Ny lov holder banker, teleselskaper og sosiale medier ansvarlige for svindelforsøk
13.04.2025
Søndag trådte en ny lov i kraft i Thailand, som nå holder banker, teleselskaper og eiere av sosiale medieplattformer ansvarlige dersom de ikke gjør nok for å bekjempe svindel.
– Målet med denne loven er å beskytte folk mot å miste verdier på grunn av svindel via samtaler og digitale kanaler, uttaler ministeren for digital økonomi og samfunn, Prasert Jantararuangtong.
Ifølge det nye dekretet om tiltak mot teknologikriminalitet må banker og andre finansinstitusjoner nå avsløre informasjon om kontoer og transaksjoner som mistenkes for svindel, samt fryse slike kontoer og transaksjoner.
Teleoperatører pålegges å filtrere ut korte tekstmeldinger som kan knyttes til svindelforsøk. Den nasjonale kringkastings- og telekommunikasjonskommisjonen har også fått beskjed om å stanse tjenester relatert til svindel.
Dersom institusjoner, teleselskaper eller plattformer ikke følger reglene, risikerer de bøter på opptil 500 000 baht. Personer med ansvar for manglende oppfølging kan i tillegg få fengselsstraff på opptil ett år og/eller bøter på opptil 100 000 baht.
Loven inneholder også regler som straffer manglende registrering av mobilabonnenter i systemer som skal forebygge svindel. Også misbruk av data fra avdøde personer til svindel er straffbart med fengsel inntil ett år og/eller bøter på opptil 100 000 baht.
Samtidig trådte et annet dekret i kraft søndag, som krever at utenlandske digitale aktivabørser må søke tjenestelisens i Thailand for å tilby sine tjenester i landet. Dette gjøres for å hindre svindlere i å bruke utenlandske børser til å overføre penger.
Tidligere har thailandske myndigheter hatt problemer med å stoppe slike transaksjoner, men håper nå at endringene vil gjøre det lettere å bekjempe svindel.
Kilde: Bangkok Post