Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 919

Thailand vurderer tre dypvannshavner for å øke den marine turismen



Med tanke på de kontinuerlige vekstmulighetene innen marin turisme gjennom det økende antallet store cruiseskip, har marinedepartementet gitt en konsulent i oppdrag å studere muligheten for og utformingen av havner som kan ta imot disse fartøyene.

Prosjektet har fått tildelt et budsjett på 156,15 millioner baht for årene 2020-23 under den integrerte planen for generering av inntekter fra turisme.

Planen for utvikling av en stor cruiseterminal omfatter tre prosjekter:

Utviklingsprosjekt for cruiseterminal i Koh Samui-distriktet i Surat Thani-provinsen

Dette prosjektet vil utvikle et område på ca. 47 rai (7,52 hektar). Den totale investeringskostnaden er på 12,172 milliarder baht. Prosjektet vil være basert på nettokostnadsmodellen for offentlig-privat partnerskap, der den private sektoren er ansvarlig for all bygging og drift, mens myndighetene vil tilbakebetale infrastrukturinvesteringen over en tiårsperiode.

Prosjektet skal etter planen starte i 2025 og pågå frem til 2061, med byggestart i 2029 og offisiell åpning av terminalen i 2032. Terminalen vil ha en levetid på 30 år, og den forventes å kunne ta imot mellom 200.000 og 400.000 turister og 240 cruiseskipsturer per år.
Studien anslår at den store cruiseterminalen på Koh Samui vil generere en økonomisk verdi på ca. 46 milliarder baht i løpet av 30 år, med en forventet økonomisk avkastning på over 15 %.

Marinedepartementet har sendt rapporten til State Enterprise Policy Office for vurdering. Det forventes at prosjektet kan legges frem for kabinettet for godkjenning innen utgangen av 2024.

Phuket Deep Sea Port Development Project for å kunne ta imot store cruiseskip

Prosjektet har som mål å oppgradere havnen i Phuket Deep Sea Port slik at den kan ta imot store cruiseskip langs Andaman-kysten. Det forventes å være ferdig innen utgangen av 2024. Utbyggingen innebærer en forlengelse av dokken og mudring av kanaldybden til 10,5 meter fra laveste tidevannsnivå eller 12,8 meter i forhold til gjennomsnittlig havnivå.

I tillegg vil prosjektet omfatte mudring for å utvide snuplassen for skip, bygging av en molo, installasjon av mololys og bygging av en passasjerterminal med nødvendig utstyr for å oppfylle kravene til en cruiseterminal som fungerer som hjemmehavn.

Når oppgraderingene er fullført, vil Phuket Deep Sea Port ha potensial til å fungere som en hybridhavn, både som hjemmehavn for mellomstore og små cruiseskip og som en anløpshavn som kan ta imot de største cruiseskipene i Asia, med en passasjerkapasitet på 4 200-4 900 personer.

Prosjekt for utvikling av en stor cruiseterminal i øvre del av Thailandbukten ved Bali Hai Pier, Pattaya City, Chonburi-provinsen

Dette prosjektet tar sikte på å utvikle Bali Hai Pier-området i Pattaya City til en hybridhavn. Terminalen skal fungere både som en hjemmehavn, med kapasitet til å ta imot 1500 passasjerer i timen, og som en anløpshavn, med kapasitet til å håndtere 3500-4000 passasjerer i timen.

I tillegg vil havnen bli utviklet for å kunne ta imot de største cruiseskipene i verden, slik at to store cruiseskip kan legge til kai samtidig, med en dokklengde på 300 meter. Prosjektet omfatter også bygging av en passasjerterminal, utvikling av et parkeringsområde for å støtte landforbindelser til turistdestinasjoner, og etablering av fasiliteter for passasjerbåter og hurtigbåter for å koble turister til ulike øyer.

Ifølge den foreløpige studien er den anslåtte investeringen i prosjektet på 7,412 milliarder baht. Marine Department vil invitere den private sektoren til å delta gjennom en PPP-nettokostnadsmodell, med en 30-årig konsesjon. Anbudsprosessen forventes å starte i 2025, etterfulgt av byggestart i 2026. Byggingen vil ta fire år, og terminalen forventes å åpne for drift i 2031.

Kilde: The Nation
RSS