Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 903

Etterlyst japaner med "overstay" stjal politibil i Bangkok - arrestert i Pattaya



En japansk turist, som er etterlyst i Japan for en svindelsak verdt over 20 millioner yen (4,8 millioner baht), ble i dag, tirsdag, arrestert i Pattaya etter å ha stjålet en politibil i Bangkok.

Den 35 årige turisten ble pågrepet av Pattaya-politiet i femte etasje på et Pattaya-hotell.

Immigrasjonen i Pattaya sier til lokale medier at mannen er etterlyst i hjemlandet etter en underslagssak, med et økonomisk tap på over 20 millioner yen eller rundt 4,8 millioner baht.

I samråd med den japanske ambassaden pågrep Bangkok-politiet mannen torsdag og eskorterte ham til Ratchada Criminal Court for rettsforfølgelse. Men da han ankom Suan Phlu Immigration Office etter å ha forlatt domstolen, overtalte japaneren politibetjenten som kjørte bilen, til å hente en rullestol til ham og hevdet at han hadde smerter i beina og ikke kunne gå.

Etter å ha blitt overbevist, forlot betjenten bilen. Det var i dette øyeblikket at japaneren byttet plass i bilen, satte seg bak rattet og kjørte av gårde. Han kolliderte også med betjentene ved porten til immigrasjonskontoret, som ble lettere skadet, og flyktet deretter i politibilen ved 11.20-tiden lørdag

Ved nærmere undersøkelser viste det seg at 35 åringen også hadde «overstay», men det er ikke kjent for media hvor lenge. Den japanske mannen er for øyeblikket i Pattaya-politiets varetekt og vil bli deportert til hjemlandet etter å ha blitt stilt for retten i Thailand i forbindelse med flukten.

Kide: The Pattaya News - Foto: TMN Kabel-TV Pattaya

103 trafikkdrepte på Phuket sålangt i år



Det var fire trafikkdrepte på Phukets veier i mandag og tallet på trafikkofre nå er 103 så langt i år.

De fire dødsfallene ble bekreftet i en rapport fra Phuket Provincial Office of the Department of Disaster Prevention and Mitigation og i den kumulative oversikten fra det nasjonale trafikksikkerhetsbyrået ThaiRSC.

De rapporterte også om 53 skadde i trafikkulykker på øya i går.

Phuket passerte 100 trafikkdrepte dagen før myndighetene på øya arrangerte nok et nok et møte med fokus på forbedring av trafikksikkerheten på øya.

Møtet ble holdt for å analysere årsakene til trafikkulykker på Phuket, for å bidra til å forebygge og løse trafikkulykker i Phuket-provinsen.

Ifølge et offisielt referat fra møtet kom det fram at Phuket i årene 2017-2022 i gjennomsnitt haddet 135 dødsfall i trafikkulykker per år, noe som tilsvarer 11 trafikkdrepte i måneden.

Det er verdt å merke seg at i 2019, det siste året før pandemien, omkom 92 mennesker og 9.365 ble skadd på Phukets veier.

Hittil i år har 15.033 personer fått sykehusbehandling for skader de har pådratt seg i trafikkulykker på ferieøya.

Kilde: The Phuket News


Immigrasjonen på Phuket oppfordrer til angiveri i beste "Stasi-stil"



Phukets immigrasjonsmyndigheter har lansert en tipstelefon og et nettskjema der folk kan angi "dårlige utlendinger" i sitt nærområde - i beste "Stasi-stil". 

Lanseringen av de nye angiver-kanalene ble kunngjort på nettet sist lørdag, dagen etter at Thanet Sukchai, sjef for Phukets immigrasjonsmyndighet, sammen med politisjefen i Phuket-provinsen, Sermphan Sirikiong, holdt en pressekonferanse for å ta opp den økende bekymringen for kriminalitet blant nyankomne russiske statsborgere på øya.

"Har du et problem med en utlending? Du kan enkelt rapportere det", heter det i kunngjøringen, som selvsagt kun er på thai.

Thaier blir oppfordret til å angi eventuelle lovbrudd som involverer utlendinger via 'Traffy Fondue'-appen, en mulighet som har vært tilgjengelig i mange måneder, men først i forrige måned ble et engelskspråklig skjema gjort tilgjengelig via den offisielle nettsiden.

Last ned Traffy Fondue-appen fra Google Play eller App Store (fortsatt kun på thai).

Se det engelskspråklige skjemaet her.

Alternativt kan folk angi utlendinger de mener er lovbrytere ved å ringe hotline 096-0365485, heter det i kunngjøringen, som også inneholder et bilde av Phukets immigrasjonsinspektør, oberstløytnant Rangsinan Chanphet, som gjør honnør.

Et tredje alternativ for rapportering av utlendinger er nå tilgjengelig via et Google-skjema (klikk her for å se skjemaet).  

Skjemaet er også kun på thai, men kan enkelt oversettes ved hjelp av en oversettelsesapp.

Skjemaet inneholder flere felter som skal fylles ut, blant annet følgende: 
  • Dato for hendelsen 
  • Informantens navn og etternavn 
  • Informantens telefonnummer 
  • Årsaken til rapporteringen 
  • Narkotika 
  • Skytevåpen 
  • «Overstay» 
  • Ulovlig innreise 
  • Arbeid uten tillatelse 
  • Andre forbrytelser 
  • Omstendighetene som inntraff, Kort forklart 
  • Åsted for forbrytelsen 
  • Distriktet der hendelsen fant sted 
  • Phuket by, Kathu eller Thalang 
Myndigheteres mål  er å få Phukets befolkning til å samarbeide (les: angi) og be om at de som vet hvor utlendinger har gjort noe galt, melder fra via de kanalene som Phukets provinsielle immigrasjonskontor har til hensikt å åpne igjen for å motta rapporter direkte, heter det i kunngjøringen fra Phukets immigrasjonskontor.

Målet med angiver-kanalene i følge immigrasjonen på Phuket er:

«å integrere krefter fra ulike etater som er involvert ... La oss sammen håndtere problemer fra utlendinger som anses å begå ulovlige handlinger i Phuket-provinsen, mer presist og raskere».

«Hvis du har noen informasjon og ledetråder om utlendinger som begår ugjerninger, kan du informere oss direkte», heter det i kunngjøringen.


Kilde: The Phuket News

Move Forward- foreslår tiltak for å håndtere skogbranner og tåke over landegrensene



Et parlamentsmedlem fra Move Forward i Chiang Mai-provinsen har foreslått et 5-trinns tiltak for å håndtere skogbranner og tåkeforurensning i Thailand, spesielt i de nordlige provinsene.

Phattarapong Leelaphat sa under debatten om regjeringens politiske redegjørelse i parlamentet i dag , tirsdag, at han er skuffet over at regjeringen ikke har behandlet skogbranner og dis som en hastesak, selv om problemet er satt på den nasjonale dagsordenen.

Han sa at de foreslåtte tiltakene omfatter ASEAN-avtalen om grenseoverskridende tåkeforurensning (AATHP), den thailandske grunnloven, som garanterer beskyttelse av befolkningens rettigheter og livskvalitet, og retten for berørte mennesker til å saksøke instanser som forårsaker direkte eller indirekte forurensning som påvirker deres levebrød eller helse.

Han sa at det første tiltaket er at staten må få på plass et helsevesen som tilbyr gratis screening for lunge- og luftveissykdommer for folk i de nordlige provinsene.

Det andre er håndtering av jordbruksavfall, for å redusere avfallsforbrenningen. Han foreslår at det opprettes et fond som skal hjelpe bøndene med å omdanne avfallet sitt, for eksempel risstubb og maiskolber, til brukbare produkter. Staten må også forby import av produkter som bøndene brenner avfallet fra.

Phattarapong foreslo at staten må opprette systemer for tidlig varsling og datainnsamling, slik at det kan utarbeides forebyggende planer, og la til at kommandosentralen for kontroll av skogbranner må desentraliseres, slik at lokale tjenestemenn kan håndtere skogbranner.

Når det gjelder AATHP, sa parlamentsmedlemmet at siden avtalen sjelden blir brukt, bør den thailandske regjeringen ta initiativ til å opprette et regionalt senter i Nord-Thailand for å håndtere grenseoverskridende dis fra naboland som Myanmar.

Kilde: Thai PBS


Thailandske flyselskaper utvider flåten og åpner nye ruter



Den thailandske flyindustrien står foran et sterkt comeback etter pandemien, og mange flyselskaper forbereder seg på å utvide flåten og gjenvinne fordums storhetstid.

Den positive stemningen kommer etter tre år med utfordringer etter at pandemien slo til i 2020 og tvang flyselskapene til å nedbemanne virksomheten for å overleve i den globale nedgangskonjunkturen.

Chai Eamsiri, administrerende direktør i Thai Airways International, sier at pandemien har kastet flybransjen ut i den alvorligste krisen siden andre verdenskrig.

– I 2019 opererte Thai Airways en flåte på 103 fly, men under pandemien ble over 80 fly satt på bakken, og bare 20 fly var i drift, sa han.

Det nasjonale flyselskapet inngikk en rehabiliteringsplan for å håndtere gjelden forårsaket av covid-19-krisen, og THAI har nå en flåte på 69 fly. Selskapet har planer om å øke flåtestyrken til 75 fly i 2024 og til 98-100 fly innen 2025 for å støtte opp om gjenoppbyggingen av turistsektoren, sier Chai.

Nylig omstrukturerte Thai Airways flyselskapet og overførte 20 fly fra Thai Smile Airways til Thai Airways.

– India er et av de første markedene som er tilbake på samme nivå som før Covid i 2019, med ca. 65 flyvninger i uken, sier han.

– Det europeiske markedet hadde tidligere ni destinasjoner, mens det nå er sju. Thai Airways ser også på det østasiatiske markedet, spesielt ettersom Kina-markedet ikke har kommet seg helt, sa han.

– Det nasjonale flyselskapet planlegger å justere strategien for å fly til Japan for å imøtekomme thailandske turisters preferanser for å reise til Japan. I tillegg utforsker vi kontinuerlig mulighetene i Midtøsten-markedet, spesielt etter at vi lanserte direkteflyvninger til Jeddah i Saudi-Arabia, sier THAI-sjefen.

Tassapon Bijleveld, administrerende direktør i Thai AirAsia X, sa at Thai AirAsia før pandemien hadde en flåte på 63 fly, men at den omfattende effekten av Covid-19 hadde tvunget flyselskapet til å redusere flåten ved å returnere ni fly. For øyeblikket har Thai AirAsia 54 fly i drift, med sju nye fly tilgjengelig for å møte den økte etterspørselen senere i år, takket være Bangkoks status som verdens største destinasjon. Dette har resultert i en bedre utnyttelse av flyvolumet sammenlignet med andre destinasjoner, sier han.

Klar for turistboom
– Hvis en ny regjering iverksetter tiltak for å øke turismen og tiltrekke utenlandske turister til Thailand, har Thai AirAsia X planer om å rotere flere fly i AirAsia-konsernet for å ta imot flere passasjerer i siste halvdel av året, sier Tassapon.

I henhold til planen for flåteutvidelse har Thai AirAsia som mål å ha 72 fly i 2026 og legge til rundt fem nye fly hvert år, i likhet med vekstfasen i flybransjen. I 2024 vil Thai AirAsia ha 60 fly, hvorav noen skal betjene nye ruter, for eksempel to ruter til Japan, nemlig Okinawa og Hiroshima, i tillegg til å fortsette å betjene det sentralasiatiske markedet etter lanseringen av direkteflyvninger til Tasjkent i Usbekistan, legger Tassopon til.

Thai AirAsia Xs administrerende direktør sa at retten hadde godkjent flyselskapets gjenopprettingsplan 31. august, slik den ble endret i henhold til vedtaket fra kreditormøtet 14. juli.

– Thai AirAsia X er klar til å fortsette sin kontinuerlige vekst, utvide flåten, introdusere nye ruter, øke kontantstrømmen og inntektene og samtidig håndtere kostnadene effektivt, sa Tassapon.

Når det gjelder den inntektsgenererende flåteutvidelsesstrategien, opererer Thai AirAsia X i dag seks dedikerte fly. De planlegger å øke dette antallet med minst 3-5 fly innen 2024 og totalt 17 fly innen 2027. Dette vil gjøre det mulig for Thai AirAsia X å ha en større flåte, utvide rutene og styrke flynettverket på Suvarnabhumi lufthavn, samt skape muligheter for fraktvirksomhet, legger Tassapon til.

Etter covid-19-krisen har Thai AirAsia X fortsatt å levere uavbrutt service og opprettholdt sin posisjon som et ledende lavprisselskap. Selskapet tilbyr langdistanseruter til det japanske og sørkoreanske markedet, og har som mål å øke kapasiteten til nivået før covid-19 innen utgangen av 2024. I tillegg vil flyselskapet øke veksten i det australske og kinesiske markedet og utforske mulighetene i nye potensielle markeder som India og Sentral-Asia, ifølge Tassapon.

Bytter ut Airbus til Boeing
Woranate Laprabang, administrerende direktør i Thai Vietjet Air, sier at flyselskapet planlegger å skifte ut hele flåten fra Airbus (for tiden A320 og A321) til Boeing-fly, nærmere bestemt B737 Max-serien. De planlegger å øke flåten til 50 fly innen utgangen av 2028, og den første fasen starter i 2024 når seks fly introduseres i juli, etterfulgt av 15 i 2025 og 15 til i 2026.

– Denne flåteutvidelsen har som mål å støtte nye ruteåpninger og øke flyfrekvensen, spesielt på internasjonale ruter, sa han. – Dessuten vil det gjøre det mulig for dem å administrere vedlikeholdskostnadene for flyene på en effektiv måte og redusere utgiftene med 15-20 %.

I løpet av siste halvdel av året vil Thai Vietjet få ytterligere to Airbus A321-fly for å kunne øke antall avganger, for eksempel på ruten Bangkok-Taipei, som vil gå fra to til tre avganger per dag fra og med 27. september. For øyeblikket har de en fyllingsgrad på 80 %, blant annet på ruter som Chiang Mai-Osaka, som har økt fra 3-4 flyvninger i uken til syv, samt innenriksruter som Chiang Mai-Phuket og Chiang Rai-Phuket, med sikte på å fremme flyvninger på tvers av regionene, la han til. I tillegg vurderer de å åpne nye ruter fra Bangkok til Guangzhou, Taiwan og Jakarta.

Utvidelse av ruter og flåte
Puttipong Prasarttong-Osoth, presidenten i Bangkok Airways, sier at flyselskapet har som mål å gjenopprette virksomheten til tidligere nivåer ved å utarbeide planer for anskaffelse av nye fly, åpne nye ruter og gjenoppta gamle ruter, blant annet til Kambodsja, Vietnam og Laos. Situasjonen i Myanmar har imidlertid ført til at flyvningene til landet er innstilt.

– I løpet av det siste året har Bangkok Airways måttet nedbemanne virksomheten og redusere flåtestørrelsen fra tiden før Covid, da vi hadde 40 fly. I dag har vi 26 fly, fordelt på 3 Airbus A320, 13 Airbus A319 og 10 ATR 72-600. Vi opererer rundt 20-21 fly, mens de resterende 5-6 står parkert i påvente av vedlikehold, sier Puttipong.

– I første omgang planlegger Bangkok Airways å anskaffe to fly tidlig i 2024, og i henhold til planene våre for de neste 3-5 årene har vi til hensikt å utvide flåten til mer enn 30 fly. Vi må imidlertid vurdere utvidelsesplanen nøye for å sikre at den samsvarer med etterspørselen og ikke fører til overkapasitet", sier Puttipong.

– Når det gjelder utvidelsen av Bangkok Airways' flyruter i siste halvdel av året, har flyselskapet gjenopptatt ruten Bangkok-Maldivene med fire ukentlige avganger fra september. Bangkok Airways har også introdusert nye ruter, inkludert tre ukentlige avganger hver på Lampang-Mae Hong Son og Bangkok (Don Mueang)-Samui fra 29. oktober.

– I tillegg forbereder vi oss på å lansere ruter fra Samui til Kina, nærmere bestemt Samui-Changsha og Samui-Chengdu, med forventet oppstart i november, legger Puttipong til.

Kilde: The Nation

Thaipolitiets spesialenhet vokter media etter trussel om å skyte journalister



Provinspolitiet i Nakhom Pathom har satt inn en spesialenhet for å beskytte mediene som dekker drapet på en politimann under en fest i huset til en tidligere landsbyleder i forrige uke, etter at en høytstående politimann truet nyhetsteamet til Amarin TV, heter det fra TV-stasjonen i dag.

En journalist fra Amarin TV tok kontakt med politimannen om den siste utviklingen i etterforskningen av drapet på politimannen Siwakorn Saibua, under festen i huset til den tidligere landsbylederen Praween Chanklai, eller Kamnan Nok, 34, i Nakhon Pathom onsdag kveld som denne politimannen også var på.

Journalisten noterte følgende svar fra denne politimannen:

«Du trenger ikke å ringe mer, enda en person er død. Hvorfor ringer du nå? Vil du at flere skal dø? Er ikke dette nok? Hvor mange flere skal dø?»

«Hvis dere møter meg i Region 7 (politihovedkvarteret), ikke avhør meg, da går pistolen av mot dere alle.»

Nestleder i det nasjonale politiet, Surachate Hakparn sier at han ikke vet noe om denne saken, men hvis journalister har blitt truet, bør de rapportere det og deretter ta kontakt med ham.

Kilde: Thai Newsroom


Jordskjelv i Laos følbart i Chiang Rai



Et moderat jordskjelv rammet byen Luang Namtha i Laos tidlig tirsdag morgen, og rystelsene kunne merkes i Chiang Rai-provinsen i Thailand.

Skjelvet med en styrke på 4,1 inntraff kl. 03.32 på én kilometers dyp i Luang Namtha, 94 kilometer nordøst for Chiang Rais Chiang Kong-distrikt.

Suwith Kosuwan, en ekspert ved departementet for mineralressurser, sier at skjelvet ble forårsaket av plutselige bevegelser langs Mae Chan-forkastningen.

Det er foreløpig ikke rapportert om noen skader, sier han.

Kilde: Thai PBS

«Høytflyvende» pytonslange overlevde elektrisk brann



Etter å ha mottatt en melding om et branntilløp på en høyspentstolpe i morgentimene i går, rykket nødetatene ut til Soi Buakhao 15 i Pattaya sentrum. Der oppdaget de en gigantisk pytonslange utilsiktet hadde utløst en brann i strømkablene, noe som førte til en dramatisk og farlig situasjon.

På stedet ble nødetatene møtt av et skremmende og potensielt katastrofalt syn - en ruvende brann ledsaget av tykke røykskyer som veltet opp fra høyspentmasten. Brannen utgjorde en alvorlig trussel mot nærliggende boligeiendommer, noe som gjorde det nødvendig med en rask og koordinert innsats for å bekjempe brannen.

Brannmannskapene satte inn kjemikalieslanger og skumslukkere og kjempet en nådeløs kamp mot de voldsomme flammene. Innsatsen ga resultater da de fikk kontroll over brannen i løpet av en intens kamp som varte i ca. 20 minutter. Den raske innsatsen forhindret at brannen spredte seg ytterligere, noe som avverget potensialet for mer omfattende skader og sørget for sikkerheten i området rundt.

Under den påfølgende inspeksjonen av høyspentstolpen gjorde brannmannskapene imidlertid en oppsiktsvekkende oppdagelse. Der fant de nemlig en stor pytonslange som ble anslått til å veie rundt 15 kilo og være ca. 3 meter lang.

Slangen hadde synlige skader og brannsår langs kroppen, noe som var tydelige tegn på at den hadde kommet i kontakt med de elektriske komponentene og fått elektrisk støt. Bemerkelsesverdig nok var pytonormen fortsatt ved bevissthet og hadde falt ned på bakken.

Det viste seg at den enorme pytonslangen hadde ålt opp på toppen av høyspentstolpen og uvitende utløst en gnist da den kom i kontakt med de elektriske komponentene.

Slangen fanget og fikk medisinsk behandling av brannskadene. Deretter sørget de for at den skadde pytonormen ble transportert til et dyresykehus, der den fikk videre behandling og rehabilitering.

Kilde: Pattaya Mail


Dette er Srettha-regjeringens erklæring



11. september 2023 overleverte statsminister og finansminister Srettha Thavisin regjeringens sin erklæring.

Srettha-administrasjonen har offentliggjort retningslinjene for regjeringens politiske uttalelser som følger:

Den sittende regjeringen skal arbeide for Thailands sikre fremgang, for fred, solidaritet og omtanke i det thailandske samfunnet og for bedre livskvalitet for det thailandske folk.

Ifølge statsministeren har regjeringen en politikk for å beskytte og opprettholde kongen og fremme religioner som en mekanisme for å styrke fortjeneste og etikk. Regjeringens politikk om å dele ut 10.000 baht i digitale penger vil bli implementert for å styrke nasjonaløkonomien ved å tilføre penger til systemet på en omfattende og rettferdig måte for å sikre pengesirkulasjon ned til grasrota.

Politikken vil også legge grunnlaget for en digital økonomi, skape nye muligheter og forbedre effektiviteten og åpenheten i landets betalingssystem.

For å avhjelpe vanskeligheter, løse problemer og legge grunnlaget for alles fremtid, er de politiske direktivene for forvaltningen av statlige anliggender klassifisert i kortsiktige (presserende) retningslinjer og retningslinjer på mellomlang og lang sikt.

Regjeringen har formulert kortsiktig politikk for å stimulere forbruket, løse folks umiddelbare problemer og få fart på vekstmotorene igjen. Politikken på mellomlang og lang sikt er også utformet med sikte på å bygge opp folkets kapasitet gjennom å skape inntekter, redusere utgiftene, øke mulighetene, minimere forskjellene og fremme bedre livskvalitet for hele det thailandske folket.

Regjeringens prioriterte politikk er
  1. Gjeldshåndtering i landbruket, næringslivet og privatpersoner gjennom gjeldsmoratorium for bønder og små og mellomstore bedrifter og andre gjeldslettetiltak som ikke er i strid med prinsippet om finansiell disiplin og ikke medfører moralsk risiko. 
  2. Lette folks økonomiske byrder med hensyn til energikostnader ved blant annet å justere strøm- og bensinavgiftene til et håndterbart nivå, omstrukturere landets energiforbruk og fremme ren og fornybar energi. 
  3. Øke turistinntektene ved blant annet å revidere og forenkle visumsøknadsprosedyren, gi visumfritak for turister fra utvalgte land, innføre "Fast Track VISA" for MICE-deltakere og forbedre alle relaterte tjenester. 
  4. Håndtere meningsforskjeller med hensyn til Kongeriket Thailands grunnlov, B.E. 2560, for å sikre en mer diplomatisk grunnlov, samtidig som man holder fast ved det demokratiske styresettet med kongen som statsoverhode og beholder kapittel II i grunnloven om "kongen" intakt. Regjeringen vil gjenopprette rettsstaten på en sterk, effektiv og åpen måte, siden en ansvarlig rettsstat er den billigste, men mest effektive investeringen i mental og sosial infrastruktur. 
Når det gjelder politikk på mellomlang og lang sikt, ønsker regjeringen å generere inntekter (gjennom proaktivt økonomisk diplomati, utvikling av nye økonomier, investeringer i transportinfrastruktur, promotering av fiskeindustrien osv.), skape muligheter (gjennom å utnytte eksisterende ressurser til å skape arbeidsplasser og inntekter, offentlig engasjement i ressursfordeling og -allokering osv.), forbedre folks livskvalitet (gjennom å sikre indre og ytre sikkerhet, forbedre det offentlige helsesystemet, fremme rettferdighet og likestilling osv.

Regjeringen forpliktet seg også til å styrke Thailands rolle på den internasjonale arenaen og til å føre diplomatiske forbindelser med land i regionen og det internasjonale samfunnet for øvrig på en balansert og stabil måte basert på prinsippene om gjensidig tillit, gjensidig respekt og gjensidig nytte, samtidig som man arbeider for å realisere FNs mål for bærekraftig utvikling (SDG), videreføre politikken for karbonnøytralitet, beskytte miljøet og bevare naturressursene.

Kilde: KhaoSodEnglish

Midlertidig brygge for nødetatene fra Koh Larn snart klar



Ordfører Poramet Ngamphichet inspiserte den gamle piren i nærheten av sjøredningskontoret i Pattaya i går, mandag, for å følge med på fremdriften i arbeidet med å gjøre den om til et midlertidig mottaksanlegg for pasienter og skadde fra Koh Larn.


Beslutningen om å pusse opp den gamle bryggen ble tatt på grunn av den dårlige tilstanden til hovedbryggen på Bali Hai, som tidligere bare kunne brukes av akuttmedisinske kjøretøy.

– Mens vi arbeider med å renovere Bali Hai-piren, kan vi ikke sette sikkerheten og trivselen til innbyggerne og de besøkende på spill", sa ordfører Poramet under besøket. – Derfor har vi besluttet å pusse opp den gamle piren ved siden av sjøredningskontoret, slik at den blir tilgjengelig for ambulanser for direkte transport av pasienter i nødsituasjoner.

Renoveringsprosjektet omfatter blant annet installasjon av ramper for å gjøre det lettere for ambulanser å komme til. Pasienter og skadde fra Koh Larn kan raskt transporteres til piren og deretter overføres til ventende ambulanser for rask transport til sykehus på fastlandet.

Prosjektet nærmer seg ferdigstillelse, og det gjenstår bare mindre justeringer. Når de første 70 meterne av piren er vurdert til å være i god nok stand til å bære ambulansekjøretøy, vil byen gi ambulanser tilgang til denne delen av piren for pasienttransport.

Dette forventes å gjøre transporten av pasienter mellom Koh Larn og Pattaya betydelig raskere og mer effektiv.

Kilde: Pattaya Mail


RSS