Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 919

7,12 mrd baht til subsidier til elbiler



Regjeringen har godkjent en bevilgning på 7,12 milliarder baht fra det sentrale reservebudsjettet til nødhjelp og viktige formål for å finansiere elbilsubsidieprogrammet.

Budsjettet vil bli brukt til å subsidiere kjøpere av elbiler og motorsykler som allerede har kjøpt kjøretøyene sine, men som ennå ikke har søkt om statlig støtte under EV-promoteringstiltakene.

Siden innføringen av elbilkampanjen har det blitt utbetalt subsidier for 55.000 elbiler til en verdi av 6,87 milliarder baht. Et budsjett på mer enn 5 milliarder baht venter på utbetaling.

Under EV 3.0-kampanjen (første fase) ble det gitt subsidier på opptil 150.000 baht for elbiler til en pris på under 2 millioner baht, og opptil 18.000 baht for elektriske motorsykler til en pris på under 150.000 baht.

Myndighetene utbetaler disse subsidiene direkte til bilprodusentene. Når elbilkjøperne registrerer kjøretøyene sine, kan de sende inn en forespørsel til produsenten om å få utbetalt tilskuddet.

Thailand har som mål at elbiler skal utgjøre 30 % av den totale bilproduksjonen innen 2030, og målet er å redusere klimagassutslippene med 40 % fra dagens nivå.

Det forventes at elbiler vil bidra til å nå målene for bærekraftig utvikling, fra produksjon til bruk, og redusere karbondioksidutslippene betydelig.

I henhold til EV 3.0-ordningen får elbiler som koster mindre enn 2 millioner baht, og som har batterier på under 30 kilowattimer (kWh), et tilskudd på 70 000 baht per bil, mens biler med batterier på 30 kWh eller mer får 150 000 baht per bil.

Under EV 3.5-ordningen (andre fase), som skal gjelde fra 2024-2027, får elbiler som koster mindre enn 2 millioner baht og har batterier på 50 kWh eller mer, et tilskudd på 50.000 til 100.000 baht per bil, mens biler med batterier på mindre enn 50 kWh får 20.000 til 50.000 baht per bil.

På bakgrunn av disse insentivene har en rekke produsenter investert i å etablere produksjonsbaser i Thailand, med investeringer på over 80 milliarder baht.

Tiltakene innebærer at aktørene innen 2024 må produsere elbiler innenlands for å kompensere for import tilsvarende det salgsvolumet som har mottatt subsidier fra myndighetene. Hvis dette produksjonskravet ikke oppfylles innen 2024, må deltakerne innen 2025 produsere 1,5 ganger salgsvolumet. Denne regelen har fått produsenter til å etablere produksjonsbaser i Thailand, noe som har ført til nye investeringer og ny industri.

Kilde: Bangkok Post


RSS