Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 919

Nye regler bedrer ‘betal-ved-levering’



Fra og med i dag kan kjøperen avvise pakken hvis produktet er skadet eller ikke er som beskrevet.

En ny forskrift som gjør det mulig for forbrukere å inspisere produkter før de betaler for frakt mot postoppkrav (COD), trer i kraft fra torsdag 3. oktober, skriver The Nation.

I henhold til den nye forskriften fra Office of the Consumer Protection Board kan kundene nå sjekke varene sine før betaling, og hvis varene er skadet eller ikke er som annonsert, kan de avvise pakken og søke full refusjon.

Forbrukertilsynet har erklært at forsendelsestjenester mot postoppkrav er regulert i henhold til lov 2024 om regulering av kvitteringer eller «Dee - Delivery»-tiltaket.

Reguleringen har som mål å forhindre utnyttelse av kunder ved kjøp av varer via COD-tjenester.

– Myndighetene føler seg forpliktet til å ta tak i dette problemet på grunn av det store antallet berørte forbrukere, sier Jiraporn Sindhuprai, leder av forbrukervernkomiteen,

– På grunn av den økende trenden med netthandel velger forbrukere ofte å betale per postoppkrav, og noen bedrifter utnytter denne metoden til å lure kjøpere, sier hun, og la til at forbrukervernnemnda hadde fått beskjed om å fremskynde overvåking og utbedring av situasjonen, noe som har ført til den nye forskriften.

– Forbrukerne vil få rask og rettferdig kompensasjon for eventuelle skader, og de vil bli beskyttet mot falske selgere som gir en feilaktig fremstilling av produktene, leverer skadede varer eller unnlater å levere i det hele tatt, sier Jiraporn.

– Kunder kan nekte å ta imot varer uten betaling, eller hvis de oppdager problemer med produktene etter betaling, for eksempel uoverensstemmelser eller skader, kan de be om refusjon innen fem dager fra datoen for mottak av varene.

Denne loven gjelder også for fraktselskaper. Hvis et innrapportert problem blir verifisert, må fraktselskapet refundere hele beløpet til forbrukeren innen 15 dager.

Kilde: The Nation
RSS