Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 919

Med kinesisk hjelp vil Thailand bli et elbil-senter



For å nå den thailandske regjeringens mål om å gjøre landet til et knutepunkt for elbiler i Sørøst-Asia, ønsker Thailand kinesiske elbilprodusenter og deres innovative teknologier velkommen til å integrere seg i lokale industrikjeder.

Thailand har satt seg som mål at 30 % av landets bilproduksjon skal være elbiler innen 2030.

– Vi ønsker kinesiske selskaper velkommen til å etablere fabrikker og til og med regionale hovedkontorer i Thailand. Til gjengjeld vil Thailand lansere flere insentivtiltak for å støtte deres utvikling, sa Thailands industriminister Pimphattra Wichaikul.

På et forum nylig understreket Pimphattra den viktige rollen elbilindustrien vil spille for at landet skal nå sine mål for bærekraftig utvikling: – Dette vil ikke bare komme oss selv til gode, men også fremtidige generasjoner, sa hun.

Etter hvert som landene blir mer oppmerksomme på konsekvensene av klimaendringene, har elbiler blitt viktigere for at de skal nå sine mål om grønn utvikling.

I februar presenterte Thailands statsminister Srettha Thavisin sin «Thailand Vision» i regjeringsbygningen, der han la frem ambisiøse planer for å gjøre landet til et knutepunkt for turisme, medisinske tjenester, mat, luftfart, logistikk, elektriske kjøretøy, digital økonomi og finans.

Srettha sa at regjeringen hadde som mål å gjøre Thailand til et fremtidig mobilitetsnav med et mål om å trekke til seg over 1 billion baht (28,67 milliarder dollar) i utenlandske investeringer. «Thailand pleide å bli kalt Asias Detroit. Nå er bilindustrien i ferd med å forvandle seg til elbilindustrien, slik at Thailand vil bli et knutepunkt for fremtidig mobilitet,» sa Srettha.

Regjeringen skisserte også tre viktige tiltak - utvikling av fagarbeidere, økt bruk av elbiler og støtte til forskning og utvikling - for å gjøre Thailand til det største knutepunktet for produksjon av elbiler i Sørøst-Asia.

I fjor ble det solgt rundt 76.000 elbiler i Thailand, hvorav rundt 80 % var kinesiske modeller, ifølge thailandske myndigheter.

Mange kinesiske bilprodusenter, deriblant MG, Great Wall Motor, NETA, Changan og GAC Aion, har valgt kongeriket som sin primære produksjonsbase i regionen.

Ifølge The Board of Investment of Thailand har de fleste kinesiske elbilprodusentene gått med på myndighetenes forespørsel om å bruke bildeler produsert av thailandske selskaper. Great Wall Motor, for eksempel, ønsker å kjøpe 80-90 % av elbilkomponentene sine fra lokale materialer.

Chongqing-baserte Changan Automobile, som har forpliktet seg til å investere opptil 10 milliarder baht i Thailand, vil starte med en andel lokalt innhold på 60 %, og øke den til 90 % i fremtiden, skriver Bangkok Post.

– Kinesiske elbilbedrifter tar med seg produksjonslinjer til Thailand, noe som ikke bare bidrar til økt lokal sysselsetting, men også oppfyller vårt eget mål om å forvandle noen av de østlige provinsene til en ny korridor for innovasjon og økonomisk vekst, sier Kanate Wangpaichitr, assisterende generalsekretær i Eastern Economic Corridor, en økonomisk promoteringssone.

EEC er kjernen i Thailands 20-årige strategi for å oppnå høyinntektsstatus innen 2036 gjennom en rekke initiativer ovenfra og ned

– Samarbeidet mellom Thailand og Kina om produksjon av elbiler av høy kvalitet gjenspeiler Kinas modernisering og fordelene dette har for det globale sør, sier Wirun Phichaiwongphakdee, direktør for Thailand-China Research Center of the Belt and Road Initiative.

Han sa at Kinas høykvalitetsutvikling og åpning på høyt nivå gir de sørøstasiatiske landene store muligheter til å akselerere industrielle oppgraderinger og reformer gjennom felles innsats med Kina.

– For eksempel kan Guangdong-Hong Kong-Macao Greater Bay Area og EEC - to områder som ligger tett på hverandre - gjøre sine respektive fordeler komplementære til hverandre. Et slikt samarbeid vil gi vinn-vinn-resultater for begge parter og komme befolkningen til gode, la han til.

Av Yang Wanli, China Daily, gjengitt i The Nation

RSS