Dette må du vite om chikungunyafeber
27.10.2024
Chikungunyafeber er en virusinfeksjon som overføres med mygg, og det er et begynnende utbrudd av Chikungunyafeber i Pakistan. I Thailand er det rapportert om 468 tilfeller, ifølge European Centre for Disease Prevention and Control.
Sykdommen overføres med mygg. Den starter med feber og kan gi symptomer som til forveksling ligner på leddgikt, som kan vare i mange måneder. Det er viktig å beskytte seg med myggmiddel, spesielt rundt solnedgang.
Det har de siste månedene vært mange tilfeller i Sør-Amerika, spesielt i Brasil med nær 400.000 tilfeller.
Symptombildet varierer fra mildt til alvorlig, og kan ligne dengue og zika. Chikungunya kan derfor være vanskelig å diagnostisere.
De fleste smittede vil utvikle en grad av symptomer, men en andel vil også være asymptomatiske. De vanligste symptomene er feber og leddsmerter. Andre symptomer er blant annet hodepine, muskelsmerter, artritt og utslett.
Sjeldne ganger kan man også få affeksjon av øyne, hjerte eller nervesystemet. Hos de fleste vil sykdommen gå over av seg selv etter 7-10 dager, men enkelte kan få alvorlige leddsmerter som kan vare i opptil flere måneder og i sjeldne tilfeller år. Dødsfall som følge av chikungunyavirus er sjelden. Personer som er mest utsatt for alvorlig sykdom er nyfødte, eldre (>65 år) og personer med andre tilstander som høyt blodtrykk, diabetes, hjertesykdom eller immunsvikt.
Det er viktig å beskytte seg med myggmiddel, spesielt rundt solnedgang.
Kilde: KRY Reiseklinikken - ECDC - FHI
Sykdommen overføres med mygg. Den starter med feber og kan gi symptomer som til forveksling ligner på leddgikt, som kan vare i mange måneder. Det er viktig å beskytte seg med myggmiddel, spesielt rundt solnedgang.
Det har de siste månedene vært mange tilfeller i Sør-Amerika, spesielt i Brasil med nær 400.000 tilfeller.
Symptombildet varierer fra mildt til alvorlig, og kan ligne dengue og zika. Chikungunya kan derfor være vanskelig å diagnostisere.
De fleste smittede vil utvikle en grad av symptomer, men en andel vil også være asymptomatiske. De vanligste symptomene er feber og leddsmerter. Andre symptomer er blant annet hodepine, muskelsmerter, artritt og utslett.
Sjeldne ganger kan man også få affeksjon av øyne, hjerte eller nervesystemet. Hos de fleste vil sykdommen gå over av seg selv etter 7-10 dager, men enkelte kan få alvorlige leddsmerter som kan vare i opptil flere måneder og i sjeldne tilfeller år. Dødsfall som følge av chikungunyavirus er sjelden. Personer som er mest utsatt for alvorlig sykdom er nyfødte, eldre (>65 år) og personer med andre tilstander som høyt blodtrykk, diabetes, hjertesykdom eller immunsvikt.
Det er viktig å beskytte seg med myggmiddel, spesielt rundt solnedgang.
Kilde: KRY Reiseklinikken - ECDC - FHI
Derfor er Phuket langt fra 'Andaman-rivieraens' perle
27.10.2024
KRONIKK: I løpet av de siste månedene har skribenten hatt gleden av å reise langs Andaman-kysten, ikke bare som en tilfeldig observatør, men som en dedikert tilhenger av Phuket Andaman FC. Mine reiser med laget har tatt meg langt utenfor Phukets velkjente gater, gjennom de svingete veiene og travle byene Satun, Trang, Krabi, Phang Nga og Khao Lak. Disse turene, ofte avbrutt av pitstop ved hver eneste 7-Eleven og Amazon Café langs veien, har gitt et unikt perspektiv på regionen, særlig i lys av det kommende «Andaman Riviera»-prosjektet.
Av Simon Causton
Dette ambisiøse initiativet, som beskrives i en rapport som kommer i februar neste år, innebærer en revitalisert Andaman-kyst med et nettverk av veier som forbinder seks provinser: Ranong, Phang Nga, Phuket, Krabi, Trang og Satun. Planen innebærer ikke bare nye veier som knytter sammen eksisterende ruter, men også oppgraderinger av eksisterende infrastruktur, slik at det blir flere fristende stoppesteder for både turister og reisende.
Etter å ha opplevd den unike karakteren til hver av disse provinsene (med unntak av Ranong, som jeg venter på å utforske i det nye året), har jeg blitt slått av en sterk erkjennelse: Phuket, den antatte «Andaman-øyas perle», henger betydelig etter sine naboer når det gjelder utvikling og vedlikehold.
Selv om mange innbyggere i Phuket kanskje ser på de andre provinsene som «bondeknøler», tegner mine observasjoner et annet bilde. Phang Nga, for eksempel, har begynt å satse på bærekraftig energi med solcelledrevne gatelys som lyser opp selv de mest avsidesliggende veiene. Krabi kan skilte med brede fortau, en pittoresk elvepromenade, tydelige turistkart og innbydende lekeplasser for barn. Trang ønsker besøkende velkommen med sjarmerende dekorasjoner i hele sentrum og en praktisk ringvei, mens selv den sørlige byen Satun har rene gater og fotgjengervennlige gangveier.
Dette reiser spørsmålet: Hvorfor er Phuket, med all sin angivelige rikdom og prominens, så dårlig forvaltet? Mange områder på øya mangler grunnleggende fasiliteter som fortau og tilstrekkelig gatebelysning. Veiene er fulle av hull, og tydelig turistskilting finnes praktisk talt ikke. Kontrasten mellom Phuket og naboprovinsene er skrikende, og man kan lure på hvordan øya kan påberope seg posisjonen som «Andamanenes perle» når den fremstår som så nedslitt i sammenligning.
Korrupsjon i lokalforvaltningen er selvsagt et velkjent problem som ofte trekkes frem. Det er ingen tvil om at tapping av midler som er tiltenkt offentlige arbeider, bidrar til problemene med infrastrukturen på øya. Problemet stikker imidlertid dypere enn bare korrupsjon. Den byråkratiske tregheten som plager Phukets lokale myndigheter, fører til uendelige forsinkelser selv for de mest grunnleggende prosjektene. Den pågående sagaen om Heroines Underpass er et godt eksempel på denne frustrerende ineffektiviteten.
Men den kanskje viktigste faktoren som bidrar til Phukets tilbakegang, er det mangelfulle systemet for tildeling av midler. I dag mottar Phuket støtte basert på det offisielle innbyggertallet, noe som er sørgelig unøyaktig. Det registrerte innbyggertallet er på bare 416 582, et tall som er grovt underrepresentert i forhold til det reelle antallet mennesker som bor på øya. Dette avviket skyldes flere faktorer:
- Mange thaier opprettholder sin offisielle bostedsadresse i hjemprovinsen, selv om de bor og arbeider på Phuket. Dette gir dem tilgang til tjenester og goder i hjembyen, samtidig som de bidrar til innbyggertallet andre steder.
- En betydelig del av expatsamfunnet er fortsatt uregistrert. Selv om de bidrar til den lokale økonomien, blir de ikke offisielt regnet som innbyggere, noe som bidrar til å forvrenge befolkningstallene ytterligere.
- Den betydelige andelen arbeidsinnvandrere, først og fremst fra Myanmar, er heller ikke med i de offisielle tallene. Disse personene spiller en viktig rolle i Phukets økonomi, særlig i turist- og bygg- og anleggssektoren, men likevel gjenspeiles ikke deres tilstedeværelse i den offisielle statistikken.
Prosjektet «Andaman Riviera» gir Phuket en avgjørende mulighet til å ta tak i disse problemene og gjenvinne sin rettmessige plass i regionen. Dette vil imidlertid kreve en samlet innsats for å bekjempe korrupsjon, effektivisere byråkratiske prosesser og, viktigst av alt, sikre en mer rettferdig fordeling av midler basert på en mer nøyaktig gjenspeiling av øyas reelle befolkning.
Hvis Phuket ikke griper denne muligheten, risikerer byen å bli forbigått av sine naboer, som helt klart viser større vilje til fremgang og utvikling. Tiden for selvtilfredshet er over. Phuket må handle nå for å gjenreise sin glans og sikre en lysere fremtid for både innbyggere og besøkende.
Av Simon Causton har bodd på Phuket i mange år, er grunnlegger av Citadel Phuket og forfatter av nyhetsbrevet «The Phuket Periodical». X (Twitter): @SimonCauston
Kronikkken er gjengitt i The Phuket News
Hua Hin-hotelldirektør sparket etter tannbørste-kommentar
27.10.2024
En hotelldirektør på et femstjerners hotell i Hua Hin har fått sparken etter etter tannbørste-kommentar hvor han reagerte på en anmeldelse fra en gjest som nevnte at han måtte betale for en tannbørste, noe som ble ansett som upassende, meldte Amarin TV lørdag.
Gjesten på det ikke navngitte femstjernershotellet hadde anmeldt det fornemme hotellet og lagt det ut på både Facebook og Google, der det blant annet sto: «Hvis du skal bo her, ikke glem tannbørsten din, for hotellet tar 20 baht for en tannbørste.»
Hotelldirektøren svarte på engelsk, men dette ble kritisert for å være upassende med tanke på kundeservice, særlig den følgende setningen:
«La meg nå forklare eller lære deg litt om grønne hoteller, vi bryr oss om miljøet, og det er grunnen til at vi ikke legger ut gratis tannbørstesett på rommene.»
Dette førte til omfattende kritikk på sosiale medier, der thailandske nettbrukere kritiserte hotellsjefens holdning til kundene.
I dag la hotellet ut en melding der de skriver: «Hotellet vil uttrykke sin dypeste beklagelse for hendelsen og ber oppriktig om unnskyldning for hotellsjefens handlinger. Vi har umiddelbart sagt opp ansettelseskontrakten til hotelldirektøren og tar respektfullt imot kritikken. Vi håper inderlig at du vil gi oss muligheten til å ta vare på og forbedre våre tjenester. Ledelsen xxxxx Hua Hin Resort.»
Øverst: Noen tannbørster og deler av hotellsjefens svar som førte til massive kommentarer fra thailandske nettbrukere. Foto: Amarin TV
Kilde: Thai Newsroom
Vietnams turisme vil blomstre med ny visumplan
27.10.2024
Visumplanen «Seks land, én destinasjon», som er inspirert av det europeiske Schengen-visumet, kan komme til å forandre Vietnams turistsektor. Denne felles visumsonen har som mål å gjøre det enklere å reise mellom seks land i Sørøst-Asia, noe som vil gjøre det enklere og øke den regionale turismen.
En felles visumsone for Sørøst-Asia, i likhet med Europas Schengen-visumordning, kan bli en «game-changer» for Vietnams turistsektor. Det foreslåtte initiativet «Seks land, én destinasjon» har som mål å legge til rette for sømløse reiser på tvers av seks naboland og dermed øke den regionale turismen, skriver Vien Nam News (gjengitt i The Nation).
På sidelinjen av det 44. og 45. ASEAN-toppmøtet i Laos 9. oktober ble Vietnams statsminister Pham Minh Chinh og hans thailandske kollega Paetongtarn Shinawatra enige om å pilotere turismeinitiativet som involverer Thailand, Malaysia, Singapore, Vietnam, Laos og Kambodsja.
Denne visumplanen, som opprinnelig ble foreslått av Thailand i april 2024, vil gjøre det mulig for turister å reise fritt mellom disse seks landene i regionen, noe som vil bidra til å styrke den lokale turistnæringen. Thailand håper til og med å kunne forhandle frem visumfrihet mellom disse ASEAN-landene og EUs Schengen-sone.
Vietnam lanserte en lignende idé for 14 år siden, som inkluderte fem land i Mekong-regionen: Vietnam, Kambodsja, Laos, Myanmar og Thailand, men planen rant ut i sanden og ble ikke noe av.
Nguyen Quoc Ky, styreleder i Vietravel Corporation, som først foreslo konseptet, understreket hvor viktig det er å handle raskt i dagens turistlandskap. Etter pandemien har turistmarkedene åpnet seg, og land som handler raskt, kan fange opp den økende etterspørselen.
Han påpekte at land som Thailand, Malaysia og Singapore raskt innførte en åpen visumpolitikk. Vietnam gjenåpnet tidlig etter pandemien, men turistpolitikken har utviklet seg sakte. For øyeblikket tilbyr Vietnam visumfritak til borgere fra 26 land, langt færre enn Thailands nesten 100.
– Hvis de seks landenes initiativ blir iverksatt raskt, kan Vietnam dra nytte av nabolandenes åpne politikk for å tiltrekke seg et stort antall internasjonale turister, sier han.
I tillegg vil felles markedsføring sammen med de fem andre landene gi større rekkevidde enn om Vietnam handler alene. Vietnam mangler imidlertid fortsatt et offisielt turistfremmende kontor i utlandet, noe som gir landet en ulempe når det gjelder internasjonal markedsføring.
Implementeringen av dette felles visumsystemet vil være til stor fordel for Vietnams turisme. Innen 2050 forventes det at Asia-Stillehavsregionen vil dominere den globale turismen, med Sørøst-Asia som en viktig destinasjon. Vietnam må handle raskt for å utnytte denne muligheten og styrke sin posisjon i det regionale turistkappløpet.
Eksperter advarte imidlertid om at en felles visumpolitikk også kan øke konkurransen mellom de seks landene.
Cao Tri Dung, formann i Da Nang Tourism Association, påpekte at selv om visumpolitikken kan utvide turismemarkedet for ASEAN, vil den også intensivere konkurransen. Landene vil konkurrere om å tiltrekke seg besøkende, og de som har mindre attraktive reisemål, kan tape på det.
Dung understreket at Vietnam må utarbeide unike turistprodukter av høy kvalitet for å sikre at turistene blir lenger og bruker mer penger.
Ky understreket behovet for å fremheve Vietnams særegne kulturtilbud, ettersom turister søker ulike kulturopplevelser. Vietnam må vise frem sine unike tradisjoner, sitt kjøkken og hverdagsliv for å skille seg ut, påpekte han.
I tillegg tilbyr Vietnams varierte klima, som spenner fra tempererte til tropiske soner, turister en rekke opplevelser på én og samme reise - en fordel få land kan matche.
For å holde seg konkurransedyktig etterlyste Ky umiddelbar forskning på de viktigste turistmarkedene i de seks landene og en analyse av produktene deres for å sikre at Vietnam kan tilby noe som skiller seg ut.
Visumet «Seks land, én destinasjon» gir Vietnam en unik sjanse til å forandre turistsektoren, men suksessen vil avhenge av hvor raskt og effektivt landet forbereder seg på å møte utfordringene.
Kilde: The Nation - Viet Nam Nyheter - Asia News Network
iCON-skandalen avslører på dypere problemer i Thailand
27.10.2024
iCON-saken viser at Thailands korrupsjon har økt over flere år, til tross visse forbedringer
Anklagene mot The iCON Group, et direktesalgsselskap ledet av «Boss Paul» Waratphol Waratvorakul, avdekker stadig dypere forbindelser til ulike sektorer.
Det starter med underholdningsbransjen, der kjendiser ble brukt som «marionetter», enten frivillig eller gjennom bedrag, for å styrke troverdigheten til The iCON Group og lokke ofrene til å tro på virksomheten, skriver The Nation.
Situasjonen strekker seg deretter til den politiske sfæren, med et lydklipp som dukker opp av en politiker som ber om bestikkelser og lover støtte fra «guddommelige krefter» (kjente politikere) for å beskytte gruppen.
Samtidig har det blitt stilt spørsmål ved de involverte «embetsmennene og offentlige etatene», korrupsjon og maktmisbruk til fordel for risikofylt forretningsvirksomhet.
Nylig har Office of the Consumer Protection Board (OCPB), som har som oppgave å føre direkte tilsyn med og beskytte borgernes rettigheter, kommet i søkelyset etter at lederne i etaten ble knyttet til saken.
Den nasjonale antikorrupsjonskommisjonen (NACC) har kontinuerlig vurdert integriteten og åpenheten i offentlige etater gjennom sin Integrity and Transparency Assessment (ITA).
I 2024 var den gjennomsnittlige ITA-scoren på landsbasis 93,05, en økning på 2,86 poeng fra 2023. Av de 8.325 evaluerte etatene fikk 7.696, eller 92,44 %, en poengsum på over 85 poeng.
I 2023 var den nasjonale gjennomsnittsscoren 90,19, en økning på 2,62 poeng fra 2022.
Oppsummert har NACCs ITA-poengsum blitt bedre for hvert år, og flere byråer oppfyller kriteriene. Korrupsjonen i det thailandske samfunnet fortsetter imidlertid å øke til tross for disse forbedringene.
ITA-poengene til OCPB var 90,87 i 2024, 91,46 i 2023, 90,14 i 2022, 89,66 i 2021 og 79,35 i 2020.
Resultatene til det thailandske politiet var 85,92 i 2024; 58,80 i 2023; 81,56 i 2022; 86,96 i 2021; og 83,95 i 2020.
Poengsummen til avdelingen for spesialetterforskning var 92,98 i 2024, 92,63 i 2023, 95,43 i 2022, 91,38 i 2021 og 86,63 i 2020.
Avdelingen for bekjempelse av hvitvasking fikk følgende poengsummer: 89,59 i 2024, 87,80 i 2023, 95,04 i 2022, 97,45 i 2021 og 84,32 i 2020.
Spørsmålet er om disse resultatene fører til sosiale konsekvenser, eller om det finnes noen tiltak for å gi myndighetspersoner insentiver til å unngå korrupsjon, som til syvende og sist er til skade for befolkningen.
Kilde: The Nation
Sommertiden er over - Thailand 6 timer foran
27.10.2024
Sommertiden er over, og Norge har i natt stilt klokken én time tilbake, tilbake til standardtid eller vintertid.
Dette betyr at tidsforskjellen mellom Norge og Thailand har økt til seks timer. Thailand ligger nå seks timer foran norsk tid, ettersom landet ikke benytter seg av sommertid og har en fast tidssone hele året.
Norge stiller klokken to ganger årlig; sommertid begynner siste søndag i mars, og vintertid begynner siste søndag i oktober. Når vi går tilbake til vintertid, blir kveldene lysere litt tidligere på dagen, men det blir også mørkere tidligere på ettermiddagen.
For de som kommuniserer eller jobber med kontakter i Thailand, er det lurt å huske på denne tidsforskjellen, da den nå vil vedvare frem til Norge igjen trolig går over til sommertid i mars neste år.
Brannbuss-ofrenes familier går til sak for uaktsomhet
26.10.2024
Familiene til ofrene for busstragedien på Vibhavadi Rangsit Road den 1. oktober leverte i går inn begjæringer til politiet, der de anklager fire etater for uaktsomhet som førte til katastrofen.
Senator Alongkot Worakee, leder av ad hoc-komiteen som gjennomgår budsjettforslaget for budsjettåret 2025, tok med seg 23 familier fra Uthai Thani som ble berørt av hendelsen til Central Investigation Bureau (CIB) for å levere inn begjæringene, skriver Bangkok Post.
Den 1. oktober reiste seks lærere og 39 elever i en buss som tok fyr mens de kjørte langs Vibhavadi Rangsit Road i Pathum Thani, i forbindelse med en skoletur som involverte tre busser. I brannen omkom 20 elever og tre lærere, mens tre andre ble alvorlig skadet.
Sen Alongkot sa at begjæringen var rettet mot Sing Buri Provincial Land Transportation Office, Sing Buri Provincial Energy Office, Sing Buri Provincial Industrial Office og ingeniører eller teknikere som var ansvarlige for å inspisere bussens gasstanker, og anklaget de for å ha forsømt sine plikter i henhold til straffelovens paragraf 157.
– Familiene har til hensikt å gå til både strafferettslige og sivile søksmål mot disse offentlige etatene, sier han, og legger til at etatene ikke har tatt kontakt med familiene til de omkomne eller skadde for å tilby hjelp.
Sen Alongkot la til at hver familie til ofrene i første omgang hadde mottatt rundt 3 millioner baht i erstatning fra forsikringskommisjonen, departementet for sosial utvikling og menneskelig sikkerhet og provinsavdelingen til justisdepartementet. De skadde ekoleelevene fikk rundt 1-2 millioner baht hver i erstatning.
Mahaphokai Khamkrasae, faren til et av ofrene, uttrykte takknemlighet overfor myndighetene for den økonomiske støtten familien har fått. Han er imidlertid, i likhet med de andre foreldrene, dypt berørt over tragedien, og oppfordret alle relevante instanser til å gi ofrene rettferdighet: – Som vanlige borgere har vi ikke myndighet til å søke rettferdighet for våre kjære som har mistet livet, sier han.
Surachai Liengboonlertchai, rådgiver for husets studiekomité for forebygging og begrensning av trafikksikkerhet, etterlyste også en fremskyndet inspeksjon av 11.453 gass-drevne busser som ennå ikke har gjennomgått sjekk. Department of Land Transportation (DLT) hadde kun inspisert 1-973 gass-drevne busser mellom 4. og 20. oktober, og 196 av disse ble funnet under standard og har fått midlertidig kjøreforbud.
– Tatt i betraktning at Thailand har over 13.400 gass-drevne busser, er DLTs fremgang ganske treg, sier han, med tanke på transportdepartementets frist 30. november for å sjekke alle bussene.
Kilde: Bangkok Post (Foto: Facebook/Fire & Rescue Thailand)
Russer reddet fra balkong i Patong
26.10.2024
En russisk mann ble trygt reddet ut etter en dramatisk hendelse i en sameiebygning i Patong fredag morgen
Patong-politiet ble tilkalt til leilighetsblokken, på Sirirat veien rundt kl. 09.10. Politi og nødetatene fant mannen på en balkong i fjerde etasje, ifølge The Phuket News.
Mannen hadde tilsynelatende løpt inn i bygningen og tatt seg til rommet i fjerde etasje, som sto ulåst.
Etter en kort forhandling gikk mannen med på å komme ned fra balkongen uten å gjøre motstand.
Han ble umiddelbart kjørt til Patong Hospital for medisinsk evaluering og behandling. Det er fortsatt uklart hva som var årsaken til mannens handlinger.
Kilde: The Phuket News
Dobbeltspor Khon Kaen til Nong Khai innen 2027
26.10.2024
Byggingen av den andre fasen av den dobbeltsporede jernbanen fra Khon Kaen til Nong Khai, til en verdi av 28,6 milliarder baht, vil starte i slutten av dette året og ta omtrent tre år å fullføre, sier Veeris Ammarapala ved State Railway of Thailand (SRT).
Ifølge Veeris godkjente SRTs styremøte torsdag anbudsresultatet for fase to av det dobbeltsporede jernbaneprosjektet mellom Khon Kaen og Nong Khai, melder Bangkok Post.
Den laveste tilbyderen, CHO Thavee-AS Construction joint venture, ble valgt til prosjektet. Signeringen forventes å finne sted i løpet av neste måned.
Jernbaneprosjektet, en viktig rute som forbinder Chira Junction i Nakhon Ratchasima med Khon Kaen og Udon Thani, og som ender i Nong Khai-provinsen, er en del av Thailands satsing på å utvikle transportinfrastrukturen i henhold til Intercity Network Development-planen, som ble godkjent av regjeringen i oktober i fjor.
Prosjektet omfatter bygging av en ekstra parallell jernbanelinje langs den eksisterende, med nye traséjusteringer over en samlet strekning på omtrent 167 kilometer.
Arbeidet omfatter også bygging av 14 stasjoner, fire stoppesteder og tre godsbanegårder med signal- og telekommunikasjonssystemer langs linjen. Den forventes å stå ferdig og være helt åpen innen 2027.
– Denne ruten vil styrke jernbanelogistikken for både gods- og persontransport. Den vil redusere logistikkostnadene, reisetiden med 1 til 1,5 time, drivstofforbruket og miljøforurensningen, samtidig som den vil forbedre sikkerheten ved å redusere risikoen ved jernbanekryssinger, sier Veeris.
– Dette prosjektet vil i betydelig grad oppgradere jernbanetransportens effektivitet og bekvemmelighet for pendlere, og skape forbindelser for godstransport på tvers av regioner.
Lokale medier har rapportert at togpassasjerer som bruker den første fasen av den dobbeltsporede jernbanen (fra Chira Junction til Khon Kaen), har klaget på den utilstrekkelige overbyggingen av en passasjerplattform, samt en bratt gangbro.
Øverst: Passasjerer ankommer jernbanestasjonen i Nong Khai. (Foto: Thailands statlige jernbane)
Kilde: Bangkok Post
‘Vinteren’ kommer til Thailand tirsdag - forventes å bli kaldere enn i fjor
26.10.2024
Den kjøligste perioden vil være fra desember til slutten av januar.
Thailands ‘kalde’ sesong starter offisielt neste tirsdag (29. oktober) og vil vare til slutten av februar 2025, opplyser Thailands meteorologiske institutt fredag.
Kunngjøringen er basert på vindretningen over landet, som markerer årstidsskiftet, melder The Nation.
Ifølge departementet begynner den kjølige årstiden når nordøstlige eller østlige vinder råder i en høyde av 100 til 3500 meter over havet, mens vestlige vinder råder i en høyde av over 5000 meter.
Departementet spår at årets kuldeperiode vil bli kaldere enn i fjor, med en gjennomsnittlig laveste temperatur i øvre Thailand på 20-21 grader (mot 21,6 grader i fjor).
I Bangkok vil de laveste gjennomsnittstemperaturene ligge på rundt 16-18 grader celsius, og 14-16 grader i provinsene rundt hovedstaden.
Den kaldeste perioden vil starte fra desember til slutten av januar, med laveste temperatur på 6-8 grader i de øvre delene av de nordlige og nordøstlige regionene. Fjelltoppene kan oppleve svært kaldt vær med mulig natte-/morgenfrost.
De øvre sørlige delene vil oppleve kaldt vær i perioder, men hele regionen vil fortsette å oppleve hyppige nedbørsmengder gjennom hele sesongen, heter det fra instituttet, som legger til at bølgene i Gulfen kan bli 2-3 meter høye, og 1-2 meter høye i Andamanhavet.
I november og desember kan det komme et kraftig lavtrykk eller en tropisk syklon som beveger seg nær bukten, noe som kan føre til kraftig til svært kraftig regn i flere områder i sør, og at bølgene kan bli 3-5 meter høye.
Det anbefales at alle i sør følger nøye med på værmeldinger og varsler.
Kilde: The Nation