Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 919

Temu svekker Thailand Posts logistikk for e-handel


Den kinesiske e-handelsgiganten Temus inntreden påvirker Thailand Posts logistikktjenester for andre e-handelsplattformer, ettersom volumet har gått ned med 20-50 % daglig fra juli, ifølge selskapet.

– Thailand Posts logistikkaktiviteter for TikTok falt med 50 % fra juli til denne måneden, sier administrerende direktør Dhanant Subhadrabandhu.

– Temus inntreden er en kritisk utfordring for det lokale e-handelslandskapet som påvirker alle relaterte parter, spesielt online- og offlineforhandlere, på grunn av de svært konkurransedyktige produktprisene og den unike forretningsmodellen, sa han.

Dhanant sier at selskapet følger med på Temus bevegelser i det lokale markedet.

Den statlige etaten er ivrig etter å søke samarbeid eller en kanal for å komme i kontakt med Temu gjennom en logistikkmodell, i likhet med samarbeidet Thailand Post har med flere e-handels- og sosiale plattformer, som Shopee, Lazada og TikTok.

Dhanant sa at han planlegger å møte en representant fra Temu neste måned for samtaler om et potensielt samarbeid.

Han la til at forbrukernes avtagende kjøpekraft og den utfordrende økonomiske situasjonen har ført til lavere vekst i den samlede e-handelsaktiviteten.

– Temu forventes å bli stadig mer populær blant lokale kunder, noe som betyr at flere konkurrerende plattformer vil bli påvirket og oppleve fallende markedsandeler, legger han til.

Dhanant sa at Thailand Post som leverandør av logistikktjenester må samarbeide med alle plattformer for å sikre en bærekraftig inntektsstrøm.

Når det gjelder TikTok, forsøkte Thailand Post i nesten to år å komme i kontakt med dem for et logistikksamarbeid. De startet å levere en del av den innenlandske e-handelen fra TikTok fra juni.

Thailand Posts logistikkvirksomhet genererer rundt 45 % av de totale inntektene, etterfulgt av postgruppen (33 %), den internasjonale servicegruppen (13 %), detaljhandelsgruppen (5 %), mens resten kommer fra andre.

Logistikktjenesten har 32 % av markedsandelen, mens resten domineres av utenlandske tjenesteleverandører, særlig fra Kina.

Thailand Post skal etablere et joint venture med et gigantisk logistikkselskap i Kina tidlig i 2025 for å øke volumet av toveis logistikktransaksjoner med Kina.

I en annen sak kunngjorde Thailand Post onsdag sitt bærekraftsoppdrag i posttjenesten, med et mål om at 85 % av flåten skal bestå av elektriske kjøretøy innen 2030 og 100 % innen 2040.

Kilde: Bangkok Post
RSS