Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 919

Thai Airways' vil ikke bli statlig igjen



Thai Airways International (THAI) kommer ikke til å gå tilbake til å bli et statsforetak etter å ha fullført sin rehabiliteringsplan neste år, sa lederen for THAIs Business Rehabilitation Plan Executive Committee torsdag.

Piyasvasti Amranand understreket at en statlig foretaksmodell «ikke kan imøtekomme behovene til luftfartsvirksomheten i den moderne digitale økonomien».

– Selskapet må styres i henhold til lover og regler, la han til, og understreket at det er viktig å opprettholde flyselskapets uavhengighet fra politisk innblanding.

THAI mistet sin status som statsforetak etter at finansdepartementet ble pålagt å redusere sin eierandel med minst 50 % da THAI søkte om rehabilitering av virksomheten ved den sentrale konkursdomstolen i mai 2020.

I løpet av de siste fire årene med rehabilitering har THAI utstedt nye aksjer, konvertert gjeld til egenkapital og halvert arbeidsstyrken fra 30.000 til 15.000.

THAI skal etter planen gjenoppta handelen på aksjemarkedet i 2025, etter at selskapet er ferdig rehabilitert.

Piyasvasti skisserte også selskapets strategi for å tiltrekke seg nye investorer - rettet mot dem med ekspertise innen luftfartssektoren.

– Åpningen av aksjesalget for spesifikke investorer er en måte å bringe ny ekspertise inn i Thai Airways på. Vi ønsker ikke at THAI skal gå tilbake til det gamle, uttalte han.

Thai Airways har begynt å forhandle med partnere for å kjøpe aksjer i en gruppe som vil bli tilbudt til spesifikke investorer, nemlig utenlandsk kapital i flybransjen, sa Piyasvasti, en tidligere energiminister som var president i Thai Airways fra 2009 til 2012.

– Størrelsen på avtalen, som forventes snart, vil avhenge av hvor mange aksjer som blir til overs etter gjeldskonverteringen, la han til.

Rehabiliteringsplanen innebærer en konverteringsprosess fra gjeld til aksjer, der ulike kreditorgrupper har mulighet til å konvertere opptil 24,5 % av gjelden sin til aksjer til 2,5452 baht per aksje. Ytterligere aksjer vil bli tilbudt til eksisterende aksjonærer, ansatte og spesifikke investorer, og det totale antallet nye aksjer vil ikke overstige 31 500 millioner.

Planen har som mål å skaffe 80 milliarder baht i kapital til flyselskapet, sier Piyasvasti.

THAI skal sende inn en rapport om emisjonen og et utkast til prospekt til den thailandske børsen innen 30. september. Flyselskapet forventer å bli notert på Thailands børs innen andre kvartal 2025.

Piyasvasti bekreftet også at THAIs resultater er tilbake i positivt territorium, med en rekordinntekt på rundt 20 milliarder baht i fjor.

I andre kvartal i år rapporterte det nasjonale flyselskapet en total omsetning på 43,9 milliarder baht, en økning på 17,7 % sammenlignet med samme periode i fjor. I år har selskapet som mål å øke arbeidsstyrken til 17 000 ansatte for å støtte driften av 79 fly, og utvide til 100 fly i fremtiden.

Piyasvasti advarte imidlertid om at THAIs nye status som et privateid selskap må sikres mot mulig politisk innblanding.

– Vi må følge nøye med på denne saken, for vi ønsker ikke at THAI skal gå tilbake til det samme sporet, advarte han. – Det viktige spørsmålet handler om mennesker. For å lede en organisasjon må folk være i stand til å arbeide. For hvis ledelsen undergraves gjennom lobbyvirksomhet og innblanding, slik det har skjedd tidligere, vil det gå tilbake til det gamle Thai Airways.

Kilde: The Nation
RSS