BANGKOK akkurat nå
PHUKET akkurat nå
CHIANG MAI akkurat nå

Slik ser du norsk TV i Thailand

Britisk ektepar drev narkoimperium fra lukusvilla i Thailand



Et britisk ektepar som styrte et millionimperium av kopi-legemiddel fra sin luksusvilla i Thailand, er dømt til ti års fengsel etter en fem år lang internasjonal etterforskning .


Ekteparet på 30 og 27 (hun) år sto bak en produksjons- og distribusjonsring for forfalsket Xanax, og genererte anslagsvis 4 millioner pund (176 millioner baht) ved å selge forfalskede piller på det mørke nettet. Opptil 11 millioner nettbrett ble laget på ulike steder i Tipton, Wednesbury og Wolverhampton.

Paret opererte fra Thailand mellom 2018 og 2019, og førte en overdådig livsstil som expats, og skjulte sin ulovlige rikdom gjennom kryptovaluta og hvitvasking av penger. Imperiet deres kollapset imidlertid i august 2019, da de ble arrestert da de ankom Storbritannia med designerklær og Rolex-klokker i bagasjen.

Saken ble oppklart etter en omfattende etterforskning ledet av legemiddelgiganten Pfizer Ltd, som avdekket et nettverk av hemmelige narkotikalaboratorier i West Midlands.

Under razziaer oppdaget politiet en falsk Xanax-fabrikk i et skur i Tipton. En tablettpressemaskin og pilleavstøpninger i metall i en garasje i Wolverhampton samt fire pillepressemaskiner til en verdi av 30.000 pund (1,32 millioner baht), som hver kan produsere 10 000 piller i timen i tillegg til en håndskrevet oppskriftsliste med detaljer om narkotikaproduksjon og en forsendelse fra Kina som inneholdt alprazolam- og adinazolampulver som ble brukt til å lage falsk Xanax.

Mannen erkjente seg skyldig i sammensvergelse om å levere narkotika i klasse C og varemerkelovbrudd, og ble dømt til åtte års fengsel. Men ektefellen innrømmet hvitvasking av penger og ble dømt til to år og én måned.

Andre gjengmedlemmer som ble dømt, er tre briter på 26, 48 og 63 år. De ble dømt til fengsel i fire til sju år. Ytterligere fem personer venter på rettssak i forbindelse med saken.

Den forfalskede Xanaxen, et kraftig beroligende middel som ikke er tilgjengelig på NHS, utgjorde en alvorlig trussel mot folkehelsen.

Med ekteparet bak lås og slå håper myndighetene at dette fungerer som en advarsel til andre internasjonale narkotikasmuglere som forsøker å utnytte det mørke nettet til ulovlig vinning.

Kilder: Bangkok One News - BBC

Bangkok Airways sikter mot 4,7 millioner passasjerer i år



Bangkok Airways sikter mot en topp på 4,7 millioner passasjerer i år, basert på optimisme rundt thailandsk turisme drevet av interessen for HBOs TV-serie The White Lotus.

Puttipong Prasarttong-Osoth, president i Bangkok Airways, sier at flyselskapet allerede har registrert en økning på 14 % i forhåndsbestillinger fra mars til september i år.

Sesong 3 av The White Lotus-serien ble spilt inn i Thailand, blant annet på Samui, noe som har bidratt til å øke den generelle turiststemningen.

Bestillingene til Samui har økt kraftig siden slutten av fjoråret, selv før serien ble tilgjengelig via strømming.

En luksushotellkjede som driver virksomhet på Samui, har allerede kontaktet flyselskapet for å markedsføre reiser til øya etter suksessen med den nyeste serien.

Puttipong sier at ifølge International Air Transport Association har luftfartsindustrien fortsatt å vokse, og at Asia-Stillehavsregionen har den høyeste etterspørselen etter reiser.

I år forventer flyselskapet å gjennomføre 48.077 flyvninger med en gjennomsnittlig fyllingsgrad på 82 %.

Selskapet forventer å fly 4,7 millioner passasjerer, det høyeste antallet siden pandemien. I 2019 betjente selskapet mer enn 5,8 millioner passasjerer. Den gjennomsnittlige flybilletten for Bangkok Airways er 4 200 baht.

Flyselskapet flyr til 11 innenlandske destinasjoner og åtte byer i utlandet. Han sa at flyselskapet planlegger å gjenoppta ruten Samui-Kuala Lumpur for å tiltrekke seg europeiske turister.

Siden desember i fjor har flyselskapet leid to fly via en wet lease-avtale for å fly til Siem Reap, Phnom Penh og Luang Prabang.

Bangkok Airways forventer å operere 25 fly i år, og har som mål å kjøpe 12 nye fly som skal erstatte turbopropflyene ATR72-600 mellom 2026 og 2028.

Når det gjelder den øvrige virksomheten, skal Bangkok Airways begynne å renovere Samui flyplass, som selskapet eier, i løpet av fjerde kvartal, og planlegger en utvidelse av rullebanen på Trat flyplass.

I fjor hadde Bangkok Airways en omsetning på 26 milliarder baht og et overskudd på 3,8 milliarder baht. Flyselskapet ønsker å øke inntektene med 8-9 % i år.

Etter fredagens jordskjelv i Myanmar, som rammet Bangkok, ble flyselskapet informert om at alle avganger fra flyplasser i hele Thailand var kansellert.

Puttipong sa at jordskjelvet bare skulle påvirke turismen på kort sikt, ettersom alle viktige sikkerhetsprotokoller ble gjennomført på viktige steder, inkludert flyplassene.

Kilde: Bangkok Post


Brite omkom etter sin første Muay Thai-kamp på Koh Samui



En 30 år gammel britisk mann døde mens han fortsatt hadde på seg Muay Thai-shorts på øya Koh Samui i Surat Thani-provinsen.


Politibetjenter fra Bo Phut politistasjon etterforsket hendelsen på Thai International Hospital kort etter midnatt 29. mars. Ifølge Nantawat Chukaew, boksetreneren som ga ytterligere detaljer.

I går ved 21.30 tiden, deltok den britisk 30 åringen i sin første boksekamp noensinne på Inter Samui boksestadion. I løpet av tredje runde ble han sparket i høyre side av brystkassen, noe som fikk dommeren til å avbryte kampen.

Etter at kampen var over, gikk den avdøde ut av ringen på egen hånd og virket normal, og tok til og med av seg hanskene som vanlig. Men mens han pakket ut håndbandasjene, begynte han å oppleve muskelspenninger, pustevansker og rullende øyne, men uten å få anfall.

Treneren tok ham med frem til scenen. På det tidspunktet var briten fortsatt ved bevissthet, men omtrent fem minutter senere kollapset han, og hjertet hans sluttet å slå.

Mens de ventet på ambulansen utførte boksetreneren hjerte- og lungeredning. Da han ankom Thai International Hospital, fortsatte det medisinske personalet med hjerte- og lungeredning i omtrent en time før sykehuslegen erklærte ham død klokken 23.00.

Leger ved Koh Samui Hospital har gjennomført en obduksjon, mens politiet vil koordinere med den britiske ambassaden for å underrette den avdødes pårørende.

Kilde: Khaosod English

Sommertid: Fem timers tidsforskjell til Thailand fra søndag



Nok engang skal klokken stilles til sommertid natt til søndag. Klokken skal da stilles 1 time frem, fra 02 til 03.

Med det er det fra søndag og til 26. oktober fem timers tidsforskjell mellom Norge og Thailand.

To ganger i året stiller vi klokka – én gang fram og én gang tilbake. Dette tilsynelatende enkle ritualet har store historiske, økonomiske og samfunnsmessige konsekvenser. Sommertid, eller “daylight saving time” som det heter på engelsk, er en praksis som mange tar for gitt, men som stadig vekker debatt. Hvorfor har vi sommertid? Hvilke fordeler og ulemper finnes? Og bør vi egentlig fortsette med det?

Ideen om sommertid kan spores helt tilbake til Benjamin Franklin. I et essay skrevet i 1784 foreslo han at man kunne spare stearinlys ved å stå opp tidligere om sommeren. Det var imidlertid først under første verdenskrig at praksisen ble innført i større skala – Tyskland og dets allierte begynte å stille klokka fram for å spare kull og energi. Flere andre land fulgte etter, og i løpet av 1900-tallet ble sommertid gradvis innført i mange deler av verden.

I Norge ble sommertid forsøkt i flere omganger, men det var først i 1980 at vi fikk en fast ordning. I dag følger Norge EUs retningslinjer for start og slutt på sommertid: klokka stilles én time fram siste søndag i mars og én time tilbake siste søndag i oktober.

Hovedideen bak sommertid er å utnytte dagslyset bedre. Ved å stille klokka én time fram, "flytter" man en time med dagslys fra morgenen til kvelden. Dette skal redusere behovet for kunstig belysning, og dermed spare energi. I tillegg hevdes det at mer dagslys om kvelden kan bidra til økt trivsel og aktivitet blant folk.

Flere studier peker på at overgangen til sommertid kan forstyrre døgnrytmen. Dette kan føre til søvnproblemer, konsentrasjonsvansker og økt risiko for hjerteinfarkt i dagene etter tidsendringen.

Det finnes forskning som tyder på at trafikkulykker øker umiddelbart etter overgangen til sommertid, særlig på grunn av trøtthet og konsentrasjonssvikt.

Moderne livsstil, med utstrakt bruk av aircondition, skjermer og elektriske apparater, gjør at energisparingen er mindre betydelig enn tidligere antatt.

Tidsendringen skaper logistiske utfordringer for datasystemer, transportplanlegging og internasjonal kommunikasjon. Selv om teknologien har gjort dette enklere, oppstår det fortsatt feil og misforståelser.

I senere år har motstanden mot sommertid økt. EU-kommisjonen gjennomførte i 2018 en spørreundersøkelse der over 80 % av respondentene ønsket å slutte å stille klokka. Som en følge av dette la kommisjonen fram et forslag om å avskaffe den halvårlige tidsendringen, men det har ennå ikke blitt gjennomført på grunn av manglende enighet mellom medlemslandene.

I Norge har spørsmålet også vært oppe til diskusjon, men som EØS-land følger vi fortsatt EUs regler. Dersom EU beslutter å avskaffe ordningen, vil det få direkte konsekvenser for oss også – enten vi velger å følge permanent sommertid eller normaltid (vintertid).

Foreløpig fortsetter vi å stille klokka to ganger i året. Debatten ruller videre, og det er tydelig at spørsmålet om sommertid handler om mer enn bare en time hit eller dit. Det handler om energibruk, folkehelse, økonomi – og ikke minst om hvordan vi best tilpasser samfunnet vårt til naturens rytmer.




Bangkoks motorveisystem uskadet



Thailandske motveimyndigheter (Exat) har gjort det klart at hele motorveisystemet er brukbart, og at det kun er inn- og utkjøringsrampene på Din Daeng-strekningen som er stengt, melder Amarin TV i dag, lørdag.

Etter at gårsdagens kraftige jordskjelv, med episenter i Mandalay i Myanmar, rystet hele Thailand, inspiserte Exat alle motorveiene i Bangkok og fant at strukturen ikke hadde blitt påvirket, og at de er stabile og sterke.

Unntaket er inn- og utkjøringsrampene til Din Daeng-strekningen, som har vært stengt på grunn av steinras. Det vurderes nå om de skal åpnes så snart som mulig.

Tidligere ble det nevnt at hele Din Daeng-motorveistrekningen var stengt, men i virkeligheten er det bare rampene som er stengt.

Kilde: Thai Newsroom

Student dømt til døden for dobbeltdrap



Bangkok South Criminal Court dømte i går en 22 år gammel mann til døden for å ha skutt en rivaliserende student og en kvinne i Klong Toey-distriktet i november 2023. Han ble også dømt til å betale over 6 millioner baht i erstatning til ofrenes familier.

Skytingen fant sted 11. november rundt kl. 09.30 foran TMB Bank i Klong Toey-området, da den tiltalte, student fra Pathumwan Institute of Technology, sammen med en gruppe yrkesfagstudenter, forfulgte og åpnet ild mot rivalene sine. Hendelsen resulterte i at Sirada Sinprasert (45), en datalærer ved den nærliggende Sacred Heart Convent School, og Thanasorn Hongsawat (19), en universitetsstudent, ble drept.

Gjerningspersonen ble arrestert i Chiang Mai 24. november etter en landsomfattende menneskejakt, som resulterte i arrestasjonen av 24 personer flere steder i landet, blant annet i provinsene Bangkok, Nonthaburi og Samut Prakan.

Etter å ha gjennomgått bevisene som ble lagt frem av aktoratet og forsvaret, inkludert 59 vitner og overvåkningsopptak, som stemte overens med politiets etterforskning, kom retten frem til at det var det domfelte var den som skjøt.

Han ble dømt for flere forhold, deriblant kriminell sammenslutning, gjengrelatert virksomhet, våpenlovbrudd og overlagt drap i henhold til straffelovens paragraf 91. Sistnevnte paragraf innebærer mulighet for dødsstraff.

Alle de 23 andre tiltalte, bortsett fra én som ble frikjent, ble idømt ulike straffer, fra to års fengsel til livsvarig fengsel for medvirkning til overlagt drap. Retten dømte hovedmannen til å betale 6.078.000 baht i erstatning pluss 5 % årlig rente til de avdødes familier. Familiene hilste dommen velkommen.

– Den dømte viste ingen anger selv da han ble dømt til døden, sa offerets mor, og la til at han i stedet smilte og spøkte med de andre tiltalte. Etter dommen brøt det ut et sammenstøt mellom de to rivaliserende institusjonene bak rettsbygningen der de tiltalte satt fengslet.

Politiet fra Yannawa-stasjonen og rettsfunksjonærer grep inn og skilte de to gruppene fra hverandre før sammenstøtet kunne eskalere.

Kilde: Bangkok Post



Derfor kunne ikke thailandske myndigheter sende ut jordskjelvvarsel



Etter jordskjelvet i Mandalay i Myanmar fredag ettermiddag, som hadde en styrke på 8,2, ble mange områder i Thailand, inkludert de nordlige og sentrale regionene, samt Bangkok, rammet av rystelser. Dette utløste omfattende kritikk av hvorfor myndighetene ikke hadde sendt ut et jordskjelvvarsel på forhånd.

Veerachart Wiwekkawin, seniorgeolog og jordskjelvekspert ved departementet for mineralressurser, sa fredag at årsaken til jordskjelvet var Sagaing-forkastningen, som strekker seg fra Mandalay til Yangon. Forkastningen ligger relativt langt fra Thailand, men mange områder i Nord- og Sentral-Thailand, deriblant Bangkok, kunne likevel kjenne rystelsene.

– Årsaken til at de seismiske bølgene nådde Bangkok, sier han, er geologiske faktorer som gjorde det mulig for jordskjelvbølgene å forplante seg videre. Den lave frekvensen på bølgene gjorde det lettere for høye bygninger i Bangkok å få resonans med skjelvene, noe som gjorde rystelsene mer merkbare. Derfor er det ikke overraskende at folk i høye bygninger kjente rystelsene fra dette jordskjelvet.

Veerachart forklarte at etterskjelv er mindre enn hovedskjelvet og avtar gradvis i intensitet, helt til de forsvinner helt. Det er lite sannsynlig at befolkningen i Thailand vil bli påvirket i nevneverdig grad, og situasjonen er relativt trygg, legger han til.

På spørsmål om årsaken til mangelen på forhåndsvarsel forklarte Veerachart at det er umulig å forutsi nøyaktig når eller hvor et jordskjelv vil inntreffe. Men når et jordskjelv først har inntruffet, kan myndighetene sende ut varsler for å informere folk om konsekvensene og mulige etterskjelv, som kan fortsette i 2-3 uker.

Det thailandske meteorologiske instituttet sier at jordskjelv fortsatt er en naturkatastrofe som ennå ikke kan forutsies. Effektiv forebygging og begrensning av jordskjelv krever nøyaktige data fra et overvåkingssystem som oppfyller internasjonale standarder.

Departementet opplyser at det er installert målestasjoner for bakkeakselerasjon, jordskorpebevegelser og havnivå over hele Thailand. Disse stasjonene overvåker kontinuerlig og gir informasjon om jordskjelvfare 24 timer i døgnet. De utsteder også advarsler for utsatte områder i tilfelle et større jordskjelv i havet. Når systemet oppdager uregelmessigheter, kan det umiddelbart sende varsler til relevante myndigheter.

For å forebygge og redusere jordskjelvfare oppfordres publikum til å holde seg informert om nyheter om naturkatastrofer, slik at de kan være bedre forberedt på å evakuere i tide, heter det fra instituttet.

Kilde: The Nation

Bro kollapset ved luksusleilighet i Bangkok etter jordskjelv i Myanmar



En bro ved et luksusleilighetskompleks under oppføring i Thonglor-området i Bangkok kollapset fredag etter rystelser fra det kraftige jordskjelvet i Myanmar.

Jordskjelvet, som inntraff rundt klokken 15.00 thai-tid i Myanmar, førte til at hundrevis av arbeidere måtte flykte fra byggeplassen til de to høyhusene, som hver er minst 30 etasjer høye. En bygningsarbeider rapporterte at han kjente skjelvet mens han befant seg inne i bygningen, noe som fikk ham til å løpe i sikkerhet.

Situasjonen forverret seg da en bro som forbinder de to bygningene, kollapset på grunn av rystelsene. De første rapportene tydet på personskader, men det nøyaktige antallet omkomne er ennå ikke bekreftet.

Arbeidere som opplevde skjelvet, beskrev det som det kraftigste de noensinne hadde følt. De oppfordret Bangkok Metropolitan Administration til å håndheve strengere sikkerhetsregler for jordskjelv på byggeplasser for å forhindre lignende hendelser i fremtiden.

Myndighetene er i ferd med å vurdere skadene og sørge for at sikkerhetstiltakene etter jordskjelvet overholdes.

Kilde: Bangkok One News


Det kraftigste skjelvet i Thailand på 95 år



– Jordskjelvet i dag, som ble målt til mellom 7,4 og 7,7 på Richters skala, var det kraftigste skjelvet i Thailand siden 1930, da rundt 500 mennesker ble drept, sier Phichit Sombatmak, generaldirektør i departementet for mineralressurser.


Han sa at skjelvet først ble målt til 7,7 kl. 13.20, på en dybde på rundt 10 km. Det ble forårsaket av bevegelser i Sagaing-forkastningen i Mandalay, rundt 16 km fra Sagaing by og rundt 1100 km fra Bangkok.

– Skjelvet ble 12 minutter senere etterfulgt av et etterskjelv med en styrke på 6,4. De sterke rystelsene ble følt i de nordlige, nordøstlige, østlige og sentrale delene av Thailand, inkludert Bangkok, sier han.

Provinsene som ble rammet av skjelvet er Chiang Mai, Chiang Rai, Tak, Mae Hong Son, Lamphun, Lampang, Phitsanuloke, Khon Kaen, Nakhon Ratchasima, Udon Thani, Ubon Ratchathani, Chon Buri, Suphan Buri, Kanchanaburi, Nakhon Sawan, Ratchaburi, Lop Buri, Nakhon Nayok og Bangkok og områdene rundt.

Phichit oppfordret frivillige og allmennheten til å følge nøye med i statlige medier for å få nyheter om eventuelle etterskjelv.

Sagaing er en av de største forkastningene i Myanmar. Det er en hovedsakelig kontinental høyresidig transformasjonsforkastning mellom den indiske platen og Sunda-platen. Den forbinder den divergerende grensen i Andamanhavet med sonen for aktiv kontinental kollisjon langs Himalaya-fronten.

Den går gjennom de befolkede byene Mandalay, Yamethin, Pyinmana, hovedstaden Naypyidaw, Toungoo og Pegu, før den munner ut i Martaban-bukten, og har en total lengde på over 1200 km.

Kilde: Thai PBS

Panikk og skader som følge av skjelvet



Trafikken i Bangkok sto stille i ettermiddag etter at et kraftig jordskjelv i Myanmar rystet hovedstaden, forårsaket skader på flere bygninger og tvang til stenging av hovedveier og motorveier.

Bangkok er erklært som en nødsone, noe som har fått mange til å forlate kontorene sine tidlig og skynde seg hjem.

Trafikkradiostasjoner, deriblant Jor Sor 100 og Sor Wor Por 91, rapporterte at den vanlige fredagstrafikken - som allerede var stor på grunn av lønningsdagen - ble forverret av jordskjelvets virkninger.

Bilistene kunne ikke bruke motorveiene og andre høytliggende veier, som ble beordret stengt av sikkerhetsmessige årsaker. Myndighetene rådet også bilister til å unngå Rama II Road, som ble påført betydelige skader.

I et veikryss på Bang Pho Road kollapset en kran, noe som delvis blokkerte trafikken.

Alle Bangkoks kollektivtransportsystemer, inkludert BTS og MRT, innstilte trafikken i påvente av strukturelle inspeksjoner.

Flere bygninger i hovedstaden kollapset eller fikk skader. I Chatuchak-distriktet kollapset en bygning under oppføring, og minst tre personer omkom.

Hendelsen er under etterforskning, og myndighetene har stengt Kamphaeng Phet 2 Road fra kilometermarkør 11 til JJ Mall.

Din Daeng Tollway og Chalerm Maha Nakhon Expressway er ute av drift for bilpendlere.

Når det gjelder flyreiser, har Aeronautical Radio of Thailand midlertidig innstilt alle flyavganger over hele landet av hensyn til flysikkerheten, selv om landinger fortsatt er tillatt.

Myndighetene har oppfordret befolkningen til å være på vakt for etterskjelv og å unngå unødvendige reiser.

Kilde: Thai PBS