Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 903

Flyselskapene må forklare grunnen til høye bilettpriser



De thailandske flyselskapene forbereder seg på å svare på beskyldningene om dyre billetter, og konstaterer at luftfartsindustrien står foran en ny prisøkning på flydrivstoff på grunn av stigende råoljepriser.

Airlines Association of Thailand (AAT) vil avholde et seminar neste uke for å utdype flyprisstrukturen og prisreguleringer under kontroll av Civil Aviation Authority of Thailand (CAAT), etter at forbrukerne har ropt varsko om dyre flybilletter etter pandemien.

Wutthiphum Jurangkool, administrerende direktør i Nok Air, sier at den betydelige prisøkningen kun har skjedd i forbindelse med lange ferier, da prisene har økt på grunn av økt etterspørsel.

Prisen på siste liten-bestillinger er vanligvis høyere enn gjennomsnittet.

Han sa imidlertid at gjennomsnittsprisene ikke ble hevet for mye for å tjene mer penger, ettersom flyselskapene fortsatt måtte justere prisene for å takle de økte driftskostnadene, hovedsakelig på grunn av drivstoffkostnadene.

Wutthiphum sier at drivstoffprisen har hatt en oppadgående trend de siste ukene og steg til 119 USD per fat i går, noe som er høyere enn det årlige gjennomsnittet på 98,5 USD per fat som International Air Transport Association (IATA) har anslått for 2023.

Wutthiphum sier at det er vanskelig for flyselskapene å absorbere denne kostnaden på grunn av den reduserte etterspørselen i lavsesongen, ettersom de må unngå tap på hver flyvning.

– Flyselskapene kan bare oppnå en høy fyllingsgrad i forbindelse med lange ferier. Da det ikke var noen ferie i september, sank etterspørselen etter innenriksflyvninger betraktelig, med en gjennomsnittlig kabinfaktor på under 80 % for Nok Air, samtidig som gjennomsnittsprisen for innenriksruter var lavere enn 1000 baht per flyvning, sier Wutthiphum.

Wutthiphum sa at takprisen for innenriksruter som reguleres av CAAT er for statisk, ettersom den ikke kan tilpasses svingende driftskostnader og passasjeretterspørsel.

Nuntaporn Komonsittivate, kommersiell sjef i Thai Lion Air, sier at den gjennomsnittlige kabinfaktoren på selskapets innenriksflygninger har falt til 75 %. Den forventes å komme tilbake til 85 % i høysesongen.

Hun sier at flyselskapet følger med på etterspørselen fra det kinesiske markedet, noe som forventes å bidra til å fylle opp ledige seter i oktober, ettersom passasjerer fra fastlandet har forhåndsbestilt flybilletter i forbindelse med nasjonaldagen, og at fyllingsgraden på de 10 rutene til Kina ligger på 70 %.

Til tross for den negative oppfatningen av Thailand blant nettbrukere i Kina, forbereder Thai Lion Air seg på å gjenoppta alle de 17 rutene selskapet opererte før pandemien, ettersom det fortsatt er etterspørsel fra dette markedet.

Wutthiphum sier at markedet vil ta seg raskere opp hvis myndighetene innfører visumfrihet, slik de lovet AAT i forrige måned.

Wutthiphum la til at flytrafikken fra Kina gikk ned i september, men at volumet er ventet å øke kraftig den første uken i oktober under den lange ferien, med en gjennomsnittlig fyllingsgrad på over 90 % på de kinesiske rutene.

Han opplyser at Nok Air vil fly til ytterligere åtte byer i Kina og gjeninnføre nye direkteruter fra Phuket og Chiang Mai til Kina, som ble kansellert under pandemien.

IATA rapporterte i går om en økning på 105,8 % for flyselskapene i Asia-Stillehavsområdet i juli sammenlignet med tilsvarende periode i fjor, mens fyllingsgraden økte til 84,5 %.

Kilde: Bangkok Post

Pattaya Beach Road skal være ferdig i løpet av september



I et forsøk på å forbedre den ikoniske Pattaya Beach Road er det utarbeidet en revidert byggeplan for å fremskynde asfalteringsprosjektet.


I henhold til den nye planen vil anleggsarbeiderne legge asfalt fra mandag til torsdag, med arbeidstid fra kl. 08.00 til 00.00 (midnatt). På fredager starter anleggsarbeidet kl. 08.00 og avsluttes kl. 18.00. Det er viktig å merke seg at anleggsaktivitetene vil bli innstilt på lørdager og søndager for å ta høyde for tilstrømningen av turister i helgene.

Den justerte byggeplanen forventes å fremskynde ferdigstillelsen av prosjektet, noe som kan føre til at den opprinnelige fristen 30. september blir fremskyndet.

Asfalteringsprosjektet på Pattaya Beach Road omfatter flere viktige forbedringer, blant annet utvidelse av parkeringsplassene ved sjøen, forbedring av gangveier på stranden og på land, bedre gatebelysning for å øke sikkerheten, offentlige toaletter i Sør-Pattaya-området, fotvaskestasjoner for turister og asfaltering med trafikkmerking for å definere kjørefelt.

Kilde: Pattaya Mail


Tuk Tuk-sjåfør i Patong ilagt 500 baht i bot for overgrep mot indiske passasjerer



En Tuk Tuk-taxisjåfør har blitt siktet og bøtelagt med 500 baht for å ha angrepet sine indiske passasjerer i Patong.

Politiet i Patong opplyser til Phuket Express at en video fra et dashbordkamera ble spredt på sosiale medier tidligere denne uken. Videoen viser en gruppe drosjesjåfører som krangler med en gruppe utenlandske turister på en vei i Patong. En av taxisjåførene i videoen ser ut til å fysisk angripe en av de indiske turistene ved å slå ham i ansiktet.

Patong-politiet fortsatte etterforskningen etter hendelsen og fant ut at en Tuk Tuk-sjåfør hadde plukket opp fem indiske turister i Bangla Road i Patong for å kjøre de tilbake til hotellet. Da de ankom hotellet, oppsto det imidlertid en voldsom verbal krangel om prisen, før situasjonen eskalerte og det oppsto kaos på veien til stor sjenanse for trafikantene.

Tuk Tuk-sjåføren som angrep den indiske turisten ble senere arrestert. Han ble siktet for å være til sjenanse for allmennheten og fikk en bot på 500 baht. Han fikk også beskjed om å oppføre seg ordentlig mot turister, noe mannen lovet å gjøre i fremtiden.

De involverte indiske turistene ville ikke snakke med media eller komme med noen uttalelse.

Kilde: Phuket Express

Antatt politimorder skutt og drept av politiet i Kanchanaburi-provinsen



En mann som er mistenkt for å ha skutt og drept en politimann og skadet en annen i Nakhon Pathom onsdag kveld, ble skutt og drept av politiet i Kanchanaburi-provinsen tidlig fredag morgen.

Politiet hevder at den mistenkte motsatte seg arrestasjon ved å åpne ild mot en politibil, noe som tvang betjentene til å skyte tilbake i selvforsvar. Skytingen fant sted i Tha Rua-distriktet i Kanchanaburi rundt kl. 05.45 i morges (lokal tid).

En annen mistenkt, kjent som "Kamnan Nok", den innflytelsesrike høvdingen i Ta Klong-distriktet i Nakhon Pathom, overga seg til politiet i Crime Suppression Division (CSD) på politistasjonen i Mueang-distriktet i går. Han nektet for alle anklagene mot ham.

Det var utstedt arrestordre på begge mennene etter at de ble beskyldt for å ha drept en politibetjent og skadet en annen. Den ene av de mistenkte skal ha invitert blant annet de to betjentene hjem til seg for å bli kjent med dem, og i løpet av middagen skal han ha bedt en av betjentene om å forfremme noen politifolk som står ham nær, men betjenten skal ha nektet. Deretter skal middagsverten blitt sint og forlatt middagsbordet brått. Kort tid etter ankom en gruppe bevæpnede menn og åpnet ild mot de to betjentene.

Hendelsen fikk sjefen for Central Investigation Bureau til å beordre "Hanuman"-teamet av CSD-betjenter til å jakte på de bevæpnede mennene, med beskjed om å bruke "avgjørende" makt hvis de mistenkte motsetter seg pågripelse, med henvisning til at de var bevæpnet og farlige.

Samtidig har visepolitisjef Surachate Hakparn beordret etterforskning av oppførselen til rundt 20 politibetjenter som skal ha spist middag hos Praween onsdag kveld. En etterforskningsleder fra Nakhon Pathom-provinsen skal ha vært blant dem.

Noen av betjentene er anklaget for å ha hjulpet de bevæpnede mennene med å rømme og for å ha bidratt til å ødelegge bevis i et forsøk på å dekke over skytingen.

Kilde: Thai PBS


Planene for utvidelse av Loei lufthavn er klare



Handelskammeret er i ferd med å legge frem planer for regjeringen om å utvide og forbedre flyplassen i Loei-provinsen i håp om å styrke forbindelsene for turismen i de nordøstlige provinsene.

Initiativet kommer i kjølvannet av en lignende plan som ble lansert under tidligere statsminister Prayuth Chan-o-cha, da han og regjeringen besøkte Loei og holdt et mobilt regjeringsmøte i Phetchabun-provinsen, skriver The Nation.

Regjeringen godkjente utbyggingen av Loei flyplass for å øke kapasiteten og standarden slik at den kan ta imot det økende antallet turister, og bevilget et budsjett på 987,8 millioner baht til prosjektet. Utbyggingen er en del av den økonomiske og sosiale vekststrategien for de øvre nordøstlige provinsene, inkludert Loei.

Ifølge handelskammeret for de øvre nordøstlige provinsene, kommer Loeis primære inntekter fra landbruk og turisme. Forbedring av infrastrukturen antas å bidra til økonomisk vekst, særlig i turistsektoren.

Flyplassutvidelsen anses som en nøkkelfaktor for å øke antall besøkende. I dag reiser turister vanligvis til Loei med bil fra Bangkok, noe som tar rundt 7-8 timer. Utvidelsen av flyplassen forventes å gjøre det enklere for turister som kommer til provinsen.

Loei lufthavn kan håndtere 300,000 passasjerer årlig i dag, noe som ikke er nok til å ta imot de over 3 millioner turistene som besøker Loei hvert år. Derfor har provinsen som mål å få en flyplass som kan håndtere minst 1 million passasjerer i året.

Handelskammeret for de øvre nordøstlige provinsene, som representerer fem provinser (Udon Thani, Loei, Nong Bua Lam Phu, Nong Khai og Bueng Kan), tar til orde for utbygging av flyplasser i både Udon Thani og Loei, noe som vil forbedre forbindelsene mellom de fem provinsene betydelig.

Handelskammeret planlegger å presentere forslaget om bygging og utbedring av flyplassen i Loei under handelskammerets årsmøte 14.-16. september.

De har allerede utført design- og konsulentarbeid for prosjektet og søker nå myndighetenes godkjennelse av prosjektet, som ikke bare vil fremme turismen i den sekundære byen, men også gjøre det mulig for Loei flyplass å bli en tollhavn for import av varer fra Kina via Laos og for eksport av thailandske varer til Kina via Laos.

Kilde: The Nation

Brann rammet det flytende markedet i Pattaya



Et kriminalteknisk team er på plass i Talad Nam 4 Park i Pattaya i dag, fredag, for å lete etter spor etter en brann torsdag kveld som rammet en del av det flytende markedet og forårsaket skader som er anslått til rundt 50 millioner baht.

En mann ble røykforgiftet, men har kommet seg etter å ha blitt behandlet på sykehus.

Brannen skal ha startet i den nordlige delen av det tre hektar store markedet i Nong Prue i Bang Lamung-distriktet. Flammene, som ble blåst opp av sterk vind, slukte raskt de fleste butikkene, og sporadiske eksplosjoner ble hørt.

Over 20 brannbiler rykket ut til stedet, og det tok dem omtrent en time å få kontroll over brannen og hindre at den spredte seg til andre deler av markedet.

Chonburis guvernør Thawatchai Srithong, som dro til stedet, sier til media at brannen spredte seg raskt fordi de fleste butikkene var laget av tre og andre brennbare materialer.

I dag ble det opprettet et nødhjelpssenter for å hjelpe de som ble rammet av brannen.

En av butikkeierne forteller at butikken hans ble fullstendig ødelagt, og at hans største bekymring er å miste inntektskilden sin, som i gjennomsnitt ligger på flere tusen baht om dagen, ettersom markedet er populært blant utenlandske turister.

Kilde: Thai PBS


Dagens valutakurser, fredag 8. september 2023



En litt sterkere krone i dag, men vi får ikke 3,3 baht for krona.

På dagens første oppdatering av kurser, har de 8 bankene disse tallene.

Bank of Ayudhya Krungsri Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,27839 baht.

Bangkok Bank.
Veksling av kontanter er på 1,50000 baht. TT overføring er på 3,28900 baht.

CIMB Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,27720 baht.

Kasikorn Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,27738 baht.

Siam Commercial Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,28625 baht.

TTB Bank.
Veksling av kontanter er på 3,17000 baht. TT overføring er på 3,29625 baht.

Krung Thai Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,29300 baht.

UOB Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00000 baht. TT overføring er på 3,28700 baht.

Se dagens Wise kurs her

Kambodsjansk skolejente (6) padler til skolen hver dag (video)



Selv om hun er klar over risikoen ved å padle på en flåte til og fra skolen, trosser hun farene siden hun ikke har noen andre alternativer hvis hun skal komme seg til skolen. 

Av Kim Sarom, Phnom Penh Post, Asia News Network 

Chhong Kunthea, en seks år gammel jente, padler på den provisoriske flåten og navigerer gjennom bølger og strøm som trekker henne i ulike retninger. Målet er den flytende skolen, der hun er en ivrig elev.

Kunthea kommer fra en søskenflokk på seks. Hun er det fjerde barnet til sin 40 år gamle far, Euy Kim, og moren Phat Chantha. For tiden går hun i første klasse på Mechrey Primary School, en flytende skole i landsbyen Peam Ta Or i Keo Poa kommune i Siem Reap-provinsens Puok-distrikt.

Familiens hjem er også et flytende byggverk, og på grunn av økonomiske begrensninger er hun avhengig av en hjemmelaget flåte for å komme seg til skolen.

Hver eneste tur til skolen er fylt av frykt for Kunthea. Hun stoler ikke på at hun kan svømme, og hun er redd for å drukne hvis det blåser for mye.

Men kunnskapstørsten hennes driver henne fremover og motiverer henne til å trosse farvannet. Det hender til og med at hun sliter med å finne et transportmiddel, for flyten må repareres ofte, og da må hun søke hjelp hos andre med båt.

Kunthea ble stolt og lykkelig etter at hun ble filmet på en av de vanlige turene til skolen i begynnelsen av september. Videoen ble lagt på YouTube-kanalen Rumduol TV, og siden har hun fått generøse donasjoner.

Saken fortsetter under filmen


– Jeg er så glad for å ha fått to båter som jeg kan bruke til å komme meg til skolen. Nå slipper jeg å sitte i denne flåten, sier hun.

Faren hennes, Kim, forteller at han først nølte med å la Kunthea padle til skolen på grunn av sikkerhetshensyn. På grunn av begrensede ressurser hadde familien bare en båt, som han bruker til å samle snegler hver dag.

Da datteren insisterte på å "gå" på skolen, samlet han inn nok materialer til å sette sammen den 1,5 meter lange farkosten. Begrensningene gjorde ham bare mer bekymret, men Kims kjærlighet til datteren og hennes urokkelige besluttsomhet overbeviste ham til slutt om å støtte utdannelsen hennes.

– Nå er Kunthea lykkelig. Jeg takker giverne som har vist slik medfølelse for henne. Hun fortalte meg at hun vil kjempe for å lære, selv om vi bor ved vannet, sier han.

Chhuon Sovanna, rektor ved Mechrey Primary School, ga et innblikk i utdanningsinstitusjonen. Skolen har 248 elever på 1. til 6. trinn, i tillegg til to barnehageklasser.

Tross for at alle elevene er avhengig av båt for å komme seg til skolen, har det ikke forekommet noen drukningsulykker. Skolen legger vekt på sikkerhet og forsiktighet overfor både elever og foreldre, og sørger for at alle er årvåkne når de ferdes på vannet.

Skolen får støtte fra ulike kilder, blant annet OneChild, en ideell organisasjon, og et samarbeid mellom departementet for utdanning, ungdom og idrett og utdanningsdepartementet i Siem Reap-provinsen. De deler ut ris til 41 underprivilegerte elever og bevilger midler til 20 andre elever hvert år.

Elevene får også måltider og rent drikkevann for å støtte utdanningen sin.

Sok Loeur, høvding i landsbyen Peam Ta Or, fremhevet den unike livsstilen i samfunnet, der 286 flytende hus hus huser 400 fiskerfamilier. Til tross for de ukonvensjonelle boforholdene har innbyggerne tilpasset seg livet på vannet på en god måte, og de er ikke utsatt for store farer.

Ly Bunna, direktør for utdanningsavdelingen i Siem Reap, sier at selv om foreldre vanligvis lærer barna sine å svømme, er det enighet om at barn som ikke kan svømme, ikke bør sendes på skolen av sikkerhetshensyn.

Samarbeid med organisasjoner som Kampuchea Action to Promote Education (KAPE) og OneChild bidrar til å sikre elevenes velferd i disse områdene.

Bunna sier at Kuntheas evne til å svømme gjør henne egnet for reisen. Han påpekte at innbyggerne i vannområder er vant til å ferdes i vannmiljøer, og at de som regel gir avkall på flyteutstyr på grunn av sine svømmeferdigheter.

Blant prosjektene som skal hjelpe de fattigste studentene, er sponsing av båter for transport til og fra skolen.

Til tross for utfordringene elevene på disse skolene står overfor, er Kuntheas historie et vitnesbyrd om den besluttsomheten og forvandlingskraften som ligger i utdanning.

Kilde: The Nation
Av Kim Sarom, Phnom Penh Post, Asia News Network 




Pattayas uteliv går i spissen for å styrke turismen i byen



Liza Hamilton, styreleder i Pattaya Nightlife Business Association, ledet et møte tirsdag på Liza Guesthouse på Jomtien Beach der hun ble valgt til ny styreleder i foreningen.

Formålet med møtet var å oppdatere medlemmene i utelivsbransjen om diskusjonene som nylig har funnet sted i Pattayas rådhus.

Hovedtemaet for møtet var å forsøke å forbedre turistopplevelsen ved å oppfordre myndighetene til å utvide åpningstidene i utelivet til 24 timer i døgnet, 7 dager i uken.

Møtet tok også opp presserende spørsmål som avspilling av opphavsrettsbeskyttede thailandske og utenlandske sanger, noe som er en viktig del av underholdningen på restauranter, barer og puber på kveldstid. I tillegg ble det problematiske problemet med uautorisert avgiftsinnkreving fra enkelte personer tatt opp.

Et bemerkelsesverdig resultat av dette møtet var den omfattende registreringen av navn på den ansvarlige for hvert sted i alle utelivssoner i Pattaya-området, som omfatter Jomtien, Nongprue, Khao Talo, Bua Khao og Naklua.

Dette initiativet er et viktig skritt i retning av å etablere foreningen i full overensstemmelse med loven, noe som vil styrke den pågående turismesatsingen i regionen.

Nominasjoner til lederposisjoner i foreningen ble lagt frem. Liza Hamilton peker seg ut som lederen, sammen med Buapha Hanner og Wasan Sanguantoikam som nestledere, støttet av 12 komitémedlemmer og 2 rådgivere. Den nyopprettede foreningen og komiteen som er oppnevnt, har forpliktet seg til å arbeide aktivt for å fremme og forbedre turismetjenestene i Pattaya på ulike områder.

Rådsmedlem Damrongkiet Pinitkan understreket at det haster med å utvide tjenesteområdet, siden de eksisterende grensene har vært uendret siden 2002.

Diskusjonen om utvidelsen av tjenesteområdet for utelivssonen i Pattaya City ble også tatt opp på et bystyremøte nylig. Byrådsmedlem Damrongkiet Pinitkan understreket at det haster med å utvide tjenesteområdet, siden de eksisterende grensene har vært uendret siden 2002, altså i over to tiår.

– Byens økende vekst og flere utestede utenfor den nåværende sonen har nødvendiggjort denne utvidelsen, ettersom mange virksomheter har søkt om tillatelse til å drive virksomhet innenfor de regulerte grensene, sa byrådsmedlemmet.

Det eksisterende tjenesteområdet strekker seg langs høyre side av Pattaya Third Road, ca. 50 meter ut mot havet, og omfatter Bali Hai Cape. Det har vist seg at utestedene på venstre side av veien er ivrige etter å operere innenfor lovens rammer.

Så snart disse har fått de nødvendige tillatelser, vil de få mulighet til å utvide åpningstidene, noe som er i tråd med turistdepartementets foreslåtte turistpolitikk, som tar til orde for utvidede åpningstider for å heve turistopplevelsen ytterligere.

Kilde: Pattaya Mail

Thailand vil be Tyskland om å levere ubåtmotor



Thailand planlegger å be Tyskland levere en tyskprodusert motor til en kinesiskbygd ubåt som den thailandske marinen har kjøpt. Det bekrefter forsvarsminister Suthin Khlangsaeng i dag.


Statsminister Srettha Thavisin og visestatsminister og utenriksminister Panpree Pahitthanukorn vil sannsynligvis oppfordre den tyske regjeringen til å tillate salg av den tyskproduserte MTU396-motoren til ubåten S26T i Yuan-klassen som bygges av China Shipbuilding & Offshore International Co.

– Vi vil trolig be Tyskand om dette i et møte vil planlegger i forbindelse med FNs generalforsamling i New York senere denne måneden, sier Suthin.

Ifølge forsvarsministeren vil forholdet mellom Thailand og Tyskland og med Kina være intakt hvis tyskerne til slutt går med på å selge den ettertraktede motoren som den thailandske marinen skal bruke i den kinesiske ubåten.

Thailands første kinesiskbygde S26T-ubåt forventes likevel ikke å bli levert før etter neste år, på grunn av problemer med anskaffelsen av MTU396-motoren, som er blant det tyske militærutstyret som er underlagt en vedvarende embargo for salg til Asias supermakt.

Det kinesiske skipsbyggingsfirmaet insisterte tidligere på at en splitter ny, kinesiskprodusert CHD620-motor skulle installeres om bord på S26T-ubåten, en variant av Russlands ubåt i Kilo-klassen, i stedet for den utilgjengelige tyske motoren.

De thailandske admiralene skal ha vært usikre siden den kinesiske CHD620-motoren ikke hadde vært utprøvd i strid noe sted eller brukt av noen av verdens mariner.

I løpet av de siste årene skal den tidligere marinesjefen Luechai Ruddit ha presset på for å få kjøpt den kinesiske ubåten og avvist tilbud om en brukt tyskbygd ubåt eller en nybygd sørkoreansk ubåt.

Den planlagte anskaffelsen av den kinesiskbygde ubåten til 12,4 milliarder baht, som vil bli Thailands første på seks tiår, var tidligere planlagt til i år, men ble utsatt til neste år, angivelig på grunn av pandemisituasjonen de siste årene, og deretter igjen utsatt til neste år, ifølge marinesjef Choengchai Chomchoengpaet.

Marinesjefen har tidligere sagt at ubåtkontrakten, som den thailandske marinen allerede har betalt syv milliarder baht i forskuddsbetaling for, kan bli skrinlagt.

Den thailandske marinen hadde tidligere planlagt å kjøpe tre S26T-ubåter, og de to andre ubåtene til en samlet pris på 22,5 milliarder baht skulle etter planen leveres senere. Men tidligere marinesjef Somprasong Nilsamai utsatte det planlagte kjøpet av de to andre ubåtene av samme type på ubestemt tid på grunn av budsjettbegrensninger.

Tidligere statsminister Prayut Chan-o-cha kommenterte tidligere at hele kjøpskontrakten for den kinesiskbygde ubåten sannsynligvis bare kunne skrotes hvis marinen på nytt bekreftet at den må utstyres med den tyske motoren.

På grunn av Tysklands og EUs embargo mot salg av militært materiell til Kina har den asiatiske stormakten tidligere tilbudt den thailandske marinen to brukte Type 039-ubåter i stedet for S26T-ubåten i tilfelle den ettertraktede båten ikke kan leveres. 

Bildet: Kinesisk-bygget S26T-ubåt. 

Kilde: Thai Newsroom - Foto/en.people.cn og publisert av China Daily.



RSS