Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 903

Eiendoms-investeringene på Phuket fortsetter å øke



Selv om den raske veksten er en bonus for utbyggere, er det grunn til bekymring for at byutviklingsplanene ikke holder tritt

Konflikter og geopolitiske problemer i flere deler av verden får mange mennesker fra den vestlige halvkule til å vende blikket mot Østen, både når det gjelder investeringer og boligkjøp.

Phuket, som lenge har vært et ettertraktet reisemål for utlendinger på jakt etter et andre hjem, har opplevd en kontinuerlig økning i etterspørselen. Salget av eiendommer og feriesteder i Phuket har doblet seg, fra 1.500 solgte enheter i 2022 til over 3.000 enheter i 2023, og veksten viser ingen tegn til å stoppe.

Ho Kwon Ping, også kjent som KP, grunnlegger og styreleder i Banyan Tree Group og skaperen av Laguna-imperiet, tegner et bilde av den økende konkurransen på eiendomsmarkedet i Phuket. Ikke bare har store utbyggere fra Bangkok, som Sansiri, AssetWise og Supalai, etablert prosjekter i området, men det finnes også utenlandske aktører fra Russland, sier han.

Til tross for den harde konkurransen ser han på det som en positiv utvikling av to grunner. For det første vil det øke Phukets anerkjennelse i ulike markeder, noe som vil øke etterspørselen. For det andre vil det heve kvaliteten på prosjektutviklingen.

Som en stor utbygger har Banyan Tree Group en fordel når det gjelder kostnader og ressurser, med mer enn 3.000 rai (1.186,11 dekar) land til rådighet. Det forventes at dette området kan utvikles i ytterligere 20 år for å støtte markedsveksten.

En betydelig fordel for konsernet i forhold til konkurrentene er at denne tomten ble kjøpt for lenge siden til betydelig lavere priser enn i dag, og at det gjennom årene er investert i infrastruktur, noe som gjør det enklere å utvikle nye prosjekter.

Dette har blitt et viktig salgsargument som skiller prosjektene fra økosystemet i Laguna, og som gjør at de kan tilby bekvem reisevei, omfattende fasiliteter og sikkerhet, slik at de kan henvende seg til et eliteklientell.

– Luksussegmentet er ikke utsatt for like hard konkurranse som de midtre og lavere segmentene, som er mer prissensitive. Dette er en fordel, siden det ikke er behov for å delta i priskrig. Alle prosjektene i Laguna, enten det dreier seg om små enheter eller luksusvillaer, er priset 25-30 prosent høyere enn konkurrentenes.

– Vi har utviklet en rekke ulike varemerker for å imøtekomme kunder som søker luksuseiendommer i Phuket, noe som skiller oss fra konkurrentene, på samme måte som BMW tilbyr biler i alle størrelser på et luksusnivå med høyere priser, forklarer Ho.

Et betydelig skifte i Phukets eiendomsmarked begynte med covid-19-pandemien, etterfulgt av Ukraina-Russland-konflikten som førte til en tilstrømning av russere til Phuket, på samme måte som borgerkrigen i Myanmar har ført til at landets innbyggere strømmer til Bangkok. Tidligere var kinesiske kjøpere dominerende på Phukets eiendomsmarked.

I dag er antallet kinesere som bor i Laguna stabilt, uten noen økning eller nedgang. Det forventes at etterspørselen fra Kina vil komme tilbake i fremtiden.

I løpet av de siste 2-3 årene har Phuket virkelig blitt en global destinasjon, og tiltrekker seg kjøpere fra hele verden, inkludert Usbekistan, Kirgisistan og India. Flyselskapene har utnyttet mulighetene og tilbyr nå direkteflyvninger fra 67 byer til Phuket.

– Selv om vi er en mindre utbygger, har vi flere internasjonale salgssjefer enn andre utbyggere i Thailand, som først og fremst fokuserer på å selge til thailendere. Vi selger til utlendinger, og har representanter i 30 land over hele verden. Målet vårt er å ha salgsrepresentanter i alle byer med direktefly til Phuket i løpet av de neste to årene, sier KP.

Den innenlandske turismen har også økt siden pandemien, og thailendere som tidligere reiste til Europa, besøker nå Phuket, noe som har ført til en kraftig økning i kjøp av luksuseiendommer på Phuket i størrelsesorden 200-300 millioner baht. Flere middelklasse-thailendere har også begynt å kjøpe hus og leiligheter som fritidsboliger, noe som har ført til en eksponentiell vekst i etterspørselen etter eiendom på Phuket.

– Før pandemien var majoriteten av kjøperne i Laguna utlendinger, som utgjorde 85 %, og thaiene 15 %. De siste 1-2 årene har 50 % av kjøperne vært velstående thailendere som kjøper luksuseiendommer, noe som har fått flere utbyggere fra Bangkok til å investere på Phuket, sier Ho.

Banyan Tree Group har investert over 40 milliarder baht i utvikling og salg av eiendom, og 14 milliarder baht i hoteller. For øyeblikket er det 12 prosjekter åpne for salg, til en samlet verdi av 16 milliarder baht.

Laguna Phuket strekker seg over 3.000 rai med en samlet verdi på 180 milliarder baht. En tredjedel, eller ca. 1.000 rai, er utviklet. I fremtiden, med kontinuerlig utvikling, forventes Laguna å bli en egen by med en befolkning på 80.000-100.000 mennesker.

Selv om Phuket er et populært reisemål for utlendinger, gir den høye etterspørselen grunn til bekymring, sett fra Laguna-imperiets skapers perspektiv. Phukets infrastruktur henger etter, særlig når det gjelder trafikk, og det haster med å utvikle den for å holde tritt med byens vekst.

– Phuket bør fremmes som et spesielt administrativt område, i likhet med Bangkok og Pattaya, for å muliggjøre en mer effektiv forvaltning og øke inntektene til staten, sier Ho.

Kilde: The Nation
RSS