Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 919

Thai Airways snart i havn med rehabiliteringsplanen



Thai Airways vil sende inn en søknad om restruktureringsprosess 30. september, noe som baner vei for at selskapet kan gå ut av rehabiliteringsplanen etter fire år.

Thai Airways International Pcl har vært i en rehabiliteringsprosess siden 14. september 2020, da den sentrale konkursdomstolen godkjente planen den 20. oktober 2022. I løpet av denne perioden har Thai Airways iverksatt en streng spareplan for å stoppe tapene og redusere kostnadene ved å halvere arbeidsstyrken fra 30 000 til 15 000 ansatte.

I tillegg har Thai Airways skaffet midler gjennom ulike kanaler, blant annet ved å selge eiendeler som fly, kontorbygninger både innenlands og internasjonalt og flyutstyr.

Chai Iamsiri, administrerende direktør i Thai Airways, kunngjorde at flyselskapet mandag 30. september vil starte den første fasen av sin «organisatoriske restrukturering» ved å sende inn en søknad om utstedelse av verdipapirer og et utkast til prospekt for kapitalomstruktureringen til Securities and Exchange Commission (SEC) og Stock Exchange of Thailand (SET).

– Thai Airways vil sende inn et dokument for vurdering av denne kapitalomstruktureringsplanen, som inneholder 2000 sider med detaljer, inkludert selskapsinformasjon, forretningsplaner og planer for flyanskaffelser. Vi er sikre på at dette vil gjenopprette investorenes tillit til Thai Airways etter at selskapet er ute av rehabiliteringsplanen, sier Chai.

Thai Airways har vært i diskusjoner med ulike kreditorgrupper, som kooperativer og finansinstitusjoner, for å konvertere gjelden deres til egenkapital. De fleste kreditorene støtter rehabiliteringsplanen og tror at denne kapitalomstruktureringen vil bli fullført som planlagt, slik at Thai Airways kan avslutte rehabiliteringsplanen.

Søknaden om kapitalomstrukturering er imidlertid en av betingelsene for å komme ut av rehabiliteringsplanen. For at rehabiliteringsplanen skal lykkes, må fire kriterier oppfylles:
  • Økning i registrert kapital: Selskapet må øke sin registrerte kapital og sikre nye lån som spesifisert i planen, med beløp som er tilstrekkelige for forretningsdriften.
  • Overholdelse av rehabiliteringsplanen: Selskapet må ikke misligholde betalinger i fem sammenhengende år fra datoen da den sentrale skifteretten godkjenner planen.
  • Positiv EBITDA: Selskapet må oppnå en inntjening før renter, skatt, avskrivninger og amortiseringer (EBITDA) fra driften, etter at det er tatt hensyn til kontanter som brukes til å betale leasingforpliktelser for fly, på minst 20 milliarder baht i gjennomsnitt per år i de to årene som går forut for rapporteringen av rehabiliteringsplanens suksess.
  • Nytt styre: I tilfelle en endring i aksjonærene.
Etter at søknaden er sendt inn til SEC, vil den påfølgende prosessen starte i november, hvor selskapet vil iverksette rettighetsutøvelsen og varsle om intensjonen om å konvertere gjeld til egenkapital for hver kreditorgruppe. Innen desember 2024 vil prosessen med å tilby og tegne ytterligere aksjer starte for eksisterende aksjonærer, selskapets ansatte og spesifikke investorer gjennom en rettet emisjon (Private Placement, PP) før selskapet gikk inn i rehabiliteringsplanen.

Når kapitalomstruktureringsprosessen starter, forventer Thai Airways å oppnå positiv egenkapital, noe som kan ta opptil to måneder å verifisere regnskapet. De økonomiske resultatene for regnskapsåret 2024 vil bli kunngjort i februar 2025. Etter dette vil selskapet sende inn en begjæring til den sentrale konkursdomstolen om å avslutte rehabiliteringsplanen, med håp om at aksjene igjen vil bli omsatt på SET i løpet av andre kvartal 2025.

Kilde: The Nation
RSS