Stacks Image 919

Døgnåpen flyplass i Chiang Mai gir håp om at turismen skal ta seg opp igjen



Turistnæringen forbereder seg på en tilstrømning av utenlandske besøkende når Chiang Mai lufthavn nå åpner for døgnkontinuerlig drift fra november. Dette forventes å åpne den nordlige regionen for flere internasjonale turister som kommer med direktefly.

Sittipong Wongsomboon, daglig leder for Northern Smile Travel, opplyser at det gjennomsnittlige hotellbelegget i september har sunket til 30-35 % fra 70-80 % i august, på grunn av den svake turismen. Han påpekte at Chiang Mai-markedet hadde tilpasset seg de uavhengige reisende etter pandemien, og at flere hoteller hadde justert strategiene sine for å sikre bedre rompriser til tross for det reduserte antallet turister, ifølge The Thaiger.

Sittipong, som også har grunnlagt gruppen Hotels in Chiang Mai, forteller at rundt 35 boutiquehoteller i sentrum av Chiang Mai og tilknyttede virksomheter har gått sammen om å forbedre tjenestene sine i stedet for å satse på lavere priser.

Hovedmålgruppen er reisende fra Asia, særlig de landene som har direkte flyforbindelse til Chiang Mai lufthavn. Disse besøkende kan også bidra til å øke inntektene i andre provinser i regionen.

For å tiltrekke seg disse reisende har medlemshotellene i gruppen satt romprisene sine til rundt 3000 baht per natt, noe som kan stige til 5000-10 000 baht i høysesongen, sammenlignet med den gjennomsnittlige romprisen på 800-900 baht i provinsen.

Sittipong forteller at reisende fra Hongkong, Taiwan og Singapore leder an i markedet når det gjelder hotellutgifter. Noen uavhengige kinesiske turister lar seg ikke skremme av den langsomme økonomiske veksten i landet.

– Situasjonen har endret seg fra før pandemien, da vi hadde mange turister, men hotellene konkurrerte om gjestene ved å senke prisene.

Fra 1. november skal flyplassen i Chiang Mai være i drift 24 timer i døgnet, med internasjonale flyvninger etter midnatt og tidlige flyvninger før kl. 6 om morgenen.

Santisuk Klongchaiya, administrerende direktør i Thai AirAsia, opplyser at flyselskapet planlegger å øke antall utenlandsflyvninger til Chiang Mai i år. For øyeblikket har Thai AirAsia åtte ruter som forbinder provinsen med Hongkong, Macao, Da Nang, Hanoi, Taipei, Singapore og de kinesiske flyplassene Hangzhou og Beijing Daxing.

Santisuk sier at Chiang Mai har potensial til å bli et knutepunkt for flytrafikken i Nordøst-Asia, ettersom kortdistansefly med kortere flytid kan nå flere byer i Kina, Japan og Sør-Korea.

Chiang Mai er det andre knutepunktet for Thai AirAsia, med Don Mueang-flyplassen som det første. Flyselskapet har stasjonert fem fly på flyplassen i Chiang Mai, skriver Bangkok Post.

Etter at Thailand nylig opphevet visumkravene for kinesere, er det potensial for lokale flyselskaper til å øke antall flyvninger fra kinesiske byer til Chiang Mai.

Lokale flyselskaper står i dag for 40 % av det totale antallet seter på Kina-rutene, mens kinesiske flyselskaper står for de resterende 60 % på grunn av sitt store nettverk i Kina, legger Santisuk til.

Foto: Gábor Tikos via Flickr
RSS 


Slik ser du norsk TV i Thailand