Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 919

Thaier legger reiseplaner på is



– Thailands utenlandsreisemarked opplever en nedgang i andre halvår i år på grunn av en nedgang i forbrukernes kjøpekraft.

Det sier Charoen Wangananont, president og styremedlem i den thailandske reisebyråforeningen (TTAA).

I et eksklusivt intervju med Krungthep Turakij forklarte Charoen at den økonomiske usikkerheten hadde fått mange thaier til å utsette utenlandsreiser for å unngå ekstra utgifter under nedturen.

Som et resultat av dette forventer TTAA et dempet utreisemarked resten av året, og det vanligvis travle fjerde kvartalet forventes å bli spesielt svakt.

– Vi anslo opprinnelig at rundt 7-8 millioner thaier ville reise utenlands i 2024, noe som er godt under de 12 millionene i 2019 før pandemien. Vi må imidlertid revurdere situasjonen basert på resultatene i fjerde kvartal, sier han.

For å stimulere markedet arrangerer TTAA vanligvis to store reisemesser for forbrukere; Thai International Travel Fair (TITF), i Bangkok hvert år. På grunn av det nåværende økonomiske klimaet og svekket forbruk har foreningen imidlertid avlyst årets messe for første gang på ti år. Neste TITF er planlagt til 16.-19. januar.

Til tross for den generelle nedgangen har Kina vokst frem som et populært reisemål for thaier, først og fremst på grunn av rimelige pakkereiser. Innføringen av et permanent visumfritak mellom Thailand og Kina fra 1. mars har bidratt til en betydelig økning i antall besøkende, og anslagsvis 1 million thaier forventes å reise til Kina i år. Charoen advarte imidlertid om at det kinesiske markedet kan bremse opp i løpet av de kommende månedene.

Japan forventes å være det største reisemålet for thailandske turister i 2024, med anslagsvis 1,2 millioner besøkende. Andre populære reisemål er sørøstasiatiske land som Malaysia, Vietnam og Laos, mens tradisjonelle favoritter i Øst-Asia, deriblant Sør-Korea, Taiwan og Hongkong, har falt ut av topp fem-listen.

– Skiftet i reisepreferanser gjenspeiler de økonomiske begrensningene som mange thailendere står overfor. Med begrensede budsjetter velger de reisende billigere reisemål i ASEAN-regionen eller andre deler av Asia. Turoperatørene må tilpasse pakkereisene sine deretter, og tilby mer fleksibilitet og budsjettvennlige alternativer, forklarer han.

Sør-Koreas strenge K-ETA-system (Korea Electronic Travel Authorisation) har også påvirket etterspørselen etter reiser, og det forventes kun 300.000-400.000 besøkende i år. Samtidig har de høye prisene på pakkereiser til Europa sammenlignet med prisene før pandemien avskrekket mange potensielle reisende.

Thanapon Chewarattanaporn, administrerende direktør i Quality Express Co Ltd og visepresident i TTAA, fremhevet den betydelige veksten i salget av pakkereiser til Kina etter innføringen av visumfriheten. Kinas mangfoldige turistattraksjoner og gode sikkerhetstilstand har bidratt til landets popularitet.

Selv om Japan har hatt en sterk start på året, kan bekymringen for stigende priser for turister påvirke bestillingene i andre halvår. Han spådde at Japan fortsatt ville være det viktigste reisemålet for thailendere i 2024, etterfulgt av Kina og andre asiatiske land.

Til tross for utfordringene som det utgående reisemarkedet står overfor, sa han at de kommende olympiske lekene i Paris har skapt en viss interesse for Frankrike, selv om sikkerhetsproblemer og visumrestriksjoner fortsatt er hindringer.

Kilde: The Nation
RSS