Israelitt arrestert for å ha jobbet ulovlig som guide
09.04.2025
Turistpolitiet på Koh Phangan arresterte i dag, onsdag, en tidligere israelsk offiser fra spesialstyrkene for å ha jobbet ulovlig som guide med israelske barn til ulike turistattraksjoner på den populære øya, skriver MNG Online.
Etter en klage til turistpolitiets hotline 1155 fulgte et polititeam etter og observerte oppførselen til israelitten (45) da han tok med seg en gruppe barn for å besøke Wang Sai-fossen på øya.
De tok ham med til avhør, der han innrømmet at han har tatt med israelske barn på en tur til øyas turistattraksjoner.
Han tok 800 baht per barn per dag og 6.000-8.000 baht per barn per uke, og turistattraksjonene er Wat Madeua Wan, Wang Sai-fossen, Haad Khom-stranden og Zoo Cafe, og reiseruten avhenger av kundene.
Han hadde åpnet en WhatsApp-gruppe under navnet «Seeing Nature with Uncle» der foreldre og barn kunne søke om å bli med på en tur.
45 åringen ble siktet for å drive turvirksomhet uten tillatelse og for å jobbe som reiseleder uten tillatelse, og ble tatt med til Phangan politistasjon for rettslig forfølgelse.
Politiet fant ut at israelitten ofte tok med seg barn for å leke ved fossen. Søndag kom 30 barn, mandag 19 og i går 23. Han betalte 20 baht i inngangspenger for hvert barn og bestilte matpakker som de kunne spise sammen.
Øverst: Den tidligere israelske spesialstyrkeoffiseren blir avhørt av politiet, anklaget for å ha jobbet ulovlig som reiseleder i Thailand. Foto: MNG Online
Etter en klage til turistpolitiets hotline 1155 fulgte et polititeam etter og observerte oppførselen til israelitten (45) da han tok med seg en gruppe barn for å besøke Wang Sai-fossen på øya.
De tok ham med til avhør, der han innrømmet at han har tatt med israelske barn på en tur til øyas turistattraksjoner.
Han tok 800 baht per barn per dag og 6.000-8.000 baht per barn per uke, og turistattraksjonene er Wat Madeua Wan, Wang Sai-fossen, Haad Khom-stranden og Zoo Cafe, og reiseruten avhenger av kundene.
Han hadde åpnet en WhatsApp-gruppe under navnet «Seeing Nature with Uncle» der foreldre og barn kunne søke om å bli med på en tur.
45 åringen ble siktet for å drive turvirksomhet uten tillatelse og for å jobbe som reiseleder uten tillatelse, og ble tatt med til Phangan politistasjon for rettslig forfølgelse.
Politiet fant ut at israelitten ofte tok med seg barn for å leke ved fossen. Søndag kom 30 barn, mandag 19 og i går 23. Han betalte 20 baht i inngangspenger for hvert barn og bestilte matpakker som de kunne spise sammen.
Øverst: Den tidligere israelske spesialstyrkeoffiseren blir avhørt av politiet, anklaget for å ha jobbet ulovlig som reiseleder i Thailand. Foto: MNG Online
Kilde: Thai Newsroom
Britisk turist skutt i russisk rulett-stunt
09.04.2025
En britisk turist havnet mandag kveld i livstruende tilstand etter en dramatisk og bisarr ulykke i et leilighetskompleks i Pattaya. Mannen skal ha skutt seg selv i hodet under det som beskrives som en soloversjon av den dødelige leken russisk rulett.
Politiet i Pattaya rykket ut til Soi Chaiyapruek etter meldinger om at en utlending hadde skutt seg selv i 11. etasje. Da de ankom, fant de mannen bevisstløs og blødende kraftig fra et skuddsår i pannen. Han ble umiddelbart fraktet til sykehus etter livreddende førstehjelp på stedet.
Lystgass, cannabis og revolver
Etterforskningen av leiligheten avslørte et skremmende scenario. På stedet fant politiet beholdere med lystgass – også kjent som "lattergass" – og brukte ballonger. I tillegg lå det en .38-kaliber revolver med ett brukt hylster på gulvet, som ble beslaglagt som bevis.
En litauisk mann som delte leiligheten med briten, fortalte politiet at kameraten hadde brukt både cannabis og lystgass tidligere på kvelden. Ifølge ham hadde den britiske mannen blitt stadig mer uforsiktig, og til slutt foreslått å spille russisk rulett. Da romkameraten nektet og gikk til sengs, hørte han et klikk – og deretter et høyt smell.
– Lå i en blodpøl
Vitnet løp ut av rommet og fant vennen liggende i en blodpøl. Han varslet både en venn og sikkerhetspersonalet før nødetatene ble tilkalt.
Politiet etterforsker nå hvordan mannen fikk tak i våpenet og under hvilke omstendigheter det ble brukt. Kriminalteknikere har samlet inn kruttrester og annet bevismateriale, og det er fortsatt uklart om hendelsen var en ulykke, et stunt som gikk galt – eller noe mer alvorlig.
– En tragisk og meningsløs hendelse, sier en polititalsmann.
Etterforskningen pågår, mens den britiske mannen kjemper for livet på sykehuset.
Øverst: En litauisk mann sitter sammenkrøket utenfor et leilighetskompleks i Pattaya mens nødetatene og politiet i Pattaya gir førstehjelp til hans britiske venn, som skadet seg alvorlig da han spilte russisk rulett med en pistol sent 8. april 2025.
Kilde: KhanSod English
Etterforskningen pågår, mens den britiske mannen kjemper for livet på sykehuset.
Øverst: En litauisk mann sitter sammenkrøket utenfor et leilighetskompleks i Pattaya mens nødetatene og politiet i Pattaya gir førstehjelp til hans britiske venn, som skadet seg alvorlig da han spilte russisk rulett med en pistol sent 8. april 2025.
Kilde: KhanSod English
Kronikk: På tide å revurdere Thailands myke makt
09.04.2025
I årevis har Thailand markedsført seg selv overfor verden gjennom gylne templer, glitrende strender, gatemat og varm gjestfrihet. «Smilets land» har blitt en global merkevare, men myk makt er ikke en markedsføringskampanje - det er et langt spill som handler om å utvikle og pleie verdier, tillit og strategisk diplomati. I dette spillet er Thailand i ferd med å sakke akterut.
Kronikk: Peerasit Kamnuansilpa gjengitt i Bangkok Post
Den amerikanske forskeren Joseph Nye lanserte begrepet «soft power» i 1989, men den thailandske regjeringens faktiske praksis er eldre enn det. Lenge før Nye skrev dette, hadde USA allerede bygget opp et omfattende nettverk av myk makt - ved å sende frivillige fra Fredskorpset til utlandet, tilby stipender til studenter fra allierte land og investere i den langsiktige utdanningsutviklingen hos sine partnere. Like viktig var det at en konstellasjon av filantropiske institusjoner og utviklingsinstitusjoner, som Asia Foundation, Ford Foundation, Fulbright Foundation, Rockefeller Foundation og USAID - den operative motoren i det amerikanske utenriksdepartementet (som kan sammenlignes med Thailands utenriksdepartement) - aktivt fremmet menneskelig utvikling, kunnskapsutveksling og offentlig diplomati. Deres felles mål var å øke velferden til innbyggerne i partnerlandene.
Denne typen makt bidro til å forme globale normer og vant goodwill, særlig i Asia, der USA-finansierte institusjoner, engelskundervisningsprogrammer og kultursentre ble varige symboler på amerikansk engasjement. Denne myke makten handlet ikke om å eksportere kvalitetsburgere eller blockbusterfilmer - den handlet om tilstedeværelse, partnerskap og goodwill-drevne formål.
Modellen viste seg å være så vellykket at andre avanserte økonomier fulgte etter. Land som Storbritannia, Canada og New Zealand begynte å investere tungt i soft power-initiativer gjennom British Council, Canadian Development Agency og multilaterale tiltak som Colombo-planen. Den økonomiske avkastningen var imponerende: Studier utført av British Council og Portland Communications anslår at hver pund (44 baht) investert i kulturdiplomati kan gi opptil 12 pund i økonomiske fordeler. Myk makt bygger tillit, og tillit skaper i sin tur tur turisme, handel og langsiktige partnerskap mellom mennesker.
Thailands satsing på myk makt har derimot i stor grad stagnert på overflaten. Turismekampanjer dominerer fortellingen. Matdiplomati får et lite nikk. Noen få høyprofilerte popkultureksporter skaper overskrifter. Men landet mangler en klar, strategisk visjon for hva det ønsker å oppnå med sin myke makt - og, enda viktigere, hvilke verdier det ønsker å formidle. Uten en slik klarhet handler Thailands myke makt bare om stil, uten substans.
Myndighetenes forsøk på å profilere myk makt rundt «5 F-er» - mat, mote, festivaler, kampsport og film - kan virke fengende, men de gjenspeiler et snevert og altfor kommersialisert syn på nasjonal innflytelse. Disse elementene er verktøy, ikke fundamenter. Uten politisk sammenheng, troverdig lederskap og et moralsk formål bak dem blir de hule eksportvarer - lett å konsumere og raskt glemt.
En vellykket soft power-strategi bygger ikke på en turistbrosjyre. Den krever sammenheng, troverdighet og langsiktig engasjement. Turist- og idrettsdepartementet vet kanskje hvordan man markedsfører et reisemål og organiserer internasjonale idrettsarrangementer, men det er Utenriksdepartementet som må lede og koordinere en nasjonal soft power-politikk forankret i diplomati, utdanning, kulturutveksling og moralsk lederskap.
Enda viktigere er det at myk makt er en nasjonal ressurs - en form for usynlig og immateriell rikdom. Den må bygge på prinsipper som ydmykhet, mildhet og respekt. Kort sagt er effektiv myk makt subtil; den proklameres ikke så høyt at den skremmer bort våre internasjonale venner. Den påvirker gjennom inspirasjon, ikke pålegg. For å fremme thaiboksing bør Thailand for eksempel oppmuntre utenlandske idrettsutøvere til å delta i større grad, på samme måte som Storbritannia en gang globaliserte fotballen (kjent som soccer av amerikanerne!). På samme måte som Japans judo og Koreas taekwondo ble olympiske idretter, er det ingen grunn til at Muay Thai ikke skal følge samme vei - ikke som et kommersielt produkt, men som en felles kulturskatt. På samme måte har Thailands kulinariske arv, særlig ikoniske retter som Pad Thai, et enormt potensial. Med riktig støtte kan det thailandske kjøkkenet følge i fotsporene til KFC eller McDonald's - ikke ved å homogenisere smaken, men ved å gjøre den mer tilgjengelig og appellere globalt. Et velorganisert program for thailandsk matdiplomati kan gi restauratører, kokker og matentreprenører muligheten til å bli ambassadører for kultur og identitet.
Festivaler kan også veves inn i Thailands myke maktarkitektur. Ta for eksempel Brasils karneval, et kulturelt skue som både er en nasjonal feiring og en global magnet. Thailand kan på samme måte posisjonere arrangementer som Songkran og Loy Krathong som oppslukende, gjestfrie og trygge opplevelser som inviterer til gjentatte besøk og dype følelsesmessige forbindelser.
Mote og film kan derimot være overambisiøse søyler. Thailand kommer neppe til å utkonkurrere Frankrike og Italia innen mote, og heller ikke Hollywood, Bollywood eller Sør-Korea når det gjelder filmindustri. En mer effektiv tilnærming ville være å støtte kreative nisjeindustrier, lokale designere og uavhengige filmskapere som med sin autentisitet og historiefortelling gjenspeiler et unikt thailandsk perspektiv. I stedet for å imitere globale kraftsentra bør Thailand fokusere på originalitet og dybde.
Fremfor alt krever myk makt troverdighet på hjemmebane. Når den moralske autoriteten mangler på hjemmebane, svekkes innflytelsen i utlandet. Hvis ungdom bringes til taushet, dissidenter kriminaliseres og menneskerettighetene undergraves, klinger budskapet om myk makt hult. Trump-administrasjonen i USA har bevist hvor skjør myk makt kan være. «Amerika først"-politikken fremmedgjorde allierte og ødela flere tiår med goodwill. For Thailand er dette en advarende historie: Hvis verdiene ikke opprettholdes og relasjonene ikke pleies, visner den myke makten - uansett hvor vakker merkevarebyggingen er.
Det er på tide å tenke lenger enn smil og suvenirer. Thailands myke makt må være basert på å gi og ta, ikke bare på å gi et image. En troverdig strategi vil investere i regionale partnerskap, utdanningsdiplomati, myndiggjøring av ungdom og kulturell innovasjon. Den vil støtte thailandske kunstnere, forskere og kulturskapere - ikke bare slik at de kan representere Thailand i utlandet, men også slik at de kan utfordre, utvikle seg og snakke åpent på hjemmebane.
Myk makt handler ikke om nøytralitet, men om målrettet lederskap. I dagens verden er lederskap moralsk før det er materielt. Hvis Thailand ønsker større innflytelse i og utenfor Association of Southeast Asian Nations, må landet tilpasse sitt globale budskap til reformer på hjemmebane og gi utenriksdepartementet mulighet til å gå fra goodwill-diplomati til transformativt lederskap. Verden forelsker seg tross alt ikke i et sted bare fordi det er pent. Den forelsker seg i det en nasjon står for.
Øverst: Statsminister Paetongtarn Shinawatra leder et «Soft Power Food»-arrangement i regjeringsbygningen 19. desember 2024. (Foto: Chanat Katanyu)
Kronikk: Peerasit Kamnuansilpa gjengitt i Bangkok Post
Don Mueang flyplass forbereder seg på 700 000 Songkran-reisende
09.04.2025Don Mueang internasjonale lufthavn i Bangkok forventer at rundt 700 000 passasjerer vil passere gjennom flyplassen i løpet av Songkran-ferien, en økning på 10 % fra i fjor.
En representant for Airports of Thailand Plc (AoT) sa onsdag at Don Mueang flyplass var klar til å håndtere tilstrømningen.
En talsperson for Don Mueang lufthavn uttalte at den største tilstrømningen av arbeidere som returnerer til sine hjemprovinser i forbindelse med ferien, var 11. april.
For å gjøre det enda enklere for passasjerene vil Don Mueang lufthavn tilby gratis parkering fra kl. 00.01 den 12. april til midnatt den 16. april.
Det vil gå skyttelbusser mellom den fem etasjer høye parkeringsbygningen og passasjerterminal 1, gate 6, døgnet rundt, ifølge lufthavnen.
Totalt 4391 flyvninger var planlagt fra 11.–17. april, et gjennomsnitt på 627 flyvninger per dag og en økning på 3,1 % sammenlignet med samme periode i fjor. Av disse var 2705 innenlandsflyvninger, en økning på 7,3 %.
Lufthavnen meldte at 701 636 passasjerer skulle ankomme Don Mueang i løpet av de syv dagene ferien varte, et gjennomsnitt på 100 234 per dag og en økning på 10,8 % sammenlignet med Songkran i fjor. Av dette var 282 490 internasjonale passasjerer (en økning på 6,9 %) og 419 146 innenlandspassasjerer (en økning på 13,5 %).
Kilde: Bangkok Post
Seks personer arrestert i heroinrazzia
09.04.2025
Seks mistenkte har blitt arrestert i en koordinert narkotikarazzia ledet av Wichit-politiet, hvor betjentene beslagla heroin, narkotikautstyr og andre bevis under en rekke razziaer som ble gjennomført i går (8. april).
En av de arresterte, en 29 år gammel mann fra Surat Thani-provinsen, ble funnet i besittelse av mer enn 79 gram heroin pakket i flere plastposer, sammen med narkotikaemballasje og en digital vekt.
Det ble også beslaglagt en Toyota Vigo pickup registrert på den mistenkte, som antas å ha blitt brukt i narkotikadistribusjon.
En narkotikatest bekreftet at mannen testet positivt for heroinbruk. Han er siktet for besittelse med intensjon om å distribuere et narkotisk stoff i kategori 1 (heroin), bruk av heroin og medvirkning til offentlig spredning av narkotika, opplyser politiet.
I en annen arrestasjon ble en 31 år gammel mann, også fra Surat Thani, funnet med små mengder heroin på til sammen ca. 0,15 gram. Betjentene beslagla også hans hvite Honda Scoopy-motorsykkel.
Han testet positivt for heroinbruk og er siktet for besittelse og bruk av narkotika i kategori 1, opplyser politiet.
I gårsdagens razziaer ble også fire andre menn arrestert for bruk av heroin. De fire, i alderen 23 til 32 år og hjemmehørende i ulike provinser, testet alle positivt for heroin og ble arrestert i et leid rom på Chao Fa West Rd i Wichit, opplyser politiet.
Alle de seks mistenkte ble tatt med til Wichit politistasjon og siktet for forholdet, opplyser politiet.
Wichit-politiet understreket at de er opptatt av å bekjempe narkotikaaktiviteten i området, og oppfordret publikum til å rapportere om mistenkelig oppførsel.
Kilde: The Phuket News
Hva er Songkran i Thailand?
08.04.2025
Songkran, Thailands berømte nyttårsfest, er en feiring som er gjennomsyret av århundregamle tradisjoner og dyp religiøs betydning. Feiringen, som finner sted hvert år fra 13. til 15. april, selv om feiringen kan være lengre i enkelte områder, som Chonburi, markerer begynnelsen på den tradisjonelle thailandske månekalenderen og sammenfaller med den varmeste tiden på året, og innleder en sesong preget av fornyelse og renselse.
Selv om Songkran i dag er viden kjent for sine berømte og ville vannkamper og gatefester, har den sine røtter i en blanding av buddhistisk åndelighet, ærbødighet for familien og eldgamle skikker, som fortsatt preger feiringen. Mange som tror på den tradisjonelle Songkran-festivalen misliker hva den har blitt de siste årene, og oppfordrer publikum til å lære mer om de religiøse og tradisjonelle sidene ved festivalen. I dag tar vi en titt på begge.
Songkran er i bunn og grunn en buddhistisk festival, noe som gjenspeiler Thailands dominerende religion, theravada-buddhismen, som preger store deler av landets kultur og dagligliv. Begrepet «Songkran» stammer fra sanskritordet sankranti, som betyr «astrologisk overgang» eller «forvandling», og refererer til solens overgang til Væren, som markerer det nye året. For thailandske buddhister er denne perioden en mulighet til å samle meritter - god karma opptjent gjennom dydige gjerninger - en hjørnestein i buddhistisk praksis.
Et av de største religiøse ritualene under Songkran er "badingen" av Buddha-bilder. Familier og lokalsamfunn samles ved templene for å helle vann over Buddhastatuer, noe som symboliserer renselse og bortvasking av synder og ulykker fra året som har gått. Denne handlingen ledsages ofte av ofringer av blomster, røkelse og stearinlys, i tillegg til bønner ledet av munker. Vannet som brukes i disse ritualene er ofte tilsatt sjasmin eller andre velduftende elementer, noe som forsterker den symbolske renselsen.
Munker spiller også en sentral rolle i Songkran-festen. Om morgenen den 13. april besøker mange thailendere templene for å ofre mat og almisser til munkene, en tradisjon som antas å bringe velsignelser for det kommende året. Munkenes sang og prekener forsterker festivalens åndelige fokus, og minner deltakerne om de buddhistiske verdiene medfølelse, oppmerksomhet og takknemlighet.
I tillegg til de religiøse elementene er Songkran dypt knyttet til thailandske tradisjoner for respekt for familien og sosial harmoni. Et kjennetegn ved festivalen er ritualet med å helle vann på hendene til de eldste som en gest av ærbødighet og takknemlighet. Yngre familiemedlemmer kneler foran foreldrene, besteforeldrene eller andre respekterte personer og tilbyr duftende vann, som helles over utstrakte håndflater. Til gjengjeld gir de eldre velsignelser, ofte med ønske om lykke, helse og velstand i det kommende året.
Et annet tradisjonelt aspekt ved Songkran er tilberedningen av spesialmat, som khao chae, en rett med ris som er dynket i jasminduftende vann. Å dele måltider med familie og naboer styrker fellesskapet, en verdi som er dypt forankret i livet på landsbygda i Thailand, der Songkran har sitt opphav.
I noen regioner, særlig i Nord-Thailand og også i Chonburi, spesielt i Bangsaen, omfatter festivalen bygging av sandpagoder ved templer og strender. Deltakerne bringer sand til tempelområdene og former den til små stupaer prydet med flagg og blomster. Denne skikken er både en fortjenstfull handling og en symbolsk tilbakebetaling til jorden, ettersom den erstatter sanden som bæres bort på de hengivnes føtter i løpet av året.
Vann, som i dag er synonymt med Songkans lekne gatefestligheter, har sin opprinnelse i disse religiøse og tradisjonelle skikkene. Historisk sett var det å helle vann en høytidelig velsignelses- og fornyelseshandling, knyttet til tanken om å vaske bort det gamle for å ønske det nye velkommen. Med tiden utviklet dette seg til å bli en bredere feiring, der vannet symboliserte renselse, svalende lindring fra varmen og et felles uttrykk for glede. Selv om Songkran i dag feires med vannkanoner og bøtter i urbane områder som Bangkok, Pattaya og Chiang Mai, er den underliggende symbolikken fortsatt forankret i den hellige begynnelsen.
Songkans tradisjoner varierer over hele Thailand, noe som gjenspeiler landets regionale mangfold. I nord, særlig i Chiang Mai, strekker festivalen seg over flere dager, med prosesjoner som bærer ærverdige Buddha-bilder gjennom gatene for offentlig "bading". I det sentrale Thailand kan fokuset være mer rettet mot familieritualer, mens feiringen i sør, der den muslimske og kinesiske innflytelsen er sterkere, kan være mer nedtonet eller blandet med lokale skikker. Til tross for disse forskjellene er fornyelse, respekt og åndelighet temaer som forener Songkran over hele landet.
I dag balanserer Songkran sine eldgamle røtter med moderne stil, og tiltrekker seg millioner av turister som deltar i festlighetene sammen med lokalbefolkningen. Men under de vannfylte festlighetene skjuler det seg en rikdom av religiøs hengivenhet og kulturarv.
Oversatt fra The Pattaya News
Forsinkelser på ambassaden i Bangkok
08.04.2025
Den norske ambassaden i Bangkok er stengt på ubestemt tid etter jordskjelvet i Myanmar. Bygget må gjennom en grundig sikkerhetsvurdering før det kan åpne igjen, opplyser Utenriksdepartementet.
Visumbehandling er forsinket, men det arbeides med en midlertidig løsning. Saker levert før skjelvet prioriteres, skriver Thailands Tidende.
Også andre konsulære tjenester er rammet. Pensjonsbekreftelser må nå sendes med post, og avtaler for blant annet pass og ekteskapsattester er kansellert.
Ambassaden kan kontaktes på e-post, men det er ventet stor pågang. Oppdateringer legges ut på ambassadens Facebook-side.
Kilde: Thailands Tidende
Godkjenner Wat Aruns søknad til UNESCOs verdensarvliste
08.04.2025
Den thailandske regjeringen har godkjent at tempelet Wat Arun Ratchawararam skal nomineres til UNESCOs tentative verdensarvliste. Søknaden sendes til verdensarvsenteret i Paris innen april.
Wat Arun i Bangkok, kjent som Morgengryets tempel, representerer en unik buddhistisk prang-arkitektur og regnes som en kulturell identitet for Thailand og regionen. Ifølge kulturminister Sudawan Wangsuphakitkosol oppfyller tempelet UNESCOs kriterier 1 og 2, og regnes som et mesterverk fra Rattanakosin-perioden.
Kulturdepartementet har gitt kunstavdelingen i oppdrag å støtte forberedelsene, inkludert arkeologiske studier, bevaring, landskapsforbedringer og masterplanarbeid. Etter jordskjelvet 28. mars ble tempelet inspisert for eventuelle skader, men ingen ble funnet.
Nominasjonen vil vurderes videre mellom juni og juli i år. Om Wat Arun blir tatt opp på den tentative listen, må ytterligere dokumentasjon sendes innen september 2026, med endelig vurdering innen fem år.
Kilde: Khaosod English
Svinekrise truer Thailand – bønder slår alarm
08.04.2025
De thailandske svinebøndene koker av raseri! Regjeringen vurderer å åpne dørene for svinekjøtt fra USA, og det får den nasjonale svineindustrien til å se rødt.
– En katastrofe i emning, advarer president i The Swine Raisers Association, Sitthiphan Thanakiatpinyo. Han hevder at amerikansk svinekjøtt vil knuse lokale bønder, kaste dem ut av bransjen og tvinge hele næringen i kne.
Bakgrunnen? USA straffer thailandske varer med en 36 prosents tollmur og nå vil regjeringen blidgjøre amerikanerne med svinekjøttimport. Sitthiphan sier et rungende NEI.
– Vi trenger mais og dyrefôr, ikke billig svinekjøtt som ødelegger alt vi har bygget opp!
Han advarer om en dominoeffekt: Mindre svineproduksjon = lavere etterspørsel etter fôr = tusenvis av arbeidsplasser i fare. Det hele kan ende med at Thailand slutter å importere amerikansk mais – stikk motsatt av hva USA ønsker.
Svinekjøttimport vil ramme hele kjeden – fra jordbruker til slakter og foredler. Sitthiphan peker på Filippinene som skrekkeksempelet, der billig import ødela markedet og sendte prisene til værs.
– Vi må ikke gjøre samme feil, sier han.
Han avslutter med en klar bønn til visestatsminister og forhandlingsleder Pichai Chunhavajira:
– Skrot dette tullet før det er for sent.
Nei til kausjon for amerikansk forsker siktet for kongelig fornærmelse
08.04.2025
Provinsdomstolen i Phitsanulok avslo tirsdag en anmodning om kausjon fra en fremtredende amerikansk akademiker som er tiltalt for ærekrenkelse av kongen.
Paul Chambers, foreleser og spesialrådgiver i internasjonale spørsmål ved Naresuan-universitetet i Phitsanulok, møtte opp på politistasjonen i i den nordlige provinsen Phitsanulok for å erkjenne siktelsen.
Han var ledsaget av sin kone Napisa Waitoolkiat, dekan ved universitetets samfunnsvitenskapelige fakultet, sammen med tjenestemenn fra det amerikanske konsulatet i Chiang Mai og en advokat.
En arrestordre ble utstedt av domstolen mandag i forrige uke, men det var ikke utstedt noen stevning før arrestordren, sa advokaten hans, Wannaphat Jenroumjit.
Advokatteamet hans sa at de ville sende inn en ny kausjonsbegjæring og øke kontantgarantien. De sa at klienten deres har en medisinsk tilstand og at han gjerne vil følge betingelsene som er satt av retten, som for eksempel å få oppnevnt en tilsynsfører og bli pålagt å rapportere til retten.
Klagen mot Chambers ble innlevert av den tredje hærregionen. I tillegg til en siktelse etter straffelovens paragraf 112, lese-majeste, er han siktet for brudd på datakriminalitetsloven. De to tiltalepunktene brukes ofte sammen.
Brudd paragraf 112 kan straffes med mellom 3 og 15 års fengsel.
– Han ble anklaget for å ha publisert en notis på nettsiden til Institute of Southeast Asian Studies (ISEAS) i forbindelse med et ISEAS-webinar i oktober 2024 om militære omrokkeringer, sier Akarachai Chaimaneekarakate, leder for Thai Lawyers for Human Rights (TLHR) og medlem av Chambers' juridiske team.
– Han nektet for alle anklager. Han verken skrev eller publiserte teksten på nettstedet, sier Akarachai til CNN.
I forkant av tirsdagens rettsmøte sa Chambers til CNN at han hadde fått vite lite om hvorfor han var siktet, og at han fryktet at han «kunne bli fengslet i 15 år».
Chambers, som har en doktorgrad i statsvitenskap fra Northern Illinois University, er kjent i akademiske kretser som en kommentator på sivil-militære relasjoner og demokrati i Asia, med et spesielt fokus på Thailand. Han har bodd i Thailand siden 1993.
Han har blant annet skrevet bøkene Khaki Capital: The Political Economy of the Military in Southeast Asia og Praetorian Kingdom: A History of Military Ascendancy in Thailand.
Ifølge data fra TLHR frem til 31. mars i år har 1.962 personer blitt tiltalt for politisk deltakelse og meningsytring siden starten på Free Youth-protestene i juli 2020. Minst 278 står tiltalt etter paragraf 112, og 156 er tiltalt for oppvigleri etter paragraf 116.
Advokater sier at anklagene mot Chambers utgjør en trussel mot den akademiske friheten i Thailand.
– I motsetning til andre tilfeller av majestetsfornærmelse dreier denne saken seg om en svært veletablert akademiker som i sitt arbeid fokuserer på forholdet mellom det sivile og militære i Thailand, og hvis ekspertise er allment anerkjent i det akademiske miljøet, sier Akarachai til CNN.
Det amerikanske utenriksdepartementet uttalte mandag at de var «bekymret» over rapportene om arrestasjonen av akademikeren, og at de ville bistå med konsulær hjelp.
Tiltalen mot Chambers representerer et stadig strengere strupetak på ytringsfriheten og den akademiske friheten i Thailand, sier Sunai Phasuk, seniorforsker i Thailand for Human Rights Watch.
– Paul blir sett på som et hovedmål av ultraroyalistiske grupper, som har lansert flere angrep mot ham i årevis - alt fra desinformasjon og hatkampanjer på nettet til å presse myndighetene til å inndra visumet hans og få ham utvist fra universitetet, sier Sunai til CNN.
Svært få utlendinger har blitt tiltalt for majestetsfornærmelse. I 2011 ble den thailandskfødte amerikaneren Joe Gordon dømt til to og et halvt års fengsel etter å ha lagt ut en lenke til en bok han hadde vært med på å oversette, og som var forbudt i Thailand. Han ble senere løslatt etter å ha blitt benådet av kongen.
Chambers-sakens høye profil kan slå tilbake på militæret og få større konsekvenser for det thailandske samfunnet, mener Thitinan Pongsudhirak, statsviter ved Chulalongkorn-universitetet og fast bidragsyter til Bangkok Post.
– Kostnadene for det thailandske militæret er høye, fordi det vil tiltrekke seg den typen internasjonal oppmerksomhet og gransking som hæren ønsker å unngå, sier han til CNN.
– Denne saken strammer til lokket på den akademiske friheten, og vil forsterke lukkingen av thailandske hjerner og undergrave det intellektuelle og forskningsmessige økosystemet som er nødvendig for å fremme ideer og innovasjon som kan drive den thailandske økonomien fremover.
Kilde: Bangkok Post
– Han nektet for alle anklager. Han verken skrev eller publiserte teksten på nettstedet, sier Akarachai til CNN.
I forkant av tirsdagens rettsmøte sa Chambers til CNN at han hadde fått vite lite om hvorfor han var siktet, og at han fryktet at han «kunne bli fengslet i 15 år».
Chambers, som har en doktorgrad i statsvitenskap fra Northern Illinois University, er kjent i akademiske kretser som en kommentator på sivil-militære relasjoner og demokrati i Asia, med et spesielt fokus på Thailand. Han har bodd i Thailand siden 1993.
Han har blant annet skrevet bøkene Khaki Capital: The Political Economy of the Military in Southeast Asia og Praetorian Kingdom: A History of Military Ascendancy in Thailand.
Ifølge data fra TLHR frem til 31. mars i år har 1.962 personer blitt tiltalt for politisk deltakelse og meningsytring siden starten på Free Youth-protestene i juli 2020. Minst 278 står tiltalt etter paragraf 112, og 156 er tiltalt for oppvigleri etter paragraf 116.
Advokater sier at anklagene mot Chambers utgjør en trussel mot den akademiske friheten i Thailand.
– I motsetning til andre tilfeller av majestetsfornærmelse dreier denne saken seg om en svært veletablert akademiker som i sitt arbeid fokuserer på forholdet mellom det sivile og militære i Thailand, og hvis ekspertise er allment anerkjent i det akademiske miljøet, sier Akarachai til CNN.
Det amerikanske utenriksdepartementet uttalte mandag at de var «bekymret» over rapportene om arrestasjonen av akademikeren, og at de ville bistå med konsulær hjelp.
Tiltalen mot Chambers representerer et stadig strengere strupetak på ytringsfriheten og den akademiske friheten i Thailand, sier Sunai Phasuk, seniorforsker i Thailand for Human Rights Watch.
– Paul blir sett på som et hovedmål av ultraroyalistiske grupper, som har lansert flere angrep mot ham i årevis - alt fra desinformasjon og hatkampanjer på nettet til å presse myndighetene til å inndra visumet hans og få ham utvist fra universitetet, sier Sunai til CNN.
Svært få utlendinger har blitt tiltalt for majestetsfornærmelse. I 2011 ble den thailandskfødte amerikaneren Joe Gordon dømt til to og et halvt års fengsel etter å ha lagt ut en lenke til en bok han hadde vært med på å oversette, og som var forbudt i Thailand. Han ble senere løslatt etter å ha blitt benådet av kongen.
Chambers-sakens høye profil kan slå tilbake på militæret og få større konsekvenser for det thailandske samfunnet, mener Thitinan Pongsudhirak, statsviter ved Chulalongkorn-universitetet og fast bidragsyter til Bangkok Post.
– Kostnadene for det thailandske militæret er høye, fordi det vil tiltrekke seg den typen internasjonal oppmerksomhet og gransking som hæren ønsker å unngå, sier han til CNN.
– Denne saken strammer til lokket på den akademiske friheten, og vil forsterke lukkingen av thailandske hjerner og undergrave det intellektuelle og forskningsmessige økosystemet som er nødvendig for å fremme ideer og innovasjon som kan drive den thailandske økonomien fremover.
Kilde: Bangkok Post