Planlegger dobbelt togspor og ny motorvei til den sørlige grensen
19.02.2025
Thailands transportdepartement planlegger å forbedre transportinfrastrukturen mellom Thailands sørlige grense og Malaysia med et dobbeltsporet jernbanenettverk og en motorvei som går fra Hat Yai til grenseovergangen Sadao, eller M84.
Suriya Jungrunreangkit ledet i går delegater fra sitt departement til et møte for å følge opp infrastrukturutviklingen i denne sørlige provinsen på Hat Yai flyplass, som en del av regjeringens mobile møte.
– Siden den sørlige regionen, og spesielt Hat Yai, genererer mesteparten av inntektene sine gjennom handel og investeringer, fokuserer departementet på å utvikle transportinfrastruktur som kan knytte regionen sammen med Malaysia. Målet er å oppmuntre til sømløs transport, redusere logistikkostnadene og øke den regionale økonomien, handelen og turismen, sier Suriya.
– Dette omfatter blant annet utbyggingen av en dobbeltsporet jernbane for Thailands statsbaner (SRT). SRT forbereder seg på å legge frem et forslag om tre ruter i den sørlige regionen for regjeringen for godkjenning, sa han.
Det dreier seg om en 168 kilometer lang rute mellom Chumphon og Surat Thani, som koster 30,4 milliarder baht; en 321 kilometer lang rute mellom Surat Thani-Hat Yai og Songkhla, som koster 66,27 milliarder baht; og en 45 kilometer lang rute mellom Hat Yai og Padang Basar, som koster 104,46 milliarder baht.
– De forventes å bidra til å forbedre jernbanetransporten ved grensen, noe som vil styrke logistikken og samtidig spare inn på leverings- og energikostnader, sier Suriya.
SRT planlegger også å søke om en budsjettbevilgning fra statsbudsjettet for 2025 til den 216 km lange Songkhla-Sungai Kolok-Narathiwat-ruten, som skal åpnes i 2034.
Suriya sa at målet er å sette fart på den økonomiske utviklingen i det sørlige området, med tanke på at Sungai Kolok-distriktet er det største grensehandelsområdet.
Det andre prosjektet er motorveien M84 til 40,78 milliarder baht, som skal forbinde Hat Yai med grensen mellom Thailand og Malaysia. Prosjektet vurderes for investering, og byggingen skal etter planen starte mellom 2027 og 2030, sa Suriya.
Delegatene fra departementet diskuterte også lokale infrastrukturprosjekter i Songkhla.
Suriya sa at Hat Yai-omkjøringsveien østover til en verdi av 9,3 milliarder baht er under ekspropriasjon for å redusere trafikkbelastningen.
Kilde: Bangkok Post