Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 919

Kritiserer Koh Panyi for overprising



Innbyggerne på øya Panyi forsøker å rettferdiggjøre båtavgiften på 1000 baht og dyre suvenirer og mat etter at fans av de koreanske YouTuberne Jung og Cullen Hateberry stiller spørsmål ved de tilsynelatende overprisede varene på øya.

En nylig nettkontrovers brøt ut etter at fansen så den siste videoen på Cullen Hateberry-kanalen, der Cullen og P'Jung besøker Koh Panyi, en øy i Phang Nga-provinsen. Øya kalles også for Koh Panyee.

Videoen utløste heftige diskusjoner på nettet, med kritikk av den høye båtavgiften på 1000 baht, dyre perlesmykker, suvenirer og overpriset mat og innkvartering. Reaksjonene har ført til betydelig skade på omdømmet til innbyggerne på Koh Panyi og den generelle turistatmosfæren i Phang Nga-provinsen.

Etter dette har lokale eiere av mat- og suvenirbutikker presisert at de fleste matprisene allerede er oppgitt, og de nekter for at de har drevet med overprising. De har også uttalt at suvenirene er håndlagde, og at hver butikk setter sine egne priser, slik at kjøpere og selgere kan forhandle.

Thapanee Kiatphaiboon, guvernør i Thailands turistmyndighet (TAT), uttalte at til tross for avklaringene fra lokalbefolkningen på Koh Panyi, har det blitt beordret en etterforskning for å sikre rettferdighet for alle parter. Det er for tidlig å trekke konklusjoner, og en grundig etterforskning er nødvendig for å avgjøre om transportavgiftene og produktprisene er rettferdige, eller om turister blir utnyttet.

Pheeraphat Ngerncharoen, distriktssjef i Muang Phang-nga, holdt et møte med relevante instanser for å undersøke de faktiske forholdene. Han fant ut at båtavgiften er en standardpris, og at matprisene varierer fra 50 til 60 baht per rett. Prisene på suvenirer varierer på grunn av forskjeller i materialer og håndverk. Det er behov for tydeligere prislapper. Butikken som var involvert i kontroversen, innrømmet en kommunikasjonsfeil. Phang Ngas guvernør planlegger å standardisere priser og tjenester på Koh Panyi for å forbedre kvaliteten og effektiviteten i turismen.

Nylig la Jung ut en melding på Instagram-kontoen sin, jung_kt_, der han skrev: «Jeg tror alle steder har sine gode og dårlige sider. Jeg vil at alle skal fokusere på de gode tingene for å være lykkelige. Se på dette stedet.» Cullen kommenterte med en hjerte-emoji. Innlegget fikk betydelig oppmerksomhet, med over 200.000 likes fra fansen.

Kilde: TNA - Foto: The Nation
RSS