Stacks Image 919

Ikke så overraskende: Thaiene elsker mobilen



Thaiene elsker sine mobile enheter, som telefon og nettbrett, og nesten alle bruker banktjenester og får nyheter via nettet, mens noen er optimistiske med hensyn til kunstig intelligens (KI), ifølge en studie fra Telenor Asia.

Ifølge undersøkelsen er thaiene også mindre bekymret for sikkerheten enn folk fra andre land i Sør- og Sørøst-Asia.

– De er positive til bruk av mobile enheter fordi de har et av de beste mobilnettverkene i regionen og rimelige priser, sier Petter-Børre Furberg, konserndirektør og leder for Telenor Asia, med henvisning til selskapets Digital Lives Decoded-studie.

Studien omfattet 8.087 respondenter i august i åtte markeder i Sør- og Sørøst-Asia, inkludert 1.000 fra Thailand.

Thailand er det landet i regionen der 83 % av de spurte forventet at bruken av mobiltelefontjenester vil øke de neste 1-2 årene, etterfulgt av 73 % i Malaysia.

Thailand er det nest mest oppkoblede landet, målt i antall personer som bruker mobiltelefonen minst halve dagen. Malaysia topper listen med 89 % av de spurte, etterfulgt av Thailand og Filippinene, begge med 86 %.

Flere kvinner enn menn i Thailand forventer å øke mobilbruken sin betydelig.

Thailandske bedrifter tar i bruk ny teknologi på arbeidsplassen. 66 % av de spurte sier at bruken av kunstig intelligens på jobben vil øke i løpet av de neste seks månedene, noe som er den høyeste andelen i hele Asia.

– I Europa er folk svært bekymret for bruken av kunstig intelligens på arbeidsplassen, særlig når det gjelder datalekkasje, sier Furberg.

I en situasjon med høy inflasjon bruker thaiene også mobilenhetene sine til å håndtere de økende levekostnadene, ifølge studien.

Rundt 93 % av thaiene i undersøkelsen bruker mobilen til å administrere sin privatøkonomi, og de fleste bruker den til å sammenligne priser (74 %), finne det beste tilbudet (64 %) eller følge med på utgiftene (49 %).

Hele 93 % bruker mobilen til bank- eller økonomihåndtering ukentlig, og 55 % gjør investeringer på nettet for å skape nye inntekter.

Når det gjelder bruk av ny teknologi på arbeidsplassen, forventer 22 % av de spurte at bruken av generativ AI vil øke betydelig de neste seks månedene, mens 86 % etterlyser mer opplæring i denne teknologien fra arbeidsgivernes side.

– Vi ser et skifte i retning av at jobben blir den viktigste drivkraften for økt mobilbruk, ettersom thaiene søker nye måter å forbedre arbeidskvaliteten og -ytelsen på, øke kompetansen og få tilgang til nye inntekt, sier han.

Facebook er fortsatt den mest populære appen for å komme i kontakt med andre (57 %), og det er også den plattformen flest bruker for å finne nyheter (52 %), ifølge undersøkelsen.

Det er tidlige tegn til endring her, og ifølge Telenor får nesten én av åtte thaiene mellom 18 og 29 år nyheter fra TikTok.

Nesten halvparten av thaiene i undersøkelsen mener at mobilbruk kan hjelpe de med å komme seg videre med jobb, bytte karriere (37 %) eller starte egen virksomhet (31 %), noe som underbygger det enorme potensialet som ligger i mobiltilkobling, ifølge Telenor.

Thailandske bedrifter omfavner den teknologiske utviklingen, og 82 % av de spurte oppgir at deres organisasjon støtter de ansattes bruk KI på arbeidsplassen.

Til tross for sin forkjærlighet for mobile enheter er thaiene de som er minst opptatt av personvern og sikkerhet på mobilen. For andre år på rad skiller de seg ut fra sine regionale konkurrenter. 21 % av de thaiene i undersøkelsen svarer at de ikke er bekymret for personvern og sikkerhet, sammenlignet med et regionalt gjennomsnitt på 8 %.

– Thaiene kjenner til nettsvindel, falske nyheter og nettmobbing, men de aksepterer i større grad de teknologiske ulempene, sier Furberg.

Kilde: Bangkok Post

RSS 


Slik ser du norsk TV i Thailand