Slik ser du norsk TV i Thailand

Stacks Image 919

– Sikkerheten står i fare når piloter 'kjøper seg forfremmelser'



Den thailandske pilotforeningen oppfordrer den nye regjeringen til å slå ned på flyselskaper i Thailand som får piloter til å betale en stor sum penger for en jobb eller forfremmelse, ettersom det fører til urettferdig rekruttering og kan være skadelig for den offentlige sikkerheten.

– I likhet med leger er pilotyrket et yrke som krever høy kompetanse, siden det dreier seg om menneskers liv og sikkerhet, sier Teerawat Angkasakulkiat, president i foreningen.

– ‘Pay-to-fly-programmet’ som enkelte flyselskaper har innført, er urettferdig for dem som praktiserer en høy standard, men som ikke kan overholde denne regelen. Og enda verre, det kan øke presset på pilotene.

Etter pandemien har mange globale flyselskaper og noen få i Thailand innført pay-to-fly-ansettelsesordninger.

Pay-to-fly er en vanlig praksis i luftfartsindustrien, der piloter betaler for å fly et fly i stedet for å motta lønn. Det har fordeler for piloter som ønsker flere flytimer for å skaffe seg erfaring og rettigheter på bestemte flytyper for å øke sin ansettbarhet.

Piloter kan også betale for å være første- eller andrestyrmann, og fly et bestemt antall timer under oppsyn av en kaptein.

I Thailand kan en pilot betale opptil 6 millioner baht for å få lisens og en typerating for å beherske en spesifikk flymodell.

Teerawat sier at mange flyselskaper forsøker å kutte driftskostnadene sine, ettersom de sliter med å øke antall flygninger og tjene penger på samme nivå som før pandemien.

– Pay-to-fly-ordningen er ikke ulovlig, så flere flyselskaper vurderer å skyve disse kostnadene over på pilotene, sier han.

– Den vanlige praksisen var at flyselskapene tilbød stipend eller samarbeidet med pilotskoler for å arrangere opplæringskurs uten ekstra kostnader, sier Teerawat.

– Det er en grunn til at det å være pilot er en lukrativ jobb. Jobben vår prioriterer sikkerhet, noe som betyr at pilotenes mentale tilstand er en av de viktigste faktorene for flysikkerheten. Vi må kunne jobbe uten økonomisk stress, sier han.

– Men utbredelsen av pay-to-fly-ordninger kan ødelegge dette prinsippet.

– Noen flyselskaper ber nå styrmenn (co-piloter) som har tilstrekkelig med flytimer til å bli kapteiner, om å betale minst 870.000 baht for forfremmelsen, og de som ikke kan betale, blir bedt om å stille seg i kø, sier Teerawat.

– En rekke piloter har gått med på å jobbe under disse urettferdige betingelsene fordi de ønsker å bygge opp erfaringen sin før de bytter til andre flyselskaper i fremtiden, sier han.

Tilsynsmyndighetenes hender er bundet
Teerawat sier at Thailands sivile luftfartsmyndigheter er klar over problemet, men at de ikke har noen mekanisme for å hindre flyselskapene i å kreve betaling fra pilotene.

Han mener at praksisen er et klart brudd på paragraf 15 i loven om fremme av kompetanseutvikling, som sier at en opplæringsoperatør ikke skal be om eller motta gebyrer eller noen form for kompensasjon knyttet til opplæring av arbeidskraft.

Selv om det er 3000 aktive piloter i flyselskapene i Thailand, sier Teerawat at dette antallet kan være utilstrekkelig for bransjen om 4-5 år hvis myndighetene ikke finner mer praktiske løsninger for å hjelpe 1736 arbeidsløse piloter med å få jobb.

I henhold til de nye thailandske luftfartsbestemmelsene kreves det flere prosedyrer for at piloter skal få lisens, samtidig som det ikke finnes nok instruktørpiloter i landet akkurat nå.

Han sier at piloter og instruktører vanligvis må ha et medisinsk sertifikat i klasse 1 for å kunne fly et fly, og at dette sertifikatet er gyldig i ett år.

Det er imidlertid mange pensjonerte kapteiner som ikke har forlenget sertifikatene sine, men som fortsatt har ferdighetene og erfaringen til å drive flygetrening.

Teerawat sier at et fritak fra sertifikatkravet for flygetrening vil være til fordel for hele bransjen på lang sikt.

Øverst: Etter pandemien har mange globale flyselskaper og noen få i Thailand tatt i bruk pay-to-fly-ansettelsesordningen, sier lokale piloter.

Kilde: Bangkok Post

RSS