Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 903

Thailand utvider flyplassene for å møte drømmen om turistboom



Milliarder investeres i utvidelse av eksisterende flyplasser og bygging av nye for å styrke Thailands posisjon som et regionalt knutepunkt.

Thailands luftfartssektor opplever et oppsving som følge av en kraftig økning i turistankomster.

Passasjertrafikken på landets 39 flyplasser øker jevnt og trutt, noe som har fått myndighetene til å investere tungt i å utvide kapasiteten på flyplassene.

Dette er i tråd med regjeringens ‘IGNITE THAILAND’-strategi, som har som mål å befeste Thailands posisjon som et av de viktigste luftfartsknutepunktene i Sørøst-Asia og tiltrekke seg ikke bare turister, men også forretningsvirksomhet og investeringer.

AOT leder an
I spissen for denne ambisiøse planen for flyplassutvidelser står Airports of Thailand (AOT), som i dag har en markedsandel på 86,7 % av flyplassene i Thailand.

AOT har satt av 339 milliarder baht til å utvide kapasiteten på seks flyplasser under deres jurisdiksjon til 210 millioner passasjerer innen 2032.

AOT vil bruke ytterligere 204 milliarder baht på utviklingsprosjektet U-Tapao Airport og Eastern Aviation City. Department of Airports (DOA) planlegger på sin side å bruke 21,6 milliarder baht på å bygge seks nye flyplasser, mens Bangkok Airways planlegger å investere 2,3 milliarder baht på å utvide to av sine flyplasser.

AOTs administrerende direktør Keerati Kitmanawat skisserer AOTs mål slik:

– AOT vil øke kapasiteten på sine seks flyplasser slik at de kan ta imot 170 millioner passasjerer innen 2029 og 210 millioner innen 2032. I tillegg skal det bygges to nye flyplasser i tråd med regjeringens politikk om å gjøre Thailand til et regionalt knutepunkt for luftfarten. Bangkoks Suvarnabhumi-flyplass vil bli oppgradert til å bli blant de 20 beste flyplassene i verden i løpet av fem år, opp fra dagens 58.

AOT planlegger å øke Suvarnabhumis kapasitet fra 68 til 94 flyvninger i timen, og vil bruke 12,5 milliarder baht på å bygge ut østfløyen med ytterligere 81 000 kvadratmeter for å kunne ta imot ytterligere 15 millioner passasjerer. Dette prosjektet forventes å være ferdig innen utgangen av 2028.

Det er også planer om å utvide flyplassens vestfløy, SAT-2, den sørlige terminalen og en fjerde rullebane, med en investering på 120 milliarder baht mellom 2025 og 2030.

Bangkoks andre flyplass, Don Mueang, skal gjennom en fase 3-utbygging med en investering på 36 milliarder baht, noe som vil øke kapasiteten til 40 millioner passasjerer per år fra dagens 30 millioner. En ny internasjonal terminal (Terminal 3) skal bygges for å håndtere 18 millioner passasjerer årlig innen 2028, mens Terminal 1 og 2 skal oppgraderes for innenlandsflyvninger, med plass til 22 millioner passasjerer årlig.

Ekspansjon over hele landet 
AOTs utviklingsplaner strekker seg langt utover Suvarnabhumi og Don Mueang. Phuket lufthavn skal gjennom en fase 2-utbygging med en investering på 6,21 milliarder baht, noe som vil øke kapasiteten fra 12,5 millioner til 18 millioner passasjerer per år, med en ny internasjonal terminal på 177 000 kvadratmeter. Ferdigstillelse er forventet innen 2029. Det planlegges også utbygging av parkering for sjøfly.

Chiang Mai lufthavn vil i mellomtiden gjennomgå fase 1 med et budsjett på 15 milliarder baht, med bygging av en ny utenlandsterminal på 95 000 kvadratmeter og en utvidelse av innenlandsterminalen med 66 000 kvadratmeter. Dette vil øke kapasiteten fra dagens 8 millioner passasjerer til 20 millioner årlig fra 2026.

AOT planlegger også å bygge to nye flyplasser: Andaman Airport (Phuket 2) i Phang Nga til en verdi av 80 milliarder baht og Lanna Airport (Chiang Mai 2) i Chiang Mai og Lamphun til en verdi av 70 milliarder baht. Det forventes at det vil ta syv år å ferdigstille hver av dem.

Hvis AOT får ansvaret for å drive tre regionale flyplasser under DOA, vil de bruke 3,5 milliarder baht på å øke kapasiteten på Udon Thani-flyplassen til 6,5 millioner passasjerer per år, 460 millioner baht på å utvide Buri Ram-flyplassen til å håndtere 2,8 millioner passasjerer og 6,5 milliarder baht på Krabi-flyplassen slik at den kan håndtere 12 millioner passasjerer per år.

Samarbeid nøkkelen til suksess
DOA planlegger å bruke 21,6 milliarder baht på å bygge en ny flyplass i hver av provinsene Mukdahan, Bueng Kan, Phatthalung, Kalasin, Satun og Phayao. På grunn av problemer med miljøkonsekvensutredninger har de droppet planene om å bygge en flyplass i Nakhon Pathom.

Puttipong Prasarttong-Osoth, administrerende direktør i Bangkok Airways og en viktig partner i U-Tapao-prosjektet, sa at flyselskapet bruker 1,5 milliarder baht på å utvide antall terminaler på Samui lufthavn med fire til 11.

Trat lufthavn vil også få en ekstra terminal, og rullebanen vil bli utvidet for å kunne ta imot større fly. Byggingen forventes å starte neste år og være ferdig innen midten av 2026, med en investering på mellom 700 og 800 millioner baht.

U-Tapao International Aviation Co Ltd forhandler med Eastern Economic Corridor om å justere byggeplanene for første fase av U-Tapao lufthavn på grunn av endringer i regjeringens planer for flyplassene Suvarnabhumi og Don Mueang, samt forsinkelser i prosjektet. De tar sikte på å få tillatelse til å starte byggingen innen utgangen av dette året eller tidlig neste år, ettersom byggingen vil ta tre år.

Kilde: The Nation
RSS