Stacks Image 919

Oppretter senter for å bekjempe nettsvindel



Departementet for digital økonomi og digitalt samfunn har opprettet et senter for bekjempelse av nettsvindel, slik at ofrene kan anmelde tilfeller uten å måtte forholde seg til flere andre sektorer eller myndigheter, opplyser minister Prasert Chantararuangthong.

Anti-Online Scam Operation Centre (AOC 1441), som åpner neste onsdag, er et resultat av et samarbeid mellom departementet og flere relevante instanser, deriblant banker, politiet, Anti-Money Laundering Office og National Broadcasting and Telecommunication Commission.

Prasert sier at formålet med AOC 1441 er å integrere ulike sektorer for å gjøre det enklere å håndtere nettsvindlere.

Tidligere måtte ofre for svindel ta kontakt med flere ulike organisasjoner, noe som førte til at det tok flere uker eller måneder før bankkontoene deres ble sperret.

Men med dette senteret trenger ofrene nå bare å rapportere sakene sine til senteret, og prosessen med å fryse en svindlet bankkonto vil ikke ta mer enn én uke, la han til.

Ministeren forklarte at informasjonen om ofrene vil bli lagret i et statlig eid skytjenestesystem, hvis sikkerhet er validert i henhold til en internasjonal standard.

Han la til at alle som rammes av nettsvindel, kan kontakte 1441 til enhver tid, med 100 operatører tilgjengelig.

Ifølge rapporter fra High-Tech Crime Division ved Cyber Crime Investigation Bureau er det for tiden 700 svindel- og bedragerisaker per dag, hvorav 40 % gjelder e-handelskriminalitet.

Den thailandske regjeringen har tidligere sagt at det i løpet av det siste halvannet året har blitt rapportert om 365 000 tilfeller av nettsvindel, noe som har ført til tap på 45 milliarder baht.

Prasert sier at han allerede har hatt samtaler med nabolandene i tilfelle Thailand trenger deres hjelp til å hjelpe personer som holdes fanget på deres territorium.

Kilde: The Nation
RSS 


Slik ser du norsk TV i Thailand