandsk industri og endre lover og regler for å gjøre det enklere å drive næringsvirksomhet, med hovedfokus på små og mellomstore bedrifter (SMB), som er de som lider mest.

Nawa Chanthansurakon, visepresident i FTI, sier at de siste tallene fra Department of Industrial Works viser at 567 fabrikker ble lagt ned i løpet av de første fem månedene i år, et gjennomsnitt på 113 per måned, og at 15 300 arbeidere allerede har mistet jobben.

De fleste nedleggelsene har skjedd i bransjer som plast, metallbearbeiding og tre- og treforedling.

Til sammenligning ble det i fjor lagt ned 1.337 fabrikker, et gjennomsnitt på 111 per måned, noe som viser at situasjonen fortsatt er bekymringsfull, og at trenden er at flere fabrikker legges ned, noe som kan føre den thailandske industrisektoren inn i en resesjon, advarer han.

Den viktigste faktoren er handelskrigen som har ført til at prisene på produkter har falt, spesielt billige kinesiske produkter som tar markedet fra thailandske produkter i landet.

Kinesiske produsenter har ikke økt produksjonen, men ettersom eksporten til USA og EU har gått ned på grunn av restriksjoner og kontrolltiltak, har de i stedet begynt å eksportere mer til Asean-landene.

Nava oppfordret myndighetene til å bruke skattetiltak som et verktøy for å redusere importen av billige varer, hjelpe thailandske produsenter med å senke produksjonskostnadene ved å redusere råvareprisene, redusere levekostnadene, kontrollere energiprisene og logistikkostnadene og styrke konkurranseevnen til landets gründere.

Nattaporn Triratsirikul, viseadministrerende direktør ved Kasikorn Research Centre, sier at selv om den økonomiske veksten i Thailand sannsynligvis vil ta seg opp i andre halvår i år, skyldes dette i større grad et lavt utgangspunkt året før.

Det er en risiko for at proteksjonistiske tiltak vil føre til at kinesiske produkter oversvømmer andre verdensmarkeder, inkludert Thailand. I tillegg til dette er det en nedgang i konkurranseevnen som fører til at den thailandske eksporten vil ta seg langsommere opp enn forventet.

Kasikorn Research Centre forventer nå at den thailandske økonomien vil vokse med 2,6 % i år.

Kilde: Thai Newsroom


Lastebilsjåfører varsler drivstoffprotest i Bangkok



Transportører krever å øke prisene når dieselkostnadene skyter i været.

Lastebilnæringen kunngjorde fredag at de vil demonstrere i Bangkok fra og med 3. juli for å protestere mot regjeringens passivitet i forbindelse med de stigende dieselprisene, som nå har nådd 32,94 baht per liter.

Tiltaket kommer etter at Land Transport Federation of Thailand den 11. juni sendte en begjæring til regjeringen med krav om tillatelse til å øke transportavgiftene med 3-9 % for hver gang dieselprisen stiger med én baht over 30 baht per liter fra og med i dag, fredag.

I mai satte regjeringen et tak på utsalgsprisen på diesel på 33 baht per liter.

Presidenten i Land Transport Federation, Apichart Pairoonrueng, sa at fredagens frist hadde utløpt uten svar fra regjeringen, noe som gjorde at lastebilsjåførene ikke hadde noe annet valg enn å protestere.

Han sa at forbundets medlemmer, som omfatter 12 lastebilforeninger over hele landet, planlegger å demonstrere i Bangkok fra 3. juli. Hvor protesten skal finne sted og hvor lenge den skal vare, er ennå ikke bekreftet.

Apichart la til at forbundet hadde sendt et ultimatum til regjeringsbygningen den 11. juni, der de advarte om streik eller protester hvis de ikke fikk lov til å justere transportprisene slik at de gjenspeiler dieselkostnadene.

Dette er ikke første gang lastebilsjåfører protesterer i Bangkok.

I oktober 2021 omringet hundrevis av lastebiler energidepartementet og truet med å stanse 10 % av trafikken sin med mindre dieselprisen ble begrenset.

I februar året etter blokkerte lastebilsjåfører flere veier i Bangkok og krevde at myndighetene skulle sette et tak på dieselprisen på 25 baht per liter i ett år. Kravet ble avvist av daværende statsminister, general Prayut Chan-o-cha, som hevdet at regjeringen ikke hadde budsjett til å innføre et tak, noe som ville koste 20 milliarder baht per måned.

Kilde: The Nation

Korat sykehus anklages for fatal feildiagnose



Familien til en fire år gammel jente som døde etter å ha blitt behandlet på et sykehus i Nakhon Ratchasima, har bedt helsedepartementet om å undersøke om en feildiagnose var årsaken til dødsfallet.

En stiftelse som bidro til å bringe saken frem i lyset, hevder at så mange som ti dødsfall kan knyttes til menneskelige feil eller feildiagnoser ved Phra Thongkham Hospital.

Thaniya Chaodonka, sammen med representanter fra Pen Nueng Foundation, møtte torsdag Thanakit Jitareerat, en viseminister, og forklarte hva som skjedde med hennes datter.

Hun sa at datteren fikk feber den 25. januar, og familien tok henne med til Phra Thongkham sykehus, der legen sa at hun hadde symptomer på influensa. Fire dager senere kom hun tilbake til sykehuset med pustevansker og sterke magesmerter.

– Legen tok prøver og fortalte familien at det ville ta en uke før de fikk svar på prøvene, sier Thaniya.

Jenta ble deretter overført til Maharat Nakhon Ratchasima Hospital, der hun døde 31. januar etter en operasjon. Dødsårsaken var sepsis og en sprukket blindtarm.

Thaniya sa at hun mente at det første sykehuset hadde stilt feil diagnose, og at den forsinkede behandlingen førte til at datterens tilstand forverret seg og førte til hennes død.

Sykehuset ga ikke familien noen tilfredsstillende forklaring, og derfor ville hun at departementet skulle ta seg av saken, sa hun.

– Jeg ønsker ikke at andre familier skal lide et slikt tap, så jeg har bestemt meg for å sende inn en begjæring til departementet, sier hun. – Jeg vil at departementet skal undersøke om det er snakk om en feil, inkludert feil i forbindelse med medisinsk behandling.

Pen Nueng-stiftelsen tok også med seg familien til en mann som ble innlagt på det samme sykehuset med magesmerter og senere døde. Stiftelsen sa at den hadde mottatt informasjon om rundt ti tilfeller der det var mistanke om feil i forbindelse med diagnostisering eller behandling av pasienter ved sykehuset.

Thanakit fortalte de to familiene at departementet ville sette ned en komité som skal undersøke klagene.

– Dersom det kan bevises at det er begått feil i behandlingen, har familiene rett til erstatning i henhold til paragraf 41 i den nasjonale helsesikkerhetsloven, sa han.

Øverst: Thaniya Chaodonka bryter ut i gråt mens hun holder et innrammet bilde av sin fire år gamle datter som døde på et sykehus i Nakhon Ratchasima i januar. Familien sendte torsdag inn en klage til helsedepartementet og ba om en etterforskning av om medisinske feilbehandlinger førte til dødsfallet. (Foto: Sagee Wongchaisuwan)

Kilde: Bangkok Post



10 kinesiske reisearrangører tvunget til å stenge



Thailands turistdepartementet har etterforsket ulovlige turselskaper som tilbyr ekstremt billige pakkereiser, og 10 selskaper er tvunget til å stenge ned.

Ifølge reisebyråene står disse selskapene allerede for 50 % av de kinesiske reisegruppene i Thailand.

Turismtminister Sermsak Pongpanit sier at departementet har bedt turistdepartementet, som har direkte myndighet til å regulere reiseselskaper i Thailand, om umiddelbart å iverksette strenge tiltak mot disse ulovlige aktivitetene, spesielt selskaper som presser prisene og skader landets omdømme.

Ministerens direktiv er et svar på en oppfordring fra Association of Thai Travel Agents, som nylig uttrykte bekymring over at ultrabillige innkommende pakkereiser er kommet tilbake. Disse pakkereisene lover kjøperne svært lave priser, men når de først er i Thailand, tvinger de turistene til å handle og bruke penger til overpris.

For å løse dette problemet har Jaturon Phakdeewanit, i turistdepartementet, sagt at seks offentlige etater har opprettet et felles operativt senter for å slå ned på turoperatører som bruker reisebyråer med thailandske «stråmenn» som tilbyr pakkerreiser til underpris i løpet av de siste seks månedene.

Etter å ha etterforsket 30 turselskaper, trakk turistdepartementet tilbake lisensene til 10 selskaper og tvang de til å stenge ned sin virksomhet.

Thaier som blir avslørt som «stråmenn», får forbud mot å drive turoperatørvirksomhet i fem år og risikerer straff i henhold til loven om utenlandsk forretningsvirksomhet, som inkluderer fengselsstraff for både thailendere og utlendinger.

Senteret utvidet etterforskningen og straffeforfulgte ti utlendinger for å ha jobbet ulovlig som reiseledere i disse ti selskapene, ettersom dette yrket er forbeholdt thailendere.

Jaturon sa at turistavdelingen har over 10 andre mistenkelige selskaper å undersøke.

Surawat Akaraworamat, visepresident i Tourism Council of Thailand, sier at turoperatører har brukt prisdumpingstrategier siden i fjor, men at de ikke har fått mye oppmerksomhet fra myndighetene.

Han sa at de lisensierte turoperatørene tiltrekker seg få fritidsreisende, og at de derfor har gått over til forretningsreiser i stedet.

– De ti selskapene som er siktet av turistdepartementet, antas ikke å stå bak denne forvrengte forretningspraksisen, sier Surawat.

– Hvis den thailandske regjeringen ønsker å slå ned på de store aktørene, som er de samme firmaene og enkeltpersonene som gjennomførte null-dollar-turer for ti år siden, kan det hende de må søke samarbeid med Beijing, sa han.

Øverst: En gruppe kinesiske besøkende under en omvisning i Wat Phra Kaeo og Sanam Luang i Bangkok.  (Foto: Apichart Jinakul)

Kilde: Bangkok Post

Dagens valutakurser, fredag 21. juni 2024



Fredagens kurser, og krona styrker seg ved kjøp av baht.

På dagens første oppdatering av kurser klokken 09:00, har de 8 bankene disse tallene.

Bank of Ayudhya Krungsri Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,43605 baht.

Bangkok Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,44500 baht.

CIMB Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,43400 baht.

Kasikorn Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,43316 baht.

Siam Commercial Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,44250 baht.

TTB Bank.
Veksling av kontanter er på 3,32000 baht. TT overføring er på 3,44875 baht.

Krung Thai Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,44700 baht.

UOB Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,44400 baht.


Minneseddel i anledning kongens fødselsdag



Bank of Thailand (BoT) vil utstede 10 millioner minnessedler i anledning Hans Majestet Kongens 72-årsdag den 28. juli.

Sethaput Suthiwartnarueput, sentralbanksjefen, sa torsdag at sedlene vil bli trykket i portrettformat og på polymermateriale med de mest avanserte trykketeknikkene for å sikre holdbarhet og forhindre forfalskninger.

Seddelen vil ha en verdi på 100 baht og vil være tilgjengelig fra og med 23. juli i kommersielle og statseide banker og i BoT Knowledge Centre.

Sentralbanken vil også trykke opp to millioner brosjyrer til 10 baht per stykk, som samlere kan oppbevare sedlene i.

Kilde: Bangkok Post – Foto: Bank of Thailand

Ferievikaren anbefaler: Suvarnabhumi Airport Museum (video)



Ble med til et nesten helt ukjent museum på Suvarnabhumi lufthavn.

Åpent på hverdager fra kl. 9.00 til 16.00 med gratis inngang. Perfekt ved en «Lay Over» eller hvis du har en tidlig innsjekking og har en time eller to til overs.

Ligger via-a-vis inngang nummer 8 i ankomsthallen på Suvarnabhumi. 



Trafikkpoliti tok angivelig bestikkelse fra japaner



En trafikkpolitibetjent, mistenkt for å ha krevd penger fra en japansk statsborger, har blitt forflyttet til en ‘inaktiv’ stilling, opplyser politisjef i Metropolitan Police, Thiti Sangsawang, i dag.

– Ved Tha Rua politistasjon har det blitt innlevert en anmeldelse mot betjenten for å ha bedt om bestikkelser, sier Thiti.

Hendelsen, som antas å ha funnet sted for flere år siden, ble nylig kjent da et videoklipp av møtet ble lagt ut på thailandske sosiale medier.

Klippet er filmet fra innsiden av bilen som ble kjørt av en japansk sjåfør, og viser hvordan han blir stoppet av en trafikkbetjent som utsteder en bot.

Betjenten ga sjåføren boten, men sjåføren sa at han ikke kunne lese den fordi alt var på thai. Han spurte betjenten hvor han kunne betale boten, eller om han kunne betale den på stedet.

Betjenten ba ham betale der og da, og sjåføren var i ferd med å overlevere en 500 baht-seddel da betjenten sa «put under, put under» på engelsk.

Japaneren la pengene under boten og ga den tilbake til betjenten.

Deretter kjørte sjåføren av gårde med kommentaren: «Dette skjer bare i Thailand, definitivt ikke i Japan.» Sjåføren var en kjent YouTuber som utforsket Thailand for sin YT-kanal.

Thiti sa at den aktuelle offiseren, som nå er løytnant, hadde rang som sersjant da hendelsen skjedde, en gang mellom 2016 og 2019.

Thiti la til at han allerede har snakket med betjenten, som hevdet at han vagt husket at han stoppet en bil i Ranong-krysset.

– Betjenten sa at han ikke husket så mye om hendelsen, og ba om mer tid til å gå gjennom detaljene, sier han.

Kilde: Thai PBS

Skogbranner reduserer Thailands turistinntekter med 400 millioner baht



Skogbranner i Thailand har gått hardt utover økonomien i landet, og de årlige turistinntektene har falt fra 2 milliarder baht til 1,6 milliarder baht. Departementet for nasjonalparker, dyreliv og plantevern (DNP) er i gang med å iverksette forebyggende tiltak for å løse disse problemene.

Direktør for nasjonalparkkontoret i DNP, Chaiwat Limlikit-aksorn, avslørte at de fleste skogbranner er menneskeskapte, noe som fører til betydelige miljømessige og økonomiske tap.

Den nordlige regionen har opplevd en merkbar nedgang i antall turister under de hyppige brannene. Selv om målet var å generere 2 milliarder baht fra turismen i år, blir de faktiske inntektene bare 1,6 milliarder baht.

Chaiwat understreket nødvendigheten av umiddelbare tiltak for å håndtere de pågående konsekvensene av skogbranner og smog, spesielt i Mae Hong Son og Chiang Mai. Disse provinsene rapporterer ofte om branntilløp, noe som fører til redusert sikt og påvirker flytrafikken til Mae Hong Son lufthavn.

Som en konsekvens av må turister forandre sine reiseplaner. I midten av mars ble Chiang Mai rangert som den mest forurensede byen i verden når det gjelder luftkvalitet, med en gjennomsnittlig luftkvalitetsindeks (AQI) på 200. Den høye forurensningen har direkte konsekvenser for turismen og folkehelsen i området.

Skogbranner har også en negativ innvirkning på naturressursene, og ødelegger plantesamfunn og skogstrukturer samt ødelegger leveområder for dyrelivet.

I år er effektene av den globale oppvarmingen spesielt tydelige, med økt tørke og klimaendringer som påvirker mange marine nasjonalparker i den sørlige regionen, med alvorlig korallbleking som resultat. Den nordlige regionen sliter med skogbranner og tåke, noe som påvirker turismen i naturvernområdene i betydelig grad.

Chaiwat uttalte at arbeidet med å løse konsekvensene av skogbranner og tåke for naturressurser og turisme krever samarbeid fra alle sektorer, både offentlige og private.

Han hevdet at beskyttelse av skog og naturressurser er avgjørende for å opprettholde balansen i økosystemet, folkehelsen og dempe de økonomiske konsekvensene. Utarbeidelse av kort- og langsiktige planer og tiltak er avgjørende for å løse disse problemene på en bærekraftig måte.

DNPs proaktive tilnærming inkluderer involvering av ulike interessenter for å sikre beskyttelse og balanse i økosystemene. Folkehelse og økonomisk stabilitet er også prioritert i disse initiativene.

Til tross for de umiddelbare utfordringene er fokuset fortsatt på å skape bærekraftige løsninger for å forebygge og håndtere skogbranner og konsekvensene av dem, melder KhaoSod.

Kilde: The Thaiger


Torsak gjeninnsettes som politisjef



– Tidligere politisjef Torsak Sukvimol vil bli gjeninnsatt i stillingen, mens hans rival, Surachate «Big Joke» Hakparn, ble gjeninnsatt allerede 18. april, sa Wissanu Krea-ngam, en spesialrådgiver for statsministeren på en pressekonferanse i dag.

Han sa at undersøkelseskomiteen, som ble ledet av Chatchai Promlert, tidligere statssekretær i innenriksdepartementet, fant at verken Torsak eller Surachate hadde begått noen forseelser.

Den fant imidlertid at deres personlige konflikter i forbindelse med håndteringen av flere høyt profilerte saker hadde ført til omfattende splittelse på ulike nivåer i politistyrken.

Han sa at Chatchai-komiteen fant konflikten mellom de to høytstående polititjenestemennene svært komplisert, og at det tok de rundt fire måneder å fullføre granskningen.

Torsak og Surachate ble beordret forflyttet fra det kongelige thailandske politiet til statsministerens kontor av statsministeren den 20. mars, i påvente av resultatet av etterforskningen.

Samme dag utstedte den fungerende politisjefen en ordre om å sette Surachate under etterforskning, etterfulgt av en annen ordre om å fjerne ham fra politistyrken.

Wissanu sa at ordren om å fjerne Surachate fra politistyrken ikke var legitim, ettersom slike straffetiltak må anbefales av et etterforskningspanel.

I denne saken opplyste han at statsrådet enstemmig hadde slått fast at Surachates fjerning fra politiet var urettmessig og hadde fratatt ham hans rettigheter og plikter, som lønn, bruk av bil og rett til forfremmelse.

Statsrådet anbefalte at sekretariatet ved Statsministerens kontor, som for tiden er i ferd med å søke kongelig godkjenning for avskjedigelsen av Surachate, retter opp feilen.

Den tidligere visepolitimesterens begjæring om rettferdighet er til behandling i Komiteen for godt styresett i politiet.

Wissanu sier at han er optimistisk med hensyn til at konfliktene innad i RTP vil dempes som følge av resultatet av Chatchai-panelets etterforskning, og legger til at alle parter har forsøkt å bli venner igjen de siste fire månedene.

Han forsikret at etterforskningen var ærlig, og at det ikke var noe forsøk på hvitvasking.

Når det gjelder sakene som er til behandling hos den nasjonale antikorrupsjonskommisjonen og straffedomstolen, sa han at de to partene må klare seg selv.

Kilde: Thai PBS

En kilometer av Jomtien Beach forsvant



Pattaya Marine Department og Na Jomtien kommune har satt i gang et omfattende arbeid for å bekjempe alvorlig erosjon langs en 1 kilometer lang strekning av Jomtien-stranden, overfor Poo Pen Restaurant.

Tunge maskiner brukes til å omforme stranden, for å rette opp den farlige skråningen på 1,5 meter som er forårsaket av monsunbølgene, og omfordele sanden for å redusere faren.

I går satte Jomtien kommune opp advarselsskilt langs en 100 meter lang del av stranden. Skiltene skal advare turister og lokalbefolkningen om å unngå de erosjonsutsatte områdene, for å forebygge ulykker og ivareta sikkerheten under restaureringsperioden.

Advarslene er skrevet på thai, engelsk og kinesisk, og de er festet på metallbarrikader for å sikre de farlige områdene.

Myndighetene fokuserer for tiden på å jevne ut den bratte skråningen på 1,5 meter over en 400 meter lang strekning av stranden. Arbeidet er en del av en bredere strategi for å restaurere og stabilisere stranden og beskytte både liv og eiendom mot ytterligere erosjonsrelatert risiko.

Kilde: Pattaya News


Utvidet skjenketid utelukket inntil videre



Et regjeringspanel står fast på at salgstidene for alkohol ikke skal utvides, med henvisning til et økende antall dødsfall og trafikkulykker.

Helseminister Somsak Thepsutin sier at departementets komité for kontroll av alkoholholdige drikkevarer har tatt hensyn til statistikk over trafikkulykker og relaterte juridiske aspekter, ettersom dette er et spørsmål som berører mange mennesker.

– Selv om komiteen ikke støtter utvidede skjenketider, er ikke saken avsluttet fordi fem lovforslag knyttet til alkoholholdige drikkevarer venter på behandling i parlamentet, sa ministeren.

Somsak uttalte dette etter å ha ledet et møte i komiteen i departementet tirsdag.

I dag er det tillatt å selge alkoholholdige drikkevarer i butikker mellom kl. 11.00 og 14.00 og mellom kl. 17.00 og midnatt, eller 10 timer daglig. Barer, restauranter og nattklubber kan selge alkoholholdige drikker til de tidene som er godkjent i den jurisdiksjonen der de opererer.

Sjefen for smittevernavdelingen, Thongchai Keeratihattayakorn, sa at panelet ble orientert om et pilotprosjekt der alkoholsalget ble utvidet med to timer på fem viktige turistdestinasjoner: Bangkok, Chiang Mai, Chon Buri, Phuket og Koh Samui.

– Utvidelsen, som trådte i kraft 15. desember i fjor, var knyttet til ideen om å tillate rundt 1.800 utesteder å holde åpent til kl. 04.00. Alkoholutsalget skulle utvides til kl. 02.00, ut fra en antakelse om at det ville øke inntektene til utestedene og fremme turismen, sa Dr. Thongchai.

– En undersøkelse viste imidlertid en betydelig økning i antall trafikkulykker og dødsfall, særlig mellom kl. 02.00 og 06.00. Det er ennå ikke avgjort om det skal vurderes å utvide åpningstidene for utesteder i andre områder, sier Thongchai.

Antall dødsfall i trafikkulykker i pilotområdene i januar økte med 31 % sammenlignet med samme periode i fjor, sier Dr. Kumnuan Ungchusak, medlem av panelet, og viser til informasjon fra Thai Road Safety Centre, som drives av Road Accident Victims Protection Co Ltd, et clearinghus for obligatorisk bilforsikring.

Forbudet mot detaljsalg av alkohol mellom kl. 14.00 og 17.00 er ikke omfattet av loven om kontroll av alkoholholdige drikkevarer. Det ble innført under Thanom Kittikachorns kuppregime i 1972, og har aldri blitt opphevet.

Kilde: Bangkok Post

Dette er Thailands turistplan for andre halvdel av 2024



TAT fremhever 11 «stjerneland» for å håve inn 200 milliarder baht i inntekter fra turister.

Thailands turistmyndighet (TAT) presenterte onsdag sin politikk for andre halvår, og sa at de vil fokusere på å tiltrekke seg kunder fra langdistansemarkeder for å nå regjeringens mål om 3,5 billioner baht i turismeinntekter i år.

Siripakorn Cheawsamoot, TATs viseguvernør for Europa, Afrika, Midtøsten og Amerika, sa at langdistansemarkedene for resten av året vil bli delt inn i to grupper.

– De stabile, eller «stjernelandene», er Russland, Storbritannia, USA, Tyskland og Frankrike. Turister fra disse landene er allerede kjent med Thailand og har en tendens til å besøke kongeriket før utgangen av året, sa han.

– TAT tok også for seg seks land med stort potensial for langdistanseturisme, som de kaller "rising stars", nemlig Canada, Italia, Kasakhstan, Polen, Danmark og Saudi-Arabia. Disse landene har hatt økende turistinntekter de siste årene og drar nå nytte av regjeringens visumfrie politikk, sa Siripakorn.

– Disse seks landene anses som stigende stjerner på grunn av god økonomisk status og potensialet for å introdusere flere flyreiser til Thailand, la han til.

Viseguvernøren forklarte at TAT må trenge inn i potensielle markeder for å nå regjeringens inntektsmål på 3,5 billioner baht fra turistnæringen. Dette målet er 500 milliarder baht høyere enn TATs opprinnelige mål på 3 billioner baht.

– Gjennom kampanjer for å fremme turisme håper vi å tjene rundt 200 milliarder baht fra disse 11 stjernelandene i andre halvdel av året, noe som vil bringe oss nærmere målet om å sikre oss ytterligere 500 milliarder baht, sa han.

Disse kampanjene, som skal gjennomføres med flyselskaper og hoteller, tar sikte på å forlenge oppholdet i Thailand blant turister fra langdistanseland, og dermed øke forbruket deres i kongeriket. For eksempel tilbyr Air Canada nå et "Long Stay Airfare"-program, som gir rabatter på flybilletter for reisende som blir lenger, samtidig som flyselskapets boardingkort kan vises på deltakende hoteller og restauranter for å få rabatter.

– Vi planla disse kampanjene sammen med partnere i god tid før regjeringen kunngjorde sin politikk om å oppheve visumkravene for 93 nasjoner fra og med denne måneden, sier Siripakorn.

– Ettersom retningslinjene gjør det mulig for turister å oppholde seg her uten visum i opptil 60 dager, har vi diskutert med partnerflyselskapene og hotellene om å justere kampanjeperioden slik at den passer for enda lengre opphold.

Kilde: The Nation


RSS