Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 919

Åpnet i går: Temu utfordrer thailandske nettbutikker



Strømmen av billige kinesiske produkter til Thailand forventes å bli enda større etter at den kinesiske nettbutikken Temu mandag gjorde sitt inntog på det lokale e-handelsmarkedet.

Det er ventet at dette vil føre til priskrig i det lokale e-handelsmarkedet og påvirke Lazada, Shopee og TikTok, i tillegg til at det vil gi næring til bekymringen om at flere lokale fabrikker kan bli stengt.

Thailands myndigheter må iverksette flere tiltak for å begrense flommen av kinesiske produkter, særlig ikke-standardiserte og ulovlige grenseoverskridende produkter, og lokale små og mellomstore bedrifter (SMB-er) bør slutte å importere kinesiske produkter for salg for å unngå tap, mener ledere i e-handelsbransjen.

Alessandro Piscini, medstifter av CREA Asia, som er spesialist på e-handel og tidligere administrerende direktør i Lazada Thailand, sier at Temus inntreden vil intensivere konkurransen når det gjelder salg over landegrensene.

– Du kan forvente en betydelig økning i markedsandelen for grenseoverskridende varer, særlig når det gjelder mote og livsstilsprodukter til hjemmet, som sendes direkte fra Kina, sier han. – Selv om merkevarer sannsynligvis vil komme senere i spillet ettersom de først vil fokusere på TikTok, blir det interessant å se hvordan dette vil slå ut i live-handel.

En kilde som ønsker å være anonym, sier at Sørøst-Asia er en viktig destinasjon for kinesiske e-handelsaktører, ettersom de trenger å finne flere eksportmarkeder samtidig som de må forholde seg til strenge regler i USA og Europa.

Temus morselskap er PDD Holdings, en kinesisk gigant innen e-handel. Den andre plattformen, Pinduoduo, spesialiserer seg på gruppekjøp som gir kostnadsfordeler.

Temus raske globale ekspansjon bidro på et tidspunkt i fjor til at PDD, som er børsnotert i USA, ble Kinas mest verdifulle e-handelsselskap og passerte de mangeårige lederne Alibaba og JD.com.

Pawoot Pongvitayapanu, ærespresident i Thai E-commerce Association, sier at Temu er som en fabrikk som selger direkte til forbrukerne. De fokuserer på merkevarefrie produkter til lavere priser. De tilbyr for eksempel en produktpris på 10 baht uten markedsføringskostnader.

De rimelige varene vil tiltrekke seg kjøpere i denne utfordrende økonomien og påvirke lokale små og mellomstore bedrifter. De tilbyr for eksempel papirservietter til 20 baht, mot 60 baht for den thailandske versjonen av det samme produktet.

– Vi kan forvente flere fabrikknedleggelser og en stor bølge av millioner av kinesiske produkter, sier Pawoot.

– Temu bruker også subsidierte priser på rabattkampanjer og lokal support og rask levering fra Kina til Bangkok innen fem dager, i tillegg til at de nyter godt av en gunstig baht.

– Dette vil bidra til at den neste bølgen av kinesiske produkter strømmer inn i Thailand, legger han til.

Pawoot la til at thailandske myndigheter må iverksette flere tiltak for å stanse ulovlige grenseoverskridende produkter og skjerpe kravene til importstandarder for å fremme kvalitetsprodukter og sikre rettferdig konkurranse for lokale små og mellomstore bedrifter.

– Enda viktigere er det at politikerne må foreta en streng kontroll av kinesiske kandidater som har etablert virksomheter i Thailand.

– Temu har hatt større suksess på det internasjonale markedet enn Alibabas Ali Express, ettersom Temu støtter flere lokale språk og har et større nettverksøkosystem, sier Thanawat Malabuppha, administrerende direktør i Priceza Group.

– Vi kan forvente dumping av kinesiske merkevarer i Thailand med massive kampanjer og rabatter, og senere vil Temu åpne TemuMall for merkevarer, på samme måte som Shopee, legger Thanawat til.

Han sa at myndighetene burde innføre strengere importtiltak, særlig tollavgifter for produkter som koster under 1.500 baht.

Denne måneden innførte myndighetene 7 % moms på alle importerte varer under 1.500 baht, hovedsakelig for å hjelpe lokale bedrifter som sliter med å konkurrere med billige produkter fra utlandet.

– Lokale små og mellomstore bedrifter som importerer kinesiske produkter, må være forsiktige og slutte å selge disse produktene for å unngå tap, advarte Thanawat.

Kulthirath Pakawachkrilers, administrerende direktør i Thailand e-Business Center (TeC) og president i Thai e-Commerce Association, sier at det thailandske markedet har et stort potensial.

– Sammenlignet med Indonesia og Vietnam er imidlertid kostnadene per DAU (direkte aktiv bruker) de høyeste i Thailand, sier han. – Det er derfor andre store e-handelsplattformer som Kuaishou eller andre giganter ikke har bestemt seg for å åpne i Thailand ennå.

– Temu valgte Thailand fordi forbrukerne liker de beste prisene på produkter, la hun til.

Temu vil rette seg mot kunder som handler hos Ali Express og Amazon, i tillegg til Shopee- og Lazada-forbrukere.

Sittiphol Viboonthanakul, leder for den økonomiske utviklingskomiteen i parlamentet, sier at Temu ikke kan ignoreres, ettersom det er et selskap i vekst med enorm kapital.

– Temu tilbyr produkter som er 80-90 prosent billigere enn på det amerikanske markedet. Selskapet har vokst fra 5 millioner til 100 millioner brukere i USA.

– Det vil bruke pris og service for å tiltrekke seg thailandske nettkunder, sier han til.

På kort sikt bør myndighetene sørge for å håndheve lokale produktstandarder og sikkerhetstiltak for forbrukerne.

På lang sikt mener han at myndighetene må studere amerikanske, europeiske og indonesiske skattetiltak, og at Thailands konkurransetilsyn og Electronic Transactions Development Agency må ta rettslige skritt for å løse dette problemet før den lokale økonomien ødelegges.

Kilde: Bangkok Post
RSS