Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 903

TAT vil fokusere på store arrangementer



Thailands turistmyndighet (TAT) har kunngjort strategier for å tiltrekke seg 40 millioner utenlandske gjester og generere 3,4 billioner baht i turistinntekter neste år.

– Dette er i tråd med regjeringens ambisiøse kunngjøring om å fremme Thailand som en storslått turistdestinasjon, sier Natthriya Thaweevong, styreleder i TAT.

Strategiene omfatter blant annet å trekke store arrangementer til landet og å tilby turpakker som er utformet for å imøtekomme hver enkelt reisendes preferanser, for eksempel eldre og medisinske turister.

– Turisme er en av hovedmotorene i den thailandske økonomien, så det er hardt arbeid for TAT å nå målet, sa hun, og la til at statsministeren er klar til å støtte thailandsk turisme fullt ut.

Hun bemerket at turistenes preferanser har endret seg i tiden etter covid-19, og at det kan ta opptil tre år før Thailand igjen kan basere seg på inntekter fra investeringer. 

– Det vil sannsynligvis ta en stund før eksportsektoren kan komme seg helt, noe som er forskjellig fra turistsektoren, som kan generere inntekter for landet umiddelbart, la hun til.

Til tross for forventninger om at den globale økonomien og turismen vil ta seg opp igjen neste år, bekreftet Natthriya at årets turistinntekter vil nå 3 billioner baht som planlagt.

Hun sa at det ikke ville være vanskelig å generere ytterligere 500 milliarder baht for å nå statsminister Srettha Thavisins mål, og at disse inntektene vil komme fra store arrangementer i fjerde kvartal i år.

– Vi kan tiltrekke oss opptil 39 millioner utenlandske turister i 2024, ettersom TAT for tiden er i forhandlinger om å øke antall flyvninger for å støtte etterspørselen, sa hun.

Hun sa imidlertid at årets innenlandske turisme blir presset av utenlandsk konkurranse om å tiltrekke seg thailandske reisende. Kinesiske turoperatører tilbyr pakkereiser til billige priser for å tiltrekke seg thailandske turister, legger hun til.

7,5-10 % vekst i turistinntektene forventes i 2025

TAT-guvernør Thapanee Kiatphaibool sa at myndigheten har som mål å øke veksten i turistinntektene fra 3 billioner baht i år til 3,4 billioner baht neste år.

– Dette målet kan oppnås ved å tiltrekke seg minst 40 millioner utenlandske turister til Thailand og oppmuntre 220 millioner thailandske reisende til å reise innenlands, sa hun. Hun la til at myndigheten har bedt om et budsjett på 6,23 milliarder baht for regnskapsåret 2025, hvorav 4,34 milliarder baht til organisering av prosjekter og aktiviteter.

– I 2025 har TAT dessuten som mål å gjøre det mulig for sekundærbyer å generere inntekter på 25 prosent fra år til år ved å tiltrekke seg turister med høyt forbruk, sa hun, og la til at myndigheten også planla å promotere Thailand blant de 14 landene som genererer de høyeste inntektene fra utenlandske ankomster.

Ifølge Thapanee vil TAT tilby nye turistprodukter og attraksjoner for å tiltrekke seg eksisterende og nye kunder i Europa, USA, Midtøsten og Afrika, i tillegg til å øke flykapasiteten for å støtte langdistansereisende.

Myndigheten vil tiltrekke seg reisende fra hele Asia og det sørlige Stillehavet, som Kina, India, Sør-Korea, Japan, Taiwan, Indonesia, Pakistan, Bangladesh og Filippinene. Målet er også å tiltrekke seg kortdistansereisende fra naboland som Malaysia, Laos, Kambodsja og Vietnam for å stimulere turismen på lang sikt.

Når det gjelder innenlandsturisme, vil TAT lansere kampanjer for å fremme Thailands attraktivitet gjennom hele året. 

– Vi tror at innenlands turisme kan bidra til å opprettholde økonomien midt i ulike kriser, sier hun.

Myndigheten har også som mål å være ledende innen turismekommunikasjon ved å utvikle innhold som tilfredsstiller turistenes preferanser, spesielt de yngre generasjonene.

Fem utfordringer for turismen
Thapanee skisserte også fem utfordringer for å skape verdifulle turismeopplevelser og drive Thailand i retning av bærekraft, nemlig
  1. Klimaendringer: Ekstremvær påvirker utformingen og oppgraderingen av produkter og tjenester for å gjøre de mer miljøvennlige 
  2. Levekostnader: De økende levekostnadene påvirker turistmarkedet, spesielt markedsføringen for å tiltrekke seg målgruppen av turister 
  3. Dataforvrengning: Forvrengning av fakta digitalt og ved hjelp av teknologi fører til at TAT tar i bruk kunstig intelligens i reiselivsbransjen 
  4. Kartografisk politikk: Politisk polarisering og tilhørighet vil påvirke den globale reiselivsnæringen 
  5. Cyberhacking: Cyberangrep, som hacking av byråenes IT-systemer, vil helt sikkert fortsette. 
– TAT må styrke markedsføringen for å opprettholde den eksisterende kundebasen, øke antall nye kunder, utvide samarbeidet og utvikle nye markedsføringsteknikker, fordi noen tror at Thailand fokuserer på å tiltrekke seg eksisterende kunder ved å holde seg til de samme gamle teknikkene for å selge landet til turistmarkedet, legger hun til.

Kilde: The Nation
RSS