Stacks Image 903

Thai AirAsia satser på nye ruter til India



Thai AirAsia fokuserer på å åpne nye ruter til India og i Sørøst-Asia i andre halvår for å kompensere for flyvninger til Kina, som fortsatt er hemmet av den svake økonomien og høyere konkurranse fra innenlandsreiser.

Tansita Akrarittipirom, kommersiell sjef i Thai AirAsia, sier at andelen kinesiske passasjerer har sunket til 17 %, fra 27 % før pandemien, mens andelen indiske passasjerer forventes å øke til 10 % innen utgangen av året, skriver Bangkok Post.

Flyselskapet styrker også sine ruter i Sørøst-Asia, i tillegg til å øke kapasiteten på andre asiatiske ruter, for eksempel ved å utnytte den femte frihetsretten til å reise til Tokyo via Taiwan, for å balansere porteføljen.

Thai AirAsia lanserte tre nye ruter denne måneden, som vil begynne å operere i oktober, nemlig Bangkok-Hyderabad, Bangkok-Phú Quốc og Phuket-Siem Reap.

Neste måned lanseres ytterligere tre ruter for å betjene høysesongen mot slutten av året, bestående av Bangkok-Kathmandu, og fra Phuket til to indiske byer - Kolkata og Chennai.

Tansita sa at disse grepene kom etter at de thailandske luftfartsmyndighetene (Civil Aviation Authority of Thailand, CAAT) hadde tildelt ytterligere 7000 seter til thailandske flyselskaper, der Thai AirAsia fikk 40 % av den totale kvoten.

Hun sa at indiske passasjerer vanligvis dominerer 80-90 % av flyvningene til India, mens antallet thailandske turister på vei ut av landet gradvis øker, takket være programmet for visumfritak for thailandske statsborgere som søker om indisk visum.

Innenriksruter som drar nytte av det voksende indiske markedet, er stranddestinasjoner som Phuket, Krabi og Pattaya, der turister reiser fra Bangkok.

Hun sa at CAAT forhandler med den indiske regjeringen om en ekstra kvote på 7000 seter i fremtiden. Med ytterligere tildelinger håper Thai AirAsia å kunne åpne flyvninger til storbyer som Delhi og Mumbai.

I løpet av første halvår lå flyselskapets internasjonale flykapasitet på 82 % av nivået før pandemien.

Setekapasiteten på de indiske rutene har imidlertid allerede økt til 116 %, mens setekapasiteten i Sørøst-Asia ligger på 88 %, og det er bare Kina som mangler å øke til bare 55 %.

Tansita sa at til tross for økende indisk etterspørsel, vil det ta mer enn fem år å ta igjen det kinesiske markedet i porteføljen, på grunn av begrensede flykvoter og mindre kjøpekraft.

Innen utgangen av 2024 forventes det at kinesiske passasjerer vil utgjøre 20 % av det totale antallet internasjonale passasjerer på rundt 8-9 millioner, mens sørøstasiatiske og indiske passasjerer utgjør henholdsvis 50 % og 10 %.

Ytterligere to kinesiske ruter fra Chiang Mai og Bangkok kan starte opp i høysesongen.

– I år har flyselskapet som mål å ha 21-22 millioner passasjerer, nesten like mange som de 22,1 millionene som booket i 2019. Av disse vil 8-9 millioner være internasjonale passasjerer takket være den thailandske regjeringens visumfrie ordninger, sier Tansita.

– Når Thai AirAsia X flytter sin virksomhet til Don Mueang lufthavn, vil dette også bidra til å styrke begge flyselskapenes nettverk, særlig for transittpassasjerer, la hun til.

Kilde: The Phuket News
RSS 

Slik ser du norsk TV i Thailand