Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 903

"Kamnan Nok" varetektsfengslet for beordring av politidrap



Straffedomstolen godkjente lørdag politiets begjæring om varetektsfengsling av en tidligere kamnan eller distriktsleder, som er anklaget for å ha beordret en bevæpnet mann til å drepe en politibetjent under et middagsselskap i Nakhon Pathom onsdag kveld.

Ifølge en høytstående kilde har politiet også bedt retten om tillatelse til å utstede arrestordre på fire politifolk som var til stede på festen, etter at bevis har vist at pistolen som ble brukt til drapet, tilhørte en politimann.

I tillegg er politiet i gang med å etterforske rundt 25 betjenter som var til stede på festen, ettersom gjerningsmannen klarte å rømme og bevismateriale senere viste seg å ha blitt ødelagt.

Distriktslederen (34) vil bli varetektsfengslet frem til 20. september mens politiet fortsetter etterforskningen og avhører rundt 30 vitner til drapet.

I henhold til loven kan en mistenkt varetektsfengsles i opptil sju 12-dagersperioder, eller 84 dager, før politiet må ta ut formell tiltale.

Mannens forsvarsadvokat sier at hans klient ikke har søkt om kausjon. Han gikk ikke nærmere inn på dette.

Politiet sa tidligere at de ville motsette seg kausjon, og viste til at den mistenkte hadde fungert som kamnan i Thakong i ni år og hadde myndighet som lokal tjenestemann til å arrestere personer som var involvert i lovbrudd i områder under hans jurisdiksjon.

De sa at den mistenkte var en innflytelsesrik lokal person som hadde knyttet bånd til politiet på mange stasjoner. Politifolk av ulike grader og andre tjenestemenn var jevnlige gjester på fester han arrangerte hjemme hos seg selv for å bygge relasjoner. Han skrøt også av å ha tette bånd til politikere på lokalt og nasjonalt nivå.

Hvis han ble løslatt mot kausjon, kunne han komme til å påvirke bevismateriale eller skremme vitner, ifølge politiet.

Visepolitisjef Surachate Hakparn, som leder etterforskningen, sier at etterforskerne har klare bevis for at den mistenkte beordret skytingen.

Den mistenkte har benektet enhver innblanding og sier at skytteren handlet på egen hånd. Øyenvitner har imidlertid tidligere fortalt politiet at distriktslederen ble sint etter at offeret avviste en forespørsel om forflytting av kamnans politinevø.

Noen minutter senere nærmet Thananchai Mamnak seg et bord og åpnet ild og drepte Sivakorn Saibua, en lokal politistasjonssjef. Wasin Pandee, nestkommanderende for Highway Police Sub-division 2, ble såret.

Thananchai flyktet fra åstedet, men ble sporet til Kanchanaburi fredag morgen. Han døde i en skuddveksling etter å ha åpnet ild mens han motsatte seg pågripelse, opplyser politiet.

Distriktslederen overga seg til politiet torsdag kveld.

Den mistenkte tjente 12.000 baht i måneden som kamnan, men ifølge lokale medier kom formuen hans fra eierskap i to byggefirmaer. Registreringer hos Department of Business Development viser at selskapene har hatt en omsetning på 2,6 milliarder baht de siste fem årene.

Det luksuriøse hjemmet hans har blant annet et svømmebasseng og en garasje i glass som rommer eksklusive biler, deriblant en Bentley, Mini Cooper og Mercedes-Benz.

Kilde: Bangkok Post

Strømforbruket vil øke kraftig i 2027 på grunn av økt bruk av elbiler



Thailands Energy Policy and Planning Office (EPPO) vil om kort tid legge frem sin kraftutviklingsplan (PDP) for energiminister Pirapan Salirathavibhaga, i forventning om at strømforbruket i Thailand vil toppe seg kraftig om natten innen 2027, på grunn av økningen i antall elbiler.

EPPO-direktør Wattanapong Kurovat sier imidlertid at PDP vil bli gjenstand for en siste offentlig høring etter at den er godkjent av energiministeren, før den sendes videre til regjeringen for endelig godkjenning.

Strømforbruket i år er anslått til 201.913 gigawattimer (GWh), en økning på ca. 2,4 % fra året før, noe som gjenspeiler den økonomiske ekspansjonen, som er anslått til 2,5-3 % for hele året, hovedsakelig på grunn av økt turisme, investeringer og privat forbruk.

Den kontraktsfestede kraftproduksjonen i år er på 53.022 megawatt, fordelt på 17.024 megawatt (32 %) fra uavhengige kraftprodusenter (IPP), 16 237 megawatt (31 %) fra Electricity Generating Authority of Thailand (EGAT), 9.303 megawatt (18 %) fra små kraftprodusenter (SPP), 6.235 megawatt (12 %) importert fra Laos og 4.223 megawatt (8 %) fra svært små kraftprodusenter (VSPP).

Det faktiske kraftforbruket i første halvår i år var 101.043 GWh, en økning på 2,2 % fra året før, noe som skyldes en økning i strømforbruket i privat sektor, som hoteller, leiligheter og pensjonater. Forbruket i industrisektoren falt imidlertid med 3,8 % på grunn av redusert eksport og en global økonomisk nedgang.

Wattanapong sier at de hans vil følge nøye med på EUs karbongrensejusteringsmekanisme (CBAM), som trer i kraft 1. oktober, og hvordan den vil påvirke industriproduksjonen i Thailand.

CBAM er en politisk avgift som skal redusere karbonutslippene ved å sikre at importerte varer pålegges de samme karbonkostnadene som produkter produsert i EU.

Kilde: Thai PBS


Srettha : – Landbrukssubsidier fører til økte priser



– Regjeringen ønsker å øke BNP-veksten, og målet er en årlig vekst på 5 %, sa han under et besøk i Khon Kaen-provinsen i nordøst i går.

I andre kvartal i år lå Thailands BNP-vekst på 1,8 %, ifølge tall fra National Economic and Social Development Council.

Dette var lavere enn de 2,6 % som ble oppnådd i første kvartal, og lavere enn medianprognosen på 3,1 % vekst i andre kvartal.

Srettha, som også er finansminister, sa også at regjeringen ikke kommer til å innføre en ordning med rispant eller prisgaranti, slik man har sett under tidligere regjeringer, med mindre det dreier seg om en naturkatastrofe.

Han sa at disse subsidieordningene forvrenger verdensmarkedsprisene og ikke er et riktig tiltak i henhold til de finansielle og monetære prinsippene.

– Vi vil fokusere på å øke bøndenes nettoinntekt. Med umiddelbar inntekt, høye avlinger og lave kostnader vil bøndenes nettoinntekt øke. Det er ikke behov for prisgaranti- eller rispantprogrammer, ettersom de forvrenger verdensmarkedsprisene. Dette gjelder også for andre typer jordbruksprodukter, sier Srettha.

Når det gjelder gjeldsmoratoriet for bønder, sa han at regjeringen vil gjennomføre denne politikken sammen med andre tiltak for å øke bøndenes inntekter. Han påpekte at det i løpet av de siste ni årene har blitt innført 13 gjeldsmoratorier for bønder.

– Men bøndenes inntekter har ikke økt. Vi må innføre andre tiltak for å hjelpe bøndene med å redusere kostnadene og lære dem hvordan de kan øke inntektene sine, sa statsministeren under et møte med lokale innbyggere ved Ubol Ratana-dammen i Khon Kaen.

Siden den nordøstlige delen av landet er utsatt for tørke, sa Srettha at regjeringen hadde en langsiktig løsning på problemet. Løsningen er å bygge en lang rørledning som skal transportere vann fra fire elver i nordøst til demningen.

– Vi ønsker ikke alltid å bruke kortsiktige tiltak for å løse dette problemet. Vi ønsker en langsiktig løsning. Dette prosjektet bør avhjelpe tørkeproblemet på lang sikt, sa han.

Statsministeren og følget hans, som inkluderte mange relevante statsråder, forlot Khon Kaen senere fredag for å reise til naboprovinsen Udon Thani.

I Udon Thani besøkte Srettha Nong Dae Park, der den internasjonale hagebruksutstillingen 2026 skal avholdes mellom november 2026 og mars 2027.

Statsministeren klaget over at arrangørene hadde bedt om ytterligere 3 milliarder baht i tillegg til de 2,5 milliardene som var bevilget til utstillingen, noe som ville øke totalkostnadene til hele 5,5 milliarder.

– Hvordan kunne budsjettet bli så høyt? Hvor skal regjeringen få tak i så mye penger? Vi har også økonomiske byrder på andre områder. Regjeringen har et begrenset budsjett som skal brukes på mange sektorer, sier han.

Srettha fortsatte sin nordøstlige reise lørdag med å reise fra Udon Thani til Nong Khai-provinsen på grensen til Laos.

Han og følget hans, med visestatsminister og handelsminister Phumtham Wechayachai og mange næringslivsledere, tok en togtur, på andre klasse, til naboprovinsen.

Underveis diskuterte Srettha og de andre høytstående passasjerene også transport av thailandske varer til Kina med tog.

Nirut Maneephan, guvernør for Thailands statsjernbaner, fortalte statsministeren at dobbeltsporene har nådd Khon Kaen og vil bli forlenget til Nong Khai i andre fase. Når prosjektet er ferdig, vil det åpne nye transportkorridorer mellom Thailand og Kina via Laos.

I Nong Khai inspiserte Srettha tomten for et varedistribusjonssenter med one-stop-tjenester som skal bygges ved siden av Natha jernbanestasjon. Prosjektet dekker et område på 193 rai (31 hektar) og forventes å kreve en investering på 5,4 milliarder baht.

Kilde: The Nation

På vei til Myanmar? Ha kontanter og returbilletter klare



Thaier som planlegger å besøke Myanmar og få «visum ved ankomst» eller turistvisum, må nå vise frem nok kontanter og returbillett ut av landet.

– I en kunngjøring fredag, sa Kanchana Patarachoke, talsperson for utenriksdepartementet, at Thailand er i ferd med å verifisere denne rapporten med myanmarske myndigheter.

Hun legger til at den thailandske ambassaden i Yangon spekulerer i om dette kravet kan være et nytt tiltak for å hindre at utlendinger blir lokket inn i Myanmar av callcenter-bander.

I påvente av bekreftelse fra Myanmar har utenriksdepartementet rådet alle thaier som besøker nabolandet, til å gjøre følgende forberedelser for å sikre en smidig immigrasjonsprosedyre:
  • Nok kontanter i forhold til lengden på oppholdet. Det rapporteres at utenlandske turister kan bli bedt om å fremvise opptil 1.000 USD i kontanter. 
  • En billett ut av Myanmar med tydelig angivelse av dato, klokkeslett og transportmiddel. 
  • Bevis på at de har booket hotell eller annen innkvartering under oppholdet i Myanmar. 
  • Helseforsikring som dekker covid-19 eller en pakke hos et selskap som er godkjent av Myanmar Insurance (www.mminsurance.gov.mm). 
Kanchana legger til at Utenriksdepartementet vil komme med kunngjøringer så snart de får oppdateringer fra Myanmars myndigheter.

Kilde: The Nation


Bangkok Air er interessert i ny flyplass på Phangnga

Bangkok Airways er ivrige etter å investere i den nye flyplassen som planlegges på Phangnga hvis regjeringen endrer planen fra et offentlig prosjekt til et offentlig-privat partnerskap, ettersom prosjektet har stort potensial til å bli et nytt turistknutepunkt i Thailand.

Regjeringen vurderer å bygge en ny flyplass i Phangnga i et forsøk på å håndtere overbelastningen på flyplassen i Phuket, skriver Bangkok Post.

Puttipong Prasarttong-Osoth, president i Bangkok Airways, sier at flyselskapet er interessert i å by på prosjektet fordi det kan bli en ny innfallsport for mange flyselskaper som ønsker å frakte passasjerer direkte til Sør-Thailand.

Han sier at det for øyeblikket ikke er mulig å utvide rullebanen på Phuket-flyplassen, og at en ny flyplass i nærheten vil kunne gi plass til flere flyvninger.

– I tillegg har Phangnga blitt anerkjent som et nytt reisemål blant utenlandske turister, sier Puttipong.

En studie for Phangnga-flyplassen, som er estimert til 80 milliarder baht, ble gjenopplivet av Airports of Thailand etter at statsminister Srettha Thavisin besøkte provinsen i forrige måned og sa at den nye utvidelsen var nødvendig for turismen.

Puttipong sier at flyplassinvesteringene kan bidra til solide inntekter.

Selskapet eier flyplasser i Samui, Sukhothai og Trat, som genererer rundt 2 milliarder baht i årlige inntekter for selskapet.

Han sa at ettersom etterspørselen etter flyreiser fortsatte å øke i siste kvartal, økte Bangkok Airways sine mål for årlige billettinntekter fra 15 til 16 milliarder baht, med en gjennomsnittlig fyllingsgrad på 78 %.

Driftskostnadene har fortsatt å øke kraftig etter pandemien, og den gjennomsnittlige billettprisen i år forventes å øke med 8 % i forhold til tidligere prognoser, fra 3 400 baht per flyvning til 3 643 baht per flyvning, sier Puttipong.

– Driftskostnadene etter pandemien har økt med 10-15 % for mange varer og tjenester, for eksempel bakketjenester på mange flyplasser i utlandet, flyvedlikehold og motordeler, sa han.

Puttipong sier at Bangkok Airways, som er medlem av Airlines Association of Thailand, allerede har sendt inn et forslag til regjeringen om å redusere avgiften på flydrivstoff.

Den nye satsen vil kanskje ikke bli redusert til pandemisk nivå på 0,2 baht per liter, men den bør være lavere enn dagens sats på 4,72 baht per liter, ettersom prisene på flydrivstoff fortsatt er høye, sa han.

Puttipong sier at flyselskapet planlegger å gjenoppta to flyvninger fra huben på Samui til Chongqing og Chengdu i Kina i november, noe som vil gjøre det mulig å dra nytte av den foreslåtte visumfritakspolitikken for det kinesiske markedet i høysesongen.

Flyselskapet har imidlertid ingen planer om å ekspandere de kinesiske rutene på grunn av den svake etterspørselen, sier han.

– Kapasitetsutnyttelsesgraden blant de thailandske flyselskapene som flyr på kinesiske ruter, er bare 30 %, sier Puttipong.

Han sa at flyselskapet vil være forsiktig med å anskaffe flere fly til flåten for å unngå å pådra seg en stor kostnadsbyrde, slik man så under pandemien.

Flyselskapet har 26 fly, hvorav 20-21 jetfly er i drift. De resterende venter på vedlikehold.

Om fem år har flyselskapet kanskje bare 30 fly, ned fra 40 før pandemien, sier Puttipong.

– I stedet vil flyselskapet fokusere på å fylle den eksisterende kapasiteten med en høyere fyllingsgrad ved å tilby rimelige billettpriser, sier han.

Kilde: Bangkok Post

Tom Kha Gai kåret til verdens beste kyllingsuppe



En tradisjonell thailandsk kyllingsuppe, Tom Kha Gai, gikk til topps på listen over de 10 best rangerte kyllingsuppene i verden, som TasteAtlas' globale matkartleggingsside avslørte denne uken.

Kokosmelksuppen, som er tilsatt galangal, kapret førsteplassen med 4,7 av fem stjerner, og overgikk dermed 1.376 andre supper.

Tom Kha Gai er full av kylling og en blanding av friske urter som galangal, sitrongress, kaffirlimeblader, sjalottløk, chili og sopp, og er en suppe med en særegen smaksprofil.

Den syrlige smaken av limesaft og den smakfulle dybden av fiskesaus kjennetegner denne behagelige retten, som forsterkes ytterligere av tamarindjuice og palmesukker. Tom Kha Gai garneres vanligvis med stekt chili og serveres med dampet ris.

Tom Kha Gai er en thailandsk nasjonalrett som har sin opprinnelse i den nordlige delen av landet og er påvirket av det laotiske kjøkkenet. Rettens egentlige opprinnelse er imidlertid fortsatt uklar, og mange thailendere ser på den som en tradisjonell rett fra den sentrale regionen.

Andreplassen gikk til rumenske ‘ciorba radauteana’, en syrlig suppe laget på kylling, løk, paprika, selleri, gulrøtter, sitronsaft, hvitløk, persille og rømme. Moldovas zeama og Algeries chorba beida kom på henholdsvis tredje- og fjerdeplass.

På femteplass kom en annen rumensk suppe, ‘supa (de pui) cu taietei’, etterfulgt av Serbias ‘bela corba’, El Salvadors ‘sopa de gallina india’, Perus inchicapi, Polens ‘rosol z kury’ og Georgias ‘chikhirtma’.

Kåringen fra TasteAtlas har gitt Tom Kha Gai internasjonal anerkjennelse og ytterligere styrket Thailands rykte som et kulinarisk sted med en rik og mangfoldig matkultur.

Kilde: The Thaiger


Varsler kraftig regn over det meste av Thailand



Isolert kraftig regn vil ramme Nord-, Sentral-, Øst- og Sør-Thailand i dag, lørdag, men de vil være kraftigst i nordøst, advarer Meteorologisk institutt.

Nedbøren vil bli forårsaket av monsuntrenget som ligger over det øvre nord og det øvre nordøst som strekker seg til en lavtrykksone over Tonkinbukten.

En sørvestlig monsun som strekker seg over Andamanhavet, Thailandbukten, det sentrale, østlige og sørlige Thailand er i ferd med å styrke seg og vil føre til isolerte tordenbyger i disse områdene, opplyser departementet.

Instituttet advarer de som som bor på eller i nærheten av åser om å være på vakt mot flom, mens de som bor i nærheten av lavtliggende områder, bør være forberedt på oversvømmelser fra overfylte vannveier.

Bilister bør også være forsiktige under tordenvær, ifølge instituttet.

Bølgene i Andamanhavet og den øvre delen av Thailandbukten kan bli over to meter høye under tordenbyger, men bør ellers ligge på mellom én og to meter. Båtførere bør unngå tordenbyger.

De sier også at den tropiske stormen Yun Yeung er blitt nedgradert til et tropisk lavtrykk og vil bli ytterligere nedgradert til et lavtrykk når den treffer land i det sentrale Japan. Denne stormen vil ikke ha noen innvirkning på Thailand.

Kilde: The Nation

Tjue prosent av Pattaya Floating Market brant



Tjue prosent av Pattaya Floating Market ble skadet av brannen natt til torsdag, og skadene anslås til mellom 50 og 60 millioner baht.

Sytti personer har blitt økonomisk berørt av brannen, men det lokale politiet etterforsker fortsatt brannårsaken.

Kide: KhaoSod


Møter grasrota: Den nye statsministeren besøker Khon Kaen



Statsminister Srettha Thavisin møtte i dag, fredag, folket i den nordøstlige provinsen Khon Kaen for å diskutere tørkeproblemer.

Dette er hans første provinsbesøk etter at han avla embetseden tirsdag. Regjeringen vil være i full funksjon etter at den har avgitt sin politiske erklæring til parlamentet på mandag.

Rundt kl. 08.15 ledet han følget sitt til hellige helligdommer i Muang-distriktet, der han ble ønsket velkommen av landsbyboere som ropte «Statsminister Srettha vil gjøre oss rike».

Deretter spiste gruppen frokost på en populær Kai Kata-restaurantfør de dro til Ubol Ratana-dammen.

Der fikk han en oppdatering om tørken og andre problemer. Khon Kaens guvernør Kraisorn Kongchalad orienterte ham om vannforvaltningen og den generelle situasjonen i provinsen.

I Nam Phong-distriktet klaget folk til Srettha over vanskelighetene som følge av de fortsatt lave prisene på landbruksprodukter og de økende levekostnadene.

I kveld reiser Srettha til Udon Thani-provinsen, der han vil bli orientert om fremdriften for Udon Thani International Horticultural Expo 2026.

Kilde: Thai PBS

Bangkok-taxier vil ha støtte for elbil-kjøp



Drosjesjåførene vil at den nye transportministeren skal tilby en insentivpakke slik at de kan investere i elbiler, ifølge Thai Public Taxi Association.

Sadit Jaitiang, foreningens formann, sier at medlemmene vil ta opp spørsmålet med transportminister Suriya Jungrungreangkit når de møtes neste fredag for å diskutere ulike spørsmål som angår drosjesjåførenes ve og vel.

Han sier at å fremme bruken av elbiler vil bidra til å redusere karbonutslippene og støvforurensningen i hovedstaden.

For å oppmuntre drosjesjåfører til å kjøre elbil, ønsker foreningen skattelettelser og subsidier, inkludert et tilskudd på 300.000 baht for hver elbil.

Sadit sier at mange drosjesjåfører har mindre kjøreoppdrag under pandemien og de er såvidt kommet på fote igjen økonomisk, så det vil være en stor utfordring for de å gå over til elbiler uten støtte.

Han sa at rundt 20.000 drosjer snart vil nå slutten av sin 12-årige levetid og må byttes ut, helst med elbiler hvis det er mulig. I den innledende fasen vil det være behov for rundt 10.000 elbiler til utskiftningen.

Foreningen har allerede gitt uttrykk for at den foretrekker modeller på 90 og 120 kilowatt, og har foreslått at SME Development Bank skal tilby taxisjåfører lån med lav rente for å gå til innkjøp av elbil.

Andre saker som skal diskuteres med ministeren, er utnevnelsen av en komité som skal vurdere nye takster, og et veikart for hvordan drosjesjåfører skal kunne registrere seg hos apper som tilbyr kjøretjenester.

Han sier også at et parkeringshus for drosjer på Suvarnabhumi lufthavn ble godkjent i 2019, men at det ennå ikke er bygget. Foreningen vil også be om et tak på venteområdet for drosjer på flyplassen.

Kilde: Bangkok Post


RSS