Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 919

Bred støtte for bru til Koh Chang



Expressway Authority of Thailand (Exat) startet mandag offentlige høringer om fire alternative traséer for den foreslåtte broen fra fastlandet til Koh Chang i Trat.

Den første høringen fant sted i Muang-distriktet i Trat, og deltakerne støttet prosjektet.

De ønsket at reisende som bruker broen, skal ledes gjennom Muang-distriktet for å bidra til å støtte den økonomiske utviklingen i forretningssenteret i den østlige provinsen.

De to første rutealternativene oppfyller dette kravet.

De ba også om at broavgiften skulle være lavere enn fergetakstene, at det må være kjørefelt for motorsykler og sykler, samt at de ønsker utsiktspunkter i begge ender.

Exat-representantene er enige om at broen også bør bidra til økonomisk vekst i Trat sentrum.

Viseguvernør i Exat, Katpachon Udomthampakdee, sa til de fremmøtte at broen vil være til fordel for både besøkende og innbyggerne på Koh Chang, som ville få lettere tilgang til skoler og sykehus på fastlandet.

Trat-guvernør Nathapong Sa-nguanchit sa at alle parter i Trat var klare til å støtte broen.

Katpachon sa at de fire broalternativene omfattet tre mulige plasseringer på fastlandet i Trat og fire på øya: tre i Ban Dan Mai og én i Ban Khlong Son.

De to første alternativene ville begge starte ved 0,85 kilometer-markeringen på riksvei 3156 i landsbyen Ban Nong Prue i Laem Ngop-distriktet.

Det ene alternativet er 9,82 kilometer langt og når øya ved 8,55 kilometer-markeringen på vei 10026 i Ban Dan Mai.

Den andre vil være 9,95 km lang og nå øya ved 6,75 km-markeringen på vei 10026, også den i Ban Dan Mai.

Den tredje ruten er 5,90 km lang og starter ved 2,84 km-markeringen på vei 4006 i Ban Thammachat Lang i Laem Ngop-distriktet og når øya ved 5,30 km-markeringen på vei 10026 i Ban Dan Mai.

Den fjerde ruten, som er 5,59 km lang, starter ved 3,50 km-merket på vei 4006 i Ban Thammachat Lang og når øya ved 1,90 km-merket på vei 10026 i Ban Khlong Son.

De fire broalternativene vil alle være forhøyede og høye nok til å gi god klaring for skipstrafikken, og de vil ‘lande’ på øya på tynt befolkede steder. Broen vil ikke påvirke korallene og sjøgresset i nærheten av øya.

Byggingen av den nye broen skal etter planen starte i 2029, med åpning i 2033.

Øverst: Expressway Authority of Thailand viser de fire alternative traséene for den planlagte broen til Koh Chang i Trat-provinsen.

RSS