Stacks Image 919

Elbilsalget i Thailand sprenger prognosene



Thailand har oppjustert sin prognose for elbilsalget i Thailand betraktelig etter at første halvår ble mye bedre enn forventet, med et elbilsalg på 49 319 enheter, noe som overgår vår opprinnelige prognose for hele året.

De forventer nå at salget vil øke med 151 % til 80.700 enheter, mot en tidligere prognose på 20,7 % vekst.

Selv om vi generelt forventer en nedgang i det totale bilsalget, tror bransjen at elbilsalget vil øke raskt ettersom gunstige insentiver holder etterspørselen oppe.

Dette vil øke Thailands elbilpenetrasjon (elbiler i prosent av det totale bilsalget) til 8,7 % i 2023, en betydelig økning fra 3,8 % i 2022.

I prognoseperioden 2023-32 anslås det at elbilsalget vil nå 14,5 % innen 2032, og at elbilsalget vil ligge på 162.571 enheter, med en gjennomsnittlig årlig vekstrate på 22,6 %.

Den thailandske regjeringen har innvilget ytterligere investeringsprivilegier for elbilproduksjon, noe som vil føre til lavere priser for forbrukerne.

Følgende insentiver er tilgjengelige:
  • En reduksjon på opptil 40 % av importtollen for batterielektriske kjøretøy (BEV) til en verdi av under 2 millioner baht, og en ytterligere reduksjon på 20 % for BEV som koster mellom 2 og 7 millioner baht. 
  • Subsidier på mellom 70 000 og 150 000 baht for kjøp av elbiler, avhengig av batterikapasitet. 
  • Kjøp av elmotorsykler er berettiget til et tilskudd på 18 000 baht. 
  • I februar ble den nasjonale komiteen for elbilpolitikk i prinsippet enig om et forslag om å redusere avgiften på elbilbatterier fra 8 % til 1 %, samtidig som den batteriproduserende industrien får 24 milliarder baht i støtte. 
Den nåværende støtteordningen EV 3.0 utløper i desember. Det søkes om anslagsvis 3 milliarder baht til "EV 3.5"-kampanjer i 2024.

Hvis subsidiene ikke fornyes, anslåes det at elbilsalget i 2024 bare vil øke med 1,4 % fra i år.
En videreføring av insentivene vil føre til en oppjustering av prognosen.

I henhold til den foreslåtte EV 3.5-politikken forventes det at myndighetene vil subsidiere elbiler med rundt 100 000 baht per bil og pålegge bilprodusentene å etablere produksjonsanlegg for elbiler i Thailand i forhold til antallet importerte elbiler.

Isuzu Motors skal etter planen lansere sin første elektriske pickup i Thailand i 2025, og den japanske bilprodusenten ønsker å opprettholde sin dominans i et marked der kinesiske bilprodusenter er i ferd med å ta ledelsen når det gjelder å øke etterspørselen etter elbiler.

Bilen forventes å bli den første elektriske versjonen av D-Max-modellen som produseres i Thailand.

Isuzu kontrollerer omtrent halvparten av det thailandske markedet for pickuper, som står for mer enn 40 % av det totale bilsalget.

Thai Smile Bus har som mål å bli den største operatøren av elektriske busser i Bangkok. Det privateide selskapet planlegger å nesten doble antallet elbusser i sin flåte på 3 100 og utvide tilbudet til 122 ruter.

I første kvartal i år kjørte 1250 av selskapets elbusser på 71 ruter i hovedstaden.

Thailands elbussflåte kommer til å øke raskt etter hvert som elbussene blir tatt i bruk. Vi anslår at elbilparken vil nå rundt 100 000 enheter i år og nidobles til 900 000 enheter innen 2032.

Det forventes at elbilparken vil utgjøre 0,6 % av den totale bilparken i år, og at den vil øke til 3,6 % innen 2032.

Ifølge Electric Vehicle Association of Thailand hadde Thailand 1 482 offentlige ladestasjoner i juni 2023, noe som tyder på at det er altfor få stasjoner i en tid da elbilene er på full fart inn i markedet. Dette kan føre til at villige kjøpere utsetter beslutningen om å kjøpe en elbil, ettersom rekkeviddeangst er en avgjørende faktor for mange.

PTT Oil & Retail Business Plc planlegger å installere 7000 ladestasjoner innen 2030, opp fra 139 per januar 2023. PTT driver 2500 bensinstasjoner, noe som vil danne grunnlaget for selskapets satsing på elbillading.

Kilde: BMI - A Fitch Solutions Company - Bangkok Post
RSS 


Slik ser du norsk TV i Thailand