Thailand forbyr eksport av rå palmeolje
30.10.2024
Thailand har midlertidig forbudt eksport av rå palmeolje på grunn av redusert produksjon forårsaket av tørke og plantesykdommer.
Restriksjonene, som forventes å vare til desember, har som mål å stabilisere de lokale prisene og sikre tilstrekkelige lagernivåer.
Handelsminister Pichai Naripthaphan understreket at dagens markedsforhold gjenspeiler en betydelig nedgang i produksjonen av oljepalmer, noe som nødvendiggjør tiltak for å beskytte både bønder og forbrukere mot oppblåste priser, melder The Nation.
Handelsdepartementet bekreftet at prisene for øyeblikket ligger på et tilfredsstillende nivå på 8-9 baht per kilo, men understreket behovet for å følge nøye med på prisene på palmeolje på flaske.
Departementet har koordinert diskusjoner med Palm Oil Extraction Mills Association og ulike forhandlere for å styre lagernivåene og utsette prisjusteringer for forbrukerne.
Foreningen for utvinningsfabrikker og Palm Oil Refinery Association har lovet å samarbeide med myndighetene. De har blitt enige om å stanse eksporten og samarbeide for å stabilisere prisene.
I tillegg har detaljister og grossister forpliktet seg til å opprettholde rimelige priser på palmeolje på flaske og iverksette kampanjetilbud for å dempe konsekvensene for forbrukerne.
Med et lager av rå palmeolje på over 200.000 tonn har organisasjonene forpliktet seg til å stanse eksporten inntil situasjonen bedrer seg, med planer om å revurdere dette i januar 2025.
For å forhindre prisjuks har departementet advart om at overtredere kan risikere opptil syv års fengsel eller en bot på opptil 140 000 baht. Bekymringer om stigende priser på vegetabilsk olje vil fortsatt bli overvåket. Forbrukerne oppfordres til å rapportere eventuelle uregelmessigheter via departementets hotline eller deres mobilapp.
Kilde: The Nation
Handelsdepartementet bekreftet at prisene for øyeblikket ligger på et tilfredsstillende nivå på 8-9 baht per kilo, men understreket behovet for å følge nøye med på prisene på palmeolje på flaske.
Departementet har koordinert diskusjoner med Palm Oil Extraction Mills Association og ulike forhandlere for å styre lagernivåene og utsette prisjusteringer for forbrukerne.
Foreningen for utvinningsfabrikker og Palm Oil Refinery Association har lovet å samarbeide med myndighetene. De har blitt enige om å stanse eksporten og samarbeide for å stabilisere prisene.
I tillegg har detaljister og grossister forpliktet seg til å opprettholde rimelige priser på palmeolje på flaske og iverksette kampanjetilbud for å dempe konsekvensene for forbrukerne.
Med et lager av rå palmeolje på over 200.000 tonn har organisasjonene forpliktet seg til å stanse eksporten inntil situasjonen bedrer seg, med planer om å revurdere dette i januar 2025.
For å forhindre prisjuks har departementet advart om at overtredere kan risikere opptil syv års fengsel eller en bot på opptil 140 000 baht. Bekymringer om stigende priser på vegetabilsk olje vil fortsatt bli overvåket. Forbrukerne oppfordres til å rapportere eventuelle uregelmessigheter via departementets hotline eller deres mobilapp.
Kilde: The Nation
Forventer rekordår for turismen på Phuket
30.10.2024
Ifølge Thanet Tantipiriyakit, president i Phukets turistforening, vil turistinntektene i Phuket i år sannsynligvis overstige de totale inntektene i 2019, med nesten like mange besøkende som året før pandemien.
– Phuket har nå forvandlet seg til en destinasjon for kvalitetsturister, ettersom turistenes totale forbruk har steget over beløpet som ble registrert i 2019, til tross for at det totale antallet besøkende falt noe, sa han tirsdag.
Ifølge turistdepartementet nådde inntektene generert av besøkende til øya 246 milliarder baht i første halvår i år, skriver Bangkok Post.
Forbruket forventes å nå 50 milliarder baht i måneden i de travleste månedene november og desember. Han sa derfor at inntektsmålet for hele året på 500 milliarder baht er oppnåelig.
Han sa at Phuket også ønsker flere direkteflyvninger velkommen i løpet av årets siste kvartal, inkludert åpningsflyvninger fra Astana i Kasakhstan på søndag, Kolkata og Chennai i India på mandag og Siem Reap i Kambodsja på tirsdag. I tillegg til direkteflyvningene mellom Riyadh og Phuket, vil det også komme direkteflyvninger fra Jeddah i Saudi-Arabia fra og med 2. desember.
– Det blir ganske mange direkteflyvninger fra mange flyselskaper til Phuket i år. Det er gode nyheter for befolkningen og det lokale næringslivet, sier Thanet.
Han spår at det totale antallet turister i år ville ligge på mellom 13 og 14 millioner, noe som ville være omtrent som i 2019. I fjor hadde Phuket rundt 11 millioner besøkende.
Turister fra Kina er fortsatt den største gruppen av besøkende, etterfulgt av Russland og India. De europeiske og australske markedene har vokst, men antallet turister har ikke økt nevneverdig.
Thanet sa at han trodde Phuket kunne nå nye høyder neste år med internasjonale arrangementer, blant annet Thailand Biennale Phuket 2025, en internasjonal festival for samtidskunst som vil pågå fra november 2025 til april 2026.
I forbindelse med dette ønsket Phukets guvernør Sopon Suwannarat mandag velkommen til Masazumi Gotoda, guvernøren i Tokushima prefektur i Japan, sammen med representanter for ni selskaper. De diskuterte en intensjonsavtale om handel og turisme mellom byene.
Gotoda sa at Tokushima, som ligger i Shikoku-regionen i Japan, har en unik natur og kultur, deriblant Iya-dalen og Awa Odori-dansfestivalen.
– Denne diskusjonen er et viktig skritt i retning av å bygge gode relasjoner når det gjelder turisme og fremme lokal kultur, sa han.
Øverst: Turister besøker en gågate i gamlebyen i Phuket. (Foto: Achadthaya Chuenniran)
Kilde: Bangkok Post
Presser på Koh Larn regnvanns-prosjekt
30.10.2024
Ordfører Poramet Ngampichet ledet en inspeksjon av utgravingsprosjektet for regnvannsreservoaret på Koh Larn mandag.
Målet med dette initiativet er å etablere en pålitelig løsning for lagring av vann på øya, som skal dekke både lokalbefolkningens og turistenes behov, skriver Pattaya Mail.
Regnvannsreservoaret på Koh Larn er et viktig skritt i Pattaya Citys planer for bærekraftig utvikling, som tar sikte på å dekke øyas økende behov for vannressurser og samtidig fremme miljøansvar.
Kilde: Pattaya Mail
Thailand gir statsborgerskap til 483.000 migrantarbeidere
30.10.2024
Regjeringen i Thailand besluttet i går å gi thailandsk statsborgerskap til rundt 483.000 migranter som har bodd i Thailand siden 1984, og til barn født i Thailand av foreldre fra etniske minoritetsgrupper.
Talsmann for statsministerens kontor, Jirayu Huangsap, sa at siden disse dokumenterte arbeidsinnvandrerne har jobbet i Thailand i lang tid, mener regjeringen at det er riktig å gi dem thailandsk statsborgerskap, slik at de kan reise fritt og fortsatt bidra til utviklingen av den thailandske økonomien.
Han sa at innenriksdepartementet vil utstede forskrifter innen 60 dager for å implementere dagens vedtak.
Den første gruppen som vil nyte godt av beslutningen, består av rundt 120.000 migranter som har bodd og arbeidet i Thailand mellom 1984 og 1999, skriver Thai PBS.
Den andre gruppen består av 215.000 migranter som har bodd i landet mellom 2005 og 2011.
Den tredje gruppen består av rundt 29.000 barn født av foreldre som tilhører en etnisk minoritet i Thailand, og den fjerde gruppen består av rundt 113.000 barn født av foreldre som tilhører en udokumentert minoritet.
Chirayu bemerket imidlertid at det kan ta så lang tid som 44 år (!) å behandle alle disse søknadene om thailandsk statsborgerskap.
Kilde: Thai PBS
To svensker etterlyst i Sverige pågrepet i Pattaya
29.10.2024
To svenske borgere som er etterlyst i hjemlandet for angivelig å ha drevet en call center-bande som svindlet til seg over 50 millioner baht, er pågrepet i Pattaya med «overstay», skriver avisen Naewna i dag.
Etter å ha blitt tipset om at svenske menn, som angivelig hadde svindlet til seg store summer i hjemlandet, hadde tilhold i Bang Lamung-distriktet i Chonburi, dro et team fra Immigration Bureau 3 for å inspisere området foran et leilighetskompleks i Nong Prue-distriktet, melder Thai Newsroom.
Da de så en utlending foran bygningen, identifisert som en 24 år gammel svensk statsborger, sjekket de passet hans og fant ut at han hadde oppholdt seg for lenge i landet.
De gikk deretter til har bolig, hvor de på traff en 25 åring også han fra Sverige, som også hadde oppholdt seg for lenge i landet.
De ble begge arrestert for å ha oppholdt seg for lenge i landet, og tatt med til Pattaya politistasjon. Det ble rapportert at begge mennene var etterlyst i Sverige for bedrageri av millionbeløp.
Øverst: De to svenskene som er etterlyst i hjemlandet for å ha drevet et callsenter, blir arrestert i Pattaya. Foto: Naewna
Tre omkom i bilulykke i Kanchanaburi
29.10.2024
Tre personer omkom og én ble alvorlig skadet da en pickup i høy hastighet mistet kontrollen over en annen bil og krasjet inn i en butikk natt til i dag, tirsdag.
Hendelsen skjedde klokken 03.36 ved Chuk Dueon-krysset i Kanchanaburi, melder Bangkok Post.
Et kamera i området fanget opp hendelsen. Det viste kjøretøy som hadde stanset ved et rødt lys og begynte å kjøre da lyset ble grønt. Plutselig dukker det opp to pickuper som kjører om kapp med hverandre.
Det første kjøretøyet, en hvit Isuzu D-Max, kjørte inn i et kjøretøy som sto i krysset, svingte ut av kjørefeltet og krasjet inn i en sportsbutikk på den andre siden av veien. Den andre pickupen kjørte vekk.
Nødetatene måtte bruke en lastebil for å trekke Isuzu-bilen ut, ettersom den havnet på siden og satt fast i inngangspartiet til butikken. To menn og en kvinne ble funnet døde på stedet, ifølge redningsmannskapene. En tenåring ble alvorlig skadet og ble kjørt til sykehus.
To av de døde er 30 og 38 år gamle. De andre ble ikke identifisert, og det var ikke kjent hvem som kjørte bilen.
Føreren av bilen som ble påkjørt i krysset, sa at han så Isuzu-bilen komme i høy hastighet, forsøkte å komme inn i hans kjørefelt og traff fronten på bilen hans. Deretter mistet den kontrollen, noe som førte til krasjet, sier han.
Øverst: Redningsmannskaper fjerner en passasjer fra en pickup som krasjet inn i en butikk i Kanchanaburi tirsdag morgen. Tre personer mistet livet. (Foto: Pitakkarn Foundation)
Kilde: Bangkok Post
Kan håndtere 1 million flyvninger i året med en tredje rullebane på Suvarnabhumi
29.10.2024
– Thailand vil kunne håndtere opptil én million flyvninger per år når den tredje rullebanen på Suvarnabhumi-flyplassen åpner for full drift neste år, sier visetransportminister Manaporn Charoensri.
Manaporn avlat Aeronautical Radio of Thailand Company, som er ansvarlig for flytrafikkontrollen i Thailand, et besøk for å se hvordan selskapet er forberedt på å takle den økte trafikken neste år, skriver Thai PBS.
I regnskapsåret 2024, som begynte i oktober i fjor, håndterte Thailands flyplasser 836.513 flyvninger, 16 % mer enn i fjor.
Suvarnabhumi flyplass håndterte 348.980 flyvninger, eller i gjennomsnitt 950 flyvninger daglig, noe som er nær nivåene fra før pandemien.
Manaporn sa at den økte kapasiteten på de thailandske flyplassene, spesielt Suvarnabhumi, er avgjørende for å nå målene om å gjøre Thailand til et regionalt knutepunkt for luftfarten og for å ta imot flere utenlandske turister.
Noppasit Chakphitak, administrerende direktør i Aeronautical Radio of Thailand, sa at selskapet de siste fem årene har forberedt flynavigasjons- og lufttrafikkledelsessystemer, IFR-prosedyrer (Instrument Flight Rule) og sikkerhetsrisikovurderinger for å kunne håndtere den økte trafikken som utvidelsen av flyplassene vil føre med seg.
Han sa at når den tredje rullebanen på Suvarnabhumi flyplass er i full drift, vil flyplassens kapasitet for flybevegelser øke fra 68 til 94 per time.
Han sa også at avstanden mellom rullebaneutgangene og gatene vil bli redusert for å spare drivstoff og for å gjøre det enklere å få passasjerene raskere ut av flyene.
Kilde: Thai PBS
Nedleggelsen av Michelin-restauranten Jay Fai gjenspeiler et bransje-problem
28.10.2024
Den planlagte nedleggelsen av den berømte enstjerners Michelin-restauranten Jay Fai gjenspeiler en rekke problemer i matforsyningskjeden, særlig høye energi- og råvarekostnader, ifølge Restaurant Business Club.
Jay Fai, som har hatt én Michelin-stjerne i Bangkok-utgaven av guideboken siden 2018, skapte overskrifter mandag da Supinya Junsuta, restaurantens eier og kjøkkensjef, skal ha innrømmet til lokale medier at hun forbereder seg på å legge ned virksomheten neste år.
– En av grunnene til den planlagte nedleggelsen er økende logistikkostnader, noe som har resultert i en økning på opptil 10 % i kostnadene for sjømat sammenlignet med første kvartal i år, sier Sorathep Rojpotjanaruch, leder for klubben, melder Bangkok Post.
Han sa at naturkatastrofer, både tørke og flom, spiller en avgjørende rolle for landbruksproduksjonen og forsyningene.
Prisene på flere grønnsaker steg kraftig etter flere uker med oversvømmelser i landets nordlige og nordøstlige regioner.
For eksempel har prisen på koriander nå nådd 240 baht per kilo, opp fra 160 baht per kilo før oversvømmelsene.
– Restaurantdriverne er lei av de økende kostnadene. Vi forsøker å holde råvarekostnadene på under 35 prosent av de samlede kostnadene våre, men nå kan andelen være så høy som 40 prosent, noe som går ut over marginene våre, sier Sorathep.
Supinya, bedre kjent som «Jay Fai», kunngjorde at hun planlegger å pensjonere seg på grunn av sin høye alder og økende kostnader. Kunngjøringen ble bredt omtalt i lokale medier.
Restauranten, som ligger i Phra Nakhon-distriktet i Bangkok, har klart å beholde sin Michelin-stjerne siden 2018.
Thapanee Kiatphaibool, guvernør i Thailands turistmyndighet, sa at det ville være uheldig om det velkjente spisestedet må stenge, ettersom restauranten lenge har bidratt til å fremme Thailands myke makt gjennom sin gastronomiske kultur.
Jay Fai er kjent for å ha løftet omdømmet til gatemat til et internasjonalt nivå.
I et nylig intervju med media sa eieren imidlertid at de økende råvarekostnadene skyldes høy etterspørsel etter råvarer, samtidig som leverandørene har større kontroll over prisen på disse varene, noe som skaper utfordringer for bedriftene.
Supinya (81) har flere ganger antydet at hun vil ta en pause etter hvert som hun gradvis har redusert restaurantens åpningsdager fra seks til fire per uke.
Hun innrømmet at det var svært slitsomt å drive virksomheten, ettersom hun personlig sjekket kvaliteten på råvarene tidlig hver morgen.
Ettersom døtrene ikke kommer til å arve virksomheten, vil hun ifølge Supinya dele oppskriftene sine med andre, samtidig som hun i stedet går over til å jobbe med andre deler av næringsmiddelindustrien, for eksempel det allerede lanserte samarbeidet med koreanske matvareselskaper.
Kilde: Bangkok Post
Beboere i Pattaya krever tiltak mot bråkete uteliv
28.10.2024
Lokale innbyggere i Soi Buakhao-området i Sør-Pattaya klager over nattebråk fra et lokalt utested til langt på natt.
Beboerne har hatt søvnløse netter i over to uker fordi støyen forstyrrer nattesøvnen og ofte vekker mange midt på natten, skiver Pattaya Mail.
En kvinne beboer har delt et opptak av støyen på sosiale medier og forklarte situasjonen. Hun sier at den nyåpnede baren, som har vært i drift i omtrent en måned, bruker lufthorn i stedet for tradisjonelle klokker for å signaliser ny runde for gjestene.
De høye lydsignalene har skremt beboerne i leilighetene rundt, noe som har ført til at noen har klaget eller til og med flyttet ut på grunn av den uopphørlige støyen.
Eieren av leilighetene i nærheten har også fått klager fra leietakerne på grunn av forstyrrelsene. Til tross for tidligere diskusjoner med barens ledelse og rapporter til Pattaya politistasjon for å løse problemet, har det ikke vært noen respons eller endring fra barens side.
En annen beboer som har bodd i området i en måned, forteller at hun har opplevd å bli vekket av hornet, som minner om et lastebilhorn. Hun står tidlig opp for å jobbe, og understreket viktigheten av et fredelig miljø om natten, og oppfordret baren til å erstatte hornene med en klokke, slik det er vanlig på andre etablissementer.
Beboerne har kollektivt oppfordret lokale myndigheter, inkludert politiet i Pattaya og Banglamung District Office, til å etterforske og løse det pågående støyproblemet.
Øverst: Beboere i Pattaya er bekymret over støyen fra en lokal ølbar som feirer til langt på natt med høylytte lufthorn, noe som forstyrrer nattesøvnen deres.
Kilde: Pattaya Mail
Slutt på boardingpass: Ansiktsgjenkjenning på thailandske flyplasser
28.10.2024
Et automatisert biometrisk id-system som bruker ansiktsgjenkjenning, vil bli implementert på seks thailandske flyplasser senere i år, slik at passasjerer kun trenger å vise fysisk ID én gang.
Systemet vil være klart for innenlandspassasjerer 1. november og for utenlandspassasjerer 1. desember, ifølge Kirati Kitmanawat, direktør for Airport Authority of Thailand, melder Bangkok Post.
For å kunne bruke systemet må passasjerene gi tilgang til sin identifikasjonsinformasjonnår de sjekker inn ved skranken eller ved selvbetjent innsjekking på flyplassene.
Systemet vil samle inn passasjerens biometriske informasjon og reiserute elektronisk, slik at flypassasjerer kan gå fra bagasjeutleveringen til gaten uten å vise pass og boardingkort. Hver registrering gjelder kun for én reise.
De seks flyplassene som vil ta i bruk systemet, er Suvarnabhumi internasjonale lufthavn, Don Mueang internasjonale lufthavn, Chiang Mai internasjonale lufthavn, Mae Fah Luang/Chiang Rai internasjonale lufthavn, Phuket internasjonale lufthavn og Hat Yai internasjonale lufthavn.
– Passasjertallene på flyplassene i september og oktober har økt med nesten 20 % sammenlignet med samme periode i fjor, og det forventes at de vil øke ytterligere neste år, sier Kirati.
Øverst: Passasjerer står i kø ved innsjekkingsskranken på Phukets internasjonale lufthavn i Thailand 15. oktober. (Foto: Achadthaya Chuenniran)
Kilde: Bangkok Post