Fremkynder bygging av motorveien Nakhon Pathom-Cha-Am
30.09.2024Samferdselsdepartementet fremskynder byggingen av motorveien Nakhon Pathom-Cha-Am, kjent som motorvei nr. 8 (M8), med mål om å lette trafikkbelastningen og forbedre forbindelsene til den sørlige regionen.
Prosjektet, som strekker seg over 109 kilometer, er utformet for å lette presset på hovedveier som Rama II Road og Phetkasem Road, som er viktige innfartsårer til Bangkok.
Motorveien vil knytte Nakhon Pathom sammen med Tha Yang i Phetchaburi, og forventes å stå ferdig innen 2031. Den firefelts motorveien forventes å redusere reisetiden mellom Hua Hin, Cha Am, Phetchaburi, Nakhon Pathom og Bangkok betraktelig. Den skal også integreres med motorveien Bang Yai-Kanchanaburi (M81) ved Nakhon Chai Si Interchange i Nakhon Pathom.
Departementet har foreslått et budsjett på 44 milliarder baht for den første fasen av prosjektet, som vil dekke strekningen Nakhon Pathom-Pak Tho (61 kilometer). Budsjettet inkluderer ca. 29 milliarder baht til anleggsarbeid, 3 milliarder baht til drift og vedlikehold av systemet og 12 milliarder baht til ekspropriasjon av land. Anslagsvis 38 milliarder baht vil komme fra lån.
Saken fortsetter under kartet.
Fase 1 av motorveien forventes å bli lagt frem for godkjenning av regjeringen innen utgangen av dette året eller i 2025. Hvis den blir godkjent, vil grunnerverv og ekspropriasjon begynne i 2026, og byggingen vil trolig starte i 2027. Byggeperioden forventes å ta mellom tre og fire år, og den første fasen vil være i drift innen 2031.
Den andre fasen, som omfatter strekningen Pak Tho-Cha-Am (48 kilometer), har imidlertid møtt motstand fra lokalbefolkningen, særlig i sukkerplantasjeområdene, der bekymringen for ekspropriasjon av land har vedvart i fire år. Beboerne har oppfordret departementet til å vurdere alternative ruter, blant annet langs Phetkasem Road.
Som svar på bekymringene har veivesenet revurdert traséen for fase 2. Den endelige traséen forventes å bidra til en stabil reisehverdag i regionen, og vil være et alternativ dersom Phetkasem Road skulle bli stengt, særlig under flom. Når den offentlige høringen er fullført, vil den detaljerte designprosessen for fase 2 følge. Departementet forventer at denne fasen vil gå raskt, ettersom det er få hindringer knyttet til de gjenværende områdene med grunnerverv.
Motorveiprosjektet gjennomføres som et offentlig-privat partnerskap, der staten finansierer anleggsarbeidene og private firmaer står for installasjon og vedlikehold av systemet. Den private sektoren skal drive motorveien i henhold til en 32-årig konsesjonskontrakt.
Når motorveien står ferdig, vil den ha ni bomstasjoner på viktige steder langs ruten: Nakhon Chai Si, Talat Jinda, Bang Phae, Ratchaburi, Wat Phleng, Pak Tho 1, Pak Tho 2, Khao Yoi og Tha Yang.
Prosjektet er en del av Thailands innsats for å forbedre veiinfrastrukturen, styrke de regionale forbindelsene og redusere reisetiden, særlig for de som reiser mellom Bangkok og destinasjoner som Hua Hin og Cha Am.
Kilde: Hua Hin Today
Fase 1 av motorveien forventes å bli lagt frem for godkjenning av regjeringen innen utgangen av dette året eller i 2025. Hvis den blir godkjent, vil grunnerverv og ekspropriasjon begynne i 2026, og byggingen vil trolig starte i 2027. Byggeperioden forventes å ta mellom tre og fire år, og den første fasen vil være i drift innen 2031.
Den andre fasen, som omfatter strekningen Pak Tho-Cha-Am (48 kilometer), har imidlertid møtt motstand fra lokalbefolkningen, særlig i sukkerplantasjeområdene, der bekymringen for ekspropriasjon av land har vedvart i fire år. Beboerne har oppfordret departementet til å vurdere alternative ruter, blant annet langs Phetkasem Road.
Som svar på bekymringene har veivesenet revurdert traséen for fase 2. Den endelige traséen forventes å bidra til en stabil reisehverdag i regionen, og vil være et alternativ dersom Phetkasem Road skulle bli stengt, særlig under flom. Når den offentlige høringen er fullført, vil den detaljerte designprosessen for fase 2 følge. Departementet forventer at denne fasen vil gå raskt, ettersom det er få hindringer knyttet til de gjenværende områdene med grunnerverv.
Motorveiprosjektet gjennomføres som et offentlig-privat partnerskap, der staten finansierer anleggsarbeidene og private firmaer står for installasjon og vedlikehold av systemet. Den private sektoren skal drive motorveien i henhold til en 32-årig konsesjonskontrakt.
Når motorveien står ferdig, vil den ha ni bomstasjoner på viktige steder langs ruten: Nakhon Chai Si, Talat Jinda, Bang Phae, Ratchaburi, Wat Phleng, Pak Tho 1, Pak Tho 2, Khao Yoi og Tha Yang.
Prosjektet er en del av Thailands innsats for å forbedre veiinfrastrukturen, styrke de regionale forbindelsene og redusere reisetiden, særlig for de som reiser mellom Bangkok og destinasjoner som Hua Hin og Cha Am.
Kilde: Hua Hin Today