Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 919

Planlegger andre rullebane for U-Tapao



Den internasjonale flyplassen U-Tapao Rayong-Pattaya planlegger å begynne byggingen av den andre rullebanen i år.

Chula Sukmanop, generalsekretær i Eastern Economic Corridor (EEC), sier at prosjektet nå søker om et lån fra Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB).

Chula sier at Italian-Thai Development (ITD) har blitt valgt som entreprenør for prosjektet som planlegges i samarbeid med Royal Thai Navy (RTN).

Tharit legger til at den andre rullebanen vil bli 3.505 meter lang og ligge 1.140 meter fra den nåværende rullebanen.

Den andre rullebanen forventes å kunne betjene minst 70 flyvninger i timen og ta imot store fly.

– Investeringen i prosjektet er på rundt 15,2 milliarder baht totalt, sier Tharit.

EEC har imidlertid uttrykt bekymring for den forsinkede byggingen av høyhastighetsbanen som skal forbinde de tre flyplassene Don Mueang, Suvarnabhumi og U-Tapao.

Høyhastighetstoget, som er et av EECs flaggskipprosjekter, har en kontrakt med State Railway of Thailand (SRT) og Asia Era One, et datterselskap av Charoen Pokphand (CP) Group. Prosjektet er nå under forhandling og forventes å bli ferdigstilt denne måneden.

Ifølge Chula må design- og byggeplanen for høyhastighetstunnelen gå under den andre rullebanen. Tunnelens design er allerede ferdigstilt.

Byggingen av rullebanen forventes å ta 36 måneder. Ifølge kontrakten mellom RTN og ITD skal høyhastighetstunnelen stå ferdig innen 18 måneder etter at kontrakten om rullebanen er inngått.

Tharit sa at EEC og RTN har diskutert om høyhastighetstogtunnelen under rullebanen ikke kan ferdigstilles innen tidlig i 2025, og at EEC vil foreslå å kutte ut arbeidet fra joint venture-kontrakten med Asia Era One og la SRT utføre byggingen av jernbanetunnelen i stedet.

Han sa at dette var for å unngå å påvirke byggingen av rullebanen på flyplassen.

– SRT og Asia Era One er informert om dette problemet. Alle vet hva løsningen er, sa Tharit.

– Tunnelstrekningen for høyhastighetstoget som går under rullebanen og inn til passasjerterminalen, er omtrent tre til fire kilometer lang. Den anslåtte kostnaden for å bygge den er 10 milliarder baht.

Weerawat Phantawangkul, administrerende direktør i U-Tapao International Aviation, sier at utbyggingsplanen for flyplassen forventes å starte neste år, og at byggingen vil vare i minst fem år.

Han sa at tre byggeprosjekter er planlagt for et område på 6.500 rai, og at det skal investeres minst 100 milliarder baht i den første fasen av renoveringen.

Kilde: Bangkok Post
RSS