Lunken etterspørsel etter hotellrom i Chiang Mai
19.09.2023
Hoteller generelt og den internasjonale flyplassen i Chiang Mai har fortsatt svært mange ledige rom og ledig kapasitet på grunn av den relativt lave antall turister etter pandemien, samtidig som det fortsatt er bekymring for PM2,5-støv i høysesongen.
Statsminister Srettha Thavisin besøkte flyplassen i helgen for å inspisere om den er klar til å ta imot turister, særlig etter at visumkravene for kinesiske turister ble opphevet fra 25. september til 29. februar 2024, ifølge Bangkok Post.
Chiang Mai International Airport er klare til å utvide åpningstidene til 24/7 fra og med november for å kunne ta imot internasjonale flyvninger som vanligvis krever avgangstider etter midnatt og tidlige innkommende flyvninger før den nåværende åpningstiden kl. 06.00, spesielt flyselskaper fra Kina, Sør-Korea og Japan, sier Vijit Keawsaitiam, daglig leder for Chiang Mai Airport.
Airports of Thailand (AoT) rapporterte at flaskehalsen som forårsaket overbelastning på flyplassen, lå i passasjerterminalen, og ikke på flystripene kan imot 25 fly i timen.
Vijit sa at kapasiteten på flyplassen i dag bare er halvparten av 2019-nivået, og at det fortsatt er mulig å øke den eksisterende kapasiteten, mens planen om å bygge en ny flyplass i Lamphun er et langsiktig prosjekt for 2029, som AoT er i gang med å utrede.
Suladda Sarutilavan, direktør for Chiang Mai-kontoret til Thailands turistmyndighet (TAT), sier at mens den innenlandske turismen i Chiang Mai nesten har tatt seg helt opp igjen, har det internasjonale markedet tatt seg langsommere opp.
Før pandemien hadde Chiang Mai rundt 26 internasjonale flyvninger i uken, men har falt til 10 i uken, eller mindre enn 50 % av nivået i 2019.
Kapasiteten på flyplassen er satt til å ta imot 8 millioner passasjerer i året, men i toppåret 2019 passerte antallet passasjerer 11 millioner. AoT har utarbeidet en plan for å øke kapasiteten til 16,5 millioner.
Suladda sier at etter at Thailand innførte visumfrihet for kinesiske reisende, fikk hotellene i Chiang Mai 90 % forhåndsbestillinger til Kinas nasjonaldag i oktober.
Det viktigste segmentet fra Kina har imidlertid endret seg fra massereisende grupper til individuelle reisende, hovedsakelig med høy kjøpekraft som ønsker oppgraderte hotelltjenester.
Av de 11,1 millioner besøkende til Chiang Mai i 2019 var 1,2 millioner kinesere.
Det kinesiske markedet i år forventes imidlertid å ende på 250.000 reisende, eller mindre enn 25 % i forhold til det normale.
Dette var allerede en oppjustering av målet, som var satt til 130 000 før visumfriheten ble innført.
– Antallet kinesere som reiser via landegrensene i Chiang Rai til Chiang Mai, falt før pandemien, ettersom vi har strammet inn restriksjonene på karavanereiser, og denne gruppen har ennå ikke tatt seg opp igjen, sier Suladda.
Hun sier at turistinntektene i Chiang Mai vil nå 80-90 milliarder baht i 2023, rundt 80 % av 2019-tallene, fra 2,4 millioner utenlandske ankomster og 7 millioner lokale turister.
Hun sier at 80 % av hotellrommene i Chiang Mai er i drift igjen, med en gjennomsnittlig beleggsprosent på 75 % fra første til tredje kvartal.
Med flere turister som strømmer til i løpet av det siste kvartalet på grunn av visumpolitikken, forventes belegget å øke til 80 %.
Hun sa at TAT må samarbeide med flere internasjonale flyselskaper for å få flere flyvninger til provinsen, ettersom det spilte en avgjørende rolle for å øke markedet i første halvår. De største markedene var Kina, Sør-Korea, Taiwan, Hongkong og Malaysia.
Kilde: Bangkok Post