Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 903

Kinesiske elbilprodusenter oppfordres til å bruke lokale deler



Industridepartementet ber kinesiske elbilprodusenter om å montere elbilene sine med minst 40 % lokale deler for å støtte leverandørkjeden i Thailand.

Grensen på 40 % ble foreslått etter samtaler mellom departementet og GAC Aion New Energy Automobile, en elbilprodusent under Guangzhou Automobile Corporation (GAC), som har lovet å bruke 40 % lokalt innhold.

– Thailands bildelprodusenter, som for det meste er kjent med komponenter utviklet for forbrenningsmotorer, trenger fortsatt støtte fra bilprodusentene, selv om de sistnevnte er i ferd med å skifte fokus til elektrisk mobilitetsteknologi, sier industriminister Pimphattra Wichaikul.

– Myndighetene har nylig hatt diskusjoner med GAC Aion og andre kinesiske elbilprodusenter om bruk av bildeler produsert av thailandske selskaper, sier hun til Bangkok Post.

– Vi har også snakket med dem om overføring av elbilteknologi for å utvikle den thailandske bilindustrien.

Myndighetene ønsker å sikre at lokale bildelprodusenter kan tilpasse seg de teknologiske endringene og fortsette sin virksomhet, ettersom de er bekymret for at kinesiske elbilprodusenter hovedsakelig vil kjøpe elbilkomponenter fra kinesiske selskaper og bygge sin egen forsyningskjede for elbiler.

Investeringsstyret (BoI) har tidligere hatt møter med kinesiske elbilprodusenter for å diskutere muligheten for å bruke lokale bildeler til elbilvirksomheten i Thailand.

– De fleste kinesiske elbilprodusentene var enige i myndighetenes ønske om å bruke bildeler produsert av thailandske selskaper. Dette er et godt tegn, sier Narit Therdsteerasukd, generalsekretær i BoI.

Ifølge BoI vil Chongqing-baserte Changan Automobile, som har forpliktet seg til å investere opptil 10 milliarder baht i Thailand, starte med en andel lokalt innhold på 60 %, og øke den til 90 % i fremtiden.

Neta lovet å kjøpe deler fra 16 selskaper med base i Thailand, noe som vil utgjøre 60 % av de totale komponentene, og de vil øke andelen til 85 % på lang sikt.

Great Wall Motor sa at de ønsker at 80-90 % av elbilkomponentene skal komme fra lokale leverandører, mens BTD, i likhet med GAC Aion, sa at mer enn 40 % av elbilkomponentene vil komme fra lokale leverandører.

I løpet av de siste 2-3 årene har BoI støttet investeringer til en verdi av 80 milliarder baht i elbilindustrien, med en total elbilproduksjon på 400 000 enheter.

Styret fremmer veksten i elbilindustrien ved å gi investeringsinsentiver til elbilrelaterte virksomheter, inkludert batteriproduksjon og ladeanlegg for elbiler.

Men dette betyr ikke at myndighetene vil "etterlate" produsentene av biler med forbrenningsmotor, sier Pimphattra.

Myndighetene vil fortsette å støtte produsenter av forbrenningsmotorer som har drevet virksomhet i Thailand i over ti år, samt produsenter av hybridbiler og ladbare hybridbiler.

Øverst: GAC Aion-fabrikken i Rayong. (Foto: GAC Aion New Energy Automobile)

Kilde: Bangkok Post
RSS