Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 919

Ekspert advarer mot Temu



En e-handelsekspert advarer thailandske nettbutikker mot en større tilstrømning av billige kinesiske produkter etter at netthandelsplattformen Temu gjorde sitt inntog på det thailandske e-handelsmarkedet på mandag.

I et intervju med Krungthep Turakijs Deep Talk-program på onsdag sa Pawoot Pongvitayapanu, grunnlegger og administrerende direktør i Creden.co og PaySolutions, at kinesiske produkter har oversvømt det thailandske nettmarkedet via apper som Shopee, Lazada og TikTok Shop, men at dette er i ferd med å endre seg etter at Temu har gjort sitt inntog på markedet.

– Temu-appen bringer kinesiske produkter til thailandske forbrukere uten å gå gjennom en mellommann, sier han.

– Den er også tilgjengelig på thailandsk, aksepterer thailandsk valuta og tilbyr gratis frakt og pengene tilbake-garanti, i tillegg til kampanjer og rabatter på opptil 90 %. Appen vil være en ny disruptiv kraft og påvirke thailandske nettbutikker i betydelig grad.

Disse nettbutikkene sliter allerede i det svært konkurranseutsatte markedet, som oversvømmes av hundrevis av konkurrenter, både innenlandske og utenlandske, noe som fører til intense priskriger.

– I tillegg har plattformoperatørene økt avgiftene og profittandelen som kreves inn fra forhandlerne, noe som ikke er regulert av myndighetene, sier han.

Pawoot spår at Temu kan bety slutten for små detaljister, som ikke vil være i stand til å konkurrere i priskrigen, mens store entreprenører som eier produksjonsanlegg vil lide under fallende salg ettersom kostnadene deres er høyere enn hos kinesiske produsenter.

– Dette vil føre til lavere etterspørsel etter innenlandsk produksjon, noe som vil påvirke leverandørkjeden og relaterte bransjer, samt arbeidsstyrken når fabrikker blir tvunget til å stenge, sier han.

Pawoot spår også at markedsledere i Thailand som Shopee og Lazada vil justere strategiene sine for å bekjempe Temu, ved å lansere kampanjer og rabatter mer aggressivt for å beholde sine eksisterende kundebaser, samt ved å øke effektiviteten i logistikktjenestene.

– Disse plattformene kan også øke utvalget av produkter, med fokus på autentiske thailandske produkter for å differensiere dem fra kinesiske motstykker som er tilgjengelige på Temu, legger han til.

– Vi vil snart se en ny runde med priskrig i det thailandske e-handelsmarkedet. Det vil være til fordel for forbrukerne på kort sikt, men det vil skade små og mellomstore entreprenører som ikke kan konkurrere på lang sikt, sier Pawoot.

Han rådet thailandske forhandlere til å tilpasse seg situasjonen og prøve nye strategier for å holde seg foran konkurrentene, blant annet ved å finne forretningspartnere som kan bidra til å forbedre ettersalgstjenestene, bygge opp egne merkevarer og bruke AI-teknologi for å forbedre salgsteknikkene.

Han oppfordret også myndighetene til å fikse smutthullet i loven og utstede nye forskrifter for å hindre tilstrømningen av billige kinesiske varer, spesielt produkter som ikke har FDA- eller industristandardsertifisering.

Kilde: The Nation

RSS