Thailand står overfor lavere turisttall
21.04.2025
Thailands turistmyndighet (TAT) står overfor en omfattende revisjon av sin turismemarkedsføringsplan for 2025, etter direkte pålegg fra landets turistdepartement. Denne justeringen kommer som respons på en betydelig nedgang på 17 % i asiatiske markeder som Kina, Hongkong, Taiwan, Sør-Korea og Vietnam i første kvartal. Dette har potensielt redusert utenlandsinntektene fra 2,3 billioner til 2 billioner baht.
Til tross for den generelle nedgangen i Asia, opplevde Thailand en moderat vekst på 2 % i antall internasjonale ankomster, som genererte 471 milliarder baht, en økning på 7 % fra året før. I lys av disse tallene jobber TAT nå med en revidert markedsføringsstrategi som vil legges frem for godkjenning innen mai, med sikte på implementering i andre halvår av 2025.
Den reviderte planen fokuserer på å skifte fra volumbasert til forbruksbasert markedsføring, med spesielt fokus på langdistansemarkeder som historisk sett har høyere forbruk per turist enn de asiatiske markedene. TAT ser også på muligheten til å tiltrekke flere europeiske turister, spesielt med tanke på den potensielle effekten av økte amerikanske tollsatser på verdensøkonomien.
Prognoser for andre kvartal 2025 peker på potensialet i markeder som Sverige, Saudi-Arabia, Østerrike og Storbritannia, hvor innbyggerne har vist seg å være store forbrukere under utenlandsreiser. Videre legges det opp til skreddersydde turpakker for spesifikke segmenter, som medisinske turister, for å øke beslutningstakernes hastighet og enkelhet når de planlegger sine opphold i Thailand.
Den endrede strategien vil også reflekteres i justeringer av nøkkelindikatorer, med en høyere referanseindeks for langdistansemarkedene sammenlignet med kortdistansemarkedene, basert på forbruk og oppholdets varighet.
Kilde: Bangkok Post