Malaysisk lavprisselskap innstilte driften over natta - passasjerer strandet
12.10.2023Det malaysiske lavprisselskapet MyAirline innstilte brått driften torsdag, med henvisning til økonomiske problemer mindre enn 11 måneder etter at selskapet startet. Den uventede kunngjøringen på sosiale medier overrasket mange og etterlot sinte passasjerer strandet på flyplassen.
Flyselskapet beklaget den ekstremt smertefulle avgjørelsen, og sier at betydelig økonomisk press gjorde det nødvendig å stanse driften midlertidig i påvente av en restrukturering og rekapitalisering av selskapet, melder KhaoSod.
– Vi har jobbet utrettelig med å utforske ulike alternativer for partnerskap og kapitalinnhenting for å forhindre denne stansen. Dessverre har tidspresset gjort at vi ikke har noe annet valg enn å ta denne beslutningen, heter det i uttalelsen fra styret.
Beslutningen kom bare noen dager etter at flyselskapet sa at det var i ferd med å inngå et strategisk partnerskap. Lokale medier rapporterer at driftsstansen signaliserte at disse samtalene kan ha brutt sammen.
Flyselskapet startet flyvninger i desember i fjor med en flåte på ni fly som flyr til innenriksdestinasjoner og Thailands hovedstad Bangkok. Selskapet eies av forretningsmannen Allan Goh Hwan Hua. For bare to dager siden trakk administrerende direktør Rayner Teo, som har en eierandel på 2 % i selskapet, seg av helsemessige årsaker.
Malaysias luftfartskommisjon instruerte MyAirline om umiddelbart å stanse salg og bestilling av flyreiser, og sa at refusjoner må gis. Kommisjonen opplyste at den etterforsket flyselskapet blant annet på grunn av klager om ubetalte lønninger til de ansatte.
MyAirline kunngjorde dette på sosiale medier før daggry mandag, etter at passasjerer på tidlige flyvninger allerede hadde sjekket inn i terminalen. Sinte reisende tok til sosiale medier for å kritisere selskapet for den plutselige kunngjøringen som etterlot dem strandet.
Flyselskapet hadde 19 planlagte avganger torsdag. Malaysia Airlines, lavprisselskapet AirAsia og Batik Air annonserte rabatter og spesialpriser for å hjelpe MyAirline-passasjerer som ble rammet av innstillingen.