Chartret Airbus-380 og 32 kommersielle flyvninger skal hente hjem 5.000 thaier
15.10.2023Thailand sjekker muligheten for å chartre et Airbus-380-fly for å fly thailandske evakuerte ut av Israel, i tillegg til over 30 flyvninger arrangert med Nok Air, Air Asia, Thai Airways International og kinesiske Spice Jet.
Det er også arrangert seks spesialflyvninger med Royal Thai Forces Airbus 340-500 i oktober, og det første flyet fløy til Tel Aviv tidlig søndag morgen. Flyet skal etter planen ankomme Don Mueang-flyplassen mandag morgen etter at 10 land, deriblant Israel, har gitt overflygningstillatelse til å hente thailandske evakuerte fra Israel, ifølge Thai PBS.
Etter å ha ledet Rapid Response Centre-møtet i utenriksdepartementet i ettermiddag, sa statsministeren til media at selv om det er ordnet med 32 flyvninger med de fire kommersielle flyselskapene, som kan fly rundt 5.700 thailendere ut av Israel, er det fortsatt ikke nok for de over 7.000 som venter på evakuering, og det er sannsynlig at flere vil søke om å få returnere.
Han påpekte at den israelske regjeringen har utsatt bakkeinvasjonen av Gaza med 1-2 dager, og la til at når invasjonen settes i gang, vil det ikke være mulig å reise ut av Israel til sjøs eller til lands, og den eneste veien ut vil være med fly.
Han opplyste at den thailandske ambassaden i Tal Aviv har klart å innkvartere rundt 400 thaier på et hotell i den israelske hovedstaden, som brukes som midlertidig tilfluktssted.
Han innrømmet at situasjonen i Israel ikke kan garanteres, ettersom bakkekrigen truer, og la til at det finnes to alternativer for luftevakuering. Det ene er direktefly fra Israel til Thailand, og det andre er å ta thaiene til Dubai, Kypros eller Jordan for transitt til Thailand.
Når det gjelder ideen om å chartre en Airbus-380, som har en kapasitet på 500 passasjerer, sa statsministeren at dette ble nevnt på RRC-møtet i dag, da en deltaker spurte hvorfor regjeringen ikke tar kontakt med THAI for å chartre en av deres Airbus-380 som står parkert på Suvarnabhumi internasjonale lufthavn.
Han sa at han hadde blitt informert av ledelsen i THAI om at flyene har stått parkert på flyplassen en god stund og trenger vedlikehold før de oppfyller kravene til luftdyktighet. I tillegg har THAI-pilotene ikke fløyet slike fly på lenge, og de må gjennomgå omskolering. Hvor lang tid dette tar er ikke kjent.