Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 903

Bangkok Air er interessert i ny flyplass på Phangnga

Bangkok Airways er ivrige etter å investere i den nye flyplassen som planlegges på Phangnga hvis regjeringen endrer planen fra et offentlig prosjekt til et offentlig-privat partnerskap, ettersom prosjektet har stort potensial til å bli et nytt turistknutepunkt i Thailand.

Regjeringen vurderer å bygge en ny flyplass i Phangnga i et forsøk på å håndtere overbelastningen på flyplassen i Phuket, skriver Bangkok Post.

Puttipong Prasarttong-Osoth, president i Bangkok Airways, sier at flyselskapet er interessert i å by på prosjektet fordi det kan bli en ny innfallsport for mange flyselskaper som ønsker å frakte passasjerer direkte til Sør-Thailand.

Han sier at det for øyeblikket ikke er mulig å utvide rullebanen på Phuket-flyplassen, og at en ny flyplass i nærheten vil kunne gi plass til flere flyvninger.

– I tillegg har Phangnga blitt anerkjent som et nytt reisemål blant utenlandske turister, sier Puttipong.

En studie for Phangnga-flyplassen, som er estimert til 80 milliarder baht, ble gjenopplivet av Airports of Thailand etter at statsminister Srettha Thavisin besøkte provinsen i forrige måned og sa at den nye utvidelsen var nødvendig for turismen.

Puttipong sier at flyplassinvesteringene kan bidra til solide inntekter.

Selskapet eier flyplasser i Samui, Sukhothai og Trat, som genererer rundt 2 milliarder baht i årlige inntekter for selskapet.

Han sa at ettersom etterspørselen etter flyreiser fortsatte å øke i siste kvartal, økte Bangkok Airways sine mål for årlige billettinntekter fra 15 til 16 milliarder baht, med en gjennomsnittlig fyllingsgrad på 78 %.

Driftskostnadene har fortsatt å øke kraftig etter pandemien, og den gjennomsnittlige billettprisen i år forventes å øke med 8 % i forhold til tidligere prognoser, fra 3 400 baht per flyvning til 3 643 baht per flyvning, sier Puttipong.

– Driftskostnadene etter pandemien har økt med 10-15 % for mange varer og tjenester, for eksempel bakketjenester på mange flyplasser i utlandet, flyvedlikehold og motordeler, sa han.

Puttipong sier at Bangkok Airways, som er medlem av Airlines Association of Thailand, allerede har sendt inn et forslag til regjeringen om å redusere avgiften på flydrivstoff.

Den nye satsen vil kanskje ikke bli redusert til pandemisk nivå på 0,2 baht per liter, men den bør være lavere enn dagens sats på 4,72 baht per liter, ettersom prisene på flydrivstoff fortsatt er høye, sa han.

Puttipong sier at flyselskapet planlegger å gjenoppta to flyvninger fra huben på Samui til Chongqing og Chengdu i Kina i november, noe som vil gjøre det mulig å dra nytte av den foreslåtte visumfritakspolitikken for det kinesiske markedet i høysesongen.

Flyselskapet har imidlertid ingen planer om å ekspandere de kinesiske rutene på grunn av den svake etterspørselen, sier han.

– Kapasitetsutnyttelsesgraden blant de thailandske flyselskapene som flyr på kinesiske ruter, er bare 30 %, sier Puttipong.

Han sa at flyselskapet vil være forsiktig med å anskaffe flere fly til flåten for å unngå å pådra seg en stor kostnadsbyrde, slik man så under pandemien.

Flyselskapet har 26 fly, hvorav 20-21 jetfly er i drift. De resterende venter på vedlikehold.

Om fem år har flyselskapet kanskje bare 30 fly, ned fra 40 før pandemien, sier Puttipong.

– I stedet vil flyselskapet fokusere på å fylle den eksisterende kapasiteten med en høyere fyllingsgrad ved å tilby rimelige billettpriser, sier han.

Kilde: Bangkok Post
RSS