Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 919

Alkoholbransjen vil ha lettelser i reklameforbudet



Thai Alcohol Beverage Business Association (Tabba) oppfordrer regjeringen til å endre paragraf 32 i alkoholloven for å lempe de «altfor strenge» begrensningene på alkoholreklame.

Sammen med Craft Beer Association arrangerte foreningen et seminar på fredag for å diskutere hvilke endringer de ønsker å se.

På seminaret er det enighet om at sosialt ansvar og beskyttelse av mindreårige mot lett tilgang til alkohol er kjernen i deres egne reformplaner, ettersom studier viser at alkoholbruk blant mindreårige fortsatt er et problem.

Det er derimot enighet et forslag fra Thailand Development Research Institute om å endre paragraf 32 slik at alkoholreklame blir tillatt med klare grenser.

De foreslår å øke strafferammen for salg av alkohol til mindreårige fra dagens ett års fengsel og/eller en bot på opptil 20.000 baht, og bemerket at brudd på reklamereglene kan medføre enda strengere straff.

I henhold til paragraf 32 er det ikke tillatt å reklamere for alkoholholdige drikkevarer på en måte som direkte eller indirekte påstår fordeler eller fremmer inntak av alkohol, og det er ikke tillatt å vise produktet eller dets emballasje. Reklamen skal ledsages av helseadvarsler.

Loven har blitt tolket svært liberalt, slik at den dekker alle avbildninger av alkoholholdige drikkevarer, for eksempel bilder som viser en etikett i en nyhetssak.

I mars i år godkjente regjeringen i prinsippet et nytt utkast til lov om kontroll av alkoholholdige drikkevarer, der det foreslås å gjøre reklamerestriksjonene enda strengere.

Brudd på de eksisterende reklamereglene kan straffes med opptil ett års fengsel og/eller en bot på opptil 500.000 baht.

Tvetydigheten i loven fører til at myndighetene tolker den vidt, og at det utmåles strenge straffereaksjoner som ikke står i forhold til lovbruddene, sier foreningen.

De sier også at loven fratar forbrukerne retten til informasjon, skaper barrierer for små bedrifter og fremmer monopoler, noe som skader små entreprenører og lokalsamfunnets produsenter i den lokale økonomien.

Øverst: Alkoholreklame i Thailand er strengt regulert, og bransjen etterlyser mer praktiske regler. (Arkivfoto: Bangkok Post)

Kilde: Bangkok Post

RSS